SuC Ulricehamn Ubbarp

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Svenssons »

Utkanten av Borås är ju ingen större folkkoncentration. Det är inget argument för att inte placera en Supercharger där. Verkar som Tesla har letat efter tillgänglig plats med ca 20 mils mellanrum mellan Göteborg-Stockholm, Stockholm-Malmö, Göteborg-Malmö, Stockholm-Norrut samt lite yttäckning söderut och i inre av Sverige.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av LarsL »

Model 3 kommer inte ha fri supercharging, vad jag förstått. Så för den kommer det inte bara något problem.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Jerker »

LarsL skrev:
Model 3 kommer inte ha fri supercharging, vad jag förstått. Så för den kommer det inte bara något problem.
Utom vi som köade i butik den 31/3. 8-) ...kanske... :?
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Foluke »

Svenssons skrev:
Utkanten av Borås är ju ingen större folkkoncentration. Det är inget argument för att inte placera en Supercharger där. Verkar som Tesla har letat efter tillgänglig plats med ca 20 mils mellanrum mellan Göteborg-Stockholm, Stockholm-Malmö, Göteborg-Malmö, Stockholm-Norrut samt lite yttäckning söderut och i inre av Sverige.
I somras sa teslapersonal att man letade lämplig plats i Borås. Man ville vara nära en "restaurang" och få utrymme. Det blev väl lättare i ett nybygge i Ulricehamn.
Model S P85D,
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av chaffis75 »

Foluke skrev:
Svenssons skrev:
Utkanten av Borås är ju ingen större folkkoncentration. Det är inget argument för att inte placera en Supercharger där. Verkar som Tesla har letat efter tillgänglig plats med ca 20 mils mellanrum mellan Göteborg-Stockholm, Stockholm-Malmö, Göteborg-Malmö, Stockholm-Norrut samt lite yttäckning söderut och i inre av Sverige.
I somras sa teslapersonal att man letade lämplig plats i Borås. Man ville vara nära en "restaurang" och få utrymme. Det blev väl lättare i ett nybygge i Ulricehamn.
Ja för mig är de uppenbart att de ville ha Borås för varför annars hade de inte satt kartnålen där först. Att de blev ulricehamn har garanterat med mark och kanske också strömförsörjning att göra. Byggs ett nytt område som de gör i Ulricehamn så finns de garanterat gott om el i området jämfört med äldre existerande områden.
Lite synd för jag tror Borås hade varit mycket bättre om man bara tittar på hur vägarna går... sedan lär jag aldrig ladda där, har nog kört/åkt denna sträckan en gång i mitt liv.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Haglund
Teslaägare
Inlägg: 474
Blev medlem: 10 sep 2015 12:33
Ort: Brämhult

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Haglund »

Ja, om de letade i Borås och sedan inte fick tillstånd så är det det bilfientliga partiet med Tom Andersson i spetsen som satt stopp. Det är nämligen han som är ansvarig för att utfärda marktillstånd, vilket borde vara en fördel i detta sammanhang, men bilfientligheten var väl viktigare än miljönyttan.
Nuvarande: Vit Y LR -23
Tidigare: Röd S 75D -18
Tidigare: Svart S 85 -15
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 648
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Crappy »

Jag är övertygad om att du har rätt Haglund
Jag skrev ett litet brev till herr T Andersson i samband med att jag fick höra (här på TCS) att Borås planerade ett antal laddare i Centrum.
Jag försökte då säg lite fint att några 3.7kw eller likande är bortkastade pengar. Tyvärr fick jag inget svar
Nu har jag sett at det dykt upp ett antal laddare runt om i staden, faktiskt på föredömliga platser, där vi fosilbrännare aldrig skulle parkera :D Så ja har inte kontrollerat stolparna. Men efter ingen någonsin ha varit inkopplad befara jag det värsta.
Anar man då till lite hur Borås politiker verkar fungera, anser de säkert att det har tillfört det som bör tillföras och upplåter ingen mark till någon som kan konkurera ut deras egen verksamhet. Självklart anser det det utan att ha en aning om vad de själva håller på med. Att det som vanligt är tokfel, det bekommer dem inte
Fan jag måste flytta. Jag börjar bli mer och mer mörkrädd
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Feddan »

Jag var förbi och kollade läget idag:
IMG_20171216_152204.jpg
IMG_20171216_152149.jpg
IMG_20171216_152111.jpg
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Remuz »

Blir nog premiär innan jul då. Om så blir fallet lär jag pröva den på juldagen
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Zoidberg »

Jisses vad många! Kul att se!
Här har man kört Tesla i 3 år.... bara önskat att där vore en enstaka SuC i boråstrakten.
Å så plötsligt är där dussintals!
Tack Tomte... eh.. Musk!
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Remuz »

Om någon skulle kunna spana typ 23/12 så skulle jag bli himla glad. Den skulle betyda typ 15min i Ödeshög istället för 40min
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare
Inlägg: 653
Blev medlem: 13 apr 2015 10:47

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av MSO »

Crappy skrev:
Jag är övertygad om att du har rätt Haglund
Jag skrev ett litet brev till herr T Andersson i samband med att jag fick höra (här på TCS) att Borås planerade ett antal laddare i Centrum.
Jag försökte då säg lite fint att några 3.7kw eller likande är bortkastade pengar. Tyvärr fick jag inget svar
Nu har jag sett at det dykt upp ett antal laddare runt om i staden, faktiskt på föredömliga platser, där vi fosilbrännare aldrig skulle parkera :D Så ja har inte kontrollerat stolparna. Men efter ingen någonsin ha varit inkopplad befara jag det värsta.
Anar man då till lite hur Borås politiker verkar fungera, anser de säkert att det har tillfört det som bör tillföras och upplåter ingen mark till någon som kan konkurera ut deras egen verksamhet. Självklart anser det det utan att ha en aning om vad de själva håller på med. Att det som vanligt är tokfel, det bekommer dem inte
Fan jag måste flytta. Jag börjar bli mer och mer mörkrädd
Jodå. Jag har kopplat in en sladd i en stolpe. Bakom högskolebiblioteket längst bort på parkerigen. En rätt fin rejäl pjäs faktiskt av populärt snitt. Och tänka sig: Din effektgissning låg väldigt nära... :D
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
R2D2
Teslaägare
Inlägg: 208
Blev medlem: 26 aug 2015 19:49

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av R2D2 »

Remuz skrev:
Om någon skulle kunna spana typ 23/12 så skulle jag bli himla glad. Den skulle betyda typ 15min i Ödeshög istället för 40min
Jag skulle kunna dra dit och kolla, har dock tyvärr ingen tesla ännu. Så jag kan ej provladda, men kanske går att se ifall det är igång ändå? :)
Model 3 LR AWD Solid Black AP 2019
Model Y LR AWD Solid Black AP 2022
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av vigge50 »

R2D2 skrev:
Remuz skrev:
Om någon skulle kunna spana typ 23/12 så skulle jag bli himla glad. Den skulle betyda typ 15min i Ödeshög istället för 40min
Jag skulle kunna dra dit och kolla, har dock tyvärr ingen tesla ännu. Så jag kan ej provladda, men kanske går att se ifall det är igång ändå? :)
Om Tesla loggan längst upp på laddarna lyser så är de igång.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Remuz »

R2D2 skrev:
Remuz skrev:
Om någon skulle kunna spana typ 23/12 så skulle jag bli himla glad. Den skulle betyda typ 15min i Ödeshög istället för 40min
Jag skulle kunna dra dit och kolla, har dock tyvärr ingen tesla ännu. Så jag kan ej provladda, men kanske går att se ifall det är igång ändå? :)
Vore grymt. Får se om den dyker upp i navigatorn. Som tidigare skrivits, kolla om loggan lyser :)
P85D svart/svart med gratis SuC
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av 12man »

Sekten skulle ha en åtelcam med internet att sättas upp där det byggs,
ms 76132 "Eleamore"
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Kulingen »

Nu när äntligen denna SuC blev av så har jag några platser till som jag önskar Tesla skulle börja bygga SuC. Dessa är Jönköping mot Vetlanda, runt Växjö, mot Örebro och Katrineholm när man ändå är igång så kan man önska SuC på bägge sidorna i Sillekrog så man slipper ta genvägen sedan är det fulländat för mig iaf 8-)
D614BE6D-8C93-4FB8-A8A8-F704AD0F2CED.jpeg
B05BF489-4964-4E0F-BFA5-D582C876C1D6.jpeg
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av vigge50 »

