Supercharger Laholm

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Generalbogge
Teslaägare
Inlägg: 980
Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
Ort: Södra Sandby

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Generalbogge »

Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....

Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Gissa vad mitt förslag på plats för kommande Supercharger i södra Sverige är?
Växjö.PNG
Håller fullständigt med. Växjö känns som en av de mest självklara placeringarna för nästkommande nya SuC-ställe i Sverige.
Model S 90D -2017 Titanium
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Hedman »

Trist att den inte placerades vid köpcentrumet Hallarna i Halmstad givet besöksmål samtidigt som bilen fylls upp för hemfärd.......
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
Laartur
Teslaägare
Inlägg: 19
Blev medlem: 01 maj 2014 09:34

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Laartur »

Är från Laholm, tycker det är toppen :-)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

Laartur skrev:
Är från Laholm, tycker det är toppen :-)
Bor i Kalmar och skulle varit gladare om SuC i Kalmar skulle varit i Växjö istället. Förstår dock vitsen med den i Kalmar med tanke på att det då den kom upp inte fanns någon SuC mellan Nyköping och Löddeköping samt att Kalmar fångar upp alla turister på Öland. Själv hade jag dock haft bra mycket mer nytta av en i Växjö och jag har använt de Chademo som finns i Växjö/Värnamo/Landvetter mer än SuC i Kalmar. Har väl bara varit 3-4 gånger som jag verkligen har behövt ladda i Kalmar. Hels vill man ju ha en SuC 10-15 mil ifrån där man bor.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av MSO »

Laartur skrev:
Är från Laholm, tycker det är toppen :-)
Varför då? Inte användbart över huvud taget med en SuC 5km hemifrån kan jag tycka...
Om man inte vill sitta där och snikladda för en förtjänst på ca 50kr i timmen vs att ladda hemma. Och dessutom slita på packet mer än nödvändigt.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av MSO »

Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....

Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Gissa vad mitt förslag på plats för kommande Supercharger i södra Sverige är?
Växjö.PNG
Jag kan tycka att en mellan Eksjö och Mariannelund nånstans hade varit bra. Som Göteborgare är det liksom en död sektor där på nåt vis:

Norrut, Oslo/Karlstadhållet - inga problem. Uddevalla, Karlstad, Solli
Nordöst, Stockholmshållet - går bra. Ljung, Ödeshög
Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Söderut Malmö/Danmarkhållet - funkar med Falkenberg och Lödde
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

MSO skrev:

Jag kan tycka att en mellan Eksjö och Mariannelund nånstans hade varit bra. Som Göteborgare är det liksom en död sektor där på nåt vis:

Norrut, Oslo/Karlstadhållet - inga problem. Uddevalla, Karlstad, Solli
Nordöst, Stockholmshållet - går bra. Ljung, Ödeshög
Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Söderut Malmö/Danmarkhållet - funkar med Falkenberg och Lödde
Kommande Ulricehamn skulle väl hjälpa där? Dock hade det helt klart varit bättre med en i Borås och en i Jönköping. Jönköping-Västervik är ju bara 17 mil och sedan finns Edsbruk norr därom. Ulricehamn-Västervik är 22 mil.

Lagan är ju ett antal mils omväg om du ska sydöst men vist går det att köra helt på SuC vilket inte funkar rakt öst om Götet innan Ulricehamn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av hanty »

Håller med om att placeringarna ibland verkar vara suboptimala när det gäller att täcka in flera vägar med en SuC. Vill dock minnas i en äldre tråd, när Toftaholms placering disskuterades, framkom det att Tesla sökt bygglov i Ljungby men fått avslag med hänvisning till att andra elbilar än Tesla var exkluderade. Bygglov och närhet till högspänningsledning kan nog påverka placering.
Laartur skrev:
Är från Laholm, tycker det är toppen :-)Skicka
Kan ju verka helt onödigt för dem som bor i villa och fixat 11kW laddning hemma att ha en SuC nästgårds men har man bara tillgång till 10-16A enfas när man bor i lägenhet vara guld värt vid enstaka tillfällen.
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Henrik Torphammar »

hanty skrev:
Håller med om att placeringarna ibland verkar vara suboptimala när det gäller att täcka in flera vägar med en SuC. Vill dock minnas i en äldre tråd, när Toftaholms placering disskuterades, framkom det att Tesla sökt bygglov i Ljungby men fått avslag med hänvisning till att andra elbilar än Tesla var exkluderade. Bygglov och närhet till högspänningsledning kan nog påverka placering.
Jag har hört detta också. Även pratat med Ljungby ett par gånger och de hävdar motsatsen. Svårt att veta vad man skall tro men saken är säker att ingen vänder kappan snabbare än Tesla.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av MSO »

Svenssons skrev:
MSO skrev:

Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Jönköping-Västervik är ju bara 17 mil
Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men med bara 17 mil så klarar de flesta Teslor tur och retur-resa. Ulricehamn-Västervik ToR blir lite svårare för en del dock. Ska man till Västervik så finns det ju en del destinationsplatser där och ska man vidare norrut så finns ju Edsbruk SuC.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av kangru »

MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men du att det inte finns en chademo någonstans på den vägen?
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av leiflodde »

kangru skrev:
MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men du att det inte finns en chademo någonstans på den vägen?
Finns Clevver på Statoil i JKP
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Kulingen »

MSO skrev:
Svenssons skrev:
MSO skrev:

Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Jönköping-Västervik är ju bara 17 mil
Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Jag finns i Västervik, plus gratis 11kW uttag vid lasarettet. Kostnad dagtid parkeringsbiljett
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
MSO skrev:

Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Men med bara 17 mil så klarar de flesta Teslor tur och retur-resa. Ulricehamn-Västervik ToR blir lite svårare för en del dock. Ska man till Västervik så finns det ju en del destinationsplatser där och ska man vidare norrut så finns ju Edsbruk SuC.
Jag skulle vilja säga tvärtom att inte många klarar 34 riktiga mil utan att köra för sakta spara på värme kyla strunta i att köra om bromsklossar och utan att lägga sig bakom en lastbil
Sen är förutsättningen att börja på 100% vända direkt ( bilen tappar när den står parkerad ) och komma i retur med 0 eller nära 0
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

e5m1r skrev:
Jag skulle vilja säga tvärtom att inte många klarar 34 riktiga mil utan att köra för sakta spara på värme kyla strunta i att köra om bromsklossar och utan att lägga sig bakom en lastbil
Sen är förutsättningen att börja på 100% vända direkt ( bilen tappar när den står parkerad ) och komma i retur med 0 eller nära 0
Min bil är nog en med den lägre räckvidden av alla Model S/X och den klarar 34 mil men i 70-80 då och det är inte särskilt mycket motorväg mellan Jönköping och Västervik. Det är väl främst 2+1 i 70-80 på den vägen men visst krävs det att man startar med 100%, inga problem att stå stilla i 5-10 timmar dock. Bilen tappar ju inte alls mycket under den tiden om det inte är så att man pollar bilen var 5:e sekund eller har klimatanläggningen igång då.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
bladh
Teslaägare
Inlägg: 438
Blev medlem: 28 apr 2015 16:45
Ort: Malmö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av bladh »

Svenssons skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....

Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Gissa vad mitt förslag på plats för kommande Supercharger i södra Sverige är?
Växjö.PNG
Vimmerby? :lol:
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare
Inlägg: 876
Blev medlem: 06 mar 2014 07:44
Ort: Laholm

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Delta »

Henrik Torphammar skrev:
Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....

Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Håller inte med. Tesla har ändliga resurser vad gäller pengar. Marken i Mellbystrand är billigare än vid Hallarna i Halmstad. Dessutom är det bättre utbyggnadsmöjligheter i Mellbystrand. Det kan vara så att det är rent av billigare att bygga både i Markaryd och Mellbystrand än enbart i Halmstad. Det blir också bättre balans mellan Falkenberg och Lödde. Vid Hallarna bor det uppskattningsvis 5-10 gånger flera människor varav väldigt många i hyreslägengeter som saknar laddmöjlignet. Risken är påtaglig att många individer "hemmaladdar" vid en SuC vilket inte är avsikten.

Jag håller däremot med om att det är dax för Västra Götalands inland och Småland nu, Tesla måste inse att det skyndsamt behövs ett par anläggningar i vardera områden.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

Idag finns ingen Supercharger optimerad för resor mellan Sveriges öst- och västkust norr om Kristianstad och söder om Ödeshög. Ulricehamn kommer flytta gränsen lite söderut men kommer egentligen bara fungera för resor till och från norra Småland och norrut. Inte heller kommer Laholm eller Markaryd fungera för resor öst-väst, Halmstad hade inte heller varit optimal men hjälpt mer än Laholm. Räddningen är att det finns rätt gått om andra snabbladdare. Markarrende i Norremark, Växjö borde inte heller vara särskilt kostsamt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av e5m1r »

Svenssons skrev:
Idag finns ingen Supercharger optimerad för resor mellan Sveriges öst- och västkust norr om Kristianstad och söder om Ödeshög. Ulricehamn kommer flytta gränsen lite söderut men kommer egentligen bara fungera för resor till och från norra Småland och norrut. Inte heller kommer Laholm eller Markaryd fungera för resor öst-väst, Halmstad hade inte heller varit optimal men hjälpt mer än Laholm. Räddningen är att det finns rätt gått om andra snabbladdare. Markarrende i Norremark, Växjö borde inte heller vara särskilt kostsamt.
Det behövs SuC längst RV27 synd att Borås inte blev av
Kanske Gislaved? Värnamo? Båda korsar andra större vägar och skulle lösa många problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Henrik Torphammar »

Att sätta laddaren där folk finns borde inte vara ett problem egentligen. Problemet med att folk kommer använda laddstationerna är jag kluven inför. Tesla vänder kappan med tiden och vi vet ju inte framöver hur kostnadsmodellen kommer se ut. I början var det ju gratis för alltid, sen kom begränsning där de som laddade mycket fick påpekande om att sluta med detta, sen då en kostnadsmodell per kWh samt senast en straffavgift om man parkerar på laddaren.

I framtiden kanske man kunde ta betalt beroende på vilken SuC man använder. De som bor i Halmstad betalar 10kr/kWh medan resande betalar marknadspriset kring 1:50kr?! Geo-fence. Det är ju inte fult att göra det möjligt även för lägenhetsbor att kunna köra elbil.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av HelectriC »

Henrik Torphammar skrev:
Att sätta laddaren där folk finns borde inte vara ett problem egentligen. Problemet med att folk kommer använda laddstationerna är jag kluven inför. Tesla vänder kappan med tiden och vi vet ju inte framöver hur kostnadsmodellen kommer se ut. I början var det ju gratis för alltid, sen kom begränsning där de som laddade mycket fick påpekande om att sluta med detta, sen då en kostnadsmodell per kWh samt senast en straffavgift om man parkerar på laddaren.

I framtiden kanske man kunde ta betalt beroende på vilken SuC man använder. De som bor i Halmstad betalar 10kr/kWh medan resande betalar marknadspriset kring 1:50kr?! Geo-fence. Det är ju inte fult att göra det möjligt även för lägenhetsbor att kunna köra elbil.
En liten korrektur, det har aldrig gått ut brev till de som laddar mycket pga att de reser mycket/långt. De som har fått brev är de som laddat i närheten av sina hem, dvs använder SuC för sina dagliga kilometer och det har ju aldrig varit tanken.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av zyax »

Riktigt kass av Tesla igen att inte lyckas träffa en knutpunkt med valet av Laholm. Halmstad är ett alternativ för Göteborgare som ska mot Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland. Man förstår att de tänkt på norrmännen och att maximera deras nytta, men för dessa hade Halmstad varit misnt lika bra, därav det rent korkade valet.

Ni som vill ha en Supercharger i Jönköping och Värnamo och Växjö måste börja mata in platser i följande formulär och ange resor östlig-västlig riktning som anledning, annars kommer Tesla fortsatt stirra sig blinda på norrmän och Stockholmare.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/

För övrigt ska jag åka och provköra idag, så de ska minsann få en känga muntligt också, alla bäckar små...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Foluke »

zyax skrev:
Riktigt kass av Tesla igen att inte lyckas träffa en knutpunkt med valet av Laholm. Halmstad är ett alternativ för Göteborgare som ska mot Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland. Man förstår att de tänkt på norrmännen och att maximera deras nytta, men för dessa hade Halmstad varit misnt lika bra, därav det rent korkade valet.

Ni som vill ha en Supercharger i Jönköping och Värnamo och Växjö måste börja mata in platser i följande formulär och ange resor östlig-västlig riktning som anledning, annars kommer Tesla fortsatt stirra sig blinda på norrmän och Stockholmare.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/

För övrigt ska jag åka och provköra idag, så de ska minsann få en känga muntligt också, alla bäckar små...
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Model S P85D,
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Supercharger Laholm

Inlägg av Svenssons »

Foluke skrev:
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Japp, när jag kör från Kalmar till Götet så hade en laddare i Växjö funkat bra. Den hade funkat båda hållen om jag hade kunna destinationsladda i Götet som inte alltid varit så lätt. Växjö hade också fungerat utmärk för mig och många andra som kör med husvagn från Kalmar/Öland och ska till västkusten.

Växjö-bor har möjlighet att ladda vid Kalmar, Kristianstad, Falkenberg och Ödeshög beroende av åt vilket håll de ska. Toftaholm, Laholm och Ulricehamn ligger dock alla fel för de som startar i Växjö om man inte just ska till dessa orter och inte vidare. Om man vill retas än mer med Växjö-bor så kommer de kommande laddstationerna i södra Sverige vara i Nässjö och Smålandstenar istället för Eksjö/Jönköping och Gislaved.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Skriv svar