
Tack på förhand/Niklas
Moderator: Redaktion
CCS måste ju finnas på i stort sett samtliga SuC innan Model 3 börjar levereras i Europa.LarsL skrev:Lär dröja ett tag innan det kommer upp CCS på Superchargers, gissningsvis någon gång under nästa höst.
Förresten, stryk ”i stort sett”, det måste förstås finnas överallt.fth skrev:CCS måste ju finnas på i stort sett samtliga SuC innan Model 3 börjar levereras i Europa.LarsL skrev:Lär dröja ett tag innan det kommer upp CCS på Superchargers, gissningsvis någon gång under nästa höst.
/fth
Enligt vad de sagt så skall det bli en till kabel.LarsL skrev:Lär dröja ett tag innan det kommer upp CCS på Superchargers, gissningsvis någon gång under nästa höst.
Jag kan inte riktigt se hur de ska lyckas pilla in en till kabel, utan att de trasslar in sig i varandra. Är det helt klart att det verkligen blir en till kabel?
Säkert när de väl är på plats, men logistiken kring att få fram delarna, boka in teknikerna och allt det kringliggande kommer göra att det tar tid. Men vi får se, skulle dock inte räkna med heltäckande från början.Jerker skrev:Var det inte nån som frågat om detta och fått svaret att det skulle ta nån enstaka dag per SuC?
Skrevs i nån tråd här.
Ja håller med. Det bör var i stort färdigt i hela Europa lagom tills typ Mars 2019 om Model 3 endast kommer att kunna ladda på Superchargers via CCS (vilket det mesta pekar på just nu). Skulle därför vilja se att det händer en del redan nu då jag kanske konfigurerar en dyrare Model 3 om bara några dagar.fth skrev:Förresten, stryk ”i stort sett”, det måste förstås finnas överallt.fth skrev:CCS måste ju finnas på i stort sett samtliga SuC innan Model 3 börjar levereras i Europa.LarsL skrev:Lär dröja ett tag innan det kommer upp CCS på Superchargers, gissningsvis någon gång under nästa höst.
/fth
/fth
Låter logiskt. Någonstans måste man börja. En annan tanke jag har är att Tesla börjar med ex 2st laddstolpar per Superchargingdestinaton (så kan man redan i April ta sig runt i Europa även om inte alla laddstolpar per Supercharging destination är färdiga).Bod skrev:Kanske blir Storuman först. Tänkte att de möjligen fixar till det när gör nya nu.
Lättare kanske, men knappast billigare i längden.lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
Lättare kanske, men knappast billigare i längden.[/quotGeni87 skrev:lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
Precis, och den varianten som Tesla nu har på Typ 2 uttaget kräver att bilen kan koppla om strömmen beroende på om det är AC som ska in i ombordladdaren, eller DC som ska in direkt i batteriet. En sådan omkoppling medför dyra kontaktorer som man kan slippa i Model 3 om man enbart stödjer CCS. Så om man på lång sikt jämför kostnaden för att sätta extra kablar på laddstationerna med att montera en "omkopplare" på varje bil i framtiden lär det förstnämnda vara att föredra.NiklasTesla skrev:Lättare kanske, men knappast billigare i längden.[/quotGeni87 skrev:lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
Har väl att göra med att CCS blir standarden för Europa när det kommer till DC laddning. Teslas Befintliga DC laddning är en egen variant av Typ 2 uttaget. CCS kommer kunna möjliggöra laddhastigheter på 350kw (vet inte/tror inte Teslas Befintliga DC laddlösning möjliggör dom hastigheterna).
lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
1: Hårdvara brukar inte kosta speciellt mycket när vi pratar volymer på miljoner... Att byta (komplettera med) ca 4000 kablar blir definitivt inte gratis...Verdi skrev:lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
Finns flera teorier.
1. Läste nånstans att det finns hårdvara i laddporten på Model S och X (fyra "brytare" eller vad det kallades) som krävs för att den ska klara både SuC och vanlig AC typ 2 och att de extra delarna i miljontals Model 3-bilar blir mycket dyrare än att byta några tusen kablar.
2. CCS-standarden tillåter inte modifierade portar. Antingen är det en renodlad CCS-kontakt eller så får man inte ladda på CCS.
3. Framtidssäkring. CCS tål högre effekter än dagens supercharger-standard. Så ska de kunna öka effekten på SuC så måste vi gå över till en annan kontakt och då ligger ju CCS bra till.
Eller nån slags kombination av dessa anledningar.
Jag tror att det går relativt snabbt att fixa de där CCS-kablarna. Vi får ju anta att det är förberett på nåt sätt och att det inte krävs nån omfattande ombyggnad.
Tror inte de kommer göra det så, det är nog inte stolparna i sig som begränsar hur många platser de har. Alla stolpar lär få CCS till sist ändå då S och X lär ha CCS också.Smutt skrev:Måste ju vara bättre att byta alla B stolpar till CCS gör att man kan flytta gamla stolpar till nya platser samt att man slipper att M3 korkar igen vissa SUC totalt
1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.lator skrev:1: Hårdvara brukar inte kosta speciellt mycket när vi pratar volymer på miljoner... Att byta (komplettera med) ca 4000 kablar blir definitivt inte gratis...Verdi skrev:lator skrev:Jag tycker det hela är mycket ologiskt. Om man vill öppna upp för att andra bilar ska kunna ladda på SuC så visst men det har det ju inte sagts något om. Måste ju vara väldigt mycket lättare att anpassa M3 för att kunna ladda på både befintliga SuC och CCS...
Finns flera teorier.
1. Läste nånstans att det finns hårdvara i laddporten på Model S och X (fyra "brytare" eller vad det kallades) som krävs för att den ska klara både SuC och vanlig AC typ 2 och att de extra delarna i miljontals Model 3-bilar blir mycket dyrare än att byta några tusen kablar.
2. CCS-standarden tillåter inte modifierade portar. Antingen är det en renodlad CCS-kontakt eller så får man inte ladda på CCS.
3. Framtidssäkring. CCS tål högre effekter än dagens supercharger-standard. Så ska de kunna öka effekten på SuC så måste vi gå över till en annan kontakt och då ligger ju CCS bra till.
Eller nån slags kombination av dessa anledningar.
Jag tror att det går relativt snabbt att fixa de där CCS-kablarna. Vi får ju anta att det är förberett på nåt sätt och att det inte krävs nån omfattande ombyggnad.
2: Det har ju pratats om CCS-adaptrar i samband med detta. Jag reagerade också på att det tidigare inte var tillåtet...
3: För att det ska bli intressant med högre effekter så krävs det ju som sagt högre systemspänning, inget som kommer än på länge vad det verkar. Befintliga Tesla DC laddningen klarar ju minst 150 kW.
Den som lever får se som vanligt.
Hur menar du att man tar bort komplexitet? Att M3 kan laddas med både Tesla-typ2 och CCS borde ju bara öka komplexiteten...Geni87 skrev:
1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.
3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
Du slipper massa brytare i varje bil som skall koppla om mellan AC och DC på samma kontakter som sker i dagens bilar. CCS har en överdel dedikerad till AC och underdelen som kör DC.lator skrev:Hur menar du att man tar bort komplexitet? Att M3 kan laddas med både Tesla-typ2 och CCS borde ju bara öka komplexiteten...Geni87 skrev:
1: Kontaktorer är dyra, och just för att det blir höga volymer (tänk alla framtida M3, MY och andra modeller) handlar det totalt sätt om väldigt mycket pengar. Dessutom tar man bort komplexitet vilket alltid är bra för tillförlitligheten.
3: Vad menar du med att det inte är något som kommer på länge? Från Tesla menar du kanske? För Porsche kör ju med 800 V systemspänning och Ionitys laddare har stöd för ~150-900 V. Även Audi kommer släppa bilar på Porsches 800 V-plattform.
Ja, jag menar Tesla. Detta är ett Teslaforum och vi diskuterar SuC här...