Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Moderator: Redaktion
Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Tesla har valt att presentera Powerpack på sin blog istället för på eventet ikväll/natt. Den har numera 200 kWh istället för tidigare 100 kWh och kommer tillsammans med Teslas egenutvecklade inverter. Enligt Tesla ska invertern vara den billigaste per kW och ha högst effektivitet i världen. Totalt har Tesla Energy idag levererat nästan 300 MWh batterier i världen fördelat på 18 länder.
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/gainin ... -powerpack
Kommer vi kanske se en fördubbling av batterikapaciteten för powerwall också ikväll? Denna bilden har läckt ut från Tesla på nästa powerwall.
https://electrek.co/2016/10/27/first-im ... rwall-2-0/
https://www.tesla.com/sv_SE/blog/gainin ... -powerpack
Kommer vi kanske se en fördubbling av batterikapaciteten för powerwall också ikväll? Denna bilden har läckt ut från Tesla på nästa powerwall.
https://electrek.co/2016/10/27/first-im ... rwall-2-0/
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
En sån skulle man ha! Undrar vad den kostar?
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Kan den vara löstagbar i version 3 kanske, för att ha med i bilen för långresor?
EDIT: nuvarande 10kWh är väl för lite för powerpack när man kan ha 100kWh i bilen redan.
EDIT: nuvarande 10kWh är väl för lite för powerpack när man kan ha 100kWh i bilen redan.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Nuvarande powerwall är på 6,4 kWh och väger 97 kg så de måste öka kapaciteten samtidigt som de behöver minska vikten rejält innan det blir smidigt.zyax skrev:Kan den vara löstagbar i version 3 kanske, för att ha med i bilen för långresor?
EDIT: nuvarande 10kWh är väl för lite för powerpack när man kan ha 100kWh i bilen redan.
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Kan denna användas som super-home-charger då?
Vore väl ypperligt att kunna ladda upp fullt inom en timme istf. under hela natten.
Vore väl ypperligt att kunna ladda upp fullt inom en timme istf. under hela natten.
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Jag vet inte vad nästa powerwall kommer ha men första versionen har en effekt på 3,3 kW så trefas går betydligt snabbare. Tesla ska däremot presentera en ny laddare ikväll så vi får väll se hur det blir. Kanske kommer gå att ladda med likström direkt från solpaneler och powerwall?Mysman skrev:Kan denna användas som super-home-charger då?
Vore väl ypperligt att kunna ladda upp fullt inom en timme istf. under hela natten.
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Är det felskrivning eller är det verkligen ett powerpack på 200kWh. Det borde ju väga ca 1 ton isåfall?
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Powerpack var tidigare på 100 kWh och de säger nu att de har fördubblats så de borde vara 200 kWh. Vad de väger har jag ingen aning om men eftersom det är fast installation till stora företag eller elnätet så har vikten nog inte så stor betydelse.jonas skrev:Är det felskrivning eller är det verkligen ett powerpack på 200kWh. Det borde ju väga ca 1 ton isåfall?
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Jag ser att powerwall och då troligen även powerpack har dubbla vikten mot batteripacket på bilen per kWh. Gissar att det är för att tåla cykling mycket bättre.
Beställd MYP
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Tesla Model 3 SR RWD HW3
Zero FXS, Elmotorcykel 7,2kWh
City slicker Elmoped, 1,8kWh
Tesla Model 3 LR AWD FSD HW2,5 såld
Super soco TS 1200R, Elmoped 3,2kWh
Tesla Model S85,3~fasladdning såld
BMW i3 REX, 1~fasladdning såld
Think såld
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Tesla har nu uppdaterat sin hemsida och tydligen så väger ett powerpack 1622 kg så ja, det är tungt. Det är även på 210 kWh istället för 200 som ryktena sa.jonas skrev:Är det felskrivning eller är det verkligen ett powerpack på 200kWh. Det borde ju väga ca 1 ton isåfall?
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Men ett powerpack verkar ju vara 15st staplade powerwalls.vigge50 skrev:Jag vet inte vad nästa powerwall kommer ha men första versionen har en effekt på 3,3 kW så trefas går betydligt snabbare. Tesla ska däremot presentera en ny laddare ikväll så vi får väll se hur det blir. Kanske kommer gå att ladda med likström direkt från solpaneler och powerwall?Mysman skrev:Kan denna användas som super-home-charger då?
Vore väl ypperligt att kunna ladda upp fullt inom en timme istf. under hela natten.
Då bör man kunna få ut 15 x 5kW dvs. 75kW med över 100kW peak.
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Oj, när du sa hemmabruk så tänkte jag automatiskt på powerwall. På Teslas hemsida står det att ett powerpack kan som Max ge 50 kW så det skulle ändå behövas ungefär 2 timmar att fylla.Mysman skrev:Men ett powerpack verkar ju vara 15st staplade powerwalls.vigge50 skrev:Jag vet inte vad nästa powerwall kommer ha men första versionen har en effekt på 3,3 kW så trefas går betydligt snabbare. Tesla ska däremot presentera en ny laddare ikväll så vi får väll se hur det blir. Kanske kommer gå att ladda med likström direkt från solpaneler och powerwall?Mysman skrev:Kan denna användas som super-home-charger då?
Vore väl ypperligt att kunna ladda upp fullt inom en timme istf. under hela natten.
Då bör man kunna få ut 15 x 5kW dvs. 75kW med över 100kW peak.
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Detta är ju bara brainstorming...
Men det är väl 50kW AC? Ingen vet väl om/hur man skulle kunna få ut DC från dessa?
Men det är väl 50kW AC? Ingen vet väl om/hur man skulle kunna få ut DC från dessa?
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Det är ju det man använder en växelriktare till (eller inverter om man föredrar att slänga sig med engelska termer).
Dessa vänder sig inte direkt till konsument så de bolag som köper dessa vet nog vad som passar deras behov, och skaffar vad de behöver för sin tillämpning.
Dessa vänder sig inte direkt till konsument så de bolag som köper dessa vet nog vad som passar deras behov, och skaffar vad de behöver för sin tillämpning.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Powerpack 2.0 är på 200 kWh
Vad är gällande pris per kWh för Powerpack 2 idag?
Det verkar inte finnas någon svensk återförsäljare.
Det verkar inte finnas någon svensk återförsäljare.