Ironi??
bylund skrev:Jag planerar att ta Teslan till Uppsala på söndagseftermiddagen. En resa som går att klara med en modern elbil även för den som inte är överintresserad.
Förberedelserna
Yr utlovar plusgrader. Möjligen med lätt duggregn. Redan igår har jag bytt till sommardäck inför resan, dragit åt muttrarna med momentnyckel till 175 Nm, och pumpat däcken till 3,0 bar.
Jag har höjt laddningsnivån till 80 %, vilket ska ta mig 304 km vid 200 Wh/km.
Bilen blev även tvättad igår. Man vill ju inte skämmas när man glider längs Fyrisån.
Planeringen
På pappret är det ett avstånd på 63 km till Uppsala, om jag kör E4. Om jag av en eller annan anledning, t ex om det inträffar en olycka, inte kan köra den vägen, kan jag ta väg 255. Den är 4 km längre, men å andra sidan mest 70- och 80-väg, så det borde inte leda till ett problem med räckvidden, snarare tvärtom.
Laddning hoppas jag kunna få vid Stadshuset i Uppsala, då jag har ärenden i området. uppladdning.nu säger att den är urkoppplad för flytt. Backupladdning finns annars vid S:t Erikstorg.
Skulle laddningen tryta, så har jag även superladdare på vägen hem i Upplands Väsby, men då den ofta behövs av taxi avser jag att i möjligaste mån undvika denna. Dessutom räknar jag kallt med att mina 30 mil laddning ska ta mig den resa på knappt 13 mil även utan att behöva ladda alls, men man läser ju så ofta om folk som knappt kommer 10 mil med sin Tesla, så man vill ju gärna vara på den säkra sidan.