Svaret på hur Porsche mfl "kan" ladda med 350 kW är ganska enkelt. De har kommunicerat att de kommer jobba med 800V-batterisystem.
Det gör ju att laddare som leverara 150 - 175 kW (momentant) vid 400V kommer att leverera ca 300-350 kW med samma strömstyrka om man dubblar spänningen allt enligt formeln P=UI
IONITY:s laddare antar jag därför är förberedda för laddning med 400V - 800V för att klara detta.
Så enkelt är det ju inte, frågan är ju hur de enskilda cellerna tål att laddas med så hög ström som krävs. Teslas celler kan laddas med högre ström men håller då sämre. Hur gör Porsche för att undvika snabb degradering ?
Exakt, laddeffekten är det intressanta typ fördelat på cellernas totala vikt samt på något vis väva ihop det med cellernas volym och typ avstånd från centrum av cellen till cellväggen. En cell på 1liter i volym kyler ju bättre om den är utformad som en skärbräda snarare än ett mjölkpaket. Spänningen i detta fallet har väldigt lite med saken att göra. Möjligtvis kan man använda 800V för att få mindre laddkabel, men inne i batteriet spelar det kvitta.
Men sen kan man ju göra som Nissan och fullkomligt skita i vilket och låta batteriet överhetta.
Behövs det verkligen snabbare laddning för en bil som M3, med long rang blir det ju ett laddstop om du kör från Sthlm till Malmö på typ en kvart och kör du till GBG behövs ingen laddning. Jag ser ingen poäng med att lägga pengar och utvecklingskostnader på ett icke problem eller missar jag något?
Det är ungefär så ja, men inte alla fattar det och en del vill verkligen ha snabbare laddning ändå,
så här kommer det se ut ett bra tag framöver...
Ev. köer vid stationerna kanske kan ha nytta av snabbare laddning men priset för det vettifan om det är värt...
Behövs det verkligen snabbare laddning för en bil som M3, med long rang blir det ju ett laddstop om du kör från Sthlm till Malmö på typ en kvart och kör du till GBG behövs ingen laddning. Jag ser ingen poäng med att lägga pengar och utvecklingskostnader på ett icke problem eller missar jag något?
Jag har också tänkt så när det gäller long range versionen av Model 3. För mig skulle det vara fullt tillräcklig. Möjligen skulle snabbare laddning vara önskvärd om man har ett mindre batteri, men då gäller det att det går att ladda med hög effekt nästan ända upp till 100 % laddnivå.
Behövs det verkligen snabbare laddning för en bil som M3, med long rang blir det ju ett laddstop om du kör från Sthlm till Malmö på typ en kvart och kör du till GBG behövs ingen laddning. Jag ser ingen poäng med att lägga pengar och utvecklingskostnader på ett icke problem eller missar jag något?
Håller med till 100%.
När man kommer typ 30mil på en laddning så är det absolut ingen fara att laddningen tar 20-30minuter för ytterligare 30mil. Det är svårt att hinna in på toa och köpa lite fika på 20minuter, även om man (och här menar jag alltså män, grabbar gubbar) tror det.
Behövs det verkligen snabbare laddning för en bil som M3, med long rang blir det ju ett laddstop om du kör från Sthlm till Malmö på typ en kvart och kör du till GBG behövs ingen laddning. Jag ser ingen poäng med att lägga pengar och utvecklingskostnader på ett icke problem eller missar jag något?
Håller med till 100%.
När man kommer typ 30mil på en laddning så är det absolut ingen fara att laddningen tar 20-30minuter för ytterligare 30mil. Det är svårt att hinna in på toa och köpa lite fika på 20minuter, även om man (och här menar jag alltså män, grabbar gubbar) tror det.
Om bilen går 30 mil på en laddning så kommer du inte kunna fylla upp 30 mil på 20 minuter, snarare 50-60 minuter. Detta är en av fördelarna med större batteri, du kan ladda med hög effekt under längre tid.
Behövs det verkligen snabbare laddning för en bil som M3, med long rang blir det ju ett laddstop om du kör från Sthlm till Malmö på typ en kvart och kör du till GBG behövs ingen laddning. Jag ser ingen poäng med att lägga pengar och utvecklingskostnader på ett icke problem eller missar jag något?
Håller med till 100%.
När man kommer typ 30mil på en laddning så är det absolut ingen fara att laddningen tar 20-30minuter för ytterligare 30mil. Det är svårt att hinna in på toa och köpa lite fika på 20minuter, även om man (och här menar jag alltså män, grabbar gubbar) tror det.
