Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wall?
Moderator: Redaktion
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Vad är meningen med car2grid egentligen?
Vilken el är det som man skall driva på natten (när elen är billigast) när det är då bilen skall ladddas för att få den fördel som finns. Det är ung som att ha ett dieselaggregat som man driver med bilens bränsle. Bilen är dessutom förhoppningsvis borta då man behöver den. Att låta parkera bilen är förövrigt en mycket dyr powerwall. Att bilen är urladdad på morgonen är inte en fördel.
Den enda situationen som detta fungerar på är om man kan sneakladda gratis på SuC och sedan sticka hem, koppla in och sedan köra tvättmaskinen på den elen. Tror det fö kräver ett extrabatteri för att det skall fungera att koppla ur och in en kraftkälla, för så stor skillnad är det väl inte på elpriset att motivera att använda bilen så, jag menar det går att låta tvättmaskinen gå på natten. Powerwallen känns mer rimlig om man har sol/vindkraftsanläggningar .
Vilken el är det som man skall driva på natten (när elen är billigast) när det är då bilen skall ladddas för att få den fördel som finns. Det är ung som att ha ett dieselaggregat som man driver med bilens bränsle. Bilen är dessutom förhoppningsvis borta då man behöver den. Att låta parkera bilen är förövrigt en mycket dyr powerwall. Att bilen är urladdad på morgonen är inte en fördel.
Den enda situationen som detta fungerar på är om man kan sneakladda gratis på SuC och sedan sticka hem, koppla in och sedan köra tvättmaskinen på den elen. Tror det fö kräver ett extrabatteri för att det skall fungera att koppla ur och in en kraftkälla, för så stor skillnad är det väl inte på elpriset att motivera att använda bilen så, jag menar det går att låta tvättmaskinen gå på natten. Powerwallen känns mer rimlig om man har sol/vindkraftsanläggningar .
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3637
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Den enda vettiga tillämpningen vore om man inte har tillgång till ström, avbrott eller kanske en sommarstuga utan ström.
Model Y LR AWD 2022
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
car2grid , kanske säljer bilar till de där som bunkrar konserver, preppers...
länder med svaga elnät? kanske sprider sig när nätbolagen skjuter på investeringar.
bra mycket vanligare med elavbrott i usa, de har t.o.m 2 olika ord, blackout och brownout
stort i japan?
länder med svaga elnät? kanske sprider sig när nätbolagen skjuter på investeringar.
bra mycket vanligare med elavbrott i usa, de har t.o.m 2 olika ord, blackout och brownout
stort i japan?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Säg att du normalt kör 10 mil per dag.. När du kommer hem vid 18 pluggar du in bilen. Den har 50% laddning. Du har inställt på att car2grid inte får ladda ut mer än till 30%. Det ger ändå möjligheten att ge kanske 8-10kwh ut till din matlagning och lite ut på nätet under närmsta 2 timmarna, då så gott som alla länder har en peak på elproduktion. Det gör så att man kan minska peak production. Minska den överkapacitet som behövs för just dom timmarna.
För dig blir det en fördel då du säljer elen då det är som dyrast. För dom kanske 5kwh du skickar ut under den tiden kan du troligen köpa tillbaka 15kwh under natten. När du sen ska iväg på morgonen han bilen din laddat till dina 80 eller 90% då du ställt in på när den senast ska vara körbar. Kanske har du laddat den till 90% under natten och låter den lilla morgon-peaken dra ur 5 eller 10% också.. Då priset på el också är högt...
För dig blir det en fördel då du säljer elen då det är som dyrast. För dom kanske 5kwh du skickar ut under den tiden kan du troligen köpa tillbaka 15kwh under natten. När du sen ska iväg på morgonen han bilen din laddat till dina 80 eller 90% då du ställt in på när den senast ska vara körbar. Kanske har du laddat den till 90% under natten och låter den lilla morgon-peaken dra ur 5 eller 10% också.. Då priset på el också är högt...
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
precis detta som får elbolagen att tro på att skjuta på nätuppgraderingar, de tjänar troligen mest pengar när priset är högt(nähä), då deras prod kostnader är mer eller mindre konstanta, men detta tenderar att knäcka deras affär, desto mer priset varierar över dygnet desto attraktivare blir div egna batterier, inte lätt att vara energibolag i framtiden, batterier och solceller har minimala stordriftsfördelar, snart kommer även andra kraftslag med minimala stordriftsfördelarjoel80 skrev:Säg att du normalt kör 10 mil per dag.. När du kommer hem vid 18 pluggar du in bilen. Den har 50% laddning. Du har inställt på att car2grid inte får ladda ut mer än till 30%. Det ger ändå möjligheten att ge kanske 8-10kwh ut till din matlagning och lite ut på nätet under närmsta 2 timmarna, då så gott som alla länder har en peak på elproduktion. Det gör så att man kan minska peak production. Minska den överkapacitet som behövs för just dom timmarna.
För dig blir det en fördel då du säljer elen då det är som dyrast. För dom kanske 5kwh du skickar ut under den tiden kan du troligen köpa tillbaka 15kwh under natten. När du sen ska iväg på morgonen han bilen din laddat till dina 80 eller 90% då du ställt in på när den senast ska vara körbar. Kanske har du laddat den till 90% under natten och låter den lilla morgon-peaken dra ur 5 eller 10% också.. Då priset på el också är högt...
ms 76132 "Eleamore"
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Hur mycket skiljer topp och botten notering över dygnet och året. Värt att tänka på att ju flersom skaffar batteri desto mer kommer skillnaden att minska. (Energibolagens kommer se till att hålla uppe priset så länge det går och kommer hitta på fler sätt att debitera)
Är det värt att använda en miljonbil för ett jobb ett batteri som kostar 1/10 del skulle klara?
Det som sätter käppar i beräkningen är att laddningen nu kostar dubbelt upp utanför hemmet, och det tar ca 8 timmar att ladda.
Känns som om man måste vara riktigt snål för hur mycket räknar man på att spara?
Jag vet inte, kanske är klokt att använda ett batteri om det ändå bara står på gården.
Å andra sidan skulle man kunna använda powewallen som en räckviddsförlngare vid resor?
Är det värt att använda en miljonbil för ett jobb ett batteri som kostar 1/10 del skulle klara?
Det som sätter käppar i beräkningen är att laddningen nu kostar dubbelt upp utanför hemmet, och det tar ca 8 timmar att ladda.
Känns som om man måste vara riktigt snål för hur mycket räknar man på att spara?
Jag vet inte, kanske är klokt att använda ett batteri om det ändå bara står på gården.
Å andra sidan skulle man kunna använda powewallen som en räckviddsförlngare vid resor?
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Nej, det känns krystat att använda bilen för att driva huset, åtminstone till vardags. Bilen är ju borta när solcellerna levererar el och är ansluten när elen är som billigast. Skulle iofs vara de där timmarna strax efter att man kommer hem då, men frågan är om de är värt att slita på batteriet för det?
Däremot skulle jag kunna tänka mig att använda den som nödkraft, den lille preppern vaknar . Nu har vi väldigt sällan strömavbrott här sedan de grävde ner ledningarna så behovet är inte överhängande. Men frågan ändå kom fråga upp "Vad gör vi om det blir strömavbrott?" Då hade det varit bra att kunna svara "Vi tar helt enkelt ström från bilen." Tror det hade sålt in bilen till de som ofta har strömavbrott, det hade funkat hos mig för några årsedan i alla fall.
Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.
Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att använda den som nödkraft, den lille preppern vaknar . Nu har vi väldigt sällan strömavbrott här sedan de grävde ner ledningarna så behovet är inte överhängande. Men frågan ändå kom fråga upp "Vad gör vi om det blir strömavbrott?" Då hade det varit bra att kunna svara "Vi tar helt enkelt ström från bilen." Tror det hade sålt in bilen till de som ofta har strömavbrott, det hade funkat hos mig för några årsedan i alla fall.
Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.
Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
En fördel med bilen, i en nödsituation vid strömavbrott, är att den kan köras iväg till en laddare och hämta hem ström. Det blir svårt att fylla på PowerWallen när den är urladdad och då det verkligen blir panik... alltså andra dagen elker tredje dagen efter att strömen gått typ.Mickep skrev:...
Är det värt att använda en miljonbil för ett jobb ett batteri som kostar 1/10 del skulle klara?
...
Sen är det lättare att använda det man redan har än att köpa en pryl till som "aldrig" används. Ett nödbatteri skulle ju kunna bli sittande i 10 år utan att användas och kosta pengar, bilen kommer att användas hela tiden oavsett om strömen går eller inte.
