
Och enkelt är det också - alla kablar skall gå rakt igenom, inga motstånd och knappen på typ 1 sidan kopplade jag också ur.
Moderator: Redaktion
Mät motståndet mellan PP och PE i typ 1 kontakten, gissar att du får fram något värde där?Monark1954 skrev:Svar från EVconntect om deras adapter från typ2 kabel till typ1 kontakt som passar Leaf.
" Vi har undersökt detta och problemet verkar ligga i att Tesla boxen använder ett tidsintervall innan strömmen slås på vilket typ 1 bilar inte accepterar. Andra typ 2 bilar går tydligen att ladda!
Vår adapter är endast en adapter och har inga motstånd!"
Jag är beredd att tro på detta. Med nyare Leaf följer en sladd med för att ansluta till laddboxar med typ 2 kontakt. Fungerar utmärkt med alla Typ 2 laddstolpar och andra fabrikat av laddboxar med Typ 2 uttag.
EVconnects adapter fungerar även med en Typ2/Typ2 sladd ansluten till en laddbox med typ 2 uttag.
Dock fungerar inte Teslas laddbox att med adapter ansluta till en Leaf med typ 1 kontakt i bilen.
Tänker göra ett försök med Tesla supporten.
Ja, jag har kvar motståndet mellan PP och PE på typ 1 sidan, då klipper jag även av det motståndet och tar bort kontakten.cnyb skrev:Mät motståndet mellan PP och PE i typ 1 kontakten, gissar att du får fram något värde där?Monark1954 skrev:Svar från EVconntect om deras adapter från typ2 kabel till typ1 kontakt som passar Leaf.
" Vi har undersökt detta och problemet verkar ligga i att Tesla boxen använder ett tidsintervall innan strömmen slås på vilket typ 1 bilar inte accepterar. Andra typ 2 bilar går tydligen att ladda!
Vår adapter är endast en adapter och har inga motstånd!"
Jag är beredd att tro på detta. Med nyare Leaf följer en sladd med för att ansluta till laddboxar med typ 2 kontakt. Fungerar utmärkt med alla Typ 2 laddstolpar och andra fabrikat av laddboxar med Typ 2 uttag.
EVconnects adapter fungerar även med en Typ2/Typ2 sladd ansluten till en laddbox med typ 2 uttag.
Dock fungerar inte Teslas laddbox att med adapter ansluta till en Leaf med typ 1 kontakt i bilen.
Tänker göra ett försök med Tesla supporten.
Kan tänka mig att det ser ut som på min adapter att PP kabeln är klippt och enbart kopplad via motstånd/kontakt till jord?Monark1954 skrev:Ja, jag har kvar motståndet mellan PP och PE på typ 1 sidan, då klipper jag även av det motståndet och tar bort kontakten.
NajsTeslaspolen skrev:Nä, hängde inte med jag heller.Men hade varit väldigt intressant för oss som då hyr ut ett hus i Norge, äger en Leaf, skulle vilja erbjuda laddning för gäster men samtidigt kunna ladda själva...
Tänkte be dig PM:a för att inte vi skulle gå off-topic, men nu fick du ju det som ett PM av mig istället av misstag...Bjelke skrev:NajsTeslaspolen skrev:Nä, hängde inte med jag heller.Men hade varit väldigt intressant för oss som då hyr ut ett hus i Norge, äger en Leaf, skulle vilja erbjuda laddning för gäster men samtidigt kunna ladda själva...
Vart i Norge? Är det ett sånt vecko-åka-skidor-hus typ? Kanske ngt man man kan hyra när man är och cyklar i Norge kanske?
![]()
(och då blir det ju extra beautiful om man kör Tesla och det finns en Tesla-box oxo ju)
Nu hänger jag med.cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock)
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Har den typ 2-kontakt så lär den knappast kunna ha sönder ngt, möjligen att laddningen inte startar (mot förmodan).Lophornis skrev:Kompisen har en Volvo V60 -10 hybridbil kan denna bil laddas från Teslas laddbox?
Vi är fega att prova att stoppa i sladden.
Eller kanske en V60 från 2010 med motorvärmare.joel80 skrev:Volvos hybrider har Typ2 Mode3 så det bör fungera. Däremot hade Volvo ingen hybrid 2010 så din kompis måste ha en från 2013 eller senare..
Fel av mig det är en 2013. Så det var ingen motorvärmare på den.Nicke Nyfiken skrev:Eller kanske en V60 från 2010 med motorvärmare.joel80 skrev:Volvos hybrider har Typ2 Mode3 så det bör fungera. Däremot hade Volvo ingen hybrid 2010 så din kompis måste ha en från 2013 eller senare..
