Förutsägelse SuC V3

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

JFAH
Inlägg: 491
Blev medlem: 31 jul 2014 22:04

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av JFAH »

Henrik Torphammar skrev:
Teslaspolen skrev:
Varför har man inte 800V från början? Dyrare med högre spänning?
Tesla var väldigt tidiga. Det framgår i intervjuer hur dom trevade sig fram för att nå det recept som blev Roadstern. Ett par anmärkningsvärda återvändsgränder dom varo ch vände i med bilar som gick av på mitten och inköpta drivsystem som inte höll måttet i produktion. Efter den Model S och det fanns inte tid för chansningar. Rätt att det inte ens är 10 år sedan så var dom så tidiga att man tex målade in sig i ett hörn med en egen laddkontakt. Om jag förstått det hela rätt så var det på vippen att CHAdeMO fanns när S lanserades. Man valde även en egen lösning i Europa vilket förvånar mig, men det var antagligen även då för tidigt helt enkelt.

Model 3 behövde även den ut illa fort och att börja med 800V där ser jag heller inte som naturligt.

Att dom skulle gått på 800V hade antagligen inneburit att det aldrig blivit något Tesla alls redan innan S kom ut.
Jag vill nog påstå att 800 volt är mer av en gimmick. En dyr sådan. Och dessutom potentiellt farlig. Att hantera spänningar av det slaget är väsentligt mycket farligare från överslags synvinkel helt enkelt. Framförallt med laddhandskar som slits på det vis man kan förutsätta att dessa gör...

Men visst...
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Zalman3 »

Elons kaxiga Tweets:
"Supercharger V3, which starts rolling out early next year, will also charge much faster"
"A mere 350 kW ... what are you referring to, a children's toy?"

Lovar ju gott.

Men Tyskarna visar ju upp 450kW laddning.
"This Revolutionary 450 kW Super-Fast Charging Tech Could Change Electric Cars Forever"


Har också sett
"Musk most recently mentioned Supercharger maxing out at around 250 kW"

Vad tror ni, kommer Tesla med minst 350kW laddning under 2019?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av EnTraktor »

Jag tror Tesla kommer gå över till CCS även för S och X under 2019 och då skruva upp hastigheten lite grann. Men jag har svårt att se att Tesla kommer gå över 250 kW under 2019.
350 kW är mer eller mindre uteslutet. Det blir dyr elektronik både i bilarna och laddarna, samt höga nätkostnader.
Att kunna ladda med 200-250 kW upp till 60% SOC kommer pressa laddtiderna så pass mycket att mer egentligen blir onödigt. Ett 75 kWh batteri kommer då kunna laddas till 60% på ca 10-15 minuter.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Verdi

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Verdi »

EnTraktor skrev:
Jag tror Tesla kommer gå över till CCS även för S och X under 2019 och då skruva upp hastigheten lite grann. Men jag har svårt att se att Tesla kommer gå över 250 kW under 2019.
350 kW är mer eller mindre uteslutet. Det blir dyr elektronik både i bilarna och laddarna, samt höga nätkostnader.
Att kunna ladda med 200-250 kW upp till 60% SOC kommer pressa laddtiderna så pass mycket att mer egentligen blir onödigt. Ett 75 kWh batteri kommer då kunna laddas till 60% på ca 10-15 minuter.

Måste de inte släppa nya batterier också som kan laddas så snabbt? Dagens bilar lär väl inte klara det?
Användarvisningsbild
hanty
Teslaägare
Inlägg: 229
Blev medlem: 12 mar 2014 20:49
Ort: Borås

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av hanty »

Ser en annan fördel om Tesla ökar till 250kW, även för oss med äldre batterier, då 2 laddstolpar delar på en laddare blir det ström över till bil nr 2. Kan vara en fördel när det börjar bli trångt vid laddstolparna som är tidsmässigt långt större. Har prövar att börja ladda bredvid en X100 som just hade börjat ladda, det tog tid....
Tesla model S 85-14 såld
Tesla model S 85D-15 såld
Tesla model S LR-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Zalman3 »

hanty skrev:
Ser en annan fördel om Tesla ökar till 250kW, även för oss med äldre batterier, då 2 laddstolpar delar på en laddare blir det ström över till bil nr 2. Kan vara en fördel när det börjar bli trångt vid laddstolparna som är tidsmässigt långt större. Har prövar att börja ladda bredvid en X100 som just hade börjat ladda, det tog tid....
Kan ju bli så att V3 stolparna klarar 400kW, medans bilarna klarar 250kW.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Pontus »

Verdi skrev:
EnTraktor skrev:
Jag tror Tesla kommer gå över till CCS även för S och X under 2019 och då skruva upp hastigheten lite grann. Men jag har svårt att se att Tesla kommer gå över 250 kW under 2019.
350 kW är mer eller mindre uteslutet. Det blir dyr elektronik både i bilarna och laddarna, samt höga nätkostnader.
Att kunna ladda med 200-250 kW upp till 60% SOC kommer pressa laddtiderna så pass mycket att mer egentligen blir onödigt. Ett 75 kWh batteri kommer då kunna laddas till 60% på ca 10-15 minuter.

