SuC Arlanda
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC Arlanda
Taxiförare har ju brist på respekt för allt och alla i trafiken, ser varje dag hur de blockerar korsningar inne i stan under rusningstrafiken för att göra sina illegala svängar. Skall bli skönt när helt självkörande bilar kommer så man slipper dem i trafiken.
Ser inte varför Tesla skall bygga SuC för taxis alls, ta redigt betalt från dem om de använder SuC och låt dem bygga egna laddare istället. SuC är inte till för att sponsra taxiverksamhet.
Ser inte varför Tesla skall bygga SuC för taxis alls, ta redigt betalt från dem om de använder SuC och låt dem bygga egna laddare istället. SuC är inte till för att sponsra taxiverksamhet.
Re: SuC Arlanda
Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC Arlanda
Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, i förlängningen (15 års sikt) finns det inga taxis i den bemärkelsen då vi har taxipods som kan köra runt själva. Tror trafiken kommer flyta på bättre i Stockholm bara av att ta bort det förstörande elementet.e5m1r skrev:Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
Per taxibil som säljs så krävs det många resor fler SuC-platser än per vanlig bil, alltså blir marginalen lägre per bil som säljs till taxi kontra privatperson/annat företag oavsett om de betalar självkostnadspris för elen eller ej. Är det köer vid SuC kommer det dessutom avskräcka folk från att köpa Tesla, detta är speciellt farligt vid ett ställe som Bredden där köpcentra osv finns där så alla ser köerna.
Re: SuC Arlanda
Det är ju mer fördelaktigt ur logistiskt hänseende att ladda vid en ändpunkt, men jag ställer mig lite frågande till om det får jämt upp mot 1.4kr/kWh (vilket är snorbilligt, men mycket mer än 0kr)
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: SuC Arlanda
Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.OfarligTesla skrev:Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .e5m1r skrev:Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.
Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: SuC Arlanda
Trots att jag inte är Taxiförare håller jag helt med om detta. Bara för att en del taxiförare tidigare har ockuperat Bredden finns det ingen anledning för oss icke-taxis att ytterligare spä på problemet med att envisas med att ladda på Arlanda.Limokungen skrev:Nu förstår jag inte, det har varit ett jävla gnäll på alla taxi som tar upp SuC i Bredden, men nu när taxi har fått en ”egen” SuC på Arlanda, så måste privatbilar dit i alla fall, varför, det finns både SuC i Uppsala och Bredden, så låt taxi ha Arlanda i fred!
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SuC Arlanda
Förstår inte diskussionen riktigt faktiskt. Det är väl ingen som envisas ladda på Arlanda? Tesla har inte kommunicerat vad som gäller så Tars åkte för att kolla. Är väl ingen mer som laddat där?
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: SuC Arlanda
Ingen aning om det är ett problem, men eftersom det diskuteras i denna tråd verkar situationen med taxis på Bredden fortfarande engagera folk. Jag kommer i alla fall inte att ladda på Arlanda.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC Arlanda
Därför att taxiproblemet löser sig själv, så fort självkörandet kommer på riktigt så försvinner den dyra aspekten med taxis, lönekostnaden. Då är nästa kostnad att kapa bränsle. Jag är helt säker på att de självkörande taxis som kommer är eldrivna, det är helt enkelt för bra ekonomiskt.Legato skrev:Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.OfarligTesla skrev:Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .e5m1r skrev:Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.
Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.
Värre blir att övertala gemene man om elbilens förträfflighet. Något som kommer ta längre tid att få samma genomslagskraft inom.
Re: SuC Arlanda
Att slippa köra tom till Infra City måste väl vara värt en hundring? För så mycket körningar har de väl inte till Upplands Väsby?Remuz skrev:Det är ju mer fördelaktigt ur logistiskt hänseende att ladda vid en ändpunkt, men jag ställer mig lite frågande till om det får jämt upp mot 1.4kr/kWh (vilket är snorbilligt, men mycket mer än 0kr)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SuC Arlanda
Jo men även om de kommer slutas användas som taxi om några år så kommer de säljas vidare och då med stor sannolikhet köra minst lika långt som en privatbil. Om övergången till självkörande inte går så fort som vi tror så kommer de säkerligen köra längre.OfarligTesla skrev:Därför att taxiproblemet löser sig själv, så fort självkörandet kommer på riktigt så försvinner den dyra aspekten med taxis, lönekostnaden. Då är nästa kostnad att kapa bränsle. Jag är helt säker på att de självkörande taxis som kommer är eldrivna, det är helt enkelt för bra ekonomiskt.Legato skrev:Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.OfarligTesla skrev:Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .e5m1r skrev:Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.
Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.
Värre blir att övertala gemene man om elbilens förträfflighet. Något som kommer ta längre tid att få samma genomslagskraft inom.
Re: SuC Arlanda
du får meddela om Tesla hör av sig till deg efter laddsessionen och vill att du ska sluta med det eller inteTars skrev:Nu har jag provat!
Vet ej om det är full kräm IOM att batteriet är ganska laddat.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: SuC Arlanda
Inget meddelande.HelectriC skrev:du får meddela om Tesla hör av sig till deg efter laddsessionen och vill att du ska sluta med det eller inteTars skrev:Nu har jag provat!
Vet ej om det är full kräm IOM att batteriet är ganska laddat.
Va enbart där för att checka läget. Va där i 2 min.
Det är som sagt var en dedikerad plats för enbart taxi, så står det uttryckligen att det är för de som har avtal och inte för privatpersoner så då får man acceptera det helt enkelt.
Nu blir Bredden avlastad, så det är ju det man har varit ute efter.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: SuC Arlanda
OK. Då förstår jag hur du menar även om jag inte håller med.OfarligTesla skrev:Därför att taxiproblemet löser sig själv, så fort självkörandet kommer på riktigt så försvinner den dyra aspekten med taxis, lönekostnaden. Då är nästa kostnad att kapa bränsle. Jag är helt säker på att de självkörande taxis som kommer är eldrivna, det är helt enkelt för bra ekonomiskt.Legato skrev:Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.OfarligTesla skrev:Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .e5m1r skrev:Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.
Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.
Värre blir att övertala gemene man om elbilens förträfflighet. Något som kommer ta längre tid att få samma genomslagskraft inom.
Jag håller givetvis med om att autonoma fordon kommer vara elektriska, men dels är jag övertygad om att alla nuvarande Teslor kommer rulla sin fulla livslängd (dvs man kommer dra full nytta av den besparing av koldioxidutsläpp som varje taxi medför), dels är jag övertygad om att en nära total övergång till elbilar kommer ske före en nära total övergång till autonomi.
Jag är helt övertygad om att alla bilar utom entusiastfordon kommer vara eldrivna inom en snar framtid, frågan är bara hur snart det sker. En taxi reducerar utsläppen mycket mer än en privatbil och den är ju en överlägsen reklampelare för elbilen. I taxin åker tusentals kunder, mot kanske några tiotal i den privatägda bilen. Taxin rullar som sagt också mycket mer på vägarna och syns därför också mycket mer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC Arlanda
Givet en begränsad mängd kapital kan man bygga X laddstolpar, dessa X laddstolpar kan servera Y laddtillfällen per dag under tider då folk faktiskt kör. Eftersom taxis laddar fler gånger per körd mil i snabbladdare än gemene man samt att de koncentrerar sig på specifika laddpunkter kommer det med X stolpar bli kö oftare per såld bil om taxis ska ladda där.Legato skrev:OK. Då förstår jag hur du menar även om jag inte håller med.OfarligTesla skrev:Därför att taxiproblemet löser sig själv, så fort självkörandet kommer på riktigt så försvinner den dyra aspekten med taxis, lönekostnaden. Då är nästa kostnad att kapa bränsle. Jag är helt säker på att de självkörande taxis som kommer är eldrivna, det är helt enkelt för bra ekonomiskt.Legato skrev:Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.OfarligTesla skrev:Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .e5m1r skrev:Tänk på miljö och att fler får uppleva elbilar
Men jag håller med
Det är dock icke problem på nya bilar så detta problem försvinner med tiden
För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.
Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.
Värre blir att övertala gemene man om elbilens förträfflighet. Något som kommer ta längre tid att få samma genomslagskraft inom.
