Energibolag uppmuntrar till powerwall
Moderator: Redaktion
Energibolag uppmuntrar till powerwall
Nu har ett energibolag i Vermint, USA sagt att de erbjuder sin kunder rabatt på powerwall mot att kunden låter energibolaget tillfälligt mata ut ström när effekt behövs för att liten stund senare ladda upp batterierna igen. På detta sätt hoppas energibolaget kunna jämna ut pikarna med hjälp av kunderna istället för att se batterilösningar som problem för nätet.
http://insideevs.com/vermont-utility-of ... omeowners/
http://insideevs.com/vermont-utility-of ... omeowners/
Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall
Ett smidigt och smart sätt att skapa reglerkraft helt enkelt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall
Låter lysande!
1. Köper en Tesla P100D.
2. Låter en elektriker möjliggöra att bilen kan fungera som en "Powerwall".
3. Låter mitt elbolag betala mig 500.000kr för att de ska kunna använda min 100kWh "Powerwall" vid behov.
1. Köper en Tesla P100D.
2. Låter en elektriker möjliggöra att bilen kan fungera som en "Powerwall".
3. Låter mitt elbolag betala mig 500.000kr för att de ska kunna använda min 100kWh "Powerwall" vid behov.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall
Blir det inte väldigt tråkigt att inte få köra bilen du betalt 500kkr för?
Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall
Det problemet går ju att lösa genom att du bara får ersättning när bilen är ansluten till villan, eller bara vissa tider.LarsL skrev:Blir det inte väldigt tråkigt att inte få köra bilen du betalt 500kkr för?
Har du dessutom 2 elbilar så kommer det i praktiken vara få tillfällen som ingen bil är ansluten till villan.
Dessutom är det ingen som hindrar att du även har en Powerwall på 10kWh i källaren.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall
En Tesla kommer aldrig någonsin att fungera för att ge ifrån sig energi. Inte så länge SuC är "gratis"
Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall
Går alltid ta ut kraft från spinnande hjul... Det kanske inte är det effektivaste sättet att få ut elektricitet från ett batter i på men det lär fungera utan att Tesla direkt kan se det...bullen skrev:En Tesla kommer aldrig någonsin att fungera för att ge ifrån sig energi. Inte så länge SuC är "gratis"
Om vi antar att det är 25% verkningsgrad, att det tar lika lång tid att ladda som att ladda ut och att det går att ladda i 100 kW så har man ju ett kraftverk på 25kW som dock måste gå offline en timme var tredje timme.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall
Det är inte bara därför, genom att tillföra det skulle batteriet gå igenom fler laddcykler under samma tid vilket gör att du måste räkna med batteridegrationen och kostnaden för det om det är värt det eller ej. Utöver de så finns det även en del andra lagar att tänka på. JB Strauble diskuterar det här från 23:20bullen skrev:En Tesla kommer aldrig någonsin att fungera för att ge ifrån sig energi. Inte så länge SuC är "gratis"
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall
Tesla verkar vara realistiska i sin bedömning. Det dröjer nog ett tag innan vi får se elbilar som energilager till elnätet.
Däremot nämndes i filmen att det skulle vara enkelt att styra laddningen till lämpliga tidpunkter när elnätet har låg belastning.
Och det blir ju lite samma sak egentligen, istället för att ladda på för fullt och sedan kapa effekttoppar med energi ur batteriet så är det en bra lösning att bevaka och anpassa sitt effektuttag från elnätet.
Inget nytt egentligen, det installerades många effektvakter redan på 70 talet när det blev populärt med elpannor.
Däremot nämndes i filmen att det skulle vara enkelt att styra laddningen till lämpliga tidpunkter när elnätet har låg belastning.
Och det blir ju lite samma sak egentligen, istället för att ladda på för fullt och sedan kapa effekttoppar med energi ur batteriet så är det en bra lösning att bevaka och anpassa sitt effektuttag från elnätet.
Inget nytt egentligen, det installerades många effektvakter redan på 70 talet när det blev populärt med elpannor.
Re: Energibolag uppmuntrar till powerwall
Japp, har tim-elavtal med vattenfall och laddat elbilen på natten i huvudsak när timpriset varit lågt, samt även då timavtal på solcellselen.Off Grid Byggaren skrev:Tesla verkar vara realistiska i sin bedömning. Det dröjer nog ett tag innan vi får se elbilar som energilager till elnätet.
Däremot nämndes i filmen att det skulle vara enkelt att styra laddningen till lämpliga tidpunkter när elnätet har låg belastning.
Och det blir ju lite samma sak egentligen, istället för att ladda på för fullt och sedan kapa effekttoppar med energi ur batteriet så är det en bra lösning att bevaka och anpassa sitt effektuttag från elnätet.
Inget nytt egentligen, det installerades många effektvakter redan på 70 talet när det blev populärt med elpannor.
Nu i juni köpte jag all el som förbrukades (646kwh) till ett snitttimspotpris på 24,85 öre (+ andra avgifter), samt sålde el (2668kwh) till ett snittpris på 36,17 öre.
det var ju bara med tidsinställningen på teslan, med lite mera avancerad inställning för att kräma max laddning under timmen som är billigast skulle ju köpetimsnittpriset sjunka ytterligare