Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Moderator: Redaktion
Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Jag såg ett program om Utrecht, solpaneler och elbilar. Avtal med elbilsägarna låter bilarnas batterier balansera eltillgången över dygnet! Fantasieggande och i drift redan!
Gotland var helt utan ström nyss. Om tillräckligt med elbilar funnits, om man hade avtal med " gridden" skulle bilarna fungerat som reservkraft!
Om några år, när elbilar är i majoritet i Sverige, skulle våra bilar kunna vara reservkraft tack vare att de är kopplade mot nätet och samordnade! De gör det redan i Utrecht!
Gotland var helt utan ström nyss. Om tillräckligt med elbilar funnits, om man hade avtal med " gridden" skulle bilarna fungerat som reservkraft!
Om några år, när elbilar är i majoritet i Sverige, skulle våra bilar kunna vara reservkraft tack vare att de är kopplade mot nätet och samordnade! De gör det redan i Utrecht!
Model S P85D,
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Nja, det gäller ju att man kan få ut el från elbilarna också och det är inte många elbilar som man kan plocka ut några större effekter el från. Håller dock med det vore mycket bra om det gick.
Skulle vara mycket intressant om en elbil åker till macken utan ström för att leverera el så avgasbilarna kan få sin fossila soppa från pumparna som inte funkar utan el.
Skulle vara mycket intressant om en elbil åker till macken utan ström för att leverera el så avgasbilarna kan få sin fossila soppa från pumparna som inte funkar utan el.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Exakt min linje. Bra avtal för att leverera el, låna el och lagra el. Då kan man köra sina solceller fullt ut och balansera som sagt ovan.
Alla bilar med DC laddning kan leverera enorma effekter. Mitt hus drar en vinter 20kwh per dygn plus 8kwh till jobbet med bilen. Så en bil med 60kwh har 50% över att lajja med.
Alla bilar med DC laddning kan leverera enorma effekter. Mitt hus drar en vinter 20kwh per dygn plus 8kwh till jobbet med bilen. Så en bil med 60kwh har 50% över att lajja med.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Model S/X har den snabbaste DC-laddningen på marknaden men kan inte leverera högre effekt än 180W vilket sker från 12V-uttaget. Flera japanska bilar har möjlighet med högre spänningsuttag t.ex. från Chademo. Det är dock oftast en option och de hör än så länge till undantaget.Henrik Torphammar skrev:Alla bilar med DC laddning kan leverera enorma effekter. Mitt hus drar en vinter 20kwh per dygn plus 8kwh till jobbet med bilen. Så en bil med 60kwh har 50% över att lajja med.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Elmil
- Teslaägare
- Inlägg: 568
- Blev medlem: 02 jan 2017 19:18
- Ort: Smedjebacken
- Referralkod: ts.la/mats11813
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Alla elbilar som kan DC-laddas med CCS-, Chademo- eller Tesla-protokoll skulle mycket väl kunna fixa detta, det handlar bara om mjukvara i bilen. Troligen finns det förberett i nyare/kommande CCS- och chademoprotokoll, och Tesla fixar det väl OTA när det blir aktuellt.
Extern hårdvara är ju i stort sett bara en solcellsinverter med extra ingång för bilen. Det vore tilltalande.
Extern hårdvara är ju i stort sett bara en solcellsinverter med extra ingång för bilen. Det vore tilltalande.
Model 3 LR 2019
14.9 kWp solceller
14.9 kWp solceller
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Det snackades redan om det för 4 år sedan, främst då i Japan.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Inte särskilt säker på att det är så enkelt. På de bilar som man kan ta ut ström från Chademo så kan man inte ta ut ström direkt från vanliga uttaget utan extra hårdvara alternativt så finns det extra Chademo-uttag där man kan ta ut ström. Misstänker att det även för CCS och Teslas uttag så krävs det extra hårdvara. Mig veterligt finns dock inga bilar där man kan plocka ut ström från bilens CCS eller Typ 2-kontakt. Det är dessutom inte samma kontakt på den änden som ger ström som på den som tar ström. Inte samma problem som för Schuko förstås eftersom det ändå alltid är kommunikation som avgör om strömmen slås på eller ej.Elmil skrev:Alla elbilar som kan DC-laddas med CCS-, Chademo- eller Tesla-protokoll skulle mycket väl kunna fixa detta, det handlar bara om mjukvara i bilen. Troligen finns det förberett i nyare/kommande CCS- och chademoprotokoll, och Tesla fixar det väl OTA när det blir aktuellt.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Jo det är så enkelt rent praktiskt. I synnerhet för Tesla som bevisligen redan gör denna grej med sin CHAdeMO adapter, som de ger tillgång direkt till batteriets poler. Sen vad som är tillåtet enligt lagar och regler vet jag inte.Svenssons skrev:Inte särskilt säker på att det är så enkelt.
