Håller fullständigt med. Växjö känns som en av de mest självklara placeringarna för nästkommande nya SuC-ställe i Sverige.Svenssons skrev:Gissa vad mitt förslag på plats för kommande Supercharger i södra Sverige är?Henrik Torphammar skrev:Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....
Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Supercharger Laholm
Moderator: Redaktion
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Supercharger Laholm
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Supercharger Laholm
Trist att den inte placerades vid köpcentrumet Hallarna i Halmstad givet besöksmål samtidigt som bilen fylls upp för hemfärd.......
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Re: Supercharger Laholm
Bor i Kalmar och skulle varit gladare om SuC i Kalmar skulle varit i Växjö istället. Förstår dock vitsen med den i Kalmar med tanke på att det då den kom upp inte fanns någon SuC mellan Nyköping och Löddeköping samt att Kalmar fångar upp alla turister på Öland. Själv hade jag dock haft bra mycket mer nytta av en i Växjö och jag har använt de Chademo som finns i Växjö/Värnamo/Landvetter mer än SuC i Kalmar. Har väl bara varit 3-4 gånger som jag verkligen har behövt ladda i Kalmar. Hels vill man ju ha en SuC 10-15 mil ifrån där man bor.Laartur skrev:Är från Laholm, tycker det är toppen
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharger Laholm
Varför då? Inte användbart över huvud taget med en SuC 5km hemifrån kan jag tycka...Laartur skrev:Är från Laholm, tycker det är toppen
Om man inte vill sitta där och snikladda för en förtjänst på ca 50kr i timmen vs att ladda hemma. Och dessutom slita på packet mer än nödvändigt.
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Supercharger Laholm
Jag kan tycka att en mellan Eksjö och Mariannelund nånstans hade varit bra. Som Göteborgare är det liksom en död sektor där på nåt vis:Svenssons skrev:Gissa vad mitt förslag på plats för kommande Supercharger i södra Sverige är?Henrik Torphammar skrev:Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....
Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Norrut, Oslo/Karlstadhållet - inga problem. Uddevalla, Karlstad, Solli
Nordöst, Stockholmshållet - går bra. Ljung, Ödeshög
Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Söderut Malmö/Danmarkhållet - funkar med Falkenberg och Lödde
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Supercharger Laholm
Kommande Ulricehamn skulle väl hjälpa där? Dock hade det helt klart varit bättre med en i Borås och en i Jönköping. Jönköping-Västervik är ju bara 17 mil och sedan finns Edsbruk norr därom. Ulricehamn-Västervik är 22 mil.MSO skrev:
Jag kan tycka att en mellan Eksjö och Mariannelund nånstans hade varit bra. Som Göteborgare är det liksom en död sektor där på nåt vis:
Norrut, Oslo/Karlstadhållet - inga problem. Uddevalla, Karlstad, Solli
Nordöst, Stockholmshållet - går bra. Ljung, Ödeshög
Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Söderut Malmö/Danmarkhållet - funkar med Falkenberg och Lödde
Lagan är ju ett antal mils omväg om du ska sydöst men vist går det att köra helt på SuC vilket inte funkar rakt öst om Götet innan Ulricehamn.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharger Laholm
Håller med om att placeringarna ibland verkar vara suboptimala när det gäller att täcka in flera vägar med en SuC. Vill dock minnas i en äldre tråd, när Toftaholms placering disskuterades, framkom det att Tesla sökt bygglov i Ljungby men fått avslag med hänvisning till att andra elbilar än Tesla var exkluderade. Bygglov och närhet till högspänningsledning kan nog påverka placering.
