Detta gäller dock bara om de har skrivit på avtalet om Arlanda-laddaren. Se tidigare poster i tråden.JonasH skrev:Om nu taxi inte får använda laddaren i Väsby så verkar de inte veta om det eller bry sig. Två taxibilar ikväll när jag kom dit...
SuC Arlanda
Moderator: Redaktion
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SuC Arlanda
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: SuC Arlanda
En Kurir laddade i Bredden idag.Legato skrev:Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berättaBjelke skrev:Hur många har skrivit på, någon vet?Limokungen skrev:Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: SuC Arlanda
Som jag nämnt tidigare består de stora "taxibolagen" av ett stort antal större eller mindre åkerier som samarbetar. Det är därför inte helt osannolikt att det är de enskilda åkarna som ska skriva på avtalet och inte bolagen som driver beställningscentralerna. Även om de självklart kan sätta upp regler för hur deras åkare ska agera tror jag fortfarande det är för få som kör Tesla för att de ska tvinga på Teslaåkarna något. Självklart kan iof de inom Taxi Stockholm eller Kurir som kör Tesla sinsemellan komma överens om hur man ska agera i frågan.JonasH skrev:En Kurir laddade i Bredden idag.Legato skrev:Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berättaBjelke skrev:Hur många har skrivit på, någon vet?Limokungen skrev:Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Det är ju egentligen utmärkt att de har en egen laddare på Arlanda - jämför med Schiphol Taxi där man har ett stort antal Teslor och en liknande lösning - men det skulle egentligen behövas en till någonstans närmare stan, kanske på södra sidan någonstans.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: SuC Arlanda
Tack!JonasH skrev:En Kurir laddade i Bredden idag.Legato skrev:Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berättaBjelke skrev:Hur många har skrivit på, någon vet?Limokungen skrev:Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Då återstår frågan om Kurir centralt tackat nej till avtalet eller om enskilda åkare gjort det.
Skulle även gissa att Teslorna ligger "koncentrerade" på ett fåtal åkare, de flesta åkare försöker ju hålla sin flotta av fordon hyfsat likriktad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SuC Arlanda
Gillar inte tanken att laddare skall vara reserverade för vissa bilister. Som gjort för konflikter runt detta. Måste vara mycket bättre att även vi vanliga dödliga ska kunna ladda även på Arlanda (och Taxi där de behöver ladda). Har man ett par mil kvar och det står ett antal tomma SuC framför näsan där man inte får ladda skulle det vara sjukt irriterande. Ser hellre att yrkestrafik inte har helt fri SuC eller maximalt antal mil fria på SuC utom t.ex. på Arlanda där den kan vara fritt för även dem.
Förbud mot än det ena och än det andra är lika illa som andra korkade förbud - de saboterar bara hållbara bra lösningar på problem.
Minns under studierna att vissa föreläsningar (som ju var frivilliga att närvara vid) blev dåligt besökta då ryktet om usel kvalitet på just den föreläsningen fanns sedan flera år. Lösningen blev att göra just denna föreläsning obligatorisk. Vad blev bättre av det ?
Samma här: Lös problemet med för få laddare istället ! De svenska lösningarna är inte alltid bra lösningar...
Förbud mot än det ena och än det andra är lika illa som andra korkade förbud - de saboterar bara hållbara bra lösningar på problem.
Minns under studierna att vissa föreläsningar (som ju var frivilliga att närvara vid) blev dåligt besökta då ryktet om usel kvalitet på just den föreläsningen fanns sedan flera år. Lösningen blev att göra just denna föreläsning obligatorisk. Vad blev bättre av det ?
Samma här: Lös problemet med för få laddare istället ! De svenska lösningarna är inte alltid bra lösningar...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: SuC Arlanda
Enligt mitt avtal med Tesla har jag rätt att ladda utan kostnad vid Teslas nät av SC-laddare. En laddare ingår inte i detta nät bara för att den ser ut som en SC-laddare och/eller för att den tillhandahålls av Tesla. Således har jag inte rätt att ladda vid Arlanda. Jag kan heller inte kräva att få ladda vid de laddare som finns vid Teslas service centers. Att ”ta sig” den rätten är lika brottsligt som att koppla in sig på grannens elnät. Enligt 8 kap. 10 § första stycket brottsbalken döms den som olovligen avleder elektrisk kraft för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms enligt paragrafens andra stycke till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Brottet kan t.ex. anses som grovt om laddning sker ”systematiskt”, dvs. om laddning sker ofta.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
X 90D (levererad 26 september 2016)
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
3 SR+ Beställd 28 maj 2019 Pearl White
X LRPL Beställd 28 maj 2019 Pearl White
Re: SuC Arlanda
När jag åkte förbi Arlanda i onsdags så laddade en taxi.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SuC Arlanda
Jag åkte förbi onsdag ca kl 19 så laddade 2 taxi.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: SuC Arlanda
Den finns bara laddning nord/syd. Vi som kommer från väst (Arboga - Arlanda via Sigtuna är det populära valet) skulle uppskatta att kunna snabbladda vid Arlanda vid behov, speciellt när man ska hämta någon och kan stå där ett tag tills de kommit ut ur terminalen.Limokungen skrev:Nu förstår jag inte, det har varit ett jävla gnäll på alla taxi som tar upp SuC i Bredden, men nu när taxi har fått en ”egen” SuC på Arlanda, så måste privatbilar dit i alla fall, varför, det finns både SuC i Uppsala och Bredden, så låt taxi ha Arlanda i fred!
Det behovet försvinner dock i princip med Enköpings supercharger.
Re: SuC Arlanda
Något måste jo ha hänt på Arlanda. Har varit i Infra Ciry nästan en timme, och inte en taxi så långt öget räcker.
Eller är det bara en vanlig söndag?
Eller är det bara en vanlig söndag?
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: SuC Arlanda
Det var någon som kopplade in sin fastighet olovligt i 12 år och ändå ansågs inte brottet som grovt. Tippar på att du nog får koppla upp en rejäl strömslukare (industrilokal) eller utsatt andra för fara för att 6 månader + skall vara aktuellt.tr1 skrev:Enligt mitt avtal med Tesla har jag rätt att ladda utan kostnad vid Teslas nät av SC-laddare. En laddare ingår inte i detta nät bara för att den ser ut som en SC-laddare och/eller för att den tillhandahålls av Tesla. Således har jag inte rätt att ladda vid Arlanda. Jag kan heller inte kräva att få ladda vid de laddare som finns vid Teslas service centers. Att ”ta sig” den rätten är lika brottsligt som att koppla in sig på grannens elnät. Enligt 8 kap. 10 § första stycket brottsbalken döms den som olovligen avleder elektrisk kraft för olovlig kraftavledning till böter eller fängelse i högst ett år. Är brottet grovt, döms enligt paragrafens andra stycke till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Brottet kan t.ex. anses som grovt om laddning sker ”systematiskt”, dvs. om laddning sker ofta.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Driver sajten Car.info