Måste de inte släppa nya batterier också som kan laddas så snabbt? Dagens bilar lär väl inte klara det?
Min bil med 75kWh batteri klarar 120kW upp till 55% Och då borde det ju gå att få betydligt mer upp till typ 30% för sedan gå ner emot 120kW vid 55% Och sedan fortsätta nedåt.
Någon som kan batterier bra och vågar gissa på vad en model 3 klarar vid typ 30% SoC?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:
EnTraktor skrev:
Jag tror Tesla kommer gå över till CCS även för S och X under 2019 och då skruva upp hastigheten lite grann. Men jag har svårt att se att Tesla kommer gå över 250 kW under 2019.
350 kW är mer eller mindre uteslutet. Det blir dyr elektronik både i bilarna och laddarna, samt höga nätkostnader.
Att kunna ladda med 200-250 kW upp till 60% SOC kommer pressa laddtiderna så pass mycket att mer egentligen blir onödigt. Ett 75 kWh batteri kommer då kunna laddas till 60% på ca 10-15 minuter.

Måste de inte släppa nya batterier också som kan laddas så snabbt? Dagens bilar lär väl inte klara det?
Större cirkpump, större kylare, mer fläktar, ny kemi, kanske behålla 100kWh men hårdare celler snarare än 120kWh? EVTV menade ju på att Teslas batteripaket bara var 55% celler till vikten så det finns ju lite att trimma på så att säga.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av fth »

Teslas laddkurvor, framförallt på 100kWh-batteriet, tyder ju som sagt på att det finns stora möjligheter att öka hastigheten i intervallet 10-50%, att den maxar ut vid 120kW måste väl vara en "strypning" i mjukvaran? Jag skulle inte bli förvånad om våra bilar utan modifikationer klarar typ 150kW.

Jag skulle inte heller bli förvånad om SuC snart börjar uppgraderas med fler moduler, så att maxeffekt och effekt vid delad stolpe blir bättre, det skulle ju göra stor skillnad för kapaciteten och genomströmningen för SuC-stationer med hög belastning.

Dagens SuC i Europa har tydligen 12st 11kW-moduler, dvs 132kW, som delas mellan två stolpar, modulerna är enligt uppgift av samma typ som sitter i våra bilar. Det skulle ju t.ex. räcka att man ökar till 15 moduler för att få en maxeffekt på 166kW, och dessutom betydligt bättre fart för bil nummer två i paret.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Geni87 »

HV-kablar för automotive är i regel klassade för upp till 1000 VDC redan idag. Även säkringar, kontaktdon och kontaktorer kan göras mindre med dubblad spänning och bibehållallen effekt. Inte helt obetydligt i sammanhanget.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10321
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Legato »

fth skrev:


Dagens SuC i Europa har tydligen 12st 11kW-moduler, dvs 132kW, som delas mellan två stolpar, modulerna är enligt uppgift av samma typ som sitter i våra bilar. Det skulle ju t.ex. räcka att man ökar till 15 moduler för att få en maxeffekt på 166kW, och dessutom betydligt bättre fart för bil nummer två i paret.

/fth
8 stycken 16,5 kW-moduler är jag ganska säker på att det är. Det var en i en av de svenska Facebook-grupperna som la upp en bild där det enligt honom syntes att det var så (jag såg inte hur dock), men han hävdade även att han fått det svaret av en tekniker som höll på att sätta upp SUCs.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7088
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av fth »

Legato skrev:
fth skrev:


Dagens SuC i Europa har tydligen 12st 11kW-moduler, dvs 132kW, som delas mellan två stolpar, modulerna är enligt uppgift av samma typ som sitter i våra bilar. Det skulle ju t.ex. räcka att man ökar till 15 moduler för att få en maxeffekt på 166kW, och dessutom betydligt bättre fart för bil nummer två i paret.

