SuCs med kö i Europa
Moderator: Redaktion
Re: SuCs med kö i Europa
Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Model Y LR.
Model S70D
Re: SuCs med kö i Europa
Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.frippe skrev:Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: SuCs med kö i Europa
Blinket hade jag koll på, men trodde att man kopplade ur sladden om man tryckte där. Fast det kanske bara gäller när laddningen redan stoppats.Pontus skrev:Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.frippe skrev:Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Men, man lär sig något varje dag, tack.
Model Y LR.
Model S70D
Re: SuCs med kö i Europa
Bilen måste vara upplåst för att man ska kunna koppla loss.frippe skrev:Blinket hade jag koll på, men trodde att man kopplade ur sladden om man tryckte där. Fast det kanske bara gäller när laddningen redan stoppats.Pontus skrev:Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.frippe skrev:Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Men, man lär sig något varje dag, tack.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: SuCs med kö i Europa
I helgen har vi kört från Lödde till Kroatien via Gedser-Rostock, Berlin, Nurnberg, Saalbach/Hinterglem, Ljublijana.jonsalgerier skrev:Jag läste i en annan tråd om att SuCen i Poznan ofta är upptagen av närboende.
Är snart på väg ned till Kroatien och kommer att ta en för mig obeprövad väg (östra leden genom Tyskland).
Finns det fler SuCs i Europa som man bör försöka undvika för att inte behöva köa? Upplands Väsby känner jag till redan .
/Jons
Ända stället det var kö på var i Kitzbuhl (3 laddare) annars knappt halvfullt förutom Hersprungen 7 av 8 upptagna.
Ända kö problemet på vägen var runt Munchen och ner mot Salsburg men är alltid så. Galet många modell 3 men knappt några norsk reggade.
Så bara att åka
Re: SuCs med kö i Europa
Var på två laddare i Österrike idag. Båda var helt tomma.
Väldigt vackert belägna. Mitt i alperna.
Langkampen och Lermoos
Väldigt vackert belägna. Mitt i alperna.
Langkampen och Lermoos
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: SuCs med kö i Europa
Helt genialiskt med blinket ju, hade ingen aning om, tack för att du delade med digPontus skrev:Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.frippe skrev:Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
MYP
X90d
Re: SuCs med kö i Europa
Jag kände till blinket, men hade inte tänkt på att man faktiskt kan få även låsta bilar att visa det genom att trycka på laddluckeöppnarknappen.macksie skrev:Helt genialiskt med blinket ju, hade ingen aning om, tack för att du delade med digPontus skrev:Det går att se hur snabbt en annan bil laddar genom att trycka på knappen på sladden och titta hur snabbt dioden på bilens laddport blinkar, snabbare betyder att den laddar med mer effekt. Inte så precist men man kan i varje fall få en uppfattning om någon snart är klar.frippe skrev:Precis hemkommen från tripp till Italien. Upplevde inga köer på SuC alls. Någon gång fick vi dela laddar men sällan. Saknar möjlighet att se hur mycket en bil laddar, för att kunna se vilket par det är värt att dela. Skulle finnas en liten display på laddstolpar med vilken effekt den levererar just för tillfället. Blir så mycket lättare att välja vem man ska dela laddstolpe med.
Dock, laddaren i Rivera Schweiz var kass. Fyra av sex stolpar ur funktion, gick inte heller att komma fram och felanmäla dem.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: SuCs med kö i Europa
man får säkert en del konstiga blickar om man går runt och trycker på andras laddsladdar (från de som inte vet vad man håller på med)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: SuCs med kö i Europa
När jag körde upp till Stockholm från Schweiz söndag/måndag var det ordentligt tryck på laddarna i Tyskland och Sverige. Fick köa för första gången vid Toftaholm. Det var tre bilar i kö när jag åkte.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: SuCs med kö i Europa
Har nu kört i Europa för femte året i rad med Tesla och i år är det första gången jag faktiskt märker att kapaciteten är på gränsen vid ca 90% av superchargers i Tyskland. Har kommit in som sista eller näst-sista bil på flera stationer med resultatet att effekten ofta varit ordentligt begränsad. Några få gånger har jag fått full kräm, men som oftast fått komma som nr2 på ett par. Detta är ju inte så kul och gör att det för första gången inte längre är helsmidigt att bilar runt med Tesla Övriga laddare som jag sett har ofta inte haft någon eller kanske en annan elbil som laddat (liknande situation som vi tidigare år haft på SuC). Antagligen blir det lika mycket tryck på Ionity och övriga stolpar om några år, men just nu hade man nästan önskat sig en CCS-kompatibel bil. Kanske ska fundera på det till nästa år om jag har samma bil då.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: SuCs med kö i Europa
Vem har tagit med mini teslanjpetters skrev:
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: SuCs med kö i Europa
Förra veckan när vi åkte söderut var det inga problem på nån SuC. Var nån jag undvek för att den nästan var full. Men i övrigt var vi nästan ensamma överallt. Hoppas det går lika bra norrut nästa vecka. Vi åker dock genom Frankrike mestadels. Känns som om de flesta åker mot alperna och Kroatien-hållet.
Lite oroande utveckling ändå. Får se vad som händer till nästa sommar. Gillar det här med bilsemester. Allt har gått över förväntan. Men blir det krångel så köper vi nog en billigare dieselkombi att ha som "andrabil" och på bilsemestern. Typ en XC70 eller Mercedes E220d. Visst är Teslan skön att köra men det ska ju vara rimligt också.
Lite oroande utveckling ändå. Får se vad som händer till nästa sommar. Gillar det här med bilsemester. Allt har gått över förväntan. Men blir det krångel så köper vi nog en billigare dieselkombi att ha som "andrabil" och på bilsemestern. Typ en XC70 eller Mercedes E220d. Visst är Teslan skön att köra men det ska ju vara rimligt också.
Re: SuCs med kö i Europa
Jag installerade CCS kitet på min S mest för att fler alternativ till nästa bilsemester. Eftersom jag ändå har betald SuC på den bilen spelar ju elkostnaden ingen större roll.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: SuCs med kö i Europa
Jag ska in och få CCS i september. Så nästa år kan jag ladda på Ionity och annat också. Men har ju gratis SuC så helst vill man ju att SuC ska funka. Är smidigare med integrationen i navin också.jpetters skrev:Jag installerade CCS kitet på min S mest för att fler alternativ till nästa bilsemester. Eftersom jag ändå har betald SuC på den bilen spelar ju elkostnaden ingen större roll.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuCs med kö i Europa
Det krävs inte många köer eller lägre än maxhastighet för att jag skall byta märke faktiskt, så får hoppas Tesla börjar bygga ut snabbt och mycket. Frågan är om de kommer göra det dock.
Re: SuCs med kö i Europa
Då byter du till förbränningsmotor alltså?OfarligTesla skrev:Det krävs inte många köer eller lägre än maxhastighet för att jag skall byta märke faktiskt, så får hoppas Tesla börjar bygga ut snabbt och mycket. Frågan är om de kommer göra det dock.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuCs med kö i Europa
Ne, något annat på el, E-tron (eller annat kul som hunnit släppas) kanske om de lyckas få in Ionitys laddare i GPSen för ruttplanering.Elof skrev:Då byter du till förbränningsmotor alltså?OfarligTesla skrev:Det krävs inte många köer eller lägre än maxhastighet för att jag skall byta märke faktiskt, så får hoppas Tesla börjar bygga ut snabbt och mycket. Frågan är om de kommer göra det dock.
Om nu inte någon annan kommer med nivå 3 autonom körning för motorväg innan Tesla, då kan det till och med bli förbränningsmotor om det krävs.
Re: SuCs med kö i Europa
Problemet är dock att det inte behövs särskilt stor ökning av övriga bilar för att Ionity m.fl. ska bli fullbelastade de också. Det är ju än färre av de stolparna. Tex Rygge har väl ca 40 SuC-stolpar och när vi skulle ladda där förra veckan så var det helt fullt. De 6(?) Ionity som står på macken bredvid hade enbart en bil som laddade, men det behövs inte många eTron, Ipace, eqc för att det ska bli fullt på de 6(?)OfarligTesla skrev:Ne, något annat på el, E-tron (eller annat kul som hunnit släppas) kanske om de lyckas få in Ionitys laddare i GPSen för ruttplanering.Elof skrev:Då byter du till förbränningsmotor alltså?OfarligTesla skrev:Det krävs inte många köer eller lägre än maxhastighet för att jag skall byta märke faktiskt, så får hoppas Tesla börjar bygga ut snabbt och mycket. Frågan är om de kommer göra det dock.
Om nu inte någon annan kommer med nivå 3 autonom körning för motorväg innan Tesla, då kan det till och med bli förbränningsmotor om det krävs.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuCs med kö i Europa
Fördelen för Ionity är ju att de kommer ha mycket bättre genomströmning då de går ut med att det skall vara vinstdrivande, dvs kommer prissättningen justeras till den grad att de flesta inte laddar där om de absolut inte behöver. Om stationerna är fulla finns det finansiellt intresse i att bygga ut eller höja priserna, båda resulterar i mer sannolikhet för lediga laddareHelectriC skrev:
Problemet är dock att det inte behövs särskilt stor ökning av övriga bilar för att Ionity m.fl. ska bli fullbelastade de också. Det är ju än färre av de stolparna. Tex Rygge har väl ca 40 SuC-stolpar och när vi skulle ladda där förra veckan så var det helt fullt. De 6(?) Ionity som står på macken bredvid hade enbart en bil som laddade, men det behövs inte många eTron, Ipace, eqc för att det ska bli fullt på de 6(?)
Jag är rätt säker på att en väldigt stor del av laddande Teslor på SuC inte behöver ladda där för att fortsätta sin långresa och om det var dyrt att ladda på SuC hade de hellre valt andra alternativ. Vissa laddar högre än de behöver när de väl stannar och vissa stannar vid SuC för det är antingen gratis eller billigare än långsamladdning på destinationen/hemma. Den senare effekten kommer nog slå hårt mot SuC nu när Model 3an är här.
Re: SuCs med kö i Europa
Fast fördelen med Tesla är att man kan ladda BÅDE på Teslas nätverk samt Ionity och övriga snabbladdare, vilket då blir maximal flexibilitet. Vill man inte köa och betala så är det bara att ladda sin Tesla på Ionity om det nu råkar vara ledigt där samtidigt som det är fullt på Teslas laddare.OfarligTesla skrev:Fördelen för Ionity är ju att de kommer ha mycket bättre genomströmning då de går ut med att det skall vara vinstdrivande, dvs kommer prissättningen justeras till den grad att de flesta inte laddar där om de absolut inte behöver. Om stationerna är fulla finns det finansiellt intresse i att bygga ut eller höja priserna, båda resulterar i mer sannolikhet för lediga laddareHelectriC skrev:
Problemet är dock att det inte behövs särskilt stor ökning av övriga bilar för att Ionity m.fl. ska bli fullbelastade de också. Det är ju än färre av de stolparna. Tex Rygge har väl ca 40 SuC-stolpar och när vi skulle ladda där förra veckan så var det helt fullt. De 6(?) Ionity som står på macken bredvid hade enbart en bil som laddade, men det behövs inte många eTron, Ipace, eqc för att det ska bli fullt på de 6(?)
Jag är rätt säker på att en väldigt stor del av laddande Teslor på SuC inte behöver ladda där för att fortsätta sin långresa och om det var dyrt att ladda på SuC hade de hellre valt andra alternativ. Vissa laddar högre än de behöver när de väl stannar och vissa stannar vid SuC för det är antingen gratis eller billigare än långsamladdning på destinationen/hemma. Den senare effekten kommer nog slå hårt mot SuC nu när Model 3an är här.
Tror nog de flesta som laddar på Teslas nätverk gör det för att man måste på långresa just nu samt att många nya frälsta Model 3 ägare är ute på långresa. Semestertider nu i juli är såklart värsta scenariot då "alla" ska ut och köra långt.
Inga Model 3 har gratis laddning förutom ett fåtal som fick 6 månader gratis så tror inte många okynnesladdar även om man har en pott med 150 mil att tillgå. Den sparar man till den behövs.
Rapporter jag har läst är väl också mest att Norrmän överbefolkar laddarna från Oslo ner mot kontinenten. De hamnar knappast i kategorin som laddar lokalt...
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuCs med kö i Europa
Ja men du får ingen ruttplanering i Teslan på Ionitys stolpar eller andra 100+ kW laddare (något Tesla borde fixa för övrigt) så det är extremt inflexibelt. Då måste man själv hålla på och mecka fram sin färdplan och laddstopp.hooked skrev:Fast fördelen med Tesla är att man kan ladda BÅDE på Teslas nätverk samt Ionity och övriga snabbladdare, vilket då blir maximal flexibilitet. Vill man inte köa och betala så är det bara att ladda sin Tesla på Ionity om det nu råkar vara ledigt där samtidigt som det är fullt på Teslas laddare.
Tror nog de flesta som laddar på Teslas nätverk gör det för att man måste på långresa just nu samt att många nya frälsta Model 3 ägare är ute på långresa. Semestertider nu i juli är såklart värsta scenariot då "alla" ska ut och köra långt.
Inga Model 3 har gratis laddning förutom ett fåtal som fick 6 månader gratis så tror inte många okynnesladdar även om man har en pott med 150 mil att tillgå. Den sparar man till den behövs.
Rapporter jag har läst är väl också mest att Norrmän överbefolkar laddarna från Oslo ner mot kontinenten. De hamnar knappast i kategorin som laddar lokalt...
Om Tesla tog 5 kr/kWh för alla är jag rätt säker på att det skulle finnas gott om plats för tillväxt på nuvarande laddare och vi skulle inte prata om några direkta köer. Tror helt enkelt många som laddar på SuC laddar mer än de behöver på resan för att det är bekvämt samt att SuC kostar samma eller mindre än att betala i publika stolpar på destinationen eller där man bor.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: SuCs med kö i Europa
Det tror jag inte alls, iaf inte om jag är typisk Tesla långkörare, jag stannar bara kortast möjliga tid för att på effektivaste sätt ta mig till nästa laddare eller till destinationen, och min bild är att alla andra jag pratat med om detta (här och IRL) gör likadant.OfarligTesla skrev:Tror helt enkelt många som laddar på SuC laddar mer än de behöver på resan för att det är bekvämt samt att SuC kostar samma eller mindre än att betala i publika stolpar på destinationen eller där man bor.
Det finns väl väldigt få SuC i Europa som man vill hänga på längre än nödvändigt?
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5491
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: SuCs med kö i Europa
Folk sitter ju inte direkt kvar i bilarna, de flesta jag ser går in och fikar/äter. Det är vad jag menar med bekvämt, om du behöver stanna i 20 minuter tror jag inte de flesta drar efter precis 20 minuter, det finns helt enkelt inget incitament till det.fth skrev:Det tror jag inte alls, iaf inte om jag är typisk Tesla långkörare, jag stannar bara kortast möjliga tid för att på effektivaste sätt ta mig till nästa laddare eller till destinationen, och min bild är att alla andra jag pratat med om detta (här och IRL) gör likadant.OfarligTesla skrev:Tror helt enkelt många som laddar på SuC laddar mer än de behöver på resan för att det är bekvämt samt att SuC kostar samma eller mindre än att betala i publika stolpar på destinationen eller där man bor.
Det finns väl väldigt få SuC i Europa som man vill hänga på längre än nödvändigt?
/fth
När jag laddar är det i princip alltid stor del av samma bilar kvar som när jag kom, och då har jag ändå långsamladdande 75a. Jag märker ju även när jag delar par att många är väldigt högt laddade när jag kommer in och kvar när jag åker.
Som sagt så kommer ju Ionity även ha fördelen med att högre intäkt ger mer pengar för utbyggnad. Hoppas själv att Tesla tar efter det faktiskt.