Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Nu har jag skrivit på avtalet som ger EON en rejäl slant för att nätansluta min off grid stuga i Roslagen.

Det är bara att inse med dagens teknik är det inte ekonomiskt försvarbart med fristående anläggning om du vill ha året runt användning i stugan.

Sommartid funkar det bra, men från oktober till mars är det ett långt strömavbrott och jag måste vara driftingenjör för att hålla igång allt.

Köra reservkraftverket regelbundet, byta gasoltuber ofta och ha koll på att batterierna mår bra hela tiden.

Nu kan jag förstås behålla anläggningen och få tillbaka lite av investeringen, jag har dock inte möjlighet att mata ut överskottet på elnätet med den utrustningen jag har idag.

Istället kan jag lagra solenergin i batteribanken och använda den på natten, och får ju reservkraft på köpet.

Nu är bara frågan vad jag ska hitta på för att maximera användningen av den egentillverkade elen. Elbilsladdning är en bra variant.

Funderar på att koppla in alla förbrukare utom vattenpumpen till 230 volts off grid systemet och när spänningen i batteribanken närmar sig en nivå där jag inte bör tömma ur mer energi ur batterierna ha ett växlande relä som skiftar till elnätsdrift istället. Eller så säljer jag hela anläggningen och kör med nätansluten solel istället.

Såg också att det inte bara är jag som har problem med Off Grid i Sverige, i detta projekt ska det nu installeras pelletspanna med elgenerator:

http://www.wenngarn.se/hus-utan-sladd/
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av apkungen »

Tråkigt. Min plan är att i framtiden bygga ett helt självförsörjande hus. Men kommer nog ha den nätansluten ändå för att kunna sälja överskottet av el.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av Herr X »

Off Grid Byggaren skrev:
Nu har jag skrivit på avtalet som ger EON en rejäl slant för att nätansluta min off grid stuga i Roslagen.
Nu när du ändrat dig och blivit "On Grid-Byggare", ser du nackdelen med att välja ett verb som användarnamn.
Själv köpte jag Model S när jag tröttnat att vänta på Model S. Men eftersom mitt användarnamn signalerar X-ägare, var jag tvungen att beställa en sådan också. Det där användarnamnet blev en dyr historia.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av kangru »

Förstår jag dig rätt att du hade följande problem:

1) Ditt BMS var inte tillräckligt bra för att batterierna skulle överleva med den bristfälliga laddningen du fick vintertid? Hur stora batterier har du?
2) Antalet paneler var för lågt för att få ut nog med effekt på vinter och vår, har du någon uppskattning om hur mycket du skulle behövt? Hur mycket paneler har du idag?
3) Vilka laster körde du med? Spis? Tvättmaskin? osv? Vad har du för inverter för detta och hur bra har den funkat?
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

kangru skrev:
Förstår jag dig rätt att du hade följande problem:

1) Ditt BMS var inte tillräckligt bra för att batterierna skulle överleva med den bristfälliga laddningen du fick vintertid?

Batteriövervakningen fungerade bra, den stängde ned 230 Volt systemet för att skydda batterierna. Jag har dock även ett litet 24 volt DC system utan övervakning, tanken var att kunna köra en del prylar utan att ha 230 volts invertern igång. Men det stängde jag av över vintern, systemet har dock en egenförbrukning på drygt 10 watt. Små konstanta förbrukare är förödande i off grid system.

2) Hur stora batterier har du?

Totalt drygt 10 kWh, (24 Volt 500 Ah) AGM blybatterier av hög kvalité, kan laddas ur med 80% max.

2) Antalet paneler var för lågt för att få ut nog med effekt på vinter och vår, har du någon uppskattning om hur mycket du skulle behövt? Hur mycket paneler har du idag?

