Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier. Möjligen 175 kW då på Ionity. Sen vad våra gamla Teslor klarar av, det är en annan femma. Särskilt då vi måste ladda via CSS-adapter.Zalman3 skrev:Men är inte problemet med hög laddningshastighet åtminstone delvis ett värmeproblem.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.
Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.
200-250 kW snart?
Moderator: Redaktion
Re: 200-250 kW snart?
Re: 200-250 kW snart?
"We know that Model 3 should already be able to take a higher charge rate between 150 and 170 kW, but Supercharger V3 is expected to be able to deliver even more power."Verdi skrev:Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier. Möjligen 175 kW då på Ionity. Sen vad våra gamla Teslor klarar av, det är en annan femma. Särskilt då vi måste ladda via CSS-adapter.Zalman3 skrev:Men är inte problemet med hög laddningshastighet åtminstone delvis ett värmeproblem.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.
Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.
https://electrek.co/2018/11/19/tesla-su ... elon-musk/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: 200-250 kW snart?
Det hänger inte alls ihop med spänningen på batteripaketet. Det är kapaciteten som skall in inte en spänning. Cellerna är fortfarande på 3.7volt/st och det är där du laddar in din kapacitet. Dubbla laddeffekten 350kW blir ju dubbla strömmen in i varje cell oavsett systemspänningen. Lägre iR absolut som någon sa, men då kan vi inte öka kapaciteten annat än att öka antalet celler. I vart fall handlar det om några procent per år inte en fördubbling bara helt plötsligt.Verdi skrev:
Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier.
Så att uppgradera P100D 2016 till P100D+ 2019 med ny kemi, hårdare celler med lägre iR men bibehållen kapacitet skulle ju kunna erbjuda mer mos in/ut ur cellerna. Eller en P120D som kan ladda marginellt snabbare med större kylfläktar.
Model 3 kan ju kyla batterierna med sin AC, referens de som provat trackmode. Kan S det också?
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: 200-250 kW snart?
Jag vet inte. Var nån som skrev att förutsättningen till att Porsche ska kunna ladda med 350 KW är att batteriet har 800V-spänning. Tydligen nåt med att strömstyrkan blir för stor annars? Ohms lag? Effekt = ström ggr spänning?Henrik Torphammar skrev:Det hänger inte alls ihop med spänningen på batteripaketet. Det är kapaciteten som skall in inte en spänning. Cellerna är fortfarande på 3.7volt/st och det är där du laddar in din kapacitet. Dubbla laddeffekten 350kW blir ju dubbla strömmen in i varje cell oavsett systemspänningen. Lägre iR absolut som någon sa, men då kan vi inte öka kapaciteten annat än att öka antalet celler. I vart fall handlar det om några procent per år inte en fördubbling bara helt plötsligt.Verdi skrev:
Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier.
Model 3 kan ju kyla batterierna med sin AC, referens de som provat trackmode. Kan S det också?
Har man 800V så är det väl fler celler som laddas samtidigt? Eller är begränsningen i själva laddaren? Blir kabeln för tjock om strömstyrkan blir för stor?
Re: 200-250 kW snart?
Kabel + kontakt blir tjockare.Verdi skrev:Har man 800V så är det väl fler celler som laddas samtidigt? Eller är begränsningen i själva laddaren? Blir kabeln för tjock om strömstyrkan blir för stor?
https://24volt.eu/kalkyl_kabelarea.php
800V
350 kW
5m kabel
ger 437.5 A samt rekommenderad kabelarea på 95 mm2.
Ändrar man till 400V får man 875 A (halva spänningen, dubbla strömmen) samt en kabelarea på 185 mm2.
Sen ska förstås kontakt samt kabel från kontakt till batteri i bilen också anpassas enligt samma formel.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: 200-250 kW snart?
Hur stort batteripaket har Porsche i vikt/kapacitet/volym? Om vi säger att Porsche har 100kWh batteri så måste det vara betydligt hårdare celler än vad Tesla har om dom skall nå 350kW. Tesla laddar ju sina 100kWh med ca 100kW dvs 1C, Porsche nosar på 3.5ggr så mycket. Hårdare tyngre celler i en större kapsling med mer möjlighet till kylning. Varje cell får ju fortfarande bara se 3.7volt och strömmen stiger istället.Verdi skrev:
Jag vet inte. Var nån som skrev att förutsättningen till att Porsche ska kunna ladda med 350 KW är att batteriet har 800V-spänning. Tydligen nåt med att strömstyrkan blir för stor annars? Ohms lag? Effekt = ström ggr spänning?
Har man 800V så är det väl fler celler som laddas samtidigt? Eller är begränsningen i själva laddaren? Blir kabeln för tjock om strömstyrkan blir för stor?
800volten är nog som Laban skriver bara en praktikalitet för laddsladdens grovlek. På cellnivå som är intressant så är det fortfarande 350kW som skall fördelas över 100kWh batteri vilket ger 3.5C i laddeffekt.
Jag tror helt enkelt inte vi är där än. Det är inte värt den extra vikt/volym i en elbil. 350kW laddning på 100kWh batteri är på samma Lista som Leaf60, dvs kommer inte hända.
Där emot om Porsche börjar nosa på 200kWh så visst, då är det ju kanske mer rimligt att 350kW laddeffekt kan användas. Men då pratar vi en fördubbling av antalet celler inte en fördubbling av kapacitet i samma antal celler. Då börjar det bli stort och tungt igen och passar kanske bättre på en större SUV eller pickup.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: 200-250 kW snart?
Kikar man i den här videon så verkar en Mission-E Cross Turismo (prototyp) ladda i 248kW @ 24% SoC. Det är inte 350, men det är ändå imponerande. Kolla från 18:30 i videon så visas sekvensen där bilen laddas.Henrik Torphammar skrev:Hur stort batteripaket har Porsche i vikt/kapacitet/volym? Om vi säger att Porsche har 100kWh batteri så måste det vara betydligt hårdare celler än vad Tesla har om dom skall nå 350kW. Tesla laddar ju sina 100kWh med ca 100kW dvs 1C, Porsche nosar på 3.5ggr så mycket. Hårdare tyngre celler i en större kapsling med mer möjlighet till kylning. Varje cell får ju fortfarande bara se 3.7volt och strömmen stiger istället.Verdi skrev:
Jag vet inte. Var nån som skrev att förutsättningen till att Porsche ska kunna ladda med 350 KW är att batteriet har 800V-spänning. Tydligen nåt med att strömstyrkan blir för stor annars? Ohms lag? Effekt = ström ggr spänning?
Har man 800V så är det väl fler celler som laddas samtidigt? Eller är begränsningen i själva laddaren? Blir kabeln för tjock om strömstyrkan blir för stor?
800volten är nog som Laban skriver bara en praktikalitet för laddsladdens grovlek. På cellnivå som är intressant så är det fortfarande 350kW som skall fördelas över 100kWh batteri vilket ger 3.5C i laddeffekt.
Jag tror helt enkelt inte vi är där än. Det är inte värt den extra vikt/volym i en elbil. 350kW laddning på 100kWh batteri är på samma Lista som Leaf60, dvs kommer inte hända.
Där emot om Porsche börjar nosa på 200kWh så visst, då är det ju kanske mer rimligt att 350kW laddeffekt kan användas. Men då pratar vi en fördubbling av antalet celler inte en fördubbling av kapacitet i samma antal celler. Då börjar det bli stort och tungt igen och passar kanske bättre på en större SUV eller pickup.
Re: 200-250 kW snart?
Vore ju intressant med ett max på 170 kW och 120 kW vid 50% SOC. Snittet från 10% - 50% skulle då kunna bli 140 kW och ta ca 13 min. Då kan köra 20 mil till på motorväg, så typ en 15 min laddning varannan timme.Zalman3 skrev:"We know that Model 3 should already be able to take a higher charge rate between 150 and 170 kW, but Supercharger V3 is expected to be able to deliver even more power."Verdi skrev:Det är det antagligen. Några 350 kW lär vi i vilket fall inte få se på 400V-batterier. Möjligen 175 kW då på Ionity. Sen vad våra gamla Teslor klarar av, det är en annan femma. Särskilt då vi måste ladda via CSS-adapter.Zalman3 skrev:Men är inte problemet med hög laddningshastighet åtminstone delvis ett värmeproblem.
Så med bättre kylning, högre laddhastighet.
Om man laddar med 350kW och 10% blir värme, då måste man kyla bort 35kW.
Låg intern resistans i batteriet blir allt viktigare.
https://electrek.co/2018/11/19/tesla-su ... elon-musk/
Vilket teoretiskt motsvarar 1 timmes laddning och 8 timmars körning.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.