Jag håller givetvis med om att autonoma fordon kommer vara elektriska, men dels är jag övertygad om att alla nuvarande Teslor kommer rulla sin fulla livslängd (dvs man kommer dra full nytta av den besparing av koldioxidutsläpp som varje taxi medför), dels är jag övertygad om att en nära total övergång till elbilar kommer ske före en nära total övergång till autonomi.
Jag är helt övertygad om att alla bilar utom entusiastfordon kommer vara eldrivna inom en snar framtid, frågan är bara hur snart det sker. En taxi reducerar utsläppen mycket mer än en privatbil och den är ju en överlägsen reklampelare för elbilen. I taxin åker tusentals kunder, mot kanske några tiotal i den privatägda bilen. Taxin rullar som sagt också mycket mer på vägarna och syns därför också mycket mer.
Jag tror inte Bosse kommer köpa elbil för att han åker i en elbilstaxi eller ser en åka förbi. Om han ser kö av taxis till snabbladdarna när han svänger in på bensinstationen bredvid kommer han snarare inte vilja köpa elbil då det inte alls är smidigt. Det bygger inte på att taxis inte kommer bidra till minskade utsläpp utan hur vi kan få så många som möjligt att köpa elbil med de begränsade resurser vi har. Övertygas Bosse om att det faktiskt är smidigt med elbil kanske han får med sig Leffe inom kort, och det är dit vi vill.
Att bygga specifika laddare för taxi som de själva får betala för är enligt mig helt rätt, de belastar inte den övriga infrastrukturen.
Re: SuC Arlanda
Fast man har ju inte en begränsad mängd kapital för att bygga stolpar, de byggs om efterfrågan finns. Du gör det i mitt tycke helt felaktiga antagandet att du utgår ifrån gratisstolpar. Det naturliga och dit vi är på väg är ju att de som laddar också finansierar stolparna.Legato skrev:Givet en begränsad mängd kapital kan man bygga X laddstolpar, dessa X laddstolpar kan servera Y laddtillfällen per dag under tider då folk faktiskt kör. Eftersom taxis laddar fler gånger per körd mil i snabbladdare än gemene man samt att de koncentrerar sig på specifika laddpunkter kommer det med X stolpar bli kö oftare per såld bil om taxis ska ladda där.OfarligTesla skrev:OK. Då förstår jag hur du menar även om jag inte håller med.Legato skrev:Därför att taxiproblemet löser sig själv, så fort självkörandet kommer på riktigt så försvinner den dyra aspekten med taxis, lönekostnaden. Då är nästa kostnad att kapa bränsle. Jag är helt säker på att de självkörande taxis som kommer är eldrivna, det är helt enkelt för bra ekonomiskt.OfarligTesla skrev:Hur menar du nu? Varje taxi rullar väl ca 300% mer än en privatbil per år och kanske 150% mer under dess livslängd.e5m1r skrev:Tänk på miljö och att fler får
Fast att elektrifiera taxis ger ju väldigt lite om vi pratar miljön, .
För mig är det uppenbart att taxi är mycket viktigare för transformationen än vad vi är.
Håller med om att de borde ha egna laddare, men problemet är ju orsakat av Tesla, inte av Taxi. Ofattbart för mig att man inte från början förstod att det inte skulle fungera att ge kommersiella fordon fri SUC.
Värre blir att övertala gemene man om elbilens förträfflighet. Något som kommer ta längre tid att få samma genomslagskraft inom.
Jag håller givetvis med om att autonoma fordon kommer vara elektriska, men dels är jag övertygad om att alla nuvarande Teslor kommer rulla sin fulla livslängd (dvs man kommer dra full nytta av den besparing av koldioxidutsläpp som varje taxi medför), dels är jag övertygad om att en nära total övergång till elbilar kommer ske före en nära total övergång till autonomi.
Jag är helt övertygad om att alla bilar utom entusiastfordon kommer vara eldrivna inom en snar framtid, frågan är bara hur snart det sker. En taxi reducerar utsläppen mycket mer än en privatbil och den är ju en överlägsen reklampelare för elbilen. I taxin åker tusentals kunder, mot kanske några tiotal i den privatägda bilen. Taxin rullar som sagt också mycket mer på vägarna och syns därför också mycket mer.
