Har någon sätt nån karta över vilka stationer som har CCS redan? Vore kul att följa utbyggnaden så
Svinbra idé
Det finns detta Google sheet eller vad det heter:
Det bästa vore väl kanske om https://supercharge.info/changes inkorporerade även denna information, det blir lite rörigt när informationen är utspridd på olika hemsidor, kalkylark, etc...
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ingen smidig Englands semester med en 3a i år, 9.2% av alla övriga Superchargers har något CCS uttag, med Schweiz som 2a 29% i utbyggnad efter Nederländerna 64% och Tyskland 3a 23%
Är det Schweiz som får flest 3or först? efter USA
Utbyggnaden går dock i rasande takt, Suc/CCS kommer t.ex. att passera Ionity med råge om några dagar:
Jag är rätt säker på att i stort sett samtliga SuC kommer att ha några CCS-platser när Model 3 börjar levereras i Europa.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Ingen smidig Englands semester med en 3a i år, 9.2% av alla övriga Superchargers har något CCS uttag, med Schweiz som 2a 29% i utbyggnad efter Nederländerna 64% och Tyskland 3a 23%
Är det Schweiz som får flest 3or först? efter USA
Det lär bli en hel del till Schweiz. Jag pratade med min Sales Advisor i Cham och Tesla kommer öppna två speciella delivery centers för Model 3, ett i Zürich och ett i den Franska delen.
Här är priset för en M3 AWD eller t.o.m P3D högst rimligt jämfört med många övriga bilar. Inte beroende på subventioner, de är i princip 0, utan på en generellt väldigt hög standard på bilarna. Man ser like ofta en Audi S4 som en A4, och då är A4an en 3.0 (eller liknande). Sen passar ju elbil helt lysande i ett mindre land med mycket backar, nice med regen och AWD. Dessutom tittar man mer på TCO än inköpspris är min erfarenhet. Nypriset på Teslor är också något lägre än övriga länder pga lägre moms, 7,7%.
CCS konverteringen går med rasande fart vad jag sett.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Shieeet.. 1 man?
Hur många SuC har vi i Sverige? Han lär väl inte göra mer än 1 per dag + restid.
29 st? Så det är väl ta 1,5-2 månader. Så i slutet av Mars. Känns lite tight med tanke på lanseringen.
Han jobbar ju bevisligen på helger och borde lätt kunna fixa 2-3 SuC per dag. Sverige är klart innan 1/3 gissar jag.
/fth
Ja, naturligtvis. Han kör ju Tesla Roadster mellan SuC-stationerna, så han har ju nästan ingen restid
I snitt ligger väl SuC-stationerna med ett avstånd på 20 mil? Sen tar det väl en 2-3h per station att smälla dit 2-3 kablar med förberedelser och att samla ihop. Så absolut 2-3 SuC om dagen om han jobbar 12h om dagen
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Shieeet.. 1 man?
Hur många SuC har vi i Sverige? Han lär väl inte göra mer än 1 per dag + restid.
29 st? Så det är väl ta 1,5-2 månader. Så i slutet av Mars. Känns lite tight med tanke på lanseringen.
Han jobbar ju bevisligen på helger och borde lätt kunna fixa 2-3 SuC per dag. Sverige är klart innan 1/3 gissar jag.
/fth
Ja, naturligtvis. Han kör ju Tesla Roadster mellan SuC-stationerna, så han har ju nästan ingen restid
I snitt ligger väl SuC-stationerna med ett avstånd på 20 mil? Sen tar det väl en 2-3h per station att smälla dit 2-3 kablar med förberedelser och att samla ihop. Så absolut 2-3 SuC om dagen om han jobbar 12h om dagen
Det är 21 mil mellan Gävle och Sundsvall men det är nog det längsta avståndet i Sverige. Från Norska gränsen till Löddeköpinge är det 6 supercharger och knappast över 80 mil. Är nog en hel del arbete för honom men riktigt så långt är det inte att köra.
31 stationer. om han gör 2 stationer om dagen, så tar det ju 16 dagar. 3/dag = 10 dagar. Så säg att det tar honom 2-3 arbetsveckor att bli klar.
Så någon gång 3-10 feb borde det vara klart.
Ja, naturligtvis. Han kör ju Tesla Roadster mellan SuC-stationerna, så han har ju nästan ingen restid
I snitt ligger väl SuC-stationerna med ett avstånd på 20 mil? Sen tar det väl en 2-3h per station att smälla dit 2-3 kablar med förberedelser och att samla ihop. Så absolut 2-3 SuC om dagen om han jobbar 12h om dagen
Sarcasm mode on?
Det är i snitt 120km mellan SuC, dvs 1h i motorvägsfart, vi avrundar uppåt till 1.5h restid, byte av kablar 2.5h ger 4h per station inklusive restid, så ja, 2-3 stationer om dagen är helt rimligt.