Kulingen skrev:
Nu när äntligen denna SuC blev av så har jag några platser till som jag önskar Tesla skulle börja bygga SuC. Dessa är Jönköping mot Vetlanda, runt Växjö, mot Örebro och Katrineholm när man ändå är igång så kan man önska SuC på bägge sidorna i Sillekrog så man slipper ta genvägen sedan är det fulländat för mig iaf 8-)
Visst skulle det vara skönt med en SuperCharger var femte mil på alla riksvägar men här håller jag inte riktigt med om alla. Med en i Ullricshamn snart, en i Ödeshög och en i Toftaholm ser jag inget jättebehov i Jönköping. När de ska bygga en i Norrköping och har en i Arboga så ser jag inte heller Katrineholm som något som bör prioriteras än. Någon runt Örebro kanske hade varit bra för de som kommer från östra sidan av Vättern och Växjö kan jag dock hålla med om skulle vara bra.
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Kulingen »

vigge50 skrev:
Kulingen skrev:
Nu när äntligen denna SuC blev av så har jag några platser till som jag önskar Tesla skulle börja bygga SuC. Dessa är Jönköping mot Vetlanda, runt Växjö, mot Örebro och Katrineholm när man ändå är igång så kan man önska SuC på bägge sidorna i Sillekrog så man slipper ta genvägen sedan är det fulländat för mig iaf 8-)
Visst skulle det vara skönt med en SuperCharger var femte mil på alla riksvägar men här håller jag inte riktigt med om alla. Med en i Ullricshamn snart, en i Ödeshög och en i Toftaholm ser jag inget jättebehov i Jönköping. När de ska bygga en i Norrköping och har en i Arboga så ser jag inte heller Katrineholm som något som bör prioriteras än. Någon runt Örebro kanske hade varit bra för de som kommer från östra sidan av Vättern och Växjö kan jag dock hålla med om skulle vara bra.
Ska man åka tur och retur typ Västervik Jönköping, Västervik Växjö över dagen så klarar jag mig inte utan laddning. Detsamma gäller uppåt, lägger Tesla laddaren söderut på E4 så hjälper det inte heller om man kör nordväst från mig.
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Gustafsson »

Finns ju en hel del Chademo på den vägen trots allt, tycker det funkar bra som andrahandsalternativ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare
Inlägg: 2184
Blev medlem: 15 jul 2017 22:15
Ort: Västervik

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Kulingen »

Gustafsson skrev:
Finns ju en hel del Chademo på den vägen trots allt, tycker det funkar bra som andrahandsalternativ...
Har tyvärr ingen Chademo ännu får kanske skaffa en
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Gustafsson »

Snart kommer ju hjultomten :-) Du får väl önska dig ett hårt paket :-).
Kostar ju en del, men behåller nog sitt värde bra om man inte behöver den sen.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av vigge50 »

Kulingen skrev:
vigge50 skrev:
Kulingen skrev:
Nu när äntligen denna SuC blev av så har jag några platser till som jag önskar Tesla skulle börja bygga SuC. Dessa är Jönköping mot Vetlanda, runt Växjö, mot Örebro och Katrineholm när man ändå är igång så kan man önska SuC på bägge sidorna i Sillekrog så man slipper ta genvägen sedan är det fulländat för mig iaf 8-)
Visst skulle det vara skönt med en SuperCharger var femte mil på alla riksvägar men här håller jag inte riktigt med om alla. Med en i Ullricshamn snart, en i Ödeshög och en i Toftaholm ser jag inget jättebehov i Jönköping. När de ska bygga en i Norrköping och har en i Arboga så ser jag inte heller Katrineholm som något som bör prioriteras än. Någon runt Örebro kanske hade varit bra för de som kommer från östra sidan av Vättern och Växjö kan jag dock hålla med om skulle vara bra.
Ska man åka tur och retur typ Västervik Jönköping, Västervik Växjö över dagen så klarar jag mig inte utan laddning. Detsamma gäller uppåt, lägger Tesla laddaren söderut på E4 så hjälper det inte heller om man kör nordväst från mig.
Jag förstår att för dig som bor i Västervik så är laddarna inte optimalt placerade, speciellt inte för tur och retur resor men du kan nog sätta upp 100 SuperCharger stationer i Sverige och fortfarande hitta resor som inte är enklar med SuperCharger. Jag kan förstå att den i Norrköping hjälper dig vid resor norrut men om du ska nordväst så skulle Linköping vara bättre dock om den skulle lagts där så hade du väll sagt att det behövs en i Norrköping när du ska norrut. Som sagt, 100 SuperCharger stationer hade inte räckt för att täckas allas behov och antagligen inte 200 heller, de får placeras där de är till hjälp för flest.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Jerker »

Det ska alltså komma en i Norrköping? Då bor jag bra (om jag nu blir Teslaägare en dag) med en SuC 3 mil åt norr och en 3 mil åt söder på E4. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: SuC Ulricehamn Ubbarp

Inlägg av Gustafsson »

Fast det står Nörrköping på hemsidan :-).
Kan likaväl betyda Norsholm eller Klinga trafikplats typ.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Skriv svar