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
långa strömavbrott tenderar att vara stora geografiskt också, i alla fall i städerna.
men jag får 3-4 sms/år om elavbrott på landet de brukar vara över på nån timme, då hinner man inte svälta/frysa ihjäl, men landsbygen i polen? våra behov ser olika ut, tror aldrig car2grid blir stort i sverige/norden.
lite prepping i form av spritkök? och eloberoende värmekälla? fördel husägare igen liksom elbilen i sig
sen lär väl bilbatterigarantin flyga all världens väg
men jag får 3-4 sms/år om elavbrott på landet de brukar vara över på nån timme, då hinner man inte svälta/frysa ihjäl, men landsbygen i polen? våra behov ser olika ut, tror aldrig car2grid blir stort i sverige/norden.
lite prepping i form av spritkök? och eloberoende värmekälla? fördel husägare igen liksom elbilen i sig
sen lär väl bilbatterigarantin flyga all världens väg
ms 76132 "Eleamore"
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.LarsL skrev:Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.
Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Det finns många olika lösningar på backupsystem och vissa bryter kontakten med nätet och andra gör det inte.bylund skrev:Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.LarsL skrev:Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.
Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
För ett tag sedan pratade jag med en kille som jobbar med service och underhåll av elnät och han sa att det var ett problem för dem med alla backupsystem som inte isolerar ut mot elnätet. När de är ute och ska fixa trasiga ledningar efter stormskador så är det inte ovanligt att ledningarna är strömförande fast de brutit matningen ut på nätet. Strömmen kommer alltså bakvägen från diverse backupsystem.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Blir det inte så att man ger ström åt några grannar då oxo? Verkar lite konstigt att ha så iaf. Ett sånt backupsystem borde isf få det jobbigt lixom.Nicke Nyfiken skrev:Det finns många olika lösningar på backupsystem och vissa bryter kontakten med nätet och andra gör det inte.bylund skrev:Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.LarsL skrev:Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.
Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
För ett tag sedan pratade jag med en kille som jobbar med service och underhåll av elnät och han sa att det var ett problem för dem med alla backupsystem som inte isolerar ut mot elnätet. När de är ute och ska fixa trasiga ledningar efter stormskador så är det inte ovanligt att ledningarna är strömförande fast de brutit matningen ut på nätet. Strömmen kommer alltså bakvägen från diverse backupsystem.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Allt är ju inte korrekt kopplat här i världen, och det är väl den risken som uppstår, att även om man inte får göra så så händer det att folk kopplar det så. Och det är såklart ett problem för den som ska arbeta med ledningarna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5313
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Visst är det så.Bjelke skrev:Blir det inte så att man ger ström åt några grannar då oxo? Verkar lite konstigt att ha så iaf. Ett sånt backupsystem borde isf få det jobbigt lixom.Nicke Nyfiken skrev:Det finns många olika lösningar på backupsystem och vissa bryter kontakten med nätet och andra gör det inte.bylund skrev:Fast redan idag gör väl backupsystem så att de sitter mellan nätet och anläggningen de är backup på, så att det bara är insidan som strömsätts när strömmen på utsidan tappas? Man kopplar ju inte bara in dem i på befintliga hemmaledningar utan övriga modifieringar.LarsL skrev:Problemet med att använda bilen som nödkraftanläggning är att den då spänningssätter nätet åt fel håll. Den avgrävde ledningen blir nu alltså strömförande i bägge ändarna så elektrikern kan inte laga den. Nu finns det ju lösningar för sånt här redan där man helt enkelt bryter strömen utifrån. Men nu måste det ske automatiskt och med kommunikation till bilen.
Just kommunikation mellan nätet och bilen är ju första steget emot en integrerad bil. Redan nu behöver ju bilen/laddaren veta hur mycket ström resten av huset drar så att den bara laddar när det finns extra kapacitet. Nu ställs det här in med schemaläggning av laddningen, men det bör ju automatiseras ganska snart. Nästa steg är att bilen vet hur förbrukningen är i den lokala substationen osv osv.
För ett tag sedan pratade jag med en kille som jobbar med service och underhåll av elnät och han sa att det var ett problem för dem med alla backupsystem som inte isolerar ut mot elnätet. När de är ute och ska fixa trasiga ledningar efter stormskador så är det inte ovanligt att ledningarna är strömförande fast de brutit matningen ut på nätet. Strömmen kommer alltså bakvägen från diverse backupsystem.