Jag tror inte Bosse kommer köpa elbil för att han åker i en elbilstaxi eller ser en åka förbi. Om han ser kö av taxis till snabbladdarna när han svänger in på bensinstationen bredvid kommer han snarare inte vilja köpa elbil då det inte alls är smidigt. Det bygger inte på att taxis inte kommer bidra till minskade utsläpp utan hur vi kan få så många som möjligt att köpa elbil med de begränsade resurser vi har. Övertygas Bosse om att det faktiskt är smidigt med elbil kanske han får med sig Leffe inom kort, och det är dit vi vill.
Att bygga specifika laddare för taxi som de själva får betala för är enligt mig helt rätt, de belastar inte den övriga infrastrukturen.
Så återigen, problemet är inte taxi, problemet är att Tesla inte begränsade SUCs för kommersiella fordon från början...
Utsläppsreduktionen är ju inte direkt korrelerad till antalet ersatta bilar, utan i mycket högre grad till antal ersatta mil körda. En Tesla-taxi bidrar ju solklart mycket mer än en privat-Tesla i direkta termer. I indirekta termer går det bara att spekulera, men för mig är det självklart att det är större chans att Bosse köper en Tesla efter att han åkt i en, än när han inte gjort det...
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuC Arlanda
Ja jag håller med om att pratar vi att man betalar för stolparna (då så att en vinst uppstår) så försvinner problemet, men av anledningen att fler stolpar kommer byggas där blir kö för att kunna sälja mer. Själv tycker jag man skall ta betalt för att ladda från stolparna, snabbladdare som kostar 3 kr/kWh och uppåt är ju sällan upptagna speciellt mycket.Legato skrev:Fast man har ju inte en begränsad mängd kapital för att bygga stolpar, de byggs om efterfrågan finns. Du gör det i mitt tycke helt felaktiga antagandet att du utgår ifrån gratisstolpar. Det naturliga och dit vi är på väg är ju att de som laddar också finansierar stolparna.
Så återigen, problemet är inte taxi, problemet är att Tesla inte begränsade SUCs för kommersiella fordon från början...
Utsläppsreduktionen är ju inte direkt korrelerad till antalet ersatta bilar, utan i mycket högre grad till antal ersatta mil körda. En Tesla-taxi bidrar ju solklart mycket mer än en privat-Tesla i direkta termer. I indirekta termer går det bara att spekulera, men för mig är det självklart att det är större chans att Bosse köper en Tesla efter att han åkt i en, än när han inte gjort det...
Fast utsläppsreduktionen är direkt korrelerad till antalet ersatta bilar om vi antar att de körs hela sin livslängd, något du själv påpekade att vi bör. Det andra antagandet är såklart att livslängden är begränsat av ett antal mil och inte ett antal år. Frågan är då bara när i tiden utsläppsreduktionen sker då den sker jämnare över bilens livstid om den körs privat.
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SuC Arlanda
"VI förbehåller oss rätten att vidta åtgärder om du obehörigen nyttjar Arlanda laddstation"Tars skrev:Inget meddelande.HelectriC skrev:du får meddela om Tesla hör av sig till dig efter laddsessionen och vill att du ska sluta med det eller inteTars skrev:Nu har jag provat!
Vet ej om det är full kräm IOM att batteriet är ganska laddat.
Va enbart där för att checka läget. Va där i 2 min.
Det är som sagt var en dedikerad plats för enbart taxi, så står det uttryckligen att det är för de som har avtal och inte för privatpersoner så då får man acceptera det helt enkelt.
Nu blir Bredden avlastad, så det är ju det man har varit ute efter.
Så vi får väl se vad för slags åtgärder du blir utsatt för... (sen måste jag ju säga att det är ett intressant ord: obehörigen... )
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: SuC Arlanda
En gissning är att texten skrevs av en jurist i USA och sedan har texten översatts till svenska.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Re: SuC Arlanda
Om nu taxi inte får använda laddaren i Väsby så verkar de inte veta om det eller bry sig. Två taxibilar ikväll när jag kom dit...