/fth
8 stycken 16,5 kW-moduler är jag ganska säker på att det är. Det var en i en av de svenska Facebook-grupperna som la upp en bild där det enligt honom syntes att det var så (jag såg inte hur dock), men han hävdade även att han fått det svaret av en tekniker som höll på att sätta upp SUCs.
Intressant, det blir ju samma effekt som 12st 11kW-moduler, men då kanske det får plats fyra till moduler i kabinettet om dom använder samma sorts kabinett som i USA? Det skulle eventuellt kunna innebära att Europeiska SuC kan få en maxeffekt på 199kW utan större modifikationer.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Bjelke »

Synpunkterna om att kunna få högre effekt när två laddar samtidigt tror jag är det som skulle gynna mest på stationer där det ofta blir fullt, dvs dom som byggs ut med
fler stolpar. Att kunna få ut 120kW även om man delar stolpe isf typ 30-40kW är en jäkla skillnad och går rejält mycket snabbare! :)
Att däremot kunna få ut 130-140kW (eller liknande) isf 120kW vet jag inte om det hjälper en överbelastad station så mycket däremot, även om det skulle bidra
lite till att stationen inte lika snabbt blir full förvisso.
Hög effekt vid delad stolpe tar ju dessutom bort "nybörjare"-faktorn så att folk inte lika ofta blir besvikna när dom kopplar in bilen på delad stolpe (fast det då kanske
finns en hög andra icke delade stolpar lediga osv).
Nu behöver ju det ena inte utesluta det andra, man kan ju ha högre maxeffekt för enskild bil (tex 140kW) OCH få på köpet högre effekt vid delade stolpar såklart, men
tanken på högre effekt vid delad stolpe vill jag påstå är det som är mest värt för alla :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av MaLund13 »

Nya SuC-laddare har en effekt på 145 kW, gissningsvis 9 16.5 kW-moduler
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av e5m1r »

Man gick från 11kW moduler till 16,5 i samband att man bytte ut i bilarna
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Remuz »

Ladda snabbare ville jag gärna förr (dvs mer än 120kW). Nu är jag mer inne på samma som Bjelke, dvs slippa dra ner farten vid delad stolpe. Trycker på i 115kW upp till runt 62% och sällan behöver jag mer än det. Skulle man dubbla farten skulle det ge mig ett mervärde högst var tredje gång jAg laddar.

Set som däremot skulle ge mervärde är om det fanns 120kW på varje rastplats, dvs toabesök, blöjbyte, skogsrunda, lekplats osv där vi stannar ändå när vi åker. Skulle det finnas en SuC på varje sån plats skulle vi inte ens märka att vi behövde ladda bilen tror jag
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av mati »

Min bil klarar max 109kW mellan 10 och 45%. Jag har aldrig upplevt att jag vill ha snabbare laddning. Hur ska man annars hinna med toabesök, kaffepåfyllning, bensträckare osv? Säg att man får ner laddtiden till 15 minuter. Det är för kort tid för att hinna med nåt vettigt, men det är för lång tid om man bara ska sitta i bilen och vänta. Nuvarande laddtid är lagom om man ändå ska vänta. Ska det gå snabbare så måste det bli rejält mycket snabbare, ungefär som att tanka bensin. Annars blir den totala väntetiden ändå ungefär densamma som idag eftersom man inte hinner käka/kissa/promenera färdigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av LarsL »

Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Zalman3 »

LarsL skrev:
Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.
Word!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Verdi »

LarsL skrev:
Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.

Nu har du fastnat i ett mönster. Tar det ~15 minuter så behöver man inte planera in en lunch just där. Då kan man ta en bensträckare, gå på muggen, köpa en kopp kaffe och sen är det dags att åka. Som ett helt vanligt besök på en bensinmack. Sen är man fri att välja lunchställe helt fritt utan tanke på laddning. Och voilá, du har i princip helt dödat elbilens nackdel.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Geni87 »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.

Nu har du fastnat i ett mönster. Tar det ~15 minuter så behöver man inte planera in en lunch just där. Då kan man ta en bensträckare, gå på muggen, köpa en kopp kaffe och sen är det dags att åka. Som ett helt vanligt besök på en bensinmack. Sen är man fri att välja lunchställe helt fritt utan tanke på laddning. Och voilá, du har i princip helt dödat elbilens nackdel.
Håller med, snabbare laddhastigheter är en stor fördel och kommer öka flexibiliteten och valmöjligheterna vid långresor.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 5973
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Remuz »

Förtydligande av min ståndpunkt. Jag ser hellre fler laddare som kan ge maxeffekt på fler ställen, än snabbare laddning. Ökad flexibilitet är en följd av båda dessa scenarios...
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
LarsL skrev:
Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.

