Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Status powewall?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Re: Status powewall?

Inläggav dhanjel » 12 maj 2019 08:38

Svenssons skrev:
dhanjel skrev:Ni som räknat på det, finns det några fördelar med batteri i sverige idag med allt vad det innebär med investeringsstöd, skatt på el osv?

Vi har en 6.4kWh solcellsanläggning och årsförbrukningen ligger runt 6kWh exkl laddning av bilen.

Jag gissar att solcellsanläggningen är på 6,4 kWp (inte kWh) och att årsförbrukningen är på 6kkWh, dvs 6000 kWh.


Ja så är det, blev lite snabbt där. Även om en årsförbrukning på 6kWh vore trevligt :)
Bil: Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Beställt en röd Model 3 LR RWD med dragkrok
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
dhanjel
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 08 maj 2017 13:22
Ort: Växjö
Referralkod: daniel62748

Re: Status powewall?

Inläggav Jeppe_E » 12 maj 2019 09:13

dhanjel skrev:Ni som räknat på det, finns det några fördelar med batteri i sverige idag med allt vad det innebär med investeringsstöd, skatt på el osv?



Nej, rent ekonomiskt är det en förlustaffär. Det är bättre att se hela nätet som en enda stor powerwall. Men, jag tror att det på lite längre sikt måste göras något med lastbalanseringen på nätet.
Beställt LR AWD den 28/4
Leverans den 24/5?
"Man kan inte använda media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Jeppe_E
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 18 okt 2018 12:07
Referralkod: jesper15749

Re: Status powewall?

Inläggav dhanjel » 12 maj 2019 11:10

Galet ändå att man ger 60% i bidrag och det ändå är en förlustaffär. Då borde de flytta in de pengarna i solcellsbidraget istället så jag kan få ersättning därifrån :) väntar fortf på det sen ansökan i augusti, pengarna tog slut.
Bil: Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Beställt en röd Model 3 LR RWD med dragkrok
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
dhanjel
 
Inlägg: 284
Blev medlem: 08 maj 2017 13:22
Ort: Växjö
Referralkod: daniel62748

Re: Status powewall?

Inläggav Teslaägare Oktavos » 12 maj 2019 11:20

För er som inte vill vänta på powerwall så finns det ett helt tesla s batteri till salu på blocket ;)
Användarvisningsbild
Oktavos
Teslaägare
 
Inlägg: 204
Blev medlem: 29 jun 2016 13:34
Referralkod: benny9055

Re: Status powewall?

Inläggav perwis » 12 maj 2019 20:35

dhanjel skrev:Galet ändå att man ger 60% i bidrag och det ändå är en förlustaffär. Då borde de flytta in de pengarna i solcellsbidraget istället så jag kan få ersättning därifrån :) väntar fortf på det sen ansökan i augusti, pengarna tog slut.


Tanken med bidraget är att stödja teknikutveckling och lärande hos kunder och leverantörer. Ganska vanligt och smart att man försöker göra det med riktade bidrag. Om man inte hade haft 60% bidrag hade nästan ingen köpt batterier men nu är det kanske ändå några som gör det.
perwis
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 01 mar 2015 22:13

Re: Status powewall?

Inläggav Teslaägare bullen » 12 maj 2019 21:45

Det kommer bli vanligare och vanligare med effektbaserad nätavgift. Jag har det idag och för mig skulle det löna sig även om det är lång payback.
Användarvisningsbild
bullen
Teslaägare
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 14 aug 2015 19:40
Ort: Karlstad

Re: Status powewall?

Inläggav Teslaägare Svenssons » 12 maj 2019 22:11

perwis skrev:
dhanjel skrev:Galet ändå att man ger 60% i bidrag och det ändå är en förlustaffär. Då borde de flytta in de pengarna i solcellsbidraget istället så jag kan få ersättning därifrån :) väntar fortf på det sen ansökan i augusti, pengarna tog slut.


Tanken med bidraget är att stödja teknikutveckling och lärande hos kunder och leverantörer. Ganska vanligt och smart att man försöker göra det med riktade bidrag. Om man inte hade haft 60% bidrag hade nästan ingen köpt batterier men nu är det kanske ändå några som gör det.

Sverige lär inte stå för teknikutvecklingen. Det är egentligen pengar i sjön för både staten och den som köper batteribackupen . Även med ännu högre bidrag så skulle det fortfarande vara förlustafför med dagens elpriser och regler. Vid högre priser och regler där man kan nyttja den egna elen effektivare utan Skatteverkets inblandning så kommer batteribackup bli mer lönsamt och slå igenom. Som det är idag kommer det troligen inte slå igenom ens vid 100% bidrag för batteribackup exklusive installationskostnad.
Tesla Model X Signature #588 VIN S01051 Signature Red med drag och kyla samt ljust koskinn och svart på övrig interiör och fälgar. Started to move away from ICE-age!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare
 
Inlägg: 8027
Blev medlem: 11 aug 2014 21:59
Ort: Kalmar
Referralkod: axel6326

Re: Status powewall?

Inläggav Teslaägare tomla » 13 maj 2019 09:41

Jag har räknat lite på ekonomin för en powerwall.
Med Eon som leverantör av nätet.

* Jag sparar ungefär 35 öre/kWh om jag spara min el istället för att sälja den.
* Om skatte reduktionen skulle försvinna eller minska så skulle det bli 60 öre/kWh till.
* Minska säkringsstorleken skulle ge mig 2130 sek/år

Övriga plus
* Vid strömavbrott så kan jag köra ifrån batteriet (finns dock inte för Svensk PW idag men den kommer)
* Om jag går över till tim debitering så kan jag tjäna upp till 20 ggr på spotpriset. (finns möjlighet ladda batteriet när priset är lågt)

Jag ser det inte som en förlust affär med 60% bidrag men PW finns inte att beställa med offline stöd i sverige.
Jag ser det inte som att staten kastar pengarna i sjön utan en push i rätt riktning.
Med batteri hemma så kan vi flytta vår förbrukning till tider då tillgången är hög.
Med mer och mer sol och vindkraft så kommer kraven/kostnaden att flytta förbrukningen.
Användarvisningsbild
tomla
Teslaägare
 
Inlägg: 114
Blev medlem: 23 sep 2017 18:10
Ort: Norrköping

Re: Status powewall?

Inläggav Teslaägare +46 » 13 maj 2019 10:59

Om man har vattenburet uppvärmningssystem så tror jag att den bästa investeringen är en stor ackumulatortank med varmvattenslinga i toppen. Jag har en på 2 000 liter som är dockad till en 16 kW värmepump och en 35 kW vedpanna. Elda med ved gör jag bara när det är riktigt kallt och elpriset är högt även på natten. Annars värmer jag tanken med värmepumpen. Under en större del av året räcker det att ladda tanken nattetid till ett förmånligare timpris. Jag tror att jag tjänar mer på det än att inte sälja elöverskottet från solcellerna när timpriserna är som högst. Enda nackdelen som jag kan se det är att man oftast behöver säkra upp om man vill kunna få bäst utväxling på elprisets dygnsvariationer. Det vill säga kunna maximera den egna förbrukningen på natten och sälja så mycket som möjligt av den el som dom egna solcellerna genererar på dagen.
Nöjd ägare till en röd S85D. Inköpt ny och i trafik sedan juni 2015.
Installerat 13,2 kWp solceller
Användarvisningsbild
+46
Teslaägare
 
Inlägg: 1254
Blev medlem: 06 jan 2015 17:10

Föregående

Återgå till Tesla Energy / SolarCity

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.