Jag gissar att personen som gör detta dessutom har fått rätt goda incitament att hinna i tid, så han kommer nog att arbeta just 12h/dag, 7d/v.
Jag är fortsatt övertygad om att Sverige är klart i februari, det gäller nog hela Europa för övrigt.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Sen är ju snittet inte speciellt relevant heller då jag antar att personen är en tänkande individ så han kör inte slumpvis mellan laddare utan kan optimera det. Dvs lär han ju ta laddare som ligger nära varandra samma dag om möjligt vilket gör att den dagen hinner han fler laddare osv.
Tror nog att man får räkna med ett ställe/dag. Kanske två. De byter kontrollboxen bakom Teslatexten till en som kan switcha mellan de två kablarna. Fick också med mig att det ännu är likriktarna i elskåpen som begränsar strömuttaget. Så det blir snart en ny sväng för montören när V3 kommer...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Tror nog att man får räkna med ett ställe/dag. Kanske två. De byter kontrollboxen bakom Teslatexten till en som kan switcha mellan de två kablarna. Fick också med mig att det ännu är likriktarna i elskåpen som begränsar strömuttaget. Så det blir snart en ny sväng för montören när V3 kommer...
Dock behöver ju inte v3 rulla ut i så hög takt de är skillnad på CCS då modell 3 bara kan ladda via de uttaget.
Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Har vi någon uppdaterad information om hur många det blev? Ifall den läggs till i excel dokumentet som länkades så är antalet superchargers med CCS ikapp Ioniq.
Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Har vi någon uppdaterad information om hur många det blev? Ifall den läggs till i excel dokumentet som länkades så är antalet superchargers med CCS ikapp Ioniq.
Eftersom Sverige inte finns med öht så finns det sannolikt ett hyfsat stort mörkertal för övriga länder också, jag gissar att antalet SuC/CCS nu är 80-100, dvs Ionity*2.
SuC/CCS kommer att passera Ionitys 2020-mål i februari
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Har vi någon uppdaterad information om hur många det blev? Ifall den läggs till i excel dokumentet som länkades så är antalet superchargers med CCS ikapp Ioniq.
Eftersom Sverige inte finns med öht så finns det sannolikt ett hyfsat stort mörkertal för övriga länder också, jag gissar att antalet SuC/CCS nu är 80-100, dvs Ionity*2.
SuC/CCS kommer att passera Ionitys 2020-mål i februari
/fth
Är det väl visst? Det finns 31 poster för Sverige i filen.
Bara det att det inte finns någon uppgraderad SuC inrapporterad.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Har vi någon uppdaterad information om hur många det blev? Ifall den läggs till i excel dokumentet som länkades så är antalet superchargers med CCS ikapp Ioniq.
Eftersom Sverige inte finns med öht så finns det sannolikt ett hyfsat stort mörkertal för övriga länder också, jag gissar att antalet SuC/CCS nu är 80-100, dvs Ionity*2.
SuC/CCS kommer att passera Ionitys 2020-mål i februari
/fth
Är det väl visst? Det finns 31 poster för Sverige i filen.
Bara det att det inte finns någon uppgraderad SuC inrapporterad.
Det var alltså SuC/CCS i Sverige jag avsåg, det tycker jag är ganska självklart eftersom hela syftet med filen är att rapportera CCS-utbytet.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Smidig operation. Går riktigt snabbt. 1 man byter alla i Sverige.
Har vi någon uppdaterad information om hur många det blev? Ifall den läggs till i excel dokumentet som länkades så är antalet superchargers med CCS ikapp Ioniq.
Eftersom Sverige inte finns med öht så finns det sannolikt ett hyfsat stort mörkertal för övriga länder också, jag gissar att antalet SuC/CCS nu är 80-100, dvs Ionity*2.
SuC/CCS kommer att passera Ionitys 2020-mål i februari
/fth
Är det väl visst? Det finns 31 poster för Sverige i filen.
Bara det att det inte finns någon uppgraderad SuC inrapporterad.
Det var alltså SuC/CCS i Sverige jag avsåg, det tycker jag är ganska självklart eftersom hela syftet med filen är att rapportera CCS-utbytet.
/fth
Som sagt, jag vet inte hur filen uppdateras. Det kan ju mycket väl vara så att det faktiskt inte är en enda SuC i Sverige som är uppdaterad och driftsatt än. Så tänker jag.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Som sagt, jag vet inte hur filen uppdateras. Det kan ju mycket väl vara så att det faktiskt inte är en enda SuC i Sverige som är uppdaterad och driftsatt än. Så tänker jag.
Filen verkar fyllas på manuellt av alla som kan och vill bidra med information, det är många olika "Forum Name/Alias" som har bidragit.
Sverige är fortfarande inte representerade som sagt, har någon varit i Torsby nyligen och kan rapportera om CCS är klart eller inte?
@Gustafsson?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options