Det kan ju vara svårt att få ekonomin att gå ihop med en batteri investering.
Utgår ifrån att man redan har solceller och inverter.
Det behövs dubbla inverters där ena är anpassat för off-grid och de kan vara inkopplade tillsammans. När strömmen går måste huset kopplas från nätet. Hjälper inte att bara ha en växelriktare till solcellerna och en till batterierna. Den till solcellerna kommer sluta leverera ström från solcellerna när det blir strömavbrott. Den till powerwallen måste fungera på samma sätt om den sitter ongrid.
Har jag förstått detta rätt?
Fall 1.
Det kommer ca 400V likström från solcellerna till invertern som ger 3-fas växelström 400V till grid.
Fall 2.
Ingen koppling till grid.
Solcellerna ger 400V likström till batteriet.
Invertern tar likström från batteriet och levererar 3-fas 400V till huset.
Fall 2 med Tesla powerwall "ingen koppling till grid".
Solcellerna ger likström till inverten som tillhör solcellerna. (precis som vanligt)
Ingen koppling till grid genom en extern brytare.
Powerwall och panelerna ger ström till huset. (Solcellernas inverter behöver växelspänning ifrån powerwall annars så stängs solcellerna av automatiskt.)
Har väll pratats länge om att det utvecklas en pw3 med off-grid stöd, inbyggd växelriktar och stöd för direkladdning av teslan har jag för mig. Känns som nästa version kan bli det som får mig att kliva på och då kanske batteriet är lättare/billigare/mer kWh/bättre batterikemi. Sparar man in kostnaden för växelriktaren blir ju nyinstallation av solceller lite mer lönsamt med pw. Känns dock som att dom måste få igång leveranserna av 2an först men jag tror på att vänta på en 3a, har väll redan gått 2,5år sedan uppdateringen och va 2år mellan 1 och 2.
Röd S100D -18, OZ superturismo black 21”, Chrome Delete, EAP+FSD och fri SuC.
Jag har räknat lite på ekonomin för en powerwall.
Med Eon som leverantör av nätet.
* Jag sparar ungefär 35 öre/kWh om jag spara min el istället för att sälja den.
* Om skatte reduktionen skulle försvinna eller minska så skulle det bli 60 öre/kWh till.
* Minska säkringsstorleken skulle ge mig 2130 sek/år
Övriga plus
* Vid strömavbrott så kan jag köra ifrån batteriet (finns dock inte för Svensk PW idag men den kommer)
* Om jag går över till tim debitering så kan jag tjäna upp till 20 ggr på spotpriset. (finns möjlighet ladda batteriet när priset är lågt)
Jag ser det inte som en förlust affär med 60% bidrag men PW finns inte att beställa med offline stöd i sverige.
Jag ser det inte som att staten kastar pengarna i sjön utan en push i rätt riktning.
Med batteri hemma så kan vi flytta vår förbrukning till tider då tillgången är hög.
Med mer och mer sol och vindkraft så kommer kraven/kostnaden att flytta förbrukningen.
Vad har du för elavtal och elnätsavgifter? De flesta elabonnemang jag har sätt har bara några örens skillnad mellan sälja och köpa el. Elnätsavgift plus energiskatt hos Eon är som högst 67 öre/kWh, alltså endast något mer än skattereduktionen. Vad har du för elabonnemang som gör att du köper el 30 öre dyrare än vad du säljer den för?
Certified Installer Application
Thank you for your interest in becoming a Tesla Certified Installer. We are currently looking for installers in the following fields:
Powerwall Installs - Installation of Powerwall at residential or commercial sites. Powerwall is a rechargeable battery that stores energy from solar panels or the grid, acting as a flexible reserve.
Charging Installs - Installation of charging solutions at residential or commercial sites. Charging solutions can be industrial outlets, appliance outlets, or the Tesla Wall Connector - a dedicated charge point for electric vehicles. https://teslaenergy.formstack.com/forms ... ication_en
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Beställde en Powerwall i januari 2017, hade en Tesla kontakt (från Holland) under våren och leverans under sommaren, -sedan har det inget hänt och aldrig någon som svarar. Trots flertal försök till kontakt genom åren så har någon orkat eller velat svara!
Sålde alla mina Teslaaktier börjar kännas som det är ett blufföretag
Beställde en Powerwall i januari 2017, hade en Tesla kontakt (från Holland) under våren och leverans under sommaren, -sedan har det inget hänt och aldrig någon som svarar. Trots flertal försök till kontakt genom åren så har någon orkat eller velat svara!
Sålde alla mina Teslaaktier börjar kännas som det är ett blufföretag
Blufföretag? De sålde 95000 bilar i Q2, med största sannolikhet till ett större värde än vad Volvo cars sålde för. Skilj mellan din anokdotala erfarenhet av ett köp av en nischprodukt och vad bolaget faktiskt är.
Model S Long Range 2019 - Midnight Silver Metallic
Jag har nu fått Mail om min powerwall.
Har valt den. Undrar när den kommer.
Samma här! Funderar på att välja Tesla credits istället. Kan man använda dom till hjul eller bara för nybilsköp?
Krediterna kan användas till nästan allt, som tex hjul, reservdelar eller laddboxar
Det beror lite på. En del nyare krediter har inte kunnat användas till bilköp, men de lite äldre gick det utmärkt att köpa bil för. 122kkr i rabatt på vår trea!
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid Tesla Model 3 LR AWD Tesla Model X P100DL Tesla Model X 90D
Nån som har valt crediter? Jag gjorde så för en dryg vecka sen. Va in till Tesla i Infra city men dom kunde inte se nåt. Jag mailade referrealavdelningen för några dagar sen utan svar än.
Jag använder tibber och betalar timpris. Laddar bilen när det är som billigast på nätterna och betalar i princip ingenting längre för elen till min MS.
Jag har installerat solceller i år och funderar på att lägga till batteri om det finns nån smart mjukvara som kan ladda upp och ur automatiskt när det är som billigast resp dyrast. Är ju oftast 5-20 öre/kwh på nätterna och ibland över 3kr vid 17-18. Det borde gå att köpa och sälja 2 gånger per dygn och tjäna pengar tycker jag. Sälj och köp pris är spot båda två förutom momsen på det man säljer
Min tibberkod om nån vill skaffa det. Ger 500kr till båda parterna
a7e24be1
Jag tror de flesta hemmabatterier har den funktionen. Jag har batterier från Nilar. Jag kan inte ställa in själv, men inga problem att låta kundtjänst göra det.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Batterilager kostar ju typ 10tkr/kwh före bidrag.
Antar typ 5tkr/kwh efter bidrag.
Om man kan få ut 1kr i skillad för att ladda på natten och sälja på dagen så behöver man alltså 5000 dagar för att nå break even. Dvs typ 15 år med bidrag eller 30 år utan.
Dvs för dyrt för att vara värt besväret än så länge.