(Men då blir det nog lite svårt med Typ2 kontakten)
Årets juldagspyssel är avslutat.Monark1954 skrev:Nu hänger jag med.cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock)
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.
Nu återstår jobbet och att testa.
Kul! Känner igen mig i det. Vill veta hur allt funkar, väl medveten om att det förmodligen inte är det vettigaste att göra. Ska ge mig på samma pyssel framöver då två elbilar kräver en master/slave laddning för att inte slå ut huset.Monark1954 skrev:Årets juldagspyssel är avslutat.Monark1954 skrev:Nu hänger jag med.cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock)
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.
Nu återstår jobbet och att testa.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.
Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!!![]()
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.
Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.
Job well doneMonark1954 skrev:Årets juldagspyssel är avslutat.Monark1954 skrev:Nu hänger jag med.cnyb skrev:Inte så krångligt som det låter
Vill man göra det enkelt för sig så kollar man att alla kablar finns anslutna rakt över bara men då bör man trycka in knappen på tesla kontakten när man drar ur pluggen ur bilen.
Tittar ni noga så står det troligen på kontakterna PP respektive CP vid de små stiften, det är PP man behöver jobba lite med.
Så raka kablar mellan kontakterna:
L1->L1 (fas, lär redan vara rätt )
N->N (neutral, lär redan vara rätt )
PE->PE (jord, lär redan vara rätt )
CP->CP (styrsignal, lär redan vara rätt)
PP->PP (proximity, talar om för bilen att en kontakt sitter i, denna kabel saknar ni nog och har istället har ni lite små kablar via motstånd osv till jord, så skall det inte vara!)
Så för att fixa PP finns två varianter;
*Först skall man se till att klippa bort ev koppling på typ 2 sidan mellan PP och jord, en sådan koppling skall nämnligen bara en 'kabel' ha (denna talar om för boxen vilken max strömstyrka som är tillåten genom kabeln, självklart måste man därmed också vara säker på att adapterns kabel är korrekt dimensionerad)
Variant 1 - 'enkel')Dra en kabel rakt över - det fungerar men då kommer inte knappen på ty1 sidan att fungera som tänkt när man trycker på den utan man får använda knappen på Tesla kontakten)
Variant 2 - 'rätt')Koppla från typ 2 sidan till microbrytaren till kontakten så att;
-PP på typ2 sidan går rakt igenom vidare till PP även på i typ1 sidan (utan motstånd) när den INTE är nedtryckt
-PP på typ1 sidan går via ett 470-480ohm motstånd till jord(typ 1 sidan igen) när den ÄR nedtryckt
(mät microbrytaren så du vet hur den funkar innan du börjar, har den inte tre trådar så lär det bli svårt att använda den dock)
Ta hjälp av någon som kan sånt här om du är osäker, kan bli lite jobbiga konsekvenser om du gör fel (detta gör du helt på egen risk så klart)!
Det är microbrytaren i TYP 1 kontakten, PP ledaren och motstånd som behöver åtgärdas.
Till min hjälp att förstå cnyb har jag haft hjälp av:
https://en.wikipedia.org/wiki/IEC_62196
Rubriken "Typ 2.." visar kabelmärkning, står även troligen fysiskt på kontakten.
Rubriken "Signaling" förklarar varför just ett 480 ohm motstånd skall användas.
Min EVconnect adapter har en microbrytare med tre kablar, check. Dock saknas en PP ledare mellan TYP 1 och TYP 2 Kontakterna. Drar en temporär testkabel utanför, sen köper jag en 5 ledad gummikabel RDOE för utomhusbruk.
Nu återstår jobbet och att testa.
Jag har följt cnyb:s manual ovan. Utgått från en Evconnect adapter.
Blev lite högt motstånd men det verkar fungera.
Ny är vår Leaf inkopplad till en wallbox och vår Tesla inkopplad till den andra wallboxen.
Det fungerar !!!![]()
Kvar att se hur lastutjämningen fungerar mellan en tre och en enfasbil. Snabbt kollat verkar Obelix hålla igen.
Frun och delägaren till Obelix tillika del av namnet Obelix undrar om vilken diagnos som stämmer bäst på mej, Asbergers syndrom eller något annat?
Själv tror jag på teknikintresserad tävlingsfreak. Al in i det som är av intresse.
Lönsamt, nja men nu har det börja fungera.
Behöver du någon med behörighet, påverka i stället markanden så att någon kan leverera en rätt byggd adapter och inte en kabel.
Tack cnyb.