Stockholm - Languedoc påsken 2018
Moderator: Redaktion
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Söndag, Orange, lite omväg för att nå SuC.
Stannat till i 12 minuter bara för att ladda tillräckligt för att nå Valence. Jag tänkte optimera laddningen och inte ladda längre än tillräckligt. Hellre ladda lite oftare än att försöka fylla batteriet långsamt i slutet av laddningen. Hur brukar du göra? Få och längre stopp, eller ofta och kortare?
Valence, enklare väg till SuC.
11.37, laddar från 67 till 268 km. 12.12 kör jag iväg. Då blev det ett stopp på 35 minuter ändå. Poolen i bakgrunden är inte igång så här års.
Lyon Sud, längre väg in till ett IBIS hotell.
13.03, laddar från 179 till 272 km. Ingen service i närheten på en söndag. Här blir det bara 23 min.
Nu börjar det bli riktigt varmt! Puh, 24 °
Stannat till i 12 minuter bara för att ladda tillräckligt för att nå Valence. Jag tänkte optimera laddningen och inte ladda längre än tillräckligt. Hellre ladda lite oftare än att försöka fylla batteriet långsamt i slutet av laddningen. Hur brukar du göra? Få och längre stopp, eller ofta och kortare?
Valence, enklare väg till SuC.
11.37, laddar från 67 till 268 km. 12.12 kör jag iväg. Då blev det ett stopp på 35 minuter ändå. Poolen i bakgrunden är inte igång så här års.
Lyon Sud, längre väg in till ett IBIS hotell.
13.03, laddar från 179 till 272 km. Ingen service i närheten på en söndag. Här blir det bara 23 min.
Nu börjar det bli riktigt varmt! Puh, 24 °
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
På min bil sjunker farten på laddningen strax efter 80 %. Så jag brukar ladda till 80% när jag kör långt
MYP -22 | MIB | svart/svart
- Mistafrizz
- Teslaägare
- Inlägg: 434
- Blev medlem: 14 sep 2015 14:41
- Ort: Trosa/Kista
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Toja skrev:På min bil sjunker farten på laddningen strax efter 80 %. Så jag brukar ladda till 80% när jag kör långt
Samma här - i Sverige så är ju SuC nätverket under all kritik, men i Tyskland så kan man dundra på/toppa/dundra på/toppa.
Model X 90d (uttagen december 2016) - allt utom det berömda draget.
2015 Nissan Leaf Tekna
2015 Nissan Leaf Tekna
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Behovet av Typ-3 kabel i Frankrike
Faktiskt inte alls. Det finns relativt gott om SuC med vissa undantag. På de publika laddplatserna jag har sett eller använt har det alltid varit 11 kW och tre uttag; Schuko, Typ-3 och Typ-2. Om du inte redan har en Typ-3 kommer du inte att behöva köpa någon.
Tre laddstopp hittills och ingen servering på något av dem. Tur att jag stannade till i Montpellier för att handla bananer och fruktjuice. Det blir jag dock inte mätt på, jag får stanna på en ”Aire” norr om Macon. Klockan har slagit halv tre och jag får äntligen en matbit.
Faktiskt inte alls. Det finns relativt gott om SuC med vissa undantag. På de publika laddplatserna jag har sett eller använt har det alltid varit 11 kW och tre uttag; Schuko, Typ-3 och Typ-2. Om du inte redan har en Typ-3 kommer du inte att behöva köpa någon.
Tre laddstopp hittills och ingen servering på något av dem. Tur att jag stannade till i Montpellier för att handla bananer och fruktjuice. Det blir jag dock inte mätt på, jag får stanna på en ”Aire” norr om Macon. Klockan har slagit halv tre och jag får äntligen en matbit.
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Jag håller med. Lika bra att ladda ofta och lite kortare stopp.Mistafrizz skrev:Samma här - i Sverige så är ju SuC nätverket under all kritik, men i Tyskland så kan man dundra på/toppa/dundra på/toppa.Toja skrev:På min bil sjunker farten på laddningen strax efter 80 %. Så jag brukar ladda till 80% när jag kör långt
Nu står jag vid Beaune igen. Kom hit med 24% (98 km) och får genast 100 kW. Batteriet är ju varmt, så det går snabbt. Datorn räknar ut 25 min. stopp, så det finns bara tid för toalettbesök.
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Nu har jag 78% och kommer fram till nästa SuC med 29%. Det räcker gott.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Metz FR, laddar 7.14 från 121 km till 312 km. Det är långt till nästa SuC i Erftstadt, så här måste jag fylla på ordentligt. Återigen nackdelen med det mindre batteriet, men besväret finns enbart vid långresor ett par gånger om året.
Jag passar på att ta vägen via floden Mosel för att slippa köerna på motorvägen genom Luxemburg. Genvägar är sällan snabba, då det tar säkert längre tid än att ställa sig i kön på Autoroute.
Erftstadt DE, 11.08, laddar från 40 km. Lätt att hitta nära motorvägen. Nu med högre effekt än jag sett tidigare; 120 kW. Med ett 70kWh batteri brukar jag sällan komma över 95 kW.
Här finner jag förklaringen till varför det lät Kludunk-kludunk på vägen ned genom Tyskland. Ska den få sitta kvar, ska jag skriva ut den? (Jag har 159 mil kvar..)
Jag passar på att ta vägen via floden Mosel för att slippa köerna på motorvägen genom Luxemburg. Genvägar är sällan snabba, då det tar säkert längre tid än att ställa sig i kön på Autoroute.
Erftstadt DE, 11.08, laddar från 40 km. Lätt att hitta nära motorvägen. Nu med högre effekt än jag sett tidigare; 120 kW. Med ett 70kWh batteri brukar jag sällan komma över 95 kW.
Här finner jag förklaringen till varför det lät Kludunk-kludunk på vägen ned genom Tyskland. Ska den få sitta kvar, ska jag skriva ut den? (Jag har 159 mil kvar..)
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
vill du inte få oväntat avbrott nånstans vid fel plats och tid, så hade jag nog hittat en däckverkstad och bett de fixa däcket. Kostar kanske 30-40euro i Tyskland och tar 15min.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Tar du ut den är risken stor att däcket kommer tappa luft
Så ta bara ut den när du är vid däckverkstad
Så ta bara ut den när du är vid däckverkstad
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Som alla andra skrivit, låt den sitta och kör lite försiktigt in till en däck-verkstad så fort du kan. De lagar snabbt och lätt för liten peng, så kan man köra vidare utan att oroa sig. Har man otur så sliter du ut skruven och hålet öppnar sig, då får du nästan säkert kassera däcket om det händer på landsväg.
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6519
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Är du tillräckligt händig så finns ett däcklagningskit man kan köpa. Så här ser det ut: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 000022836/
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Erftstadt, norr om Köln. Jag har laddat till 335 km. efter en liten lunch. Vid 12.22 har jag 95% i batteriet och gott om reserv. Jag har 1 timme och 40 min. till Arnsberg och min vän Russel. Den lilla staden visar sig vara mycket större än jag kunde ana, full av historik och väldigt vacker. Jag får stanna här över natten. Med ca. 145 km. I batteri och 53 km. till SuC i Kamen behöver jag inte spara.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Tack för tipset!Tars skrev:Är du tillräckligt händig så finns ett däcklagningskit man kan köpa. Så här ser det ut: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Da ... 000022836/
Jag vet inte om jag vågar göra det själv. Jag måste ju ändå ha tillgång till luftpump. Men en däckfirma borde lösa det ganska snabbt.
Så länge inte luften pyser ut ska jag försöka ta mig hem. Det är ju ändå dags att byta till sommardäck.
Med tanke på 15 cm. snö i Danmark på vägen ned och några dagar med 0 grader genom Europa, är jag glad att vintersulorna sitter på. De är märkbart tystare än sommaruppsättningen, båda på 19” fälgar.
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 1 gånger.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Arild! Aja baja du vet väl att ”dubbdäck” är förbjudet där du är?
Oavsett om man bara har ynkliga EN dubb i ett enda däck!
Oavsett om man bara har ynkliga EN dubb i ett enda däck!
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
- TeslaX Anders
- Teslaägare
- Inlägg: 162
- Blev medlem: 09 nov 2016 21:27
- Ort: Mölndal
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Leo skrev:Arild! Aja baja du vet väl att ”dubbdäck” är förbjudet där du är?
Oavsett om man bara har ynkliga EN dubb i ett enda däck!
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Kamen, norr om Dortmund. Kl 10.08 laddar från 101 km. eller 31%.
Min vän Russel bjöd på fantastisk gästfrihet och lampan släcktes 01.30 i natt. Jag har fått en utsökt frukost, men passar ändå på att ta en fika under tiden i Kamen. Här finns massor av service. Till skillnad från SuC i FR finns här 4 restauranger! Ikea finns tre minuter bort. Väldigt snyggt och städat. Lärdom: Förbered med mat eller snacks när du laddar i Frankrike. Genom Tyskland löper resan smidigt.
Jag har bara 207 km till Bremen så jag avbryter 10.44 med 282 km tillgodo.
Min vän Russel bjöd på fantastisk gästfrihet och lampan släcktes 01.30 i natt. Jag har fått en utsökt frukost, men passar ändå på att ta en fika under tiden i Kamen. Här finns massor av service. Till skillnad från SuC i FR finns här 4 restauranger! Ikea finns tre minuter bort. Väldigt snyggt och städat. Lärdom: Förbered med mat eller snacks när du laddar i Frankrike. Genom Tyskland löper resan smidigt.
Jag har bara 207 km till Bremen så jag avbryter 10.44 med 282 km tillgodo.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
ja, tyskarna kan det här med att resa med bil, allt är ordnat och ordentligt. Franskarna verkar mer som "jaha, vill du ha nåt att äta när du stannar till? vill du gå på toaletten? varför då? det var konstiga behov!"
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Stuhr SuC utanför Bremen, 12.50 med 61 km. Här finns också all service. Bara 4 stalls, men alla var lediga. Nu är det riktigt varmt. 23 grader och ännu varmare i bilen. ACn är på hela tiden, dock med en lägre effektivitet. Något att fixa vid nästa service.
Braak, stannar bara 35 min. för att hinna till en färja och planerar att stanna i Nørre Alslev.
Färjan från Puttgarden avgår 17.00 och jag kommer till biljettluckan 16.56. Det borde gå...?
Klockan 17.00 rullar jag in på båten och 17.01 pluggar jag i mitt 3-fas uttag och laddar bilen ombord. Jag har haft motvind och kyliga vindar från Hamburg och norrut så min reserv till Alslev på 17% sjönk till 7% när jag kom hit. Då känns det skönt att få åtminstånde några procent under de 45 minuter överfarten tar. Det fanns ingen att fråga, så jag hoppas ingen drar ut kabeln.
Massor av bilalarm tjuter ombord. Det är rejält blåsigt. När jag når Rødby drar jag ut kabeln 2 min. innan avfärd och ser att jag fått en nödvändig reser. Den beräknar nu 25% vid ankomst.
På vägen norrut genom det platta landskapet skakar bilen rejält av motvinden. 17% vid ankomst. Jag kan konstatera att det var viktiga kilometer jag kunde ladda på under överfarten.
Vi ska naturligtvis inte räkna med att kunna ladda på båten. Det är dessutom miljövidrigt och ren el är ett starkt argument för mitt val av bil. Den här gången hade jag flyt. Kom in som sista bil och stannar precis där det finns ett uttag. Alla hade gått upp, så jag testade och det var ju tur det. +24 km.
Braak, stannar bara 35 min. för att hinna till en färja och planerar att stanna i Nørre Alslev.
Färjan från Puttgarden avgår 17.00 och jag kommer till biljettluckan 16.56. Det borde gå...?
Klockan 17.00 rullar jag in på båten och 17.01 pluggar jag i mitt 3-fas uttag och laddar bilen ombord. Jag har haft motvind och kyliga vindar från Hamburg och norrut så min reserv till Alslev på 17% sjönk till 7% när jag kom hit. Då känns det skönt att få åtminstånde några procent under de 45 minuter överfarten tar. Det fanns ingen att fråga, så jag hoppas ingen drar ut kabeln.
Massor av bilalarm tjuter ombord. Det är rejält blåsigt. När jag når Rødby drar jag ut kabeln 2 min. innan avfärd och ser att jag fått en nödvändig reser. Den beräknar nu 25% vid ankomst.
På vägen norrut genom det platta landskapet skakar bilen rejält av motvinden. 17% vid ankomst. Jag kan konstatera att det var viktiga kilometer jag kunde ladda på under överfarten.
Vi ska naturligtvis inte räkna med att kunna ladda på båten. Det är dessutom miljövidrigt och ren el är ett starkt argument för mitt val av bil. Den här gången hade jag flyt. Kom in som sista bil och stannar precis där det finns ett uttag. Alla hade gått upp, så jag testade och det var ju tur det. +24 km.
Senast redigerad av Arild, redigerad totalt 2 gång.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Tack för det! Då sätter de väl dit mig, för extra skruvade dubb.TeslaX Anders skrev:Leo skrev:Arild! Aja baja, du vet väl att ”dubbdäck” är förbjudet där du är?
Oavsett om man bara har ynkliga EN dubb i ett enda däck!
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Var det inga problem att få ladda ombord? Frågade du eller bara pluggade in? Kan ju vara smart sätt att spara ett stopp.Arild skrev:Stuhr SuC utanför Bremen, 12.50 med 61 km. Här finns också all service. Bara 4 stalls, men alla var lediga. Nu är det riktigt varmt. 23 grader och ännu varmare i bilen. ACn är på hela tiden, dock med en lägre effektivitet. Något att fixa vid nästa service.
Braak, stannar bara 35 min. för att hinna till en färja och planerar att stanna i Nørre Alslev.
Färjan från Puttgarden avgår 17.00 och jag kommer till biljettluckan 16.56. Det birde gå...?
Klockan 17.00 rullar jag in på båten och 17.01 pluggar jag i mitt 3-fas uttag och laddar bilen ombord. Jag haft motvind och kyliga vindar från Hamburg och norrut så min reserv på 17% sjönk till 7% när jag kom hit. Då känns det skönt att få åtminstånde några procent under de 45 minuter överfarten tar. Det fanns ingen att fråga, så jag hoppas ingen drar ut kabeln.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Jag har läst någonstans om att det inte fungerar att ladda på färjor, men uppenbarligen fungerade det ju för dig
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Jag har köpt en lägenhet i Antibes. Men jag kommer köra Tyskland - Schweiz - Italien - Frankrike. Läste i annan resebeskrivning på TC att den var bra och gott om SuC med bra mat mm.
MYP -22 | MIB | svart/svart
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Hur gick det? Tog du dig hem utan problem med ditt ofrivilligt dubbade däck?Arild skrev:Tack för det! Då sätter de väl dit mig, för extra skruvade dubb.TeslaX Anders skrev:Leo skrev:Arild! Aja baja, du vet väl att ”dubbdäck” är förbjudet där du är?
Oavsett om man bara har ynkliga EN dubb i ett enda däck!
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
De flesta fartyg har 60hz som frekvens i sitt elsystem. Vet inte om det kan vara upphovet till ryktet att det inte ska gå eller vara lämpligt att ladda ombord.lobbin skrev:Jag har läst någonstans om att det inte fungerar att ladda på färjor, men uppenbarligen fungerade det ju för dig
Model Y LR.
Model S70D
Re: Stockholm - Languedoc påsken 2018
Jag fick följande svar av Stenaline.
"Tack för ditt mail.
Det är många som önskar ström och den strömmen som finns ombord på bildäck är inte för bilar.
Strömmen som finns att tillgå på bildäcket fungerar inte på bilar. Strömmen är för stark och en olycka kan hända.
Önskar er en fin dag!
Med vänliga hälsningar/Kind Regards"
"Tack för ditt mail.
Det är många som önskar ström och den strömmen som finns ombord på bildäck är inte för bilar.
Strömmen som finns att tillgå på bildäcket fungerar inte på bilar. Strömmen är för stark och en olycka kan hända.
Önskar er en fin dag!
Med vänliga hälsningar/Kind Regards"
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---