Jag har funderat på detta med powerwall, varför det skall behövas en extra backup när man har bilen.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Exakt. Rejält onödigt. Dessutom är bilens batteri mycket större än en powerwall och man använder oftast bara en liten bråkdel till vardags.Henrik Torphammar skrev:
Jag har funderat på detta med powerwall, varför det skall behövas en extra backup när man har bilen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Med adaptern så får du ut ström från strömuttaget på Chademoladdaren och det är ingen direktkoppling till polerna på batteriet. Du kan ju inte få ut ström från Teslan med adaptern så det är inte samma sak. Möjligen skulle det gå att koppla en adapter till bilen för att få ut ström men bara mjukvara löser inte problemet och dagens adapter funkar inte.Henrik Torphammar skrev:Jo det är så enkelt rent praktiskt. I synnerhet för Tesla som bevisligen redan gör denna grej med sin CHAdeMO adapter, som de ger tillgång direkt till batteriets poler. Sen vad som är tillåtet enligt lagar och regler vet jag inte.Svenssons skrev:Inte särskilt säker på att det är så enkelt.
Jag har funderat på detta med powerwall, varför det skall behövas en extra backup när man har bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Det bör ju vara enklare att gå off-grid med sommarstuga med ett sånt här system. Man har lite solceller och ett mindre batteri kanske, men när man är där så har man också bilen inkopplad och kan brukar lite mer el under tiden man är där.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
...och cykla hem kanske...zyax skrev:Det bör ju vara enklare att gå off-grid med sommarstuga med ett sånt här system. Man har lite solceller och ett mindre batteri kanske, men när man är där så har man också bilen inkopplad och kan brukar lite mer el under tiden man är där.
(jag brukar glömma att ta bort OBD-skannern när jag lämnar bilen. Skulle säkert glömma att koppla ur bilen i rimlig tid)
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Vart går ladduttaget i DC läge om inte till batteriets poler menar du? Jag förstår att funktionen inte finns idag, men faktum kvarstår att CHAdeMO adaptern säger åt bilen att ge 400volt från batteriet fram till adaptern, alltså utanför bilen.Svenssons skrev:Med adaptern så får du ut ström från strömuttaget på Chademoladdaren och det är ingen direktkoppling till polerna på batteriet. Du kan ju inte få ut ström från Teslan med adaptern så det är inte samma sak. Möjligen skulle det gå att koppla en adapter till bilen för att få ut ström men bara mjukvara löser inte problemet och dagens adapter funkar inte.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Det går ju inte ett par tjocka kopparkablar direkt till batteriets poler och sedan en liten kommunikationskabel. En sådan adapter skulle inte kostat många hundra kronor och den hade varit rätt farlig för bilen. Adaptern säger inte åt något till bilen utan det är bilen som säger åt adaptern hur många ampere som den kan dra från laddaren. Med stor sannolikhet fungerar säkerhetsspärrarna i adaptern så att ingen ström skall kunna dras från bilen och Chademoladdarens ström ska kunna begränsas. Tesla vill nog inte stå för kostnaden att ha pajat Chademo-laddare och de vill inte att Chademo-laddarna pajar battericellerna.Henrik Torphammar skrev:Vart går ladduttaget i DC läge om inte till batteriets poler menar du? Jag förstår att funktionen inte finns idag, men faktum kvarstår att CHAdeMO adaptern säger åt bilen att ge 400volt från batteriet fram till adaptern, alltså utanför bilen.Svenssons skrev:Med adaptern så får du ut ström från strömuttaget på Chademoladdaren och det är ingen direktkoppling till polerna på batteriet. Du kan ju inte få ut ström från Teslan med adaptern så det är inte samma sak. Möjligen skulle det gå att koppla en adapter till bilen för att få ut ström men bara mjukvara löser inte problemet och dagens adapter funkar inte.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Jo, det är precis det det gör. Via ett par relä eller vad vi skall kalla det, kontaktorer kanske? Så när du pluggar in chademo-adaptern så får den via bilens mjukvara tillgång till batteriets poler direkt. Sen kommunicerar bilen med adaptern och adaptern med laddaren. Det är faktiskt så enkelt!Svenssons skrev:Det går ju inte ett par tjocka kopparkablar direkt till batteriets poler och sedan en liten kommunikationskabel
Jo det gör den visst. För ladduttaget på en Tesla är både DC och AC i samma kontakt med samma stift. Adaptern säger åt bilen att den är en Tesla CHAdeMO-adapter och bilen svarar med att slå på stora kranen direkt till batteriets poler. Pluggar du in en typ2 kabel så svarar bilen med att koppla in dig till bilens interna laddare som tar emot 3fas. Den kollar även med kabeln vilken ström den är avsedd för 16 A eller 32A. Sen kommunicerar bilen till adaptern som i sin tur pratar med laddaren.Svenssons skrev:Adaptern säger inte åt något till bilen utan det är bilen som säger åt adaptern hur många ampere som den kan dra från laddaren.
