Är 350 kW för barnleksaker?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

Bjelke skrev:
Jag vill nog se det först innan jag tror på det ordentligt men det låter ju lovande :)
Jag vill nog se det först också :-) Björn laddade den sitt test men det var bara 50 kW laddare så vitt jag vet. Vet inte om det finns några 100 kW CCS laddare ännu ?
Senast redigerad av Laban, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av vigge50 »

Laban skrev:
Bjelke skrev:
Jag vill nog se det först innan jag tror på det ordentligt men det låter ju lovande :)
Jag vill nog se det först också :-) Björn laddade den sitt test men det vara bara 50 kW laddare så vitt jag vet. Vet inte om det finns några 100 kW CCS laddare ännu ?
I Schweiz öppnades i somras en CCS laddare som klarade 150 kW och de företaget sa att de skulle bygga ut liknande stationer i hela Schweiz. Clever har också sagt att de under 2017 ska bygga laddare som kan leverera 150 kW och förbereda laddarna för att senare kunna leverera 300 kW så snart borde de gå att testa även i Sverige.

https://electrek.co/2016/08/10/150-kw-f ... itzerland/

http://www.elbilen.org/clever-introduce ... or-300-kw/
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Laban »

Chargepoint bygger 400 kW laddare:

https://electrek.co/2017/01/05/chargepo ... cle-range/

Fint modulärt system i stil med det Tibor föreslog här i en artikel. Varje station ger en max effekt på 62.5 kW, 125 kW om endast en laddar. Den kan sedan byggas på med något som de kallar Power Cube som är på ~400 kW. Ex konfiguration är 4 stationer + Power Cube som ger 750 kW totalt. Max 312 kW/station , 187 kW om alla laddar samtidigt.

Men man kan även ha laddare utan egna laddmoduler. Frågan är om man kan flera laddare utan egna moduler som delar på en Power Cube. Det finns inget sådant exempel men det verkar hyfsat rimligt att det också ska fungera, även om det kanske inte spelar så stor roll då 62.5 kW nog får anses vara ett minimum i sammanhanget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
joel80
elbilist
Inlägg: 3073
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av joel80 »

Jag hoppas det inte stannar av allt för tidigt.. Jag skulle gärna se att man framöver kommer kunna köpa en skapligt stor familjebil med möjlighet att dra husvagn i 25-30mil utan laddning. Det skulle nog krävas batteri på runt 110-120kwh.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Swede1 »

Mm, i framtiden kommer folk skratta åt laddtider på 45 minuter, eller hur?
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av LarsL »

Swede1 skrev:
Mm, i framtiden kommer folk skratta åt laddtider på 45 minuter, eller hur?
Jag tror att det kommer bli som med mobiltelefonerna. När det var Nokia som gällde hade vi standbytider på flera dagar och veckor mot slutet. Men sedan upptäckte folk att det går alldeles utmärkt att ladda varje kväll utan problem. Tror att samma kommer hända med elbilar först kommer vi stressa upp oss och vilja ha laddtider på några minuter som vid bensinpumpen, det är ju det vi är vana vid. (Och det kommer behövas för att elbilen ska slå igenom på bredfront.) Men sedan när vi lugnat ner oss så kommer vi märka att det är helt ok att ladda bilen lite långsammare medan den ändå står still.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Bjelke »

LarsL skrev:
Swede1 skrev:
Mm, i framtiden kommer folk skratta åt laddtider på 45 minuter, eller hur?
Jag tror att det kommer bli som med mobiltelefonerna. När det var Nokia som gällde hade vi standbytider på flera dagar och veckor mot slutet. Men sedan upptäckte folk att det går alldeles utmärkt att ladda varje kväll utan problem. Tror att samma kommer hända med elbilar först kommer vi stressa upp oss och vilja ha laddtider på några minuter som vid bensinpumpen, det är ju det vi är vana vid. (Och det kommer behövas för att elbilen ska slå igenom på bredfront.) Men sedan när vi lugnat ner oss så kommer vi märka att det är helt ok att ladda bilen lite långsammare medan den ändå står still.
Och precis som med telefonerna så kommer det vara utbudet som reglerar, man kunde fritt välja mellan att köpa en mobil med en veckas batteritid och pytteskärm eller en med kort batteritid och stor
skärm (och alla andra funktioner som följer med detta), och man kan fortfarande göra samma val men det är en väldigt liten del av marknaden som är av det "gamla" snittet nu...
Lika blir det på bilar (iaf under en ganska lång övergångstid) att man kan köpa sig till monsterbatteri som ger supergrym räckvidd och/eller superdupermegasnabb laddning eller köpa en billigare bil
med mindre batteri och normal (vilket även det kommer att utvecklas såklart) laddning.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Mickep »