Nu har du fastnat i ett mönster. Tar det ~15 minuter så behöver man inte planera in en lunch just där. Då kan man ta en bensträckare, gå på muggen, köpa en kopp kaffe och sen är det dags att åka. Som ett helt vanligt besök på en bensinmack. Sen är man fri att välja lunchställe helt fritt utan tanke på laddning. Och voilá, du har i princip helt dödat elbilens nackdel.
Men då måste du ladda före eller efter lunchen eftersom din bil annars står och blockerar laddaren. Såvida du inte vill springa ut mitt i maten och flytta bilen. Det innebär i praktiken kanske att du står längre än med en bil som laddar lite långsammare. Jag skulle i dessa fallen förmodligen använda en 50kW-laddare istället.
Alltså supersnabb laddning när man vill sitta kvar i bilen, och lite långsammare snabbladdning (50-100kW) när man vill käka och så. Men återigen. När jag måste sitta kvar i bilen så vill jag inte sitta där i 15 minuter och ha tråkigt. Då vill jag att det går lika snabbt som att tanka bensin. Och då behöver man 350kW eller ännu mer.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Verdi skrev:
LarsL skrev:
Håller med en laddtid på 30-40 minuter är ganska lagom, särskilt om bilen har så lång räckvidd att det bara blir ett lunch stopp på resan. Blir det kortare så står bilen antingen och blockerar laddare eller så måste jag ut och flytta den mitt i rasten, osmidigt.

Nu har du fastnat i ett mönster. Tar det ~15 minuter så behöver man inte planera in en lunch just där. Då kan man ta en bensträckare, gå på muggen, köpa en kopp kaffe och sen är det dags att åka. Som ett helt vanligt besök på en bensinmack. Sen är man fri att välja lunchställe helt fritt utan tanke på laddning. Och voilá, du har i princip helt dödat elbilens nackdel.
Men då måste du ladda före eller efter lunchen eftersom din bil annars står och blockerar laddaren. Såvida du inte vill springa ut mitt i maten och flytta bilen. Det innebär i praktiken kanske att du står längre än med en bil som laddar lite långsammare. Jag skulle i dessa fallen förmodligen använda en 50kW-laddare istället.
Alltså supersnabb laddning när man vill sitta kvar i bilen, och lite långsammare snabbladdning (50-100kW) när man vill käka och så. Men återigen. När jag måste sitta kvar i bilen så vill jag inte sitta där i 15 minuter och ha tråkigt. Då vill jag att det går lika snabbt som att tanka bensin. Och då behöver man 350kW eller ännu mer.
Ja nåt sånt. De allra snabbaste blir då att jämföra med ett ordinärt stopp på en bensinmack eller en pisspaus. Sen kan man som ren bonus ladda lite lagom snabbt när man ändå ska äta. Men man måste inte.

Det fina med laddning jämfört med tankning är att man inte behöver vara kvar vid bilen. När jag varit på långresa med bensin eller dieselbil så ser ett ordinärt tankstopp ut ungefär så här: Åk fram till pumpen, betala, tanka, flytta på bilen, gå in i butiken och besöka muggen, köpa en kopp kaffe och kanske en macka, bulle eller glass, dricka kaffet, gå tillbaka till bilen och köra iväg. Det tar lätt 15-20 minuter.

Däremot en vardagstankning var ju snabbt in och ut. Men såna tänker jag inte göra. Tycker det är bättre om vi bygger ut nattladdningen även för de som bor i lägenhet än att ha en massa snabbladdare runt städerna. Det blir ju krångligt även om det tar bara tar nån minut som en tankning tar eftersom ett batteri inte klarar sig lika långt som en tank. Jag hade en BMW M2 för några år sen och den har en räckvidd på ca 40-45 mil. Det kändes jobbigt att hela tiden behöva tänka på tankning. Fick tanka flera ggr i veckan.
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Inlägg: 2072
Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
Ort: Vid Runn
Referralkod: ts.la/magnus28392

Re: Förutsägelse SuC V3

Inlägg av gellerstam »

Remuz skrev:
Förtydligande av min ståndpunkt. Jag ser hellre fler laddare som kan ge maxeffekt på fler ställen, än snabbare laddning. Ökad flexibilitet är en följd av båda dessa scenarios...
Japp, håller med.

Jag är också hellre rik och frisk än sjuk och fattig. ;-)
Tesla Model Y
Skriv svar