Jag har 1000 watt solpaneler idag, problemet är snötäckning och lågt stående vintersol några få timmar per dag. Här kan du gå in och titta på Sunnyportal, välj Sverige som land så ser du att det inte produceras någon större mängd solenergi vintertid.

https://www.sunnyportal.com/Templates/P ... tList.aspx
Vinter i Roslagen
Vinter i Roslagen

3) Vilka laster körde du med? Spis? Tvättmaskin? osv? Vad har du för inverter för detta och hur bra har den funkat?
Spis, kyl/frys, Micro, Kaffebryggare, belysning, TV, vattenpump etc. Dessutom vill jag köra igång en mindre luftvärmepump i stugan.

Jag har två parallellkopplade Victron EasySolar 1600/24 Volt vilket ger max 3200 VA kontinuerligt och 4000 VA på topp. De har fungerat mycket bra tycker jag.

https://www.victronenergy.com/upload/do ... 0VA-EN.pdf
Victron_easy.JPG
Användarvisningsbild
Svets
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 jul 2015 20:25

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av Svets »

Jag gör 12500 KWh per år , December 2015 absolut sämst hittills gav 88 KWh.51st solceller 1*1,6m skulle vilja säga att i Sverige HELT omöjligt att köra Off-Grid om man inte skaffar elverk :roll:
Användarvisningsbild
Seregon
Teslaägare
Inlägg: 486
Blev medlem: 05 apr 2016 09:37
Ort: Uppsala

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av Seregon »

Bara som en bisats till populariteten med att ha solceller på taket så är det egentligen en smula fel väg att gå i Sverige. Nog för att den "optimala" vinkeln på solceller är ungefär 42° sett till ett helt år är en lutning på runt 70° att föredra för att kunna fånga upp så mycket sol som möjligt under vinterhalvåret när strömförbrukningen är som högst. Det kräver dock såklart en rätt stor fri yta framför så att träd och dylikt inte skymmer för mycket.
Model S85D -15, "Voltaire"
Användarvisningsbild
Kalle
Teslaägare
Inlägg: 2136
Blev medlem: 05 mar 2014 18:24
Ort: Kiruna

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av Kalle »

Ja kör en kombo av tak ock vägg, 2/3 tal och 1/3 vägg
(Borde va tvärt om faktist)

Men så har jag ett disel elverk att stötta med när de är som värst ochså. Vore kul att få bort de me, men är inte där ennu. Kul att prova dock :)
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2273
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Jag hade funderingen att sätta upp några "vintersolceller" på en vägg mot syd.

Men det blir ju ändå bara några ynka kWh-timmar på vintern.

Elverk är rätt så dyra i drift, jag har även ett hos mig. Tekniskt går det ju att vara helt Off Grid, men det kostar en hel del och kräver en rejäl (fossil) bränsletank.

Till hösten är jag nätansluten och min Off grid anläggning till salu om någon är intresserad är det bara att skicka PM.

Den funkar ju mycket bra från april till september.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av Pontus »

Svets skrev:
Jag gör 12500 KWh per år , December 2015 absolut sämst hittills gav 88 KWh.51st solceller 1*1,6m skulle vilja säga att i Sverige HELT omöjligt att köra Off-Grid om man inte skaffar elverk :roll:
Var i Sverige bor du?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Svets
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 jul 2015 20:25

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av Svets »

Jag bor i Skåne och uppdaterar min anläggning till 51+16 celler och ny 15 KW växelriktare . Jag får 1,85 kr från Kraftringen på det jag "pumpar" ut , köper för 1,10kr , avdrag på 1kr per utpumpad KW i deklarationen skall skaffa elcertifikatsavgift också .Absolut inte lönt för mig att off- gridda . Taklutning 38 grader , 3 grader vinkelfel rakt söder
Användarvisningsbild
Svets
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 20 jul 2015 20:25

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av Svets »

51st celler
Här är solsidan
Här är solsidan
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19569
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av Bjelke »

Fy fan va coolt! :) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Jag har nu gett upp 230 volts "Off Grid" lösningen!

Inlägg av leiflodde »

Jo ganska cool anläggning men minus mossila monstret...

Känns som det får bli Kraftringen som ny leverantör.
Skriv svar