Klarar lär de göra, frågan är om Tesla kommer höja det. Höjer de för 100 packen lär det ju även höjas på 75 packen en del.HelectriC skrev:någon som hört om det finns indikation på att även MS/X med 75kWh batteri klarar högre hastigheter än tidigare max på ca 98kW?
Snabbare SuC v2 (145kW)
Moderator: Redaktion
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Snabbare SuC v2 (145kW)
Re: Snabbare SuC v2 (145kW)
jo, jag menar självklart om de tänker öppna för mer kräm. Teoretiskt klarar de nog väldigt mycket mer.OfarligTesla skrev:Klarar lär de göra, frågan är om Tesla kommer höja det. Höjer de för 100 packen lär det ju även höjas på 75 packen en del.HelectriC skrev:någon som hört om det finns indikation på att även MS/X med 75kWh batteri klarar högre hastigheter än tidigare max på ca 98kW?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Snabbare SuC v2 (145kW)
350 kW fås på Ionitys laddare vid ~920 V som jag har förstått det, maxströmmen verkar vara 375 A. Model 3 har relativt få celler i serie (jämfört med exempelvis I-pace, e-tron och PS2). Vet dock inte hur spänningskurvan för TM3 ser ut under ett laddförlopp, men det är ju den som avgör vilken effekt du får vid 375 A.tigerisak skrev:Var inte medveten om hur nivån var på detta forum. Därav får jag omformulera min frågeställning.Jeppe_E skrev:Verdi skrev:350 kW.tigerisak skrev:Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
Så som man frågar, får man svar.
Ionitys laddare kan här i Danmark med den nya vätskefyllda laddningssladden få ut en effekt på 350 kw. Min fråga härledde dock till Tesla Model 3s nya SW uppdatering där det numera går att få ut betydligt högre effekt än tidigare. Därav undrar jag om det finns någon med vetskap om Model 3 klarar högre kw på Ionitys laddare än SC? Och isåfall vilken effekt får man ut när man laddar till Model 3.
Re: Snabbare SuC v2 (145kW)
Det är intressant, eftersom tidigare beräkningar som gjorts har förutsatt att TM3 har en max kapacitet på 525A och en nominell spänning på 350V. Detta i sig skulle ju innebära (om jag inte räknar helt galet) en max laddstyrka på 183 kW och upp emot 210 kW wid 400V. Dock lär väl den dra ner på laddstyrkan långt innan batteriet når 400V (420V vid fulladdat). Om v3 levererar 250kW redan vid låg SoC när Model 3's batteri håller runt 300V så skulle detta innebära en strömstyrka på närmre 800AGeni87 skrev:350 kW fås på Ionitys laddare vid ~920 V som jag har förstått det, maxströmmen verkar vara 375 A. Model 3 har relativt få celler i serie (jämfört med exempelvis I-pace, e-tron och PS2). Vet dock inte hur spänningskurvan för TM3 ser ut under ett laddförlopp, men det är ju den som avgör vilken effekt du får vid 375 A.tigerisak skrev:Var inte medveten om hur nivån var på detta forum. Därav får jag omformulera min frågeställning.Jeppe_E skrev:Verdi skrev:350 kW.tigerisak skrev:Vad ligger effekten om man laddar på Ionitys 350 kw?
Så som man frågar, får man svar.
Ionitys laddare kan här i Danmark med den nya vätskefyllda laddningssladden få ut en effekt på 350 kw. Min fråga härledde dock till Tesla Model 3s nya SW uppdatering där det numera går att få ut betydligt högre effekt än tidigare. Därav undrar jag om det finns någon med vetskap om Model 3 klarar högre kw på Ionitys laddare än SC? Och isåfall vilken effekt får man ut när man laddar till Model 3.
Måste ju finnas en begränsning i Model 3 mellan laddport och batteri. Det sitter ju knappast en vätskekyld kabel i bilen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Snabbare SuC v2 (145kW)
Detta. Mycket snack om laddarnas effekt, men det är ju inga större problem att bygga en laddare med en effekt på 2 megawatt. Problemet är att bygga batterier som klarar laddeffekterna utan att ta skada.Mickep skrev:om batterier var billiga, där man kunde byta dem vart 5e år, skulle jag ta att batterierna degraderades vid för hög belastning om man kunde få högre laddhastighet längre tid. (men sedan kommer frågan hur mycket billig skall batterierna vara, troligtvis max 5000 kr, vilket inte är realistiskt) så man får nog acceptera att bilens bmu är den som styr hur hög laddhastigheten är och snabbladdaren får helt enkelt finna sig i det.
Re: Snabbare SuC v2 (145kW)
Apropå hög effekt.
VM8:an i Åre har en effekt på 760 KW. Ska finnas skidliftar på upp över 1 MW dock.
Totalt sett så måste en större skidort förbruka nåt fruktansvärt med ström.
VM8:an i Åre har en effekt på 760 KW. Ska finnas skidliftar på upp över 1 MW dock.
Totalt sett så måste en större skidort förbruka nåt fruktansvärt med ström.
Re: Snabbare SuC v2 (145kW)
många drivs dock av vattenkraft.Verdi skrev:Apropå hög effekt.
VM8:an i Åre har en effekt på 760 KW. Ska finnas skidliftar på upp över 1 MW dock.
Totalt sett så måste en större skidort förbruka nåt fruktansvärt med ström.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Snabbare SuC v2 (145kW)
Jag tror att öppnar de upp 100 packet för mer så kommer de öppna även 75 packet iaf. De har ju dock varit väldigt oprecisa med vad det är de tänker göra med S och X.HelectriC skrev:jo, jag menar självklart om de tänker öppna för mer kräm. Teoretiskt klarar de nog väldigt mycket mer.OfarligTesla skrev:Klarar lär de göra, frågan är om Tesla kommer höja det. Höjer de för 100 packen lär det ju även höjas på 75 packen en del.HelectriC skrev:någon som hört om det finns indikation på att även MS/X med 75kWh batteri klarar högre hastigheter än tidigare max på ca 98kW?
Re: Snabbare SuC v2 (145kW)
Maxeffekt förmodar jag?Verdi skrev:Apropå hög effekt.
VM8:an i Åre har en effekt på 760 KW. Ska finnas skidliftar på upp över 1 MW dock.
Totalt sett så måste en större skidort förbruka nåt fruktansvärt med ström.
Re: Snabbare SuC v2 (145kW)
Jo, men när den går fullt, vilket den oftast gör, så antar jag att den drar i närheten av maxeffekten hela dagen.Geni87 skrev:Maxeffekt förmodar jag?Verdi skrev:Apropå hög effekt.
VM8:an i Åre har en effekt på 760 KW. Ska finnas skidliftar på upp över 1 MW dock.
Totalt sett så måste en större skidort förbruka nåt fruktansvärt med ström.
Re: Snabbare SuC v2 (145kW)
Njae, då skulle motorn förmodligen brinna upp. Om det nu är motorns maxeffekt vi pratar om. Fast nu blev det väldigt mycket off topic.Verdi skrev:Jo, men när den går fullt, vilket den oftast gör, så antar jag att den drar i närheten av maxeffekten hela dagen.Geni87 skrev:Maxeffekt förmodar jag?Verdi skrev:Apropå hög effekt.
VM8:an i Åre har en effekt på 760 KW. Ska finnas skidliftar på upp över 1 MW dock.
Totalt sett så måste en större skidort förbruka nåt fruktansvärt med ström.