Det ironiska är att det är de billigare telefonerna idag som har bäst batteritid. Spec compact modellerna (vanligtvis beror det på lägre upplösning och acceptabel storlek på skärmen, i övrigt samma innehåll )
Jag tror att folk vill ha längre batteritid, och att tvingas ladda över natten inte är något som efterfrågas utan något som folk fått finna sig i.
När kostnaden går ned så finns det ingen anledning att inte vilja ha stora batterier med kort laddtid. Även om man bara har en bil som går i stadstrafik så tror jag folk skulle uppskatta om det tog några få minuter att ladda(även om folk kan ladda hemma) speciellt de som väntar på sin tur.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av chaffis75 »

LarsL skrev:
Swede1 skrev:
Mm, i framtiden kommer folk skratta åt laddtider på 45 minuter, eller hur?
Jag tror att det kommer bli som med mobiltelefonerna. När det var Nokia som gällde hade vi standbytider på flera dagar och veckor mot slutet. Men sedan upptäckte folk att det går alldeles utmärkt att ladda varje kväll utan problem. Tror att samma kommer hända med elbilar först kommer vi stressa upp oss och vilja ha laddtider på några minuter som vid bensinpumpen, det är ju det vi är vana vid. (Och det kommer behövas för att elbilen ska slå igenom på bredfront.) Men sedan när vi lugnat ner oss så kommer vi märka att det är helt ok att ladda bilen lite långsammare medan den ändå står still.
Jag håller inte med helt om detta, mobil telefon och bil är inte riktigt samma sak.
Ska du använda en mobil hela dagen så har många med ett powerpack, ska man ha släp med extra vatten bak de dagar man ska köra långt?
Sedan tror jag kanske de inte är 5 minuter som är viktigt men jag tror man ska hålla sig runt en 15-20 minuters stopp som ger en 20-30 mil.
Ja allt detta beror såklart på kör mönster. De jag skriver ovan är troligen en första bil men har man även en andra bil så kan man säkert acceptera både mindre batteri och att de tar lite mer tid att ladda.

Personligen så är mitt krav att man ska kunna köra till vår stuga efter jobb utan att behöva ladda längs vägen, i praktiken kräver detta en range på ca 25 mil.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av bylund »

chaffis75 skrev:
Ska du använda en mobil hela dagen så har många med ett powerpack, ska man ha släp med extra vatten bak de dagar man ska köra långt?
Det tror jag verkligen har motsatt effekt den önskade ;)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Ken1
Inlägg: 53
Blev medlem: 26 nov 2016 17:53

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Ken1 »

Håller med om att 15 minuter känns som en, om inte magisk gräns, så i alla fall viktig.
När vi stannar så tar det ju typ en kvart att rasta hund gå på muggen osv. Även om vi kanske i bästa fall tar tio minuter, så känns inte fem minuter extra inget märkvärdigt.
Detta tror jag kommer att göra en hel del till inställningen från många. En halvtimma låter mycket i folks öron.

Men vad tror ni om när Tesla kommer med snabbare laddning som svar på Porsches 80% på 15 minuter?

Detta med 15 minuter väger tungt för mig i alla fall.
Ska testa en Model X på fredag så det lär bli svårt att inte trycka på beställ knappen... :D
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av bylund »

Ja, provkör du så är det kört sedan :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4886
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av chaffis75 »

Tesla kan snart få lite konkurrens vad de gäller snabba laddare. Får se när Tesla lanserar snabbare laddare.

https://electrek.co/2017/10/03/abb-high ... -chargers/
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5517
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Gustafsson »

Tekniken att skapa snabba laddare är väl inget problem i sig. Tänker på alla tåg, spårvagnar, elbussar mm. Teknik för kraftdistribution har funnits jättelänge.
Det är ju batterierna som begränsar laddströmmen idag. Skrivs mycket om Porsche, men de måste nog snart visa upp nåt som fungerar i praktiken också, mycke prat i pytteliten verkstad än så länge.
De kan nog få till nåt intressant på lite sikt, men kombinationen elbil som är bättre än Teslas och snabbladdarnätverk av teslas omfattning, well - dags att börja bygga nåt nu!
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10912
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Jerker »

Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.

Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
vigge50
Inlägg: 7463
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av vigge50 »

Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Är det ett företag som installerar både Tesla SuperCharger och CCS/CHadeMO laddare? Känner att jag inte riktigt hänger med detta inlägger.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Nu har jag tappat tråden.

Är inte Supercharger ett Teslabegrepp för deras laddning med minst 120kW?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Tvåa på bollen. I allafall mer än jag som känner förvirring.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3300
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Niklas Z »

Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Men är inte en del av förklaringen att på CCS/Chademo laddar huvudsakligen bilar med små batterier och därmed krävs ofta närmast full laddning innan det är lämpligt att lämna laddaren. Då kommer en stor del av laddtiden att ägnas åt att ladda batterier i ett ogynnsamt intervall.
Om merparten av alla Teslor försökte ladda till 100 % på Superchargeranläggningar skulle den genomsnittliga effekten hamna långt under 120 kW.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Henrik Torphammar »

Niklas Z skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Men är inte en del av förklaringen att på CCS/Chademo laddar huvudsakligen bilar med små batterier och därmed krävs ofta närmast full laddning innan det är lämpligt att lämna laddaren. Då kommer en stor del av laddtiden att ägnas åt att ladda batterier i ett ogynnsamt intervall.
Om merparten av alla Teslor försökte ladda till 100 % på Superchargeranläggningar skulle den genomsnittliga effekten hamna långt under 120 kW.
Tesla begränsar sin laddeffekt ganska tidigt jämfört mot andra aktörer. En Leaf30 utan batterikylning tuffar på med 120A(47kW) ganska långt upp i registret. Säg 85%, sen matar den på relativt fort ända till 95%.(men visst, den blir varm av det) Tesla ger ju aldrig ens den laddeffekten i C räknat trots fina superchargers och batterikylning. Jag har modellflygbatterier till min helikopter som jag laddar fulla på 13minuter, de blir inte varma av det.

Så varför Tesla segar efter kan man ju undra. Jag har hela tiden trott att dem skulle stövla före, inte efter.

Elon snackar mycket sen blir det något annat i slutänden.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nicke Nyfiken skrev:
Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige. De har levererat många 50 kW laddare och även några 130 kW.

Då de har övervakningssystem på samtliga hade han tagit ut statistik, medelvärdet på deras SuC med CCS och Chademo låg just nu på 17,9 kW då bilarna styr ned laddningsströmmen av olika skäl.

I stort sett alla deras SuC kan leverera 50 kW.

Det är nog en hel del batteriutveckling som behövs för att hinna ikapp Tesla.
Nu har jag tappat tråden.

Är inte Supercharger ett Teslabegrepp för deras laddning med minst 120kW?
Det förekommer många olika begrepp nu. Är Supercharger verkligen endast ett Teslabegrepp? Vad ska vi då kalla dessa snabba CCS 50 kW DC-laddare för på Svenska?

DC fast charging CCS
DC high-power charging CCS (≥150 kW @400 V)
DC high-power charging CCS (≥350 kW @400/900 V)
Namn.JPG
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5313
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Off Grid Byggaren skrev:
Det förekommer många olika begrepp nu. Är Supercharger verkligen endast ett Teslabegrepp? Vad ska vi då kalla dessa snabba CCS 50 kW DC-laddare för på Svenska?
Prova att googla ”Supercharger” och se hur många träffar du får som handlar om elbilsladdning men inte har med Tesla att göra. Tycker det verkar dumt att plötsligt ge en ny betydelse till ett redan etablerat begrepp.

Varför inte fortsätta kalla dem snabbladdare?
Off Grid Byggaren skrev:
Pratade igår med en säljare på superchargers i Sverige.
Vad är detta för ett företag? Kan inte hitta något om ett företag som heter Superchargers.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Säljaren arbetar på ett företag som säljer DC snabbladdare. Han påstår sig även ha sett en Nissan Leaf på testbana med CCS-kontakt.

Ser att i nya CHAdeMO standarden kallas 150 kW Direct Current Quick Charging för High Power Charging

https://www.chademo.com/wp2016/wp-conte ... 0330en.pdf

Detta kanske kunde vara Svenska översättningar?

Semi snabbladdare CCS 24 kW
Snabbladdare CCS 50 kW
Högeffekt snabbladdare CCS ≥150 kW @400 V
Extrem högeffekt snabbladdare CCS ≥350 kW @400/900 V

Googlade själv och satte filter på endast Svenska platser, fick upp detta på Dustins hemsida bland annat:
Dustin.JPG
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Är 350 kW för barnleksaker?

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Nu har ju jag läst en massa om batteriteknik de senaste åren men kommer inte ihåg särskilt mycket i detalj. Men vad jag minns så är väl spänningen en viktig faktor, och i alla nuvarande bilar ligger väl den runt 400V i batterimodulerna men Porsche har ökat till 800V och det ska möjliggöra den snabbare laddningen. Och har man dessutom många parallella moduler så möjliggör det snabbare laddning av bateripacket. Det är väl därför som man får in mer effekt i det stora batteriet i 3:an än det lilla på samma tid.

Nån som är bättre på det här får gärna räta ut frågetecknen!
I princip kan man förenklat säga att med dagens teknik så tar det typ en timme att ladda en cell till fullt (varierar lite
beroende på hur hårt man plågar den, beroende på kylning och hur lång livslängd man vill ha),
så egentligen spelar det ingen roll hur man kopplar alla celler, om man lägger 10 i serie eller 10 parallellt eller andra
varianter, det tar iaf typ en timme...
Om man däremot säger att 95% är 100% (alltså inte utnyttjar toppen som tex på Leafen mfl) så går det ju fortare
upp till 100% (som då alltså eg bara är 95%)...

Det krävs alltså en annan grundteknik för att få snabbare laddning än med dagens batterier.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar