Superchargerutbyggnaden tappar fart
Moderator: Redaktion
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Kan ju bli så att 250kW laddning kostar pengar att utnyttja.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.
Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.
För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet
Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.
Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.
Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.
För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet
Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.
Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Ur teslas synvinkel är nog 250 kW att föredra, borde göra att de behöver färre laddare på stationerna utan köbildning.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Nu har jag inte räknat på det, men givet samma batteristorlek i bilarna och att batteriernas laddkurvor har samma utseende fast med dubbelt så hög effekt (följer laddarna så att säga) vid varje given punkt, tror jag att bil nr två på laddaren inte kommer behöva mycket längre tid än vad bil nr 1 tar idag. Då är det en "no brainer" tycker jag. Dessutom, kommer två gamla bilar, med nuvarande batteriteknologi, så kommer ju båda att få full effekt direkt.mati skrev:Spontant hade jag sagt 1, men efter lite fundering skulle jag nog säga 2.Mickep skrev:Vad tycker ni är viktigast; att när gen 2 kommer de gör att 1) tophastigheten höjs så att det går att ladda 250 kW ( säg dubblerad ) eller 2) när man kommer får man maximal laddhastighet oavsett om platsen är nästan full eller inte (man delar inte)
Högre laddhastighet är bra, men samtidigt är det redan idag så att bilen oftast har laddat klart innan jag har fått i mig mitt kaffe och kissat klart osv. Det är sällan att jag sitter och väntar på bilen. Och en halvering av laddtiden skulle förmodligen innebära att man aldrig hinner med kaffe och kisspaus och vad man nu brukar göra vid ett laddstopp. Då blir det kanske i praktiken så att man bara sitter och väntar i bilen utan att göra nånting.
Men om man (2) alltid får samma laddhastighet oavsett om platsen är full eller inte är det lättare att planera resan. Då kan man redan i förväg säga att det tar 20 minuter att ladda. Idag är det i praktiken sällan ett problem, men det kan ju bli det framöver.
Om jag skulle kunna välja så hade jag sagt (3) fler laddplatser på ställen där det inte finns laddning idag. Hastigheten är okej som den är.
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Skulle vilja lägga till
3. Ladda och glöm, alltså du ansluter bilen eller ger order till bilen att ladda sig och sedan behöver du inte bekymra dig om när den är klar eller om den blockerar en laddare eller inte. För mig skulle det vara mer värdefullt än både 1 och 2.
Det här skulle kunna göras flera sätt. Ett av dem är att bilarna kan koppla ur och i sig själva, då skulle man kunna bli avlämnad vid restaurangen och sedan åker bilen och laddar helt själv.
Alternativ har vi ännu fler uttag per laddare, säg som ovan 250kW delat på fyra uttag. Man skulle då också ha ett system där man kan välja att ladda snabbt eller billigt.
Naturligtvis har Tibor redan gjort en artikel om detta.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
3. Ladda och glöm, alltså du ansluter bilen eller ger order till bilen att ladda sig och sedan behöver du inte bekymra dig om när den är klar eller om den blockerar en laddare eller inte. För mig skulle det vara mer värdefullt än både 1 och 2.
Det här skulle kunna göras flera sätt. Ett av dem är att bilarna kan koppla ur och i sig själva, då skulle man kunna bli avlämnad vid restaurangen och sedan åker bilen och laddar helt själv.
Alternativ har vi ännu fler uttag per laddare, säg som ovan 250kW delat på fyra uttag. Man skulle då också ha ett system där man kan välja att ladda snabbt eller billigt.
Naturligtvis har Tibor redan gjort en artikel om detta.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Så om du är ute och chillar så får nästa man vänta längre för att du drar ner på laddfarten och tar en shoppingrunda?Zalman3 skrev:Kan ju bli så att 250kW laddning kostar pengar att utnyttja.
Ska jag ändå äta i 30-40minuter så kan jag lika gärna ladda i 120kW.
Har jag bråttom så kan det vara värt att betala extra för att få 25kWh på 6minuter eller
50kWh på 12 minuter.
För Tesla 3 ägare kanske taxan blir
1.90kr kWh, för 120kW laddhastighet
3,80kr kWh, för 250kW laddhastighet
Kan tänka mig att man till den lägre taxan delar 2 bilar på 250kW.
Till det högre taxan så låser man 250kW till en bil.
Inte bara Tesla utan de bakom i kön med som nämnt ovan.OfarligTesla skrev:Ur teslas synvinkel är nog 250 kW att föredra, borde göra att de behöver färre laddare på stationerna utan köbildning.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det borde gå att få till riktigt bra med summon och platser som tillåter fler bilar att parkera per laddsladd. Laddstationen positionerar och laddar bilarna på bästa sätt och inte mer än vad som behövs.LarsL skrev:Skulle vilja lägga till
3. Ladda och glöm, alltså du ansluter bilen eller ger order till bilen att ladda sig och sedan behöver du inte bekymra dig om när den är klar eller om den blockerar en laddare eller inte. För mig skulle det vara mer värdefullt än både 1 och 2.
Det här skulle kunna göras flera sätt. Ett av dem är att bilarna kan koppla ur och i sig själva, då skulle man kunna bli avlämnad vid restaurangen och sedan åker bilen och laddar helt själv.
Alternativ har vi ännu fler uttag per laddare, säg som ovan 250kW delat på fyra uttag. Man skulle då också ha ett system där man kan välja att ladda snabbt eller billigt.
Naturligtvis har Tibor redan gjort en artikel om detta.
http://teslaclubsweden.se/snsln-2/
Som någon nämnde i en annan tråd där jag tipsade om destination chargers bara 24km från en supercharger, att man hellre ställde sig på gratis CHAdeMO mitt i stan och gick iväg och käkade. Det är ju fritt för alla att använda en gratis laddare, men jag kan tycke det blir lite systemfel om någon blockerar en CHAdeMO när dom med stor sannolikhet inte behöver det. Samma sak med Superchargers, att erbjuda lägre laddhastighet billigare bromsar ju nästa bil i turordningen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Har mest laddat på SC i Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Krokom.
Har ännu aldrig upplevt att jag behövt vänta på att ladda.
Tror fortfarande på olika laddhastigheter och priser.
Har ännu aldrig upplevt att jag behövt vänta på att ladda.
Tror fortfarande på olika laddhastigheter och priser.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- Generalbogge
- Teslaägare
- Inlägg: 980
- Blev medlem: 03 maj 2017 23:35
- Ort: Södra Sandby
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Nu verkar ju nästan Grums vara klar, enligt bilder i tidigare inlägg. Men den står fortfarande som kommande under hösten 2018 på Teslas hemsida. Detsamma gäller Markaryd, som också står kommer hösten 2018. Är det så att den också håller på att byggas nu? Någon som vet något om den?
Eller om man kommit igång på de övriga som är markerade att de kommer under 2018, som Norrköping, Skurup, Töre, Torsby och Sveg?
Eller om man kommit igång på de övriga som är markerade att de kommer under 2018, som Norrköping, Skurup, Töre, Torsby och Sveg?
Model S 90D -2017 Titanium
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Nu har det gått så långt i den här tråden att det inte är inläggen som är off topic utan trådrubriken!
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jerker skrev:Nu har det gått så långt i den här tråden att det inte är inläggen som är off topic utan trådrubriken!
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
- EnTraktor
- Teslaägare
- Inlägg: 2081
- Blev medlem: 18 mar 2015 21:12
- Ort: Tyresö
- Referralkod: ts.la/mikael25
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Enligt supercharge.info är Grums öppen.
S - 2017 Tesla S100D Deep Blue - AP3/FSD (SÅLD)
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
3 - 2019 Tesla 3LR White - AP3 (Till salu)
X - 2019 Tesla XP100DL White - AP3 (Till salu)
Y - 2021 Tesla YLR White - AP3 (Till salu)
Y - 2022 Tesla YLR Quicksilver - AP3
Superchargerutbyggnaden tappar fart
Grums är öppen och fungerar bra. Dock dåligt med mat. Typ inga mat möjligheter utan att gå över E18.
Edit: finns tydligen en tunnel under
Model S (2023)
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Då ligger pricken fel hos Supercharge.info, misstänkte det från bullens bilder,
ms 76132 "Eleamore"
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.Nikke skrev:
Grums är öppen och fungerar bra. Dock dåligt med mat. Typ inga mat möjligheter utan att gå över E18.
Edit: finns tydligen en tunnel under
Model Y LR.
Model S70D
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
"matställe" borde menas Rasta, de ligger norr e18, pricken ligger norr e18, tror pricken borde ligga söder e18, kl 7-8 på rondellenvigge50 skrev:Så markeringen på supercharge.info sitter fel?
Dvs Rasta vill fortf inte ha Tesla hos sig, det var ju där "Karlstad" SuC var tänkt att ligga från början, finns ju gott om plats på norrsidan..
ms 76132 "Eleamore"
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Cirkulationsplatsen heter "wounded knee" enligt vissa kartor, uttryck för Värmlandshumor, knutte som gått i backen? Och hans kompisar som namngett?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Teslas ”nål” stämmer. Vi fick gå över två diken för att komma under vägen till E18.
Model S (2023)
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.frippe skrev:Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Jo, men det finns ju ofta som på bilden en tänkt huvudriktning i förhållande till varje laddarpar. Eller är det bara jag som blir allmänt förvirrad av alla rödvita stolpar.OfarligTesla skrev:Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.frippe skrev:Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
Model Y LR.
Model S70D
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Den riktningen pilen visar är den enda du kan ta om du vill ladda utan att på något vänster sträcka kabeln över bakluckan och lirka in den (räcker den ens?).frippe skrev:Jo, men det finns ju ofta som på bilden en tänkt huvudriktning i förhållande till varje laddarpar. Eller är det bara jag som blir allmänt förvirrad av alla rödvita stolpar.OfarligTesla skrev:Va? Om du skulle köra in åt något annat håll skulle du ju inte kunna ladda så lätt då laddporten sitter på förarsidan.frippe skrev:Åh, äntligen en tydlig pil, tycker alltid jag blir lika rådvill när jag kommer till en SuC om vilket håll jag ska köra in till laddaren på.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Superchargerutbyggnaden tappar fart
Det ser ut som att det ska monteras två olika typer av laddare i Ödeshög. De två större ser ut att vara vanliga SC-fundament, men de andra fyra är mindre.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt: