Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Batterier i svenska elnätet.

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Batterier i svenska elnätet.

Inläggav ml42 » 08 dec 2018 13:33

Enligt ny teknik ska Fortum fixa reglerstyrka mha batterier. Stationen kommer att kunna leverera massor av reglerstyrka med minimal försämring av aggregatens prestanda.

https://www.nyteknik.se/premium/svensk-%20...%20et-6939330

När jag först tänkte på batterier i Nordiska elnätet tänkte jag att vi skulle göra som i tex Australien och fixa ett stort batteri som håller frekvensen på 50Hz. Övriga maskinparken fick helt enkelt styras så att batteriet hölls på lagom SoC. Fortum tänker väl detta mest som ett test antar jag men det finns några fördelar med mindre utspridda batterier. Först och främst blir det ett mindre sårbart system när inte hela batterikapaciteten kan slås ut av enstaka fel. Ett lokalt batteri skulle dessutom kunna delvis ersätta de reservkraftsaggregat som finns på nästan alla vattenkraftverk. Prismässigt så finns det nog både + och - poster mellan de båda alternativen.

Alla är överens om att försäljning av reglerstyrka försämrar aggregatets verkningsgrad och ökar investeringsbehovet pga ökat slitage. Jag har inte hittat några bra siffror på verkningsgradsförsämringen men genom åren har jag hört så höga siffror som 1,5% på enskilda aggregat. Svensk vattenkraft levererar ett normalår 65 TWh och om vi räknar med 0,5% förbättring av verkningsgraden med ett väl utbyggt batterisystem så skulle det bli 325 GWh.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vattenkraft_i_Sverige

... någon fler som har tankar om detta?
S85D -15
ml42

Re: Batterier i svenska elnätet.

Inläggav Teslaägare evilirish » 08 dec 2018 13:49

Tycker det är bra att denna tekniska lösning börjar användas här också. Det har ju uppenbarligen varit succé i Australien.
Användarvisningsbild
evilirish
Teslaägare

Inläggav TeslaTissel » 08 dec 2018 14:24

evilirish skrev:Tycker det är bra att denna tekniska lösning börjar användas här också. Det har ju uppenbarligen varit succé i Australien.

YES! Heja! Bara inte de passar på höja elpriserna alltför mycket.
Användarvisningsbild
TeslaTissel

Inläggav ml42 » 08 dec 2018 14:28

För er som inte kan öppna artikeln så är det ett 5 MW - 6,2 MWh batteri som ska installeras i Forshuvud kraftstation. Det är alltså en bråkdel av vad som gjordes i Australien men det är ändå en början på vad som kan bli ett nytt och effektivare sätt att köra våra vattenkraftverk.
S85D -15
ml42

Inläggav joel80 » 08 dec 2018 16:13

Utan att räkna på det eller ha koll på alla ersättningsnivåer så tror jag man kan få ekonomi i ett sånt system på en inte alls för lång tid... Inte bara för att man kan öka produktionen, man kan också sälja mer el då det behövs som mest och är dyrast, samt frekvensreglera bättre vilket också ger bra ersättning.

Ca 31 miljoner kr står det att det kostar. Vad tror ni? Kan de få tillbaka investeringen på 10-15år? :)
Driving - Nissan Leaf2 40kwh
Vlog Electric Swede: https://www.youtube.com/ElectricSwede
joel80

Återgå till Tesla Energy / SolarCity