Du får köpa en kabelförskrivning, jag tror det var M32 gänga i boxen. Se även till att du får med bussningar som passar mot din kabel.Nicke Nyfiken skrev:Ni som installerat laddboxen, hur har ni gjort med genomföringen för matningen? Det är ju gigantiskt stora hål när man tar bort en plastplugg och ingen typ av genomföring medföljer.
Laddbox från Tesla
Moderator: Redaktion
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddbox från Tesla
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Laddbox från Tesla
Min elektriker hade en sådan genomföring i sin "bra att ha låda". Dåligt att det inte följer med i leveransen från Tesla.Nicke Nyfiken skrev:Ni som installerat laddboxen, hur har ni gjort med genomföringen för matningen? Det är ju gigantiskt stora hål när man tar bort en plastplugg och ingen typ av genomföring medföljer.
Model S LR 2023, tidigare Model 3 Performance 2022, M3 2021, S90D 2019, 2016
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddbox från Tesla
Trodde på tur.TomSo skrev:Vi har två laddboxar med lastbalansering, 16A. Beställde en typ 2->1 adapter från EVconnect för att även kunna ladda Leaf. Tyvärr funkar det inte, laddningen kommer inte igång. Efter en del support från leverantören och tillverkaren av adaptern konstaterades det att svarstiderna på något sätt inte stämmer mellan Teslas laddbox och Leaf.
Alla typ 2 bilar vi testat, Bmw i3, Bmw 330E och Zoe funkar bra. Zoe laddar vi fullt på ca 2,5 h (11 kW).
Lastbalanseringen fungerar också bra, men troligen optimerad för två Tesla. För att få full effekt till Zoe'n räcker det inte att Teslan är fulladdad utan man måste koppla ifrån den. Annars tar det ca 6-8 h vilket normalt inte är nåt problem.
Nu har även vi två laddboxar med lastbalansering. EVconnect adapter för Leafen. Laddboxen lyser rött när vår Leaf kopplas in och bilen indikerar inte någon laddning. Provade att starta laddning inifrån bilen, då indikerade bilen laddning i några minuter men laddboxen lyste rött. Sen stängde Leafen av laddningen.
Tesla laddbox inte vill ladda Leaf har rimligen inget med att vi har två laddboxar med lastbalansering.
Någon som jobbat vidare på Tesla laddbox och Leaf?
Läste i någon annan tråd om att koppla in ett motstånd men förstod inte förklaringen.
Med EVconnect adapter fungerar det att ansluta Leafen till en Wallby laddbox och en typ 2 sladd.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Laddbox från Tesla
Inte orkat med att titta närmare på detta, byta motstånd hjälpte inte iaf.
Frågan är om det inte bör vara raka kablar för CP och PP(och inte som nu med motstånd för att tex indikera att det är en 32A kabel till laddstation), har svårt att se att det är en adapter annars.
Är din typ2 kontakt avkapad eller är den för lång?
Frågan är om det inte bör vara raka kablar för CP och PP(och inte som nu med motstånd för att tex indikera att det är en 32A kabel till laddstation), har svårt att se att det är en adapter annars.
Är din typ2 kontakt avkapad eller är den för lång?
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddbox från Tesla
Typ 2 delen på EVconnect adaptern är ca 30 mm.cnyb skrev:Inte orkat med att titta närmare på detta, byta motstånd hjälpte inte iaf.
Frågan är om det inte bör vara raka kablar för CP och PP(och inte som nu med motstånd för att tex indikera att det är en 32A kabel till laddstation), har svårt att se att det är en adapter annars.
Är din typ2 kontakt avkapad eller är den för lång?
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddbox från Tesla
Svar från EVconntect om deras adapter från typ2 kabel till typ1 kontakt som passar Leaf.
" Vi har undersökt detta och problemet verkar ligga i att Tesla boxen använder ett tidsintervall innan strömmen slås på vilket typ 1 bilar inte accepterar. Andra typ 2 bilar går tydligen att ladda!
Vår adapter är endast en adapter och har inga motstånd!"
Jag är beredd att tro på detta. Med nyare Leaf följer en sladd med för att ansluta till laddboxar med typ 2 kontakt. Fungerar utmärkt med alla Typ 2 laddstolpar och andra fabrikat av laddboxar med Typ 2 uttag.
EVconnects adapter fungerar även med en Typ2/Typ2 sladd ansluten till en laddbox med typ 2 uttag.
Dock fungerar inte Teslas laddbox att med adapter ansluta till en Leaf med typ 1 kontakt i bilen.
Tänker göra ett försök med Tesla supporten.
" Vi har undersökt detta och problemet verkar ligga i att Tesla boxen använder ett tidsintervall innan strömmen slås på vilket typ 1 bilar inte accepterar. Andra typ 2 bilar går tydligen att ladda!
Vår adapter är endast en adapter och har inga motstånd!"
Jag är beredd att tro på detta. Med nyare Leaf följer en sladd med för att ansluta till laddboxar med typ 2 kontakt. Fungerar utmärkt med alla Typ 2 laddstolpar och andra fabrikat av laddboxar med Typ 2 uttag.
EVconnects adapter fungerar även med en Typ2/Typ2 sladd ansluten till en laddbox med typ 2 uttag.
Dock fungerar inte Teslas laddbox att med adapter ansluta till en Leaf med typ 1 kontakt i bilen.
Tänker göra ett försök med Tesla supporten.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddbox från Tesla
cnyb skriv i tråden Laddning Nissan Leaf
"Nu har även jag provat en adapter mellan Leafen och Tesla Wall connector och det fungerar inte
Svag misstanke att WC eftersöker de 2k7 ohmen på PP-PE vid anslutning till bilen medans adaptern bara har 220ohm för att indikera 32A kabel(vilket jag tycker är fel - detta skall ju ses som en kontaktadapter och inte en kabel). Det motståndet skall bytas alltså.
Ser inte att det skulle kunna vara något på CP som skulle kunna vara orsaken - är ju rätt tydligt där hur det skall fungera."
Jag har även försökt och tränga in en Wikipedia beskrivning av standarden.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Ovanstående pusselbitar gjorde att jag klippte av motståndet på TYP 2 sidan på EVconnects adapter mellan PP-PE, den verkar vara till för att laddboxen skall detektera kabel och dess kapacitet. Tesla laddbox har ju redan en kabel. Det stod även att PP ledaren inte är inkopplad till laddboxen vilket stämde i EVconnects adapter.
Kommunikation mellan bilen och laddboxen verkar ske i CE ledaren. De 2K7 ohmen är mellan just mellan CE och PE inte över PP ledaren.
Ny slutsats.
Teslas Laddbox kan fortfarande inte ladda Nissan Leaf efter ovanstående ingrepp i adaptern.
Men adaptern fungerar fortfarande med min Walle-by laddbox och den typ 2 kabel jag köpt av Tesla.
Då EVconnects adapter mer verkade vara utförs som laddkabel än adapter så kom tanken att köpa en annan adapter.
Första träff blev leverantören evcables och för deras typ2/typ1 adapter har de följande varning.
"Note: This will not work with a Tesla Wall Charger. You will need to purchase a Type 1 portable charger instead."
http://www.evcables.co.uk/163/Type-2-Ty ... rter-Cable
När influensan minskar får jag kontakta Tesla.
"Nu har även jag provat en adapter mellan Leafen och Tesla Wall connector och det fungerar inte

Svag misstanke att WC eftersöker de 2k7 ohmen på PP-PE vid anslutning till bilen medans adaptern bara har 220ohm för att indikera 32A kabel(vilket jag tycker är fel - detta skall ju ses som en kontaktadapter och inte en kabel). Det motståndet skall bytas alltså.
Ser inte att det skulle kunna vara något på CP som skulle kunna vara orsaken - är ju rätt tydligt där hur det skall fungera."
Jag har även försökt och tränga in en Wikipedia beskrivning av standarden.
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Ovanstående pusselbitar gjorde att jag klippte av motståndet på TYP 2 sidan på EVconnects adapter mellan PP-PE, den verkar vara till för att laddboxen skall detektera kabel och dess kapacitet. Tesla laddbox har ju redan en kabel. Det stod även att PP ledaren inte är inkopplad till laddboxen vilket stämde i EVconnects adapter.
Kommunikation mellan bilen och laddboxen verkar ske i CE ledaren. De 2K7 ohmen är mellan just mellan CE och PE inte över PP ledaren.
Ny slutsats.
Teslas Laddbox kan fortfarande inte ladda Nissan Leaf efter ovanstående ingrepp i adaptern.
Men adaptern fungerar fortfarande med min Walle-by laddbox och den typ 2 kabel jag köpt av Tesla.
Då EVconnects adapter mer verkade vara utförs som laddkabel än adapter så kom tanken att köpa en annan adapter.
Första träff blev leverantören evcables och för deras typ2/typ1 adapter har de följande varning.
"Note: This will not work with a Tesla Wall Charger. You will need to purchase a Type 1 portable charger instead."
http://www.evcables.co.uk/163/Type-2-Ty ... rter-Cable
När influensan minskar får jag kontakta Tesla.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddbox från Tesla
Blev i dag uppring av Tesla och hen bleklagade den felaktiga informationen jag fått tidigare.
Teslas nya rätta svar är att en Tesla laddbox visst skall klara av att ladda andra bilar än Tesla.
Jag fick förslag på åtgärder, de åtgärder som gör att laddboxen kan ladda i första hand en Nissan Leaf kommer jag berätta i forumet.
Redan nu har många Teslaägare mer än en elbil, vanligtvis av annat fabrikat, och fler kommer säkert byta bort sin 2:a bil till en elbil.
Då är det en ny och positiv inställning från Tesla att det skall gå ladda andra elbilar med en Tesla laddbox.
Teslas nya rätta svar är att en Tesla laddbox visst skall klara av att ladda andra bilar än Tesla.

Jag fick förslag på åtgärder, de åtgärder som gör att laddboxen kan ladda i första hand en Nissan Leaf kommer jag berätta i forumet.
Redan nu har många Teslaägare mer än en elbil, vanligtvis av annat fabrikat, och fler kommer säkert byta bort sin 2:a bil till en elbil.
Då är det en ny och positiv inställning från Tesla att det skall gå ladda andra elbilar med en Tesla laddbox.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19949
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddbox från Tesla
Jag har ju oxo en Leaf så det vore najs om det funkar att ladda den oxo från boxen, väntar med spänning på resultatetMonark1954 skrev:Blev i dag uppring av Tesla och hen bleklagade den felaktiga informationen jag fått tidigare.
Teslas nya rätta svar är att en Tesla laddbox visst skall klara av att ladda andra bilar än Tesla.![]()
Jag fick förslag på åtgärder, de åtgärder som gör att laddboxen kan ladda i första hand en Nissan Leaf kommer jag berätta i forumet.
Redan nu har många Teslaägare mer än en elbil, vanligtvis av annat fabrikat, och fler kommer säkert byta bort sin 2:a bil till en elbil.
Då är det en ny och positiv inställning från Tesla att det skall gå ladda andra elbilar med en Tesla laddbox.

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddbox från Tesla
Spänning... Höhöhö.. 

**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Laddbox från Tesla
Har fått det att funka nu! 
Och enkelt är det också - alla kablar skall gå rakt igenom, inga motstånd och knappen på typ 1 sidan kopplade jag också ur.

Och enkelt är det också - alla kablar skall gå rakt igenom, inga motstånd och knappen på typ 1 sidan kopplade jag också ur.
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Re: Laddbox från Tesla
Mät motståndet mellan PP och PE i typ 1 kontakten, gissar att du får fram något värde där?Monark1954 skrev:Svar från EVconntect om deras adapter från typ2 kabel till typ1 kontakt som passar Leaf.
" Vi har undersökt detta och problemet verkar ligga i att Tesla boxen använder ett tidsintervall innan strömmen slås på vilket typ 1 bilar inte accepterar. Andra typ 2 bilar går tydligen att ladda!
Vår adapter är endast en adapter och har inga motstånd!"
Jag är beredd att tro på detta. Med nyare Leaf följer en sladd med för att ansluta till laddboxar med typ 2 kontakt. Fungerar utmärkt med alla Typ 2 laddstolpar och andra fabrikat av laddboxar med Typ 2 uttag.
EVconnects adapter fungerar även med en Typ2/Typ2 sladd ansluten till en laddbox med typ 2 uttag.
Dock fungerar inte Teslas laddbox att med adapter ansluta till en Leaf med typ 1 kontakt i bilen.
Tänker göra ett försök med Tesla supporten.
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddbox från Tesla
Ja, jag har kvar motståndet mellan PP och PE på typ 1 sidan, då klipper jag även av det motståndet och tar bort kontakten.cnyb skrev:Mät motståndet mellan PP och PE i typ 1 kontakten, gissar att du får fram något värde där?Monark1954 skrev:Svar från EVconntect om deras adapter från typ2 kabel till typ1 kontakt som passar Leaf.
" Vi har undersökt detta och problemet verkar ligga i att Tesla boxen använder ett tidsintervall innan strömmen slås på vilket typ 1 bilar inte accepterar. Andra typ 2 bilar går tydligen att ladda!
Vår adapter är endast en adapter och har inga motstånd!"
Jag är beredd att tro på detta. Med nyare Leaf följer en sladd med för att ansluta till laddboxar med typ 2 kontakt. Fungerar utmärkt med alla Typ 2 laddstolpar och andra fabrikat av laddboxar med Typ 2 uttag.
EVconnects adapter fungerar även med en Typ2/Typ2 sladd ansluten till en laddbox med typ 2 uttag.
Dock fungerar inte Teslas laddbox att med adapter ansluta till en Leaf med typ 1 kontakt i bilen.
Tänker göra ett försök med Tesla supporten.
Tillverkaren av adapter säger att Teslas laddbox kräver svar från bilen inom 1 sekund, annars bryter den. Om de har rätt så verkar bilen svara i tid om man gör som du säger.
För se om jag hinner i kväll.
PS Teslas åtgärdförslag vara att fasföljden är rätt, det har jag låtit min elektriker kolla i dag oavsett om jag trodde på åtgärden eller inte. Fasföljden var rätt, inget behövde ändras på vår inkoppling. DS
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Laddbox från Tesla
Kan tänka mig att det ser ut som på min adapter att PP kabeln är klippt och enbart kopplad via motstånd/kontakt till jord?Monark1954 skrev:Ja, jag har kvar motståndet mellan PP och PE på typ 1 sidan, då klipper jag även av det motståndet och tar bort kontakten.
I så fall räcker det inte med att bara klippa motstånden - du måste se till att det finns en anslutning mellan PP på bägge sidor också.
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Re: Laddbox från Tesla
En liten sak till, tror att det kanske kan var bra att koppla in kontakten i typ 1 kontakten så det blir 470ohm mellan PP-PE när man trycker på den (och ingen kontakt när man inte trycker på den - är nog 150ohm eller så idag) - detta för att indikera för Leafen att 'nu tänker jag dra ur kontakten - sluta ladda din fuling' istället för att bryta lite fult.
Vet ej vad wall connectorn tycker om detta dock (hade tänkt mig att knappen på WC handtaget skulle göra detta men det verkar inte funka så)
(edit hade kastat om värdena)
Vet ej vad wall connectorn tycker om detta dock (hade tänkt mig att knappen på WC handtaget skulle göra detta men det verkar inte funka så)
(edit hade kastat om värdena)
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
Re: Laddbox från Tesla
Fixade lite till, så här blev det till slut:
Typ 2 kontakten:
*Se till att den är rätt längd = 30mm (min var för lång - 45mm), kapa vid behov
*Se till att PP-PE inte är kopplat via ett motstånd till PE, klipp bort om det finns
*Se till att PP kabel är inkopplad till typ 1 sidan (denna kabel var klippt på min)
Typ 1 kontakten
*Koppla om microbrytaren så att;
-PP går rakt igenom denna till PP i typ 2 kontakten (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt (ingen anslutning till PE skall finns nu)
-PP går via ett 470-480ohm motstånd (troligen har du två motstånd som tillsammans blir 480 ohm fastlödda på den) till PE när den ÄR nedtryckt (detta innebär att PPtyp1-PPtyp2 bryts nu också)
Ser ut att funka fint för min del!
Typ 2 kontakten:
*Se till att den är rätt längd = 30mm (min var för lång - 45mm), kapa vid behov
*Se till att PP-PE inte är kopplat via ett motstånd till PE, klipp bort om det finns
*Se till att PP kabel är inkopplad till typ 1 sidan (denna kabel var klippt på min)
Typ 1 kontakten
*Koppla om microbrytaren så att;
-PP går rakt igenom denna till PP i typ 2 kontakten (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt (ingen anslutning till PE skall finns nu)
-PP går via ett 470-480ohm motstånd (troligen har du två motstånd som tillsammans blir 480 ohm fastlödda på den) till PE när den ÄR nedtryckt (detta innebär att PPtyp1-PPtyp2 bryts nu också)
Ser ut att funka fint för min del!
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddbox från Tesla
Var lite för snabb, klippte bort microbrytaren och motståndet på typ 1 kontakten.
Då känner inte bilen av att den har en kontakt, delserger att Tesla boxen inte löser men bilen vet inte om att den skall prata med laddboxen.
Saknar ledare för att binda samman PP i bägge ändar, får göra en testkoppling till veckan innan jag köper en ny kabel som har två signalkablar förutom fas, nolla och jord.
Känn som en sport att lyckas.
PS alla faser låg rätt i vår box så det förslaget från Tesla gav inte hela lösningen. DS.
Då känner inte bilen av att den har en kontakt, delserger att Tesla boxen inte löser men bilen vet inte om att den skall prata med laddboxen.
Saknar ledare för att binda samman PP i bägge ändar, får göra en testkoppling till veckan innan jag köper en ny kabel som har två signalkablar förutom fas, nolla och jord.
Känn som en sport att lyckas.
PS alla faser låg rätt i vår box så det förslaget från Tesla gav inte hela lösningen. DS.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddbox från Tesla
Så resultat var att ni fick det att fungera, fast med en del meckande?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Laddbox från Tesla
Funkar fint för min del!
Lite meckande förvisso men inget vidare svårt. Vill hävda att ingen av oss fått en korrekt adapter från början.
Lite meckande förvisso men inget vidare svårt. Vill hävda att ingen av oss fått en korrekt adapter från början.
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19949
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddbox från Tesla
Jag hängde inte riktigt med i svängarna men ska nog testa att modda en adapter iaf och ladda min Leaf från WC oxo (fan vad jag inte gillar den förkortningen haha).
Skulle iaf kännas bra mkt bättre än Leafs original från ett vanligt vägguttag lixom
Skulle iaf kännas bra mkt bättre än Leafs original från ett vanligt vägguttag lixom

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddbox från Tesla
Nä, hängde inte med jag heller.
Men hade varit väldigt intressant för oss som då hyr ut ett hus i Norge, äger en Leaf, skulle vilja erbjuda laddning för gäster men samtidigt kunna ladda själva...

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19949
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Laddbox från Tesla
NajsTeslaspolen skrev:Nä, hängde inte med jag heller.Men hade varit väldigt intressant för oss som då hyr ut ett hus i Norge, äger en Leaf, skulle vilja erbjuda laddning för gäster men samtidigt kunna ladda själva...


(och då blir det ju extra beautiful om man kör Tesla och det finns en Tesla-box oxo ju)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Laddbox från Tesla
Inte så krångligt som det låter 
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock
)
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!

Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock

Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Väntar på Tesla #3 (röd M3P)
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddbox från Tesla
Rena grekiskan för mig. 
Men jag berättar gärna för intresserade.

Tänkte be dig PM:a för att inte vi skulle gå off-topic, men nu fick du ju det som ett PM av mig istället av misstag...Bjelke skrev:NajsTeslaspolen skrev:Nä, hängde inte med jag heller.Men hade varit väldigt intressant för oss som då hyr ut ett hus i Norge, äger en Leaf, skulle vilja erbjuda laddning för gäster men samtidigt kunna ladda själva...
Vart i Norge? Är det ett sånt vecko-åka-skidor-hus typ? Kanske ngt man man kan hyra när man är och cyklar i Norge kanske?
![]()
(och då blir det ju extra beautiful om man kör Tesla och det finns en Tesla-box oxo ju)

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1015
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Laddbox från Tesla
Nu hänger jag med.cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock)
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.
Nu återstår jobbet och att testa.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro