Supercharger-nätverket fungerar fortfarande fullständigt lysande, helt bekymmerslöst och problemfritt. Inte på någon SuC var det ens 50% beläggning, på dom flesta stationer var jag ensam bil som laddade. Kapaciteten byggs ut i rasande takt, många stationer har nu 18 eller fler stolpar, jag har inga farhågor om köer ens när leveranserna av Model 3 till Europa kommer igång på allvar.
Principerna för placering av Superchargers varierar dock från land till land, på gott och ont.
I Tyskland är det som bekant företrädesvis "autohofs", dvs klassiska bensinstationer i omedelbar anslutning till motorvägen, där det ofta finns en Burger King, en schnitzel-restaurang, hyfsat fräscha toaletter för €0.50 etc. Inte så roligt, men funktionellt och nattöppet.
I Frankrike (nytt SuC-land för mig denna resa) är det däremot bedrövligt, hälften av SuC verkar man ha blandat ihop med destination chargers och av någon outgrundlig anledning placerat en bra bit från motorvägen, vid lågprishotell typ Ibis och Novotel. Hotellen har iofs oftast nattöppna receptioner där man kan på nåder få låna toaletten, men det finns i princip aldrig någon mat eller dryck att tillgå. Den andra hälften av SuC ligger mitt ute i f-n nowhere, på typ en åker, utan någon bebyggelse inom synhåll. Att även dessa stationer ligger någon/några kilometer från motorvägen gör det hela än mer obegripligt. På en station verkade man ha insett det orimliga i placeringen, och iaf byggt ett försök till "Tesla lounge", det var dock långt ifrån Elons visioner (se bifogad bild). Nej, gör om, gör rätt, i Frankrike verkar man tills vidare få ha matsäck och stormkök med sig när man långkör med Tesla

En annan iakttagelse är att det tyska motorvägsnätet helt har kollapsat, det är i princip omöjligt att hålla en snittfart över 70km/h. Jag körde olika vägar på väg dit och hem, A1, A3, A5 och A7, och det var samma visa överallt, några kilometer fri fart, sedan några kilometer vägarbete med 60-80km/h, smala filer (2.0m på många ställen) och köer, långtradare, olyckor, vägskador etc. Skillnaden mot Frankrike och Spanien är slående, där är det iofs max 130km/h, men i princip tomma vägar med bra kvalitet, där man kan hålla en jämn och hög hastighet i 100-tals kilometer i taget. Jag tänker i fortsättningen försöka undvika autobahn som pesten vid långresor, problemet är ju att det inte alltid är möjligt. På sommaren brukar man ju få räkna med vägarbeten och köer, men nu verkar dom vara året om.

Lite spridda iakttagelser som sagt, fråga på om ni vill veta mer!
/fth