Om bilen går 30 mil på en laddning så kommer du inte kunna fylla upp 30 mil på 20 minuter, snarare 50-60 minuter. Detta är en av fördelarna med större batteri, du kan ladda med hög effekt under längre tid.
30mil x 2kWh/mil = 60kWh du behöver då kanske ett 80kWh batteri för att kunna ladda snabbt upp till 30mils nivån. 120kW borde alltså ge 30mil på 30minuter. Men det är klart då hade du kunna köra 40 mil första sträckan, så det rimliga kanske är 40 mil + 20 minuter + 20 mil = 60 mil med en fika/toa paus.
Grejen är att Audi, porsche med fler är inte där utan tvingas satsa på jätteladdare
Ja, hitintills har ingen visat 150kW+, bara pratat.
Man ska nog se 350 kW som mer ett sätt att framtidssäkra snarare än att denna generations elbilar kommer klara den laddhastigheten. Men visst, kan man bygga en 200 kWh Roadster på 2-3 år så kan man nog offra lite energidensitet för snabbare laddning. Koenigsegg Regera har ett 500 kW batteri som klarar 150 kW bromsåtervinning och som är på ynka 9.27 kWh. Men det väger å andra sidan 115 kg.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Grejen är att Audi, porsche med fler är inte där utan tvingas satsa på jätteladdare
Ja, hitintills har ingen visat 150kW+, bara pratat.
Man ska nog se 350 kW som mer ett sätt att framtidssäkra snarare än att denna generations elbilar kommer klara den laddhastigheten. Men visst, kan man bygga en 200 kWh Roadster på 2-3 år så kan man nog offra lite energidensitet för snabbare laddning. Koenigsegg Regera har ett 500 kW batteri som klarar 150 kW bromsåtervinning och som är på ynka 9.27 kWh. Men det väger å andra sidan 115 kg.
Jag skulle ju tro att roadstern har nytta av högre laddeffekt. Med tanke på att de är ett 200kWh batteri så bör den kunna ladda med dubbel effekt jämfört med en tex en S100, dvs runt 240kWh. "Belastningen" på varje cell bli ju detsamma... eller nja vänta nu de var nog 2170 batteri men ni förstår ändå vad jag menar...
Sen om detta är nödvändigt eller ej är en annan fråga men lättare är kanske att jämför en Leaf och en Tesla, en 24kWh klara si bra med 50KW effekt vid laddning då batteriet är så litet men en Tesla behöver mer effekt eftersom batteriet är så mycket större... Om batterier bli större i framtiden så behövs också mer effekt vid snabbladdning.
Ja ska man köra ystad till haparanda (162 mil) och har en roadster med 200kwh batteri så behöver man ju bara ett laddstopp på en halvtimme ifall
man har en supercharger på 240kw effekt ifall man startar med fulladdat batteri.
Grejen är att Audi, porsche med fler är inte där utan tvingas satsa på jätteladdare
Ja, hitintills har ingen visat 150kW+, bara pratat.
Man ska nog se 350 kW som mer ett sätt att framtidssäkra snarare än att denna generations elbilar kommer klara den laddhastigheten. Men visst, kan man bygga en 200 kWh Roadster på 2-3 år så kan man nog offra lite energidensitet för snabbare laddning. Koenigsegg Regera har ett 500 kW batteri som klarar 150 kW bromsåtervinning och som är på ynka 9.27 kWh. Men det väger å andra sidan 115 kg.
Jag har för mig Regera tom hade ner åt 4kWh nu med vassare teknik (Rimac).
Grejen är att Audi, porsche med fler är inte där utan tvingas satsa på jätteladdare
Ja, hitintills har ingen visat 150kW+, bara pratat.
Man ska nog se 350 kW som mer ett sätt att framtidssäkra snarare än att denna generations elbilar kommer klara den laddhastigheten. Men visst, kan man bygga en 200 kWh Roadster på 2-3 år så kan man nog offra lite energidensitet för snabbare laddning. Koenigsegg Regera har ett 500 kW batteri som klarar 150 kW bromsåtervinning och som är på ynka 9.27 kWh. Men det väger å andra sidan 115 kg.
Jag skulle ju tro att roadstern har nytta av högre laddeffekt. Med tanke på att de är ett 200kWh batteri så bör den kunna ladda med dubbel effekt jämfört med en tex en S100, dvs runt 240kWh. "Belastningen" på varje cell bli ju detsamma... eller nja vänta nu de var nog 2170 batteri men ni förstår ändå vad jag menar...
Sen om detta är nödvändigt eller ej är en annan fråga men lättare är kanske att jämför en Leaf och en Tesla, en 24kWh klara si bra med 50KW effekt vid laddning då batteriet är så litet men en Tesla behöver mer effekt eftersom batteriet är så mycket större... Om batterier bli större i framtiden så behövs också mer effekt vid snabbladdning.
Roadster får kanske två ladduttag,ett på varsin sida baktill. Då är det enkelt att få ihop 240kw med befintligt laddnätverk
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Tror nog att det är själva superchargern som begränsar laddströmmen i en 100D. Även min 70 laddar ju en stund med nästan 120 kW (nåja 117 iaf). Det skulle kunna indikera uppemot 170 kW som övre gräns för 100 batteriet om varje cell laddas med samma ström i bägge fallen. Skulle inte bli jätteförvånad om SuC v3 eller nåt kan korta laddtiden i dessa bilar mha ny mjukvaruuppdatering.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tror nog att det är själva superchargern som begränsar laddströmmen i en 100D. Även min 70 laddar ju en stund med nästan 120 kW (nåja 117 iaf). Det skulle kunna indikera uppemot 170 kW som övre gräns för 100 batteriet om varje cell laddas med samma ström i bägge fallen. Skulle inte bli jätteförvånad om SuC v3 eller nåt kan korta laddtiden i dessa bilar mha ny mjukvaruuppdatering.
Mycket handlar om kylning till batterierna så det är nog inte omöjligt att de höjder det lite till när väl laddarna kan leverera mer.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
Elon har pratat om Supercharger v3, och det snackas mycket om Model 3 ska få CCS port eller inte. Samtidigt så tänjer Tesla idag redan på vad Typ-2 kontakten klarar av i strömstyrka.
1+1+1= Nya Superchargers kommer baseras på CCS kontakten och vi kommer se i runda slängar 200 kW på SuC i framtiden?
Elon har pratat om Supercharger v3, och det snackas mycket om Model 3 ska få CCS port eller inte. Samtidigt så tänjer Tesla idag redan på vad Typ-2 kontakten klarar av i strömstyrka.
1+1+1= Nya Superchargers kommer baseras på CCS kontakten och vi kommer se i runda slängar 200 kW på SuC i framtiden?
Kanske... ?
Hur många Ampere fixar kontakten? Jag har sett bilder / läst om folk som upplevt varma kontakter men det var ett bra tag sedan och jag har aldrig de senaste åren tagit i en kontakt som varit mer än något ljummen.
Kineserna kommer ju med 900kW.
400kW kommer på CCS och Chademo.
China Is Developing New GB/T Fast Charging Standard At 900 kW"
According to the State Grid Corporation of China’s (SGCC) presentation, cited by the CHAdeMO General Assembly, China is developing a new version of GB/T fast charging standard.
The envisioned spec indicates power output beyond anything we’ve seen thus far – 900 kW at 1,500 V and 600 A!
Elon har pratat om Supercharger v3, och det snackas mycket om Model 3 ska få CCS port eller inte. Samtidigt så tänjer Tesla idag redan på vad Typ-2 kontakten klarar av i strömstyrka.
1+1+1= Nya Superchargers kommer baseras på CCS kontakten och vi kommer se i runda slängar 200 kW på SuC i framtiden?
Kanske... ?
Hur många Ampere fixar kontakten? Jag har sett bilder / läst om folk som upplevt varma kontakter men det var ett bra tag sedan och jag har aldrig de senaste åren tagit i en kontakt som varit mer än något ljummen.
Vet inte ampere, men har tagit på handskar som varit skapligt heta, om än inte så man bränner sig så klart.
Laddkabeln blir vätskekyld när man går över 150kW.
Jo men även kontakten måste tåla effekten. Om man inte gå upp i volt så blir de mer amper och därmed varmare. Så som de beskrivs här så känns de som man redan maxar själva kontakten. Att använda CCS kontakten/stiften låter ju på ett sätt enkelt men jag undrar om Tesla skulle vara så nöjda med de eftersom då skulle en modell S eller X inte fysiskt kunna ansluta sig till denna SUC stolpe.
OBS, detta har ju ingen koppling till om modell 3 får CCS stöd eller ej.
Lösningen är att ha dubbla kablar till stolparna. En med Typ 2 och en med CCS.
Ja skulle kunna vara en lösning även om de troligen ligger längre ner på listan av önskningar.. Tittar man på icke suc laddare så finns där ju flera sladdar, CCS, chademo och typ2 vilket inte är alls bra så som de utformat hur de sitter, blir alltid snodda om varandra och trillar i marken av denna anledning. Nej hoppas de kan lösa de på annat sätt även om jag for stunden inte ser andra lösningar.