Många backupsystem finns på gårdar med djurhållning och då är en vanlig lösning att ha en kraftfull generator kopplad till traktorn. Vi pratar alltså inte små batterisystem med några kWh tillgänglig reserv, utan ordentliga doningar som kan leverera höga effekter under många dygn.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Elbolagen verkar rätt polsitiva till den här sortens lagring och användning. Det är betydligt dyrare att underhålla och uppgradera ett nät för att klara toppar på kanske 100% över "normalanvändning" än att kunna sprida ut förbrukningen över större tid på dygnet. Det behövs inte speciellt stora energimängder lagrade för att minska topparna.12man skrev:precis detta som får elbolagen att tro på att skjuta på nätuppgraderingar, de tjänar troligen mest pengar när priset är högt(nähä), då deras prod kostnader är mer eller mindre konstanta, men detta tenderar att knäcka deras affär, desto mer priset varierar över dygnet desto attraktivare blir div egna batterier, inte lätt att vara energibolag i framtiden, batterier och solceller har minimala stordriftsfördelar, snart kommer även andra kraftslag med minimala stordriftsfördelarjoel80 skrev:Säg att du normalt kör 10 mil per dag.. När du kommer hem vid 18 pluggar du in bilen. Den har 50% laddning. Du har inställt på att car2grid inte får ladda ut mer än till 30%. Det ger ändå möjligheten att ge kanske 8-10kwh ut till din matlagning och lite ut på nätet under närmsta 2 timmarna, då så gott som alla länder har en peak på elproduktion. Det gör så att man kan minska peak production. Minska den överkapacitet som behövs för just dom timmarna.
För dig blir det en fördel då du säljer elen då det är som dyrast. För dom kanske 5kwh du skickar ut under den tiden kan du troligen köpa tillbaka 15kwh under natten. När du sen ska iväg på morgonen han bilen din laddat till dina 80 eller 90% då du ställt in på när den senast ska vara körbar. Kanske har du laddat den till 90% under natten och låter den lilla morgon-peaken dra ur 5 eller 10% också.. Då priset på el också är högt...
Det minskar också den sorts toppproduktion som i många länder regleras med kolkraft.
Nissan, tillsammanas med elbolaget Enel, verkar kommit en bit i tänket där:
och
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Det är väldigt stor skillnad i pris om man kör timtaxa (vilket är smart med en Tesla om man ser till att faktiskt ladda efter den...).Mickep skrev:Hur mycket skiljer topp och botten notering över dygnet och året. Värt att tänka på att ju flersom skaffar batteri desto mer kommer skillnaden att minska. (Energibolagens kommer se till att hålla uppe priset så länge det går och kommer hitta på fler sätt att debitera)
Är det värt att använda en miljonbil för ett jobb ett batteri som kostar 1/10 del skulle klara?
Det som sätter käppar i beräkningen är att laddningen nu kostar dubbelt upp utanför hemmet, och det tar ca 8 timmar att ladda.
Känns som om man måste vara riktigt snål för hur mycket räknar man på att spara?
Jag vet inte, kanske är klokt att använda ett batteri om det ändå bara står på gården.
Å andra sidan skulle man kunna använda powewallen som en räckviddsförlngare vid resor?
Exempel:
Just nu kostar min el 35,11 öre per kwh, exklusive certifikat, moms osv. Imorgon samma tid är priset mer än 200% högre, nämligen 111,09 öre per kwh.
Jag skrev nyligen ett inlägg ang. elpriser, tittar du över helåret är det extremt stora swings mellan lägsta och högsta pris:
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =11&t=7164
Förra året varierade priset alltså mellan 4 öre och 200 öre exklusive skatt, moms, elcertifikat och Bra Miljöval (om man har det).
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Det stora problemet är att det skiljer så mycket timme för timme och att det inte är stabil utveckling för att man skall kunna göra rutiner efter det.
Det innebär alltså att man får justera hela sitt liv efter spotpriset. Det verkar helt vansinnigt eftersom det är bara ett fåtal timmar som man skulle kunna "spara ". Möjligtvis att det går att lösa automatiskt men det ser ut som en ineffektiv användning av en bil när dedikerade batterier finns. Det man sparar är alltså småslantar förutsatt att bilen är inkopplad de få gånger priset är lågt. Självkörande bilar kanske kan sticka hem för bilen behövs vara inkopplad så mycket som möjligt. Sedan är timdebitering en osäkerhet också. Många har fast pris av den anledningen.
Det innebär alltså att man får justera hela sitt liv efter spotpriset. Det verkar helt vansinnigt eftersom det är bara ett fåtal timmar som man skulle kunna "spara ". Möjligtvis att det går att lösa automatiskt men det ser ut som en ineffektiv användning av en bil när dedikerade batterier finns. Det man sparar är alltså småslantar förutsatt att bilen är inkopplad de få gånger priset är lågt. Självkörande bilar kanske kan sticka hem för bilen behövs vara inkopplad så mycket som möjligt. Sedan är timdebitering en osäkerhet också. Många har fast pris av den anledningen.
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Exempel på Säkringsavgift per årMickep skrev:Det stora problemet är att det skiljer så mycket timme för timme och att det inte är stabil utveckling för att man skall kunna göra rutiner efter det.
Det innebär alltså att man får justera hela sitt liv efter spotpriset. Det verkar helt vansinnigt eftersom det är bara ett fåtal timmar som man skulle kunna "spara ". Möjligtvis att det går att lösa automatiskt men det ser ut som en ineffektiv användning av en bil när dedikerade batterier finns. Det man sparar är alltså småslantar förutsatt att bilen är inkopplad de få gånger priset är lågt. Självkörande bilar kanske kan sticka hem för bilen behövs vara inkopplad så mycket som möjligt. Sedan är timdebitering en osäkerhet också. Många har fast pris av den anledningen.
16 A 4523kr
20 A 6518kr
25 A 8331kr
Man kan alltså tjäna runt 4000kr/år på att välja mindre säkring.
Regeringen beslutat om ett bidrag på 60% för privatpersoner som sätter upp energilagring.
En Tesla Powerwall kostar 72.200kr, bidrag 43.320kr, netto 28.880kr.
På 8 år har man tjänat in en Powerwall.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Mickep:
Va? Nej man kan över lag säga att priserna är extra höga mellan 18-20, extra låga mellan 00-05 och lite extra höga mellan 07-09. Ganska lätt att sätta ett schema.. Men det finns automatik också av vad jag förstår..
Va? Nej man kan över lag säga att priserna är extra höga mellan 18-20, extra låga mellan 00-05 och lite extra höga mellan 07-09. Ganska lätt att sätta ett schema.. Men det finns automatik också av vad jag förstår..
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Som det mot slutet nu kommit fram så är v2g främst tänkt för att hjälpa till vid peak-perioder. Vad jag sett i Nissans tester så är just tanken att bilens batteri står till nätets förfogande när den är inkopplad och inte används. Då sätts en gräns (i deras fall tror jag det var 30% som lägsta nivå och högstanivå 70-80%) och sedan laddas bilen när nätet inte belastas så tungt och när nätet får en peak så kan bilen direkt leverera el för att assistera nätet. Självklart hjälper det inte mycket med några få bilar men när fler och fler elbilar kommer så kan det faktiskt göra en skillnad vad gäller peak.
Sen är väl frågan då om elbolagen är intresserade av att betala för detta (eller staten?) eftersom det måste finnas en anledning för elbilsägaren att faktiskt ansluta sig. Att ha det som backup lockar givetvis också men föredrar isf att göra ett inköp av powerwall för att inte nöta mer än nödvändigt på bilens batteri.
Sen är väl frågan då om elbolagen är intresserade av att betala för detta (eller staten?) eftersom det måste finnas en anledning för elbilsägaren att faktiskt ansluta sig. Att ha det som backup lockar givetvis också men föredrar isf att göra ett inköp av powerwall för att inte nöta mer än nödvändigt på bilens batteri.
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
säkringsavgifter varierar mkt
priser i sollentuna/år
Mätarsäkring
16 A, 20 A & 25 A Inkl. moms 1.500
35 A.......2.625
50 A.......3.700
63 A.......4.500
80 A.......5.750
100 A.....7.125
125 A.....8.750
160 A....11.250
200 A....14.250
priser i sollentuna/år
Mätarsäkring
16 A, 20 A & 25 A Inkl. moms 1.500
35 A.......2.625
50 A.......3.700
63 A.......4.500
80 A.......5.750
100 A.....7.125
125 A.....8.750
160 A....11.250
200 A....14.250
ms 76132 "Eleamore"
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
För mej som har billig el på jobb, samt bara en mil dit, hade denna lösning varit trevlig.
Hade rent teoretiskt , laddat fullt under dagen, "tagit hem" strömmen och tömt ur, räcker med 5-10% kvar för att komma till jobb igen ju.....
Men känns som för mycket meck...
Billiga avgifter i sollentuna ivf...
EON i Skåne,
16 A, upp till 8000 kWh/år 1635.-
16 A, över 8000 kWh/år 4530.-
20 A 6000.-
25 A 7770.-
35 A 11400.-
50 A 17070.-
63 A 22200.-
Elkostnader, 0,8025 /kWh
Elnätsabonnemang månadsavgift 377,50 kr (Årsabb 16A, 4530/12)
Elöverföring: 19,80 öre/kWh
Edit: La till elkostnaderna
Hade rent teoretiskt , laddat fullt under dagen, "tagit hem" strömmen och tömt ur, räcker med 5-10% kvar för att komma till jobb igen ju.....
Men känns som för mycket meck...
Billiga avgifter i sollentuna ivf...
EON i Skåne,
16 A, upp till 8000 kWh/år 1635.-
16 A, över 8000 kWh/år 4530.-
20 A 6000.-
25 A 7770.-
35 A 11400.-
50 A 17070.-
63 A 22200.-
Elkostnader, 0,8025 /kWh
Elnätsabonnemang månadsavgift 377,50 kr (Årsabb 16A, 4530/12)
Elöverföring: 19,80 öre/kWh
Edit: La till elkostnaderna
Senast redigerad av drakbane, redigerad totalt 1 gånger.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
- gellerstam
- Teslaägare
- Inlägg: 2072
- Blev medlem: 04 apr 2016 10:20
- Ort: Vid Runn
- Referralkod: ts.la/magnus28392
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Falu energi och vatten. fev.se
Elöverföringsavgift 13 öre/kWh
Säkring Kostnad/år ink moms
lgh16A 1320
16A 3780
20A 5280
25A 6480
35A 8760
50A 12360
63A 15300
80A 22140
100A 23904
Elöverföringsavgift 13 öre/kWh
Säkring Kostnad/år ink moms
lgh16A 1320
16A 3780
20A 5280
25A 6480
35A 8760
50A 12360
63A 15300
80A 22140
100A 23904
Tesla Model Y
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
Riktigt billigt i Sollentuna.
Vattenfall Söder 2017:
16A 4 095 kr/år
20A 5 725 kr/år
25A 7 160 kr/år
35A 9 800 kr/år
50A 14 085 kr/år
63A 18 955 kr/år
Vattenfall Norr 2017:
16A 4 825 kr/år
20A 6 875 kr/år
25A 8 570 kr/år
35A 12 030 kr/år
50A 17 380 kr/år
63A 23 505 kr/år
Vattenfall Söder 2017:
16A 4 095 kr/år
20A 5 725 kr/år
25A 7 160 kr/år
35A 9 800 kr/år
50A 14 085 kr/år
63A 18 955 kr/år
Vattenfall Norr 2017:
16A 4 825 kr/år
20A 6 875 kr/år
25A 8 570 kr/år
35A 12 030 kr/år
50A 17 380 kr/år
63A 23 505 kr/år
2015 02 - 2019 03: S60 Vit | SÅLD
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
2019 03 - 2021 01: M3 LR AWD | SÅLD |
2021 01: M3 LR AWD | Pärlvit Multi-Coat | 19" Sport-fälgar | Helsvart interiör | Dragkrok |
Re: Varför kan man inte använda bilens batteri som Power Wal
innan ni blir för ledsna så har vi en effektavgift också..
men påverkar inte powerwall kalkyl lika direkt ju
Effektavgift
November - Mars vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 100,00 kr/kW och månad
April - Oktober vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 50,00 kr/kW och månad
men påverkar inte powerwall kalkyl lika direkt ju
Effektavgift
November - Mars vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 100,00 kr/kW och månad
April - Oktober vardagar kl. 07-19 (övrig tid ingen avgift)
Inkl. moms 50,00 kr/kW och månad
ms 76132 "Eleamore"