Ska gör ett försök på söndag. Den enda riktigt lilla skruven är den som sitter längs ner på fronten. Tappar man den är den nog förlorad för alltid.
Jag lyckades såklart att tappa den. I halvmörkret och dessutom i en skitig ladugård med massa skräp på golvet. MEN JAG HITTADE DEN! Helt otroligt nog.
Här kommer några bilder. Sista bilden är beviset på att det inte är en fast installation. Bjelke-metoden är mycket säker och enkel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Fuskar man med att leka rörmokare så kan det bli blött i värsta fall. Fuskar man med el så kan konsekvenserna bli betydligt mer tragiska....
Det stämmer. Jag hade en gång en elektriker hemma. Han försökte ta livet av en snickare som höll på med nånting vid ett trefasuttag. Samtidigt pillade elektrikern i säkringsskåpet. Och så blixtrade det till och snickaren fick sig en rejäl smäll. Elektrikern tyckte först inte att det gjorde så mycket eftersom de var släkt. Senare skällde han ut mig, eftersom han tyckte att säkringsskåpet var dåligt ihopkopplat. Som om det vore mitt fel. Jag tyckte ju att han skulle vidtagit säkerhetsåtgärder, t.ex. stängt av strömmen, om han nu mekar med nånting som han inte förstår.
Med detta i baktanke undrar man såklart hur mycket man kan lita på att elektrikern gör rätt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Nu har jag en fråga. Jag har haft min laddbox nu i några dagar och kan konstatera att bilen inte vill starta laddning när den är schemalagd. Jag har alltid haft bilen inställd på att den ska starta laddningen kl 23:00 här hemma. Med UMCn fungerar det bra. Men inte med laddboxen. När jag sätter mig i bilen på morgonen har den inte laddat en enda elektron på natten. Så har det varit flera dagar i rad nu. Idag stängde jag av den schemalagda tiden innan jag pluggade in sladden och bilen började ladda som den ska. Vad är detta nu!? Gör jag nåt fel eller fungerar inte schemaläggning av laddtiden när man har laddbox?
EDIT: Bilen säger faktiskt "charging will start at 23:00" men det händer ingenting när tidpunkten för att starta laddning är kommen. Det står ingenting i mobilen heller. Däremot så kan jag overrida schemaläggnignen och starta laddning manuellt. Känns som att bilen inte fattar. Men varför fungerar det med UMCn?
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Hur får man enklast ut sladden på morgonen? Den är ju låst i bilen och den verkar inte gå att låsa upp utan att bilen är öppen. Trycker jag på knappen på handtaget utan att ha låst upp bilen så får jag inte ut den, även om jag har nyckel i fickan.
Jag måste då trycka på dörren för att öppna den (Model X) vilket inte är så smidigt eftersom jag då måste hoppa över sladden först....
Om den inte reagerar på att du är nära kan du hålla in bagageluckeknappen på foben för att låsa upp eller öppna laddluckan.. Fungerar åtminstone på Model S.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag får aldrig ut sladden om jag inte öppnar dörren eller bakluckan. Nämnde det för SC, men det hade de aldrig hört talas om.
Jag fick förresten tidsinställnigen att fungera igen. Jag stängde av den och laddade en natt utan tidsinställning. Sen satte jag på den igen, fast men en annan tidpunkt. Nu fungerar det som det ska.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag får aldrig ut sladden om jag inte öppnar dörren eller bakluckan. Nämnde det för SC, men det hade de aldrig hört talas om.
Jag fick förresten tidsinställnigen att fungera igen. Jag stängde av den och laddade en natt utan tidsinställning. Sen satte jag på den igen, fast men en annan tidpunkt. Nu fungerar det som det ska.
Fick heller inte ut kontakten utan att först öppna nån av dörrarna. Löste sig dock iom senaste mjukvaran (34.115) så nu räcker det med att fob:en är i närheten.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Jag får aldrig ut sladden om jag inte öppnar dörren eller bakluckan. Nämnde det för SC, men det hade de aldrig hört talas om.
Jag fick förresten tidsinställnigen att fungera igen. Jag stängde av den och laddade en natt utan tidsinställning. Sen satte jag på den igen, fast men en annan tidpunkt. Nu fungerar det som det ska.
Att öppna bakluckan hjälper inte för mig. Jag lastar oftast barnen i bagaget först, men måste ändå oftast öppna en dörr för att få ut laddsladden...
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Har ni testat att hålla in knappen längre? Numera får jag hålla in den i typ minst fem sekunder innan jag kan ta loss laddkabeln. Om jag öppnat en dörr innan så lossnar den direkt.
Var precis och hämtade min Wallconnector här till jobbet, tog den med långa sladden, så att det inte spelar någon roll hur / var man parkerar samt att det även fungerar på andra bilar oberoende vart uttaget sitter, ifall vi får Elbilsbesök!
Skall se när vi har tid att få upp den också!
/Jocce
2020 Model S Long Range, Pärlvit (Folierad), Vit interiör, FSD, 19" Silver Slipstream.
Har ni testat att hålla in knappen längre? Numera får jag hålla in den i typ minst fem sekunder innan jag kan ta loss laddkabeln. Om jag öppnat en dörr innan så lossnar den direkt.
Har du testa att låsa upp bilen med foben?
Jag kommer till bilen bakifrån och då känner den inte av foben.
Eftersom jag ska in i bakluckan så öppnar jag med foben (dubbelklick på bakluckan) och låser då även upp bilen med foben (dubbelklick på taket) utan att öppna dörren, då får jag alltid ut sladden direkt.
Jag kommer till bilen bakifrån och då känner den inte av foben.
Eftersom jag ska in i bakluckan så öppnar jag med foben (dubbelklick på bakluckan) och låser då även upp bilen med foben (dubbelklick på taket) utan att öppna dörren, då får jag alltid ut sladden direkt.
Ja just det. Så är det för mig också. Att öppna enbart bakluckan fungerar inte alls, fastän jag skrev det i ett tidigare inlägg. Man måste öppna den med fobben, det är så jag brukar göra. Att hålla inne knappen länge säger de på SC att man ska göra. Jag kan inte riktigt bekräfta att det fungerar.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Var precis och hämtade min Wallconnector här till jobbet, tog den med långa sladden, så att det inte spelar någon roll hur / var man parkerar samt att det även fungerar på andra bilar oberoende vart uttaget sitter, ifall vi får Elbilsbesök!
Skall se när vi har tid att få upp den också!
/Jocce
Jag valde den långa med, just för att inte bry mig hur man parkerar.
Kruxet är att kabeln är ganska otymplig och lång, och gör hela jobbet lite jobbigt med att hänga av och hänga upp. Vore skönt med en sladdvinda av något slag.
Eller så får man börja spara till robotladdaren.
Det där med tid är en kul sak.
Tog mig tre dagar att få upp den pga jobb och barn.
Skickat från min dumphone
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning
Model X 100D -19
Model X Plaid - 23 såld
Väntebil, Hummer H2, Volvo XC90 T8 Båda sålda
Model X P100DL-16, SÅLD
Model S 85 -15 SÅLD
Model X 90D -16 SÅLD
Är det någon som laddat en passat gte/golf gte med Teslas laddbox?
1. Funkar det?
2. Hur lång tid tar det för bilen att bli fulladdad? 2 eller 4 timmar?
Är det någon som laddat en passat gte/golf gte med Teslas laddbox?
1. Funkar det?
2. Hur lång tid tar det för bilen att bli fulladdad? 2 eller 4 timmar?
Tack på förhand
Med walbox inga problem
Den kan dock inte ladda snabbare än vad bilen klarar AC
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Fast nu har jag kollat lite närmare, och wallboxen har redan en sådan anordning, så jag kommer inte ha någon nytta av den du länkade.
Du menar alltså att wallboxen har inbyggd sladdvinda, så man slipper en lång kabel liggandes på marken? Isåfall finns väl ingen anledning att välja den kortare varianten?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14