Senast redigerad av Henrik Torphammar, redigerad totalt 1 gånger.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Utrecht+solpaneler+elbilar => Robin BergFoluke skrev:Jag såg ett program om Utrecht, solpaneler och elbilar. Avtal med elbilsägarna låter bilarnas batterier balansera eltillgången över dygnet! Fantasieggande och i drift redan!
Gotland var helt utan ström nyss......ordnade! De gör det redan i Utrecht!
Från 10feb2016
Han pratar inget om elavbrott, det moderna elnät som borde börja komma ska ha mycket färre avbrott, typ sannolikheten att 2000 vindsnurror över hela Sverige stannar samtidigt eller en reaktor? Finns det en haverikommision för elavbrott? Gotland verkar drabbas ofta?
Ett Tesla batteri 85kwh räcker till 10 dagars förbrukning säger han, inte hemma hos mig vi drar snitt 30kwh/dygn, men lik f.... redigt flux just nu
Men smart av holländarna att kränga Nuon till Sverige!
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Kanske m3's stora utrymme under laddluckan kan användas till ett strömuttag?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Du skriver ju själv att det inte går direkt utan via relä/kontaktorer. Och mitt svar var att Chademo-adaptern inte säger åt bilen att ge 400 volt som du skrev:Henrik Torphammar skrev:Jo, det är precis det det gör. Via ett par relä eller vad vi skall kalla det, kontaktorer kanske? Så när du pluggar in chademo-adaptern så får den via bilens mjukvara tillgång till batteriets poler direkt. Sen kommunicerar bilen med adaptern och adaptern med laddaren. Det är faktiskt så enkelt!Svenssons skrev:Det går ju inte ett par tjocka kopparkablar direkt till batteriets poler och sedan en liten kommunikationskabel
Jo det gör den visst. För ladduttaget på en Tesla är både DC och AC i samma kontakt med samma stift. Adaptern säger åt bilen att den är en Tesla CHAdeMO-adapter och bilen svarar med att slå på stora kranen direkt till batteriets poler. Pluggar du in en typ2 kabel så svarar bilen med att koppla in dig till bilens interna laddare som tar emot 3fas. Den kollar även med kabeln vilken ström den är avsedd för 16 A eller 32A. Sen kommunicerar bilen till adaptern som i sin tur pratar med laddaren.Svenssons skrev:Adaptern säger inte åt något till bilen utan det är bilen som säger åt adaptern hur många ampere som den kan dra från laddaren.
Att Chademo-adaptern och bilen kommunicerar är självklart. Att adaptern kan användas för att få ut ström från bilen är inte självklart och högst osannolikt oavsett mjukvara.Henrik Torphammar skrev:faktum kvarstår att CHAdeMO adaptern säger åt bilen att ge 400volt från batteriet
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Jag släpper det här, måste tänka på hjärtat.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Det ska inte vara nåt problem att ta ut mellan 360-400V likström från ladduttaget på en tesla, det är säkert mjukvarustyrt med nån slags handskakning mot kontakten som stoppas i. Eftersom samma kontakt används både för växesltrömsladdning och likströmsladdning.
I och med att tesla börjar ta betalt för laddning på supercharger, så tror jag inte det dröjer länge innan det finns en offgrid inverter med typ2 kontakt i ena änden och trefasuttag 16/32/63A i andra änden som det står tesla energy på.
Annars kan man ju tänka att snåljåparna skulle fara på supercharger och hämta ström till villan.
I och med att tesla börjar ta betalt för laddning på supercharger, så tror jag inte det dröjer länge innan det finns en offgrid inverter med typ2 kontakt i ena änden och trefasuttag 16/32/63A i andra änden som det står tesla energy på.
Annars kan man ju tänka att snåljåparna skulle fara på supercharger och hämta ström till villan.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Elbilar kan bli elreserv vid elavbrott
Det är mest visioner just nu, men en plats i Danmark har faktiskt detta med V2G redan nu. Då är det kommunalarbetarna som parkerar tjänstebilarna vid stadshuset när de går hem för dagen och bilarna får vara energilager.
Vehicle to grid = Elbil ansluten till elnätet med urladdningsmöjligheter:
http://greencharge.se/nyheter/danska-fr ... enels-v2g/
Vehicle to grid = Elbil ansluten till elnätet med urladdningsmöjligheter:
http://greencharge.se/nyheter/danska-fr ... enels-v2g/