Jag vill nog påstå att 800 volt är mer av en gimmick. En dyr sådan. Och dessutom potentiellt farlig. Att hantera spänningar av det slaget är väsentligt mycket farligare från överslags synvinkel helt enkelt. Framförallt med laddhandskar som slits på det vis man kan förutsätta att dessa gör...Henrik Torphammar skrev:Tesla var väldigt tidiga. Det framgår i intervjuer hur dom trevade sig fram för att nå det recept som blev Roadstern. Ett par anmärkningsvärda återvändsgränder dom varo ch vände i med bilar som gick av på mitten och inköpta drivsystem som inte höll måttet i produktion. Efter den Model S och det fanns inte tid för chansningar. Rätt att det inte ens är 10 år sedan så var dom så tidiga att man tex målade in sig i ett hörn med en egen laddkontakt. Om jag förstått det hela rätt så var det på vippen att CHAdeMO fanns när S lanserades. Man valde även en egen lösning i Europa vilket förvånar mig, men det var antagligen även då för tidigt helt enkelt.Teslaspolen skrev:Varför har man inte 800V från början? Dyrare med högre spänning?
Model 3 behövde även den ut illa fort och att börja med 800V där ser jag heller inte som naturligt.
Att dom skulle gått på 800V hade antagligen inneburit att det aldrig blivit något Tesla alls redan innan S kom ut.
Men visst...