SuCs med kö i Europa

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

EnTraktor skrev:
Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.
Jag var där i höstas, bara fyra stolpar då, jag var ensam där också :)
IMG_8504.jpg
Jag börjar undra om det bara är jag som har tur och att SuC egentligen är överbelastat? :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Verdi »

Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.

Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Verdi

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
EnTraktor skrev:
Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.
Jag var där i höstas, bara fyra stolpar då, jag var ensam där också :)
IMG_8504.jpg
Jag börjar undra om det bara är jag som har tur och att SuC egentligen är överbelastat? :D

/fth

Det beror nog på vilken tid på året man åker, och även tid på dagen. Plus att i höstas hade inte alla Model 3 kommit till Europa än.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

Hedman skrev:
Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Hersprung har jag stannat flera gånger vid (fyra-fem kanske), och varit helt ensam varje gång tror jag (min röda lånebil på bilden):
IMG_6556.JPG
Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskriget :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
jonsalgerier
Teslaägare
Inlägg: 376
Blev medlem: 11 dec 2016 00:29
Ort: Knivsta

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av jonsalgerier »

Folke skrev:
EnTraktor skrev:
Dom 6 stolparna vid Ibis i Girona, Spanien är ofta upptagna. Som tur är finns 10 laddare till bara några kilometer bort.

Vi får hoppas hans planerade resa över östra Tyskland ner till Kroatien inte innefattar Spanien då.
Äsch jag tar gärna en sväng förbi Girona om möjlighet finns. :D Men frågan var ju hursom allmänt håller så all kunskap är ju god kunskap!
Användarvisningsbild
Hedman
Teslaägare
Inlägg: 468
Blev medlem: 02 okt 2017 21:03
Ort: Halmstad

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Hedman »

fth skrev:
Hedman skrev:
Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Hersprung har jag stannat flera gånger vid (fyra-fem kanske), och varit helt ensam varje gång tror jag (min röda lånebil på bilden):
IMG_6556.JPG
Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskriget :shock:

/fth
Haha det visste jag inte, men det var ganska mycket folk i rörelse dom gånger vi besokt och restaurangen brevid är rätt trevlig.
Stolt ägare till Electra, en Röd Tesla Model S 100D - 201711 med lite kul utrustning.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

Verdi skrev:
Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.

Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Franska SuC suger, de flesta jag använde låg vid lågprishotell i industriområden, oftast ingen mat öht att få, ett par låg tom helt i obygden med inte ett enda hus inom synhåll, här är ett exempel på fransk modell av "Tesla-lounge":
IMG_8510.JPG
Ett par låg vid vanliga motorvägsmackar, där fanns det hyfsad mat, sen ska det finnas någon/några som ligger vid outlet-byar etc.

Inga köer dock (men det råkar ju jag iofs aldrig ut för :) ).

Franska motorvägar är däremot väldigt bra, iaf där jag körde, 130km/h, mycket lite trafik, tyst och energisnål vägbeläggning, bra snittfart.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

Aire du Poulet de Bresse var en SuC som var av "tankstelle"-typ med några restauranger, försök tajma denna till lunch/middags-tid om möjligt:

https://www.tesla.com/sv_SE/findus/loca ... percharger

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av JonasH »

Verdi skrev:
Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.

Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Klart ni ska köra genom Tyskland. Fri fart på autobahn is da shit när man vill komma fram snabbt. Teslan trivs bäst i 160-180 km/h
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

JonasH skrev:
Verdi skrev:
Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.

Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Klart ni ska köra genom Tyskland. Fri fart på autobahn is da shit när man vill komma fram snabbt. Teslan trivs bäst i 160-180 km/h
Som har diskuterats i många trådar är det där med "fri fart" dock mest en myt, mina senaste resor via autobahn så har jag haft en snittfart på kanske 60-80 km/h pga alla vägarbeten och köer. Jag försöker undvika Tyskland när det är möjligt, man får väsentligt högre snittfart i t.ex. Frankrike och Spanien, det är iaf min erfarenhet efter 40,000+ mil i Europa de senaste 15 åren (varav 8000+ med Tesla de senaste två åren).

Vill man köra med AP (och det vill iaf jag) så är dessutom maxfart 150km/h, då är skillnaden inte så stor ens om det skulle råka vara öppna vägar i Tyskland.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare
Inlägg: 836
Blev medlem: 18 maj 2015 21:22
Ort: Älvsjö

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av JonasH »

fth skrev:
JonasH skrev:
Verdi skrev:
Är det skillnad på SuC-nyttjandegraderna i Frankrike och Tyskland? Vi ska köra ner till Spanien i sommar och jag vet inte om vi ska köra genom Frankrike eller genom Tyskland.

Att det är mer trafik och vägarbeten i Tyskland och motorvägsavgifter i Frankrike har jag koll på. Visst är det även så att SuC i Frankrike ligger sämre till om man vill äta osv?
Klart ni ska köra genom Tyskland. Fri fart på autobahn is da shit när man vill komma fram snabbt. Teslan trivs bäst i 160-180 km/h
Som har diskuterats i många trådar är det där med "fri fart" dock mest en myt, mina senaste resor via autobahn så har jag haft en snittfart på kanske 60-80 km/h pga alla vägarbeten och köer. Jag försöker undvika Tyskland när det är möjligt, man får väsentligt högre snittfart i t.ex. Frankrike och Spanien, det är iaf min erfarenhet efter 40,000+ mil i Europa de senaste 15 åren (varav 8000+ med Tesla de senaste två åren).

Vill man köra med AP (och det vill iaf jag) så är dessutom maxfart 150km/h, då är skillnaden inte så stor ens om det skulle råka vara öppna vägar i Tyskland.

/fth
Du måste ha väldigt mycket otur med vägarbeten.

Har själv bilat ner till Italien genom Tyskland fyra år i rad nu och skulle uppskatta att mellan 50 och 70 procent av Autobahn där jag kört är fri fart.

Vi brukar då ligga i 160-180 utan problem.
Vi brukar i och för sig inte åka ner de värsta semestermånaderna under sommaren utan oftast i maj eller juni.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

JonasH skrev:
Vi brukar i och för sig inte åka ner de värsta semestermånaderna under sommaren utan oftast i maj eller juni.
Vi brukar iofs bila ned till medelhavet typ juli-augusti, då får man väl skylla sig själv.

Min senaste resa var dock i oktober, Stockholm-Barcelona ToR, det var nog den värsta autobahn-upplevelsen någonsin, vägarbeten typ varannan km (kändes det som iaf) och då testade jag ändå en östligare väg på hemvägen, lika illa där, hemresan tog c:a 9h längre än planerat :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

Jag tittade på hemresan i oktober i Google Timeline: Luxemburg - Flensburg, snittfart 71km/h :(

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 878
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av PhR34k »

Har bilat till Spanien ca 10ggr, av erfarenhet är det bäst att vara i Tyskland mot kvällen och damma av denna skit motorväg på natten så att man är i Frankrike tidigt på morgonen. Bästa motorvägen att köra på är Spanska betalvägen, bred, mjuk asfalt och knappt några bilar.
Skulle man hamna i en sträcka där det går att köra frifart i Tyskland när det är lite trafikerat så är det nästan alltid någon kamikaze som ska byta fil när du börjar närma dig 200km/h.

Skickat från min SM-N960F via Tapatalk
MAnckarman
Inlägg: 14
Blev medlem: 10 maj 2017 18:43

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av MAnckarman »

Vi bilade ner till Avignon i Provence för två veckor sedan. A 1 genom Tyskland massor av vägarbeten. Franska tull belagda motorvägar är värda pengarna fina vägar och rastplatser. Suc har varit bra i Frankrike dom vi besökt det finns både mat och logi på många ställen. Undvik dock Lyon på Fredags em. då ska alla ner till sina lantställen, resan mellan Lyon och Avignon är drygt 2 timmar vår resa tog 7 timmar. :o Massor av köer inga vägarbeten såg vi.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

Google Timeline är ju en guldgruva om man vill få koll på sina resor (sen kan man ju ha åsikter om intrång i den personliga integriteten etc, men det lämnar jag till en annan tråd), jag kollade lite om mina minnesbilder av autobahn stämde, och det gjorde dom.

På hemresan från Kroatien förra året i slutet av juli hade jag en snitthastighet genom Tyskland på 83 km/h under körning.

Inklusive laddstopp blev snitthatigheten under 60km/h :shock:

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
PoloPrinsen
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 jul 2015 09:11

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av PoloPrinsen »

Väldigt vad några av er fått låga hastigheter genom tyskland! Jag har nästan bara åkt puttgarden hamburg berlin cottbus polska gränsen t o r till ukraina och rumänien.

På senkvällen och natten har det varit valfri fart överallt längs denna sträcka, men dagrid så är det i princip bara sträckningen in mot polen som varit enkelt att hålla lite högre hastigheter på OM man vill och kan, min ekonomi har oftast inbjudit till att ligga på 80-90 km/h cirka 50 m bakom en långtradare.

I ukraina på den för några år sen nybyggda stora motorvägen mellan Kiev och Odesa vågade jag prova min s60:s toppfart, 200. Var glesare trafikerat dagtid än på autobahn och tokslät väg. Deras trafikpoliser är vanligt förekommande så jag gjorde det bara som ett test, annars så hade man lätt kunnat hålla iaf 140 över krönen i backarna för att maxa om det ser bra ut på andra sidan kullen. (Dom hade lagt all asfalt men inte varken målat filer eller monterat mitträcke så det var bredd nog för iaf 7-8 bilar intill varandra, men man vet ju inte om alla som kör sakta håller sig åt höger hela tiden...
Mvh PP
Reserverat en Sion från Sonomotors. Har den nya, aktuella referral-koden som gäller april ut i år! Om du vill spara 125Euro så säg till! (får ej ange koden här i signaturen).
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2248
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av frippe »

fth skrev:
Google Timeline är ju en guldgruva om man vill få koll på sina resor (sen kan man ju ha åsikter om intrång i den personliga integriteten etc, men det lämnar jag till en annan tråd), jag kollade lite om mina minnesbilder av autobahn stämde, och det gjorde dom.

På hemresan från Kroatien förra året i slutet av juli hade jag en snitthastighet genom Tyskland på 83 km/h under körning.

Inklusive laddstopp blev snitthatigheten under 60km/h :shock:

/fth
Tycker det varierar väldigt mycket i Tyskland. Kan ha strax över 70km/h i snitt en sträcka för att senare kunna ha över 125km/h i snitt på nästa sträcka.

Men visst är tyska vägar inte alls lika fria som dess rykte. Men mycket beror mer på antalet fordon än på vägnätets utformning.

Att köra Berlin - München går oftast väldigt bra då det är nästan trefiligt hela vägen. Men efter München och söderut mot Österrike inget roligt alls. Så variationen är stor.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Inlägg: 2081
Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
Ort: Tyresö
Referralkod: ts.la/mikael25

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av EnTraktor »

Jag har kört Sverige - Malaga 6 gånger och gillar rutten över Antwerpen-Paris-Bordeaux-Madrid mer än Frankfurt-Strasbourg-Lyon-Barcelona, just för att Franska vägarna är så mycket bättre än dom tyska. Jag upplever antalet sträckor med fri fart väldigt begränsat och det är mycket vanligare med vägarbeten - vissa som dessutom pågår i 2-3-4 mil och att köra sådana sträckor i 60 km/h med supersmala körfält drar ner medelhastigheten ordentligt samtidigt som man måste köra på helspänn för att få plats i det smala körfältet.

Däremot är matutbudet på franska SuC ofta väldigt begränsat så att efter att ha kört så många gånger så har jag fått rutin för var man ska planera kortare och längre stopp.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

EnTraktor skrev:
Jag har kört Sverige - Malaga 6 gånger och gillar rutten över Antwerpen-Paris-Bordeaux-Madrid mer än Frankfurt-Strasbourg-Lyon-Barcelona, just för att Franska vägarna är så mycket bättre än dom tyska. Jag upplever antalet sträckor med fri fart väldigt begränsat och det är mycket vanligare med vägarbeten - vissa som dessutom pågår i 2-3-4 mil och att köra sådana sträckor i 60 km/h med supersmala körfält drar ner medelhastigheten ordentligt samtidigt som man måste köra på helspänn för att få plats i det smala körfältet.

Däremot är matutbudet på franska SuC ofta väldigt begränsat så att efter att ha kört så många gånger så har jag fått rutin för var man ska planera kortare och längre stopp.
Ja, de smala vägbanorna vid tyska vägarbeten är ju skitläskiga, det är ju ofta 2.0m i vänstra körfältet, och eftersom min X är 2089mm mellan backspeglarna så hamnar man oftast i högerfältet bakom långtradarna med ratten i ett svettigt, krampaktigt grepp... :)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Foluke »

fth skrev:
Google Timeline är ju en guldgruva om man vill få koll på sina resor (sen kan man ju ha åsikter om intrång i den personliga integriteten etc, men det lämnar jag till en annan tråd), jag kollade lite om mina minnesbilder av autobahn stämde, och det gjorde dom.

På hemresan från Kroatien förra året i slutet av juli hade jag en snitthastighet genom Tyskland på 83 km/h under körning.

Inklusive laddstopp blev snitthatigheten under 60km/h :shock:

/fth
Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!
Model S P85D,
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7089
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av fth »

Foluke skrev:
Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!
Läskigt, men samtidigt väldigt användbart, dvs helt enligt Googles affärsmodell :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Foluke skrev:
Hjälp! Google timeline! Det har jag varit ovetande om! Nu behöver jag inte göra anteckningar! Dett är ju bara att fråga Google. De vet var jag varit varenda dag!
Läskigt, men samtidigt väldigt användbart, dvs helt enligt Googles affärsmodell :D

/fth

Den gör dock fel och visar en del ställen som jag aldrig varit till...
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare
Inlägg: 607
Blev medlem: 14 aug 2015 08:32
Ort: Skåne Centrum

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av Challe76a »

Den SuC med mest kö jag stött på är den i lilla Luxemburg. Alltid fullt med lokala förmågor som laddar. Dock har jag lyckats passera där vid lunchtid varje gång och det kan ju spela roll då hotellet laddaren ligger vid verkar rätt trevligt. Annars instämmer jag med att man tar sig fram förträffligt i både Frankrike och Spanien medans Tyskland är en pina.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: SuCs med kö i Europa

Inlägg av leiflodde »

fth skrev:
Hedman skrev:
Tidigare behövde man tvungen att stoppa på Hersprung och Leipzig med snudd på kö för att köra vidare. Men iom Berlin så kan man tanka rejält i norra Aslev och skippa dem båda. Beelitz är trevlig och många stolpar. Men i övrigt har jag inte upplevt köer till superchargers.
Hersprung har jag stannat flera gånger vid (fyra-fem kanske), och varit helt ensam varje gång tror jag (min röda lånebil på bilden):
IMG_6556.JPG
Beelitz är skitläskigt, hela familjen fick skräckfilm/Psycho/Arkham Asylum-vibbar när vi körde in där, inte blev det bättre när det visade sig vara ett gammalt sanatorium, krigssjukhus, och att Adolf Hitler vårdades där för sina skador i första världskriget :shock:

/fth
Just denna station är jag lite orolig för avsende köer har besökt den 10 ggr och 3-5 bilar varje gång (under sommaren) och i sommar blir det nog lite mer bilar.
Skriv svar