Kan ju verka helt onödigt för dem som bor i villa och fixat 11kW laddning hemma att ha en SuC nästgårds men har man bara tillgång till 10-16A enfas när man bor i lägenhet vara guld värt vid enstaka tillfällen.Laartur skrev:Är från Laholm, tycker det är toppen :-)Skicka
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Supercharger Laholm
Jag har hört detta också. Även pratat med Ljungby ett par gånger och de hävdar motsatsen. Svårt att veta vad man skall tro men saken är säker att ingen vänder kappan snabbare än Tesla.hanty skrev:Håller med om att placeringarna ibland verkar vara suboptimala när det gäller att täcka in flera vägar med en SuC. Vill dock minnas i en äldre tråd, när Toftaholms placering disskuterades, framkom det att Tesla sökt bygglov i Ljungby men fått avslag med hänvisning till att andra elbilar än Tesla var exkluderade. Bygglov och närhet till högspänningsledning kan nog påverka placering.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Supercharger Laholm
Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo därSvenssons skrev:Jönköping-Västervik är ju bara 17 milMSO skrev:
Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
- 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Re: Supercharger Laholm
Men med bara 17 mil så klarar de flesta Teslor tur och retur-resa. Ulricehamn-Västervik ToR blir lite svårare för en del dock. Ska man till Västervik så finns det ju en del destinationsplatser där och ska man vidare norrut så finns ju Edsbruk SuC.MSO skrev:
Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharger Laholm
Men du att det inte finns en chademo någonstans på den vägen?MSO skrev:
Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Re: Supercharger Laholm
Finns Clevver på Statoil i JKPkangru skrev:Men du att det inte finns en chademo någonstans på den vägen?MSO skrev:
Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Re: Supercharger Laholm
Jag finns i Västervik, plus gratis 11kW uttag vid lasarettet. Kostnad dagtid parkeringsbiljettMSO skrev:Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo därSvenssons skrev:Jönköping-Västervik är ju bara 17 milMSO skrev:
Österut, Jönköping/Nässjö/Västervikhållet - funkar inte. Borås inte på plats, sen ingenting alls hela vägen ut till kusten.
Sydöst, Kalmar/Ölandshållet - funkar. Lagan och Kalmar
Re: Supercharger Laholm
Jag skulle vilja säga tvärtom att inte många klarar 34 riktiga mil utan att köra för sakta spara på värme kyla strunta i att köra om bromsklossar och utan att lägga sig bakom en lastbilSvenssons skrev:Men med bara 17 mil så klarar de flesta Teslor tur och retur-resa. Ulricehamn-Västervik ToR blir lite svårare för en del dock. Ska man till Västervik så finns det ju en del destinationsplatser där och ska man vidare norrut så finns ju Edsbruk SuC.MSO skrev:
Jönköping - Västervik är nästan unikt -> inte ens en Chademo där
Sen är förutsättningen att börja på 100% vända direkt ( bilen tappar när den står parkerad ) och komma i retur med 0 eller nära 0
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Supercharger Laholm
Min bil är nog en med den lägre räckvidden av alla Model S/X och den klarar 34 mil men i 70-80 då och det är inte särskilt mycket motorväg mellan Jönköping och Västervik. Det är väl främst 2+1 i 70-80 på den vägen men visst krävs det att man startar med 100%, inga problem att stå stilla i 5-10 timmar dock. Bilen tappar ju inte alls mycket under den tiden om det inte är så att man pollar bilen var 5:e sekund eller har klimatanläggningen igång då.e5m1r skrev:Jag skulle vilja säga tvärtom att inte många klarar 34 riktiga mil utan att köra för sakta spara på värme kyla strunta i att köra om bromsklossar och utan att lägga sig bakom en lastbil
Sen är förutsättningen att börja på 100% vända direkt ( bilen tappar när den står parkerad ) och komma i retur med 0 eller nära 0
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharger Laholm
Vimmerby?Svenssons skrev:Gissa vad mitt förslag på plats för kommande Supercharger i södra Sverige är?Henrik Torphammar skrev:Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....
Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
http://--- | Levererans mottagen 2015-06-29
Re: Supercharger Laholm
Håller inte med. Tesla har ändliga resurser vad gäller pengar. Marken i Mellbystrand är billigare än vid Hallarna i Halmstad. Dessutom är det bättre utbyggnadsmöjligheter i Mellbystrand. Det kan vara så att det är rent av billigare att bygga både i Markaryd och Mellbystrand än enbart i Halmstad. Det blir också bättre balans mellan Falkenberg och Lödde. Vid Hallarna bor det uppskattningsvis 5-10 gånger flera människor varav väldigt många i hyreslägengeter som saknar laddmöjlignet. Risken är påtaglig att många individer "hemmaladdar" vid en SuC vilket inte är avsikten.Henrik Torphammar skrev:Att inte placera superchargers så att man snubblar på dem kan jag förstå med tanke på att Taxi verkar parkera på de som ligger centralt. Men det är direkt korkat att inte lägga dem i kryss där vägar möts. Markaryd liksom.... Laholm?! Falkenberg?! Toftaholm, går ju inte ens en väg dit. Skumpa grusväg....
Halmstad hade ju tagit både Laholm och Falkenberg samt trafiken öster ut på väg 25. Likaså Ljungby eller för den delen Värnamo hade ju också funnits på korsande vägar. Sydost fortsätter vara ett svart hål för elbilsladdning även på Teslafronten.
Jag håller däremot med om att det är dax för Västra Götalands inland och Småland nu, Tesla måste inse att det skyndsamt behövs ett par anläggningar i vardera områden.
Re: Supercharger Laholm
Idag finns ingen Supercharger optimerad för resor mellan Sveriges öst- och västkust norr om Kristianstad och söder om Ödeshög. Ulricehamn kommer flytta gränsen lite söderut men kommer egentligen bara fungera för resor till och från norra Småland och norrut. Inte heller kommer Laholm eller Markaryd fungera för resor öst-väst, Halmstad hade inte heller varit optimal men hjälpt mer än Laholm. Räddningen är att det finns rätt gått om andra snabbladdare. Markarrende i Norremark, Växjö borde inte heller vara särskilt kostsamt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Supercharger Laholm
Det behövs SuC längst RV27 synd att Borås inte blev avSvenssons skrev:Idag finns ingen Supercharger optimerad för resor mellan Sveriges öst- och västkust norr om Kristianstad och söder om Ödeshög. Ulricehamn kommer flytta gränsen lite söderut men kommer egentligen bara fungera för resor till och från norra Småland och norrut. Inte heller kommer Laholm eller Markaryd fungera för resor öst-väst, Halmstad hade inte heller varit optimal men hjälpt mer än Laholm. Räddningen är att det finns rätt gått om andra snabbladdare. Markarrende i Norremark, Växjö borde inte heller vara särskilt kostsamt.
Kanske Gislaved? Värnamo? Båda korsar andra större vägar och skulle lösa många problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Supercharger Laholm
Att sätta laddaren där folk finns borde inte vara ett problem egentligen. Problemet med att folk kommer använda laddstationerna är jag kluven inför. Tesla vänder kappan med tiden och vi vet ju inte framöver hur kostnadsmodellen kommer se ut. I början var det ju gratis för alltid, sen kom begränsning där de som laddade mycket fick påpekande om att sluta med detta, sen då en kostnadsmodell per kWh samt senast en straffavgift om man parkerar på laddaren.
I framtiden kanske man kunde ta betalt beroende på vilken SuC man använder. De som bor i Halmstad betalar 10kr/kWh medan resande betalar marknadspriset kring 1:50kr?! Geo-fence. Det är ju inte fult att göra det möjligt även för lägenhetsbor att kunna köra elbil.
I framtiden kanske man kunde ta betalt beroende på vilken SuC man använder. De som bor i Halmstad betalar 10kr/kWh medan resande betalar marknadspriset kring 1:50kr?! Geo-fence. Det är ju inte fult att göra det möjligt även för lägenhetsbor att kunna köra elbil.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Supercharger Laholm
En liten korrektur, det har aldrig gått ut brev till de som laddar mycket pga att de reser mycket/långt. De som har fått brev är de som laddat i närheten av sina hem, dvs använder SuC för sina dagliga kilometer och det har ju aldrig varit tanken.Henrik Torphammar skrev:Att sätta laddaren där folk finns borde inte vara ett problem egentligen. Problemet med att folk kommer använda laddstationerna är jag kluven inför. Tesla vänder kappan med tiden och vi vet ju inte framöver hur kostnadsmodellen kommer se ut. I början var det ju gratis för alltid, sen kom begränsning där de som laddade mycket fick påpekande om att sluta med detta, sen då en kostnadsmodell per kWh samt senast en straffavgift om man parkerar på laddaren.
I framtiden kanske man kunde ta betalt beroende på vilken SuC man använder. De som bor i Halmstad betalar 10kr/kWh medan resande betalar marknadspriset kring 1:50kr?! Geo-fence. Det är ju inte fult att göra det möjligt även för lägenhetsbor att kunna köra elbil.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Supercharger Laholm
Riktigt kass av Tesla igen att inte lyckas träffa en knutpunkt med valet av Laholm. Halmstad är ett alternativ för Göteborgare som ska mot Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland. Man förstår att de tänkt på norrmännen och att maximera deras nytta, men för dessa hade Halmstad varit misnt lika bra, därav det rent korkade valet.
Ni som vill ha en Supercharger i Jönköping och Värnamo och Växjö måste börja mata in platser i följande formulär och ange resor östlig-västlig riktning som anledning, annars kommer Tesla fortsatt stirra sig blinda på norrmän och Stockholmare.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/
För övrigt ska jag åka och provköra idag, så de ska minsann få en känga muntligt också, alla bäckar små...
Ni som vill ha en Supercharger i Jönköping och Värnamo och Växjö måste börja mata in platser i följande formulär och ange resor östlig-västlig riktning som anledning, annars kommer Tesla fortsatt stirra sig blinda på norrmän och Stockholmare.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/
För övrigt ska jag åka och provköra idag, så de ska minsann få en känga muntligt också, alla bäckar små...
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Supercharger Laholm
Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).zyax skrev:Riktigt kass av Tesla igen att inte lyckas träffa en knutpunkt med valet av Laholm. Halmstad är ett alternativ för Göteborgare som ska mot Blekinge, nordöstra Skåne och södra Småland. Man förstår att de tänkt på norrmännen och att maximera deras nytta, men för dessa hade Halmstad varit misnt lika bra, därav det rent korkade valet.
Ni som vill ha en Supercharger i Jönköping och Värnamo och Växjö måste börja mata in platser i följande formulär och ange resor östlig-västlig riktning som anledning, annars kommer Tesla fortsatt stirra sig blinda på norrmän och Stockholmare.
http://teslafactory.wufoo.com/forms/eur ... rcharging/
För övrigt ska jag åka och provköra idag, så de ska minsann få en känga muntligt också, alla bäckar små...
Model S P85D,
Re: Supercharger Laholm
Japp, när jag kör från Kalmar till Götet så hade en laddare i Växjö funkat bra. Den hade funkat båda hållen om jag hade kunna destinationsladda i Götet som inte alltid varit så lätt. Växjö hade också fungerat utmärk för mig och många andra som kör med husvagn från Kalmar/Öland och ska till västkusten.Foluke skrev:Jo, Växjö är väl en strategiskt bra plats för en SuC men inte för de som bor i Växjö! De kan hemmaladda fullt och nå ut i vilken riktning som helst! Genomresande behöver dock. Samma för oss som bor i Borås. Vi hemmaladdar så mycket vi behöver men övriga borde få en SuC här (eller i grannskapet).
Växjö-bor har möjlighet att ladda vid Kalmar, Kristianstad, Falkenberg och Ödeshög beroende av åt vilket håll de ska. Toftaholm, Laholm och Ulricehamn ligger dock alla fel för de som startar i Växjö om man inte just ska till dessa orter och inte vidare. Om man vill retas än mer med Växjö-bor så kommer de kommande laddstationerna i södra Sverige vara i Nässjö och Smålandstenar istället för Eksjö/Jönköping och Gislaved.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.