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4193
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: SuC Arlanda
Detta gäller dock bara om de har skrivit på avtalet om Arlanda-laddaren. Se tidigare poster i tråden.JonasH skrev:Om nu taxi inte får använda laddaren i Väsby så verkar de inte veta om det eller bry sig. Två taxibilar ikväll när jag kom dit...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Re: SuC Arlanda
En Kurir laddade i Bredden idag.Legato skrev:Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berättaBjelke skrev:Hur många har skrivit på, någon vet?Limokungen skrev:Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: SuC Arlanda
Som jag nämnt tidigare består de stora "taxibolagen" av ett stort antal större eller mindre åkerier som samarbetar. Det är därför inte helt osannolikt att det är de enskilda åkarna som ska skriva på avtalet och inte bolagen som driver beställningscentralerna. Även om de självklart kan sätta upp regler för hur deras åkare ska agera tror jag fortfarande det är för få som kör Tesla för att de ska tvinga på Teslaåkarna något. Självklart kan iof de inom Taxi Stockholm eller Kurir som kör Tesla sinsemellan komma överens om hur man ska agera i frågan.JonasH skrev:En Kurir laddade i Bredden idag.Legato skrev:Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berättaBjelke skrev:Hur många har skrivit på, någon vet?Limokungen skrev:Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Det är ju egentligen utmärkt att de har en egen laddare på Arlanda - jämför med Schiphol Taxi där man har ett stort antal Teslor och en liknande lösning - men det skulle egentligen behövas en till någonstans närmare stan, kanske på södra sidan någonstans.
Model 3 reserverad 2016-04-01, reservationen vilande tills vidare (borde väl ta retur på den). Skoda Octavia Bensin/Etanol får tjänstgöra vidare tills jag hittar den elbil som passar behoven praktiskt och ekonomiskt då jag köpt min sista fossilbil.
Re: SuC Arlanda
Tack!JonasH skrev:En Kurir laddade i Bredden idag.Legato skrev:Vore intressant att veta om Taxi Stockholm och Kurir/020 signat... Om någon ser en sådan bil vid Bredden så berättaBjelke skrev:Hur många har skrivit på, någon vet?Limokungen skrev:Dom taxi som skriver under avtalet är förbjudna att ladda vid bredden
Då återstår frågan om Kurir centralt tackat nej till avtalet eller om enskilda åkare gjort det.
Skulle även gissa att Teslorna ligger "koncentrerade" på ett fåtal åkare, de flesta åkare försöker ju hålla sin flotta av fordon hyfsat likriktad.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: SuC Arlanda
Gillar inte tanken att laddare skall vara reserverade för vissa bilister. Som gjort för konflikter runt detta. Måste vara mycket bättre att även vi vanliga dödliga ska kunna ladda även på Arlanda (och Taxi där de behöver ladda). Har man ett par mil kvar och det står ett antal tomma SuC framför näsan där man inte får ladda skulle det vara sjukt irriterande. Ser hellre att yrkestrafik inte har helt fri SuC eller maximalt antal mil fria på SuC utom t.ex. på Arlanda där den kan vara fritt för även dem.
Förbud mot än det ena och än det andra är lika illa som andra korkade förbud - de saboterar bara hållbara bra lösningar på problem.
Minns under studierna att vissa föreläsningar (som ju var frivilliga att närvara vid) blev dåligt besökta då ryktet om usel kvalitet på just den föreläsningen fanns sedan flera år. Lösningen blev att göra just denna föreläsning obligatorisk. Vad blev bättre av det ?
Samma här: Lös problemet med för få laddare istället ! De svenska lösningarna är inte alltid bra lösningar...
Förbud mot än det ena och än det andra är lika illa som andra korkade förbud - de saboterar bara hållbara bra lösningar på problem.
Minns under studierna att vissa föreläsningar (som ju var frivilliga att närvara vid) blev dåligt besökta då ryktet om usel kvalitet på just den föreläsningen fanns sedan flera år. Lösningen blev att göra just denna föreläsning obligatorisk. Vad blev bättre av det ?
Samma här: Lös problemet med för få laddare istället ! De svenska lösningarna är inte alltid bra lösningar...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16