Ladda på färjan?

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

mos67
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jul 2016 14:55
Ort: Zürich / Schweiz

Ladda på färjan?

Inlägg av mos67 »

Jag skall snart resa från Zürich till Göteborg. Vet nån om det finns möjlighet att ladda på färjan Kiel-Göteborg?
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare
Inlägg: 1538
Blev medlem: 24 jan 2015 18:49

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av Feddan »

Det har diskuterats tidigare och då var svaret nej. Anledningen var brandrisk.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av bylund »

Ladda på färja nog dessutom bland de smutsigare sätten att ladda sin Tesla.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17037
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av mati »

Feddan skrev:
Det har diskuterats tidigare och då var svaret nej. Anledningen var brandrisk.
...eftersom en elbil som laddar är det enda brännbara föremålet på en bilfärja full med bensinbilar. Eller vänta nu, skulle elbilarna kanske tända eld på alla bensinbilar?
Oj, nu tror jag att jag var cynisk. :twisted:
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9342
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av bylund »

Problemet är att en bil ombyggd till eldrift började brinna på en färja 2010:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4189981
Sedan dess vågar många rederier inte låta elbilar ladda.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
mos67
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jul 2016 14:55
Ort: Zürich / Schweiz

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av mos67 »

Tack! Jag skall prova ändå och vill berätta om det här.


Gesendet von meinem Nokia 6110
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av HelectriC »

Har för mig Herr X fick ladda på färjan mellan Trelleborg-Rostock eller nåt sånt förra året?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av kenhag »

bylund skrev:
Problemet är att en bil ombyggd till eldrift började brinna på en färja 2010:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4189981
Sedan dess vågar många rederier inte låta elbilar ladda.
Verkar inte vara ett etablerat bilmärke utan ett hemmabygge.
"...bilens ägare som berättar att bilen har konverterats till eldrift och att han hade dragit en förlängningssladd till ett uttag på bildäck"
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Ladda på färjan?

Inlägg av Herr X »

HelectriC skrev:
Har för mig Herr X fick ladda på färjan mellan Trelleborg-Rostock eller nåt sånt förra året?
Fick ladda på färjan mellan Swinoujscie och Karlskrona förra året. De var supertrevliga och tillmötesgående - snackade med gubben som organiserade bilarna när vi körde på och han kontaktade lastchefen ombord som lotsade oss till lastbilsdäck där vi fick stå inpluggade. De hade dessvärre bara stora 32A trefasuttag och jag hade vid det tillfället ingen adapter för Teslans 16A->32A, så jag fick ladda med vanlig Schuko.
Har efter det köpt en 32A->16A-adapter som alltid ligger i frunken.

Försökte ladda nu igen på färjan mellan Paldiski och Kapellskär, men då fick jag inte till det - de var inte särskilt tillmötesgående.
Dock fick jag inte avslag med hänvisning till brandrisk, utan de var gamla trötta hamnarbetare som inte hade lust att hjälpa mig eftersom jag inte bokat en lastbilsplats med ström. Det ingick väl inte i de arbetsuppgifter som de förhandlat fram via hamnarbetarfacket.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av kenhag »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Har för mig Herr X fick ladda på färjan mellan Trelleborg-Rostock eller nåt sånt förra året?
Fick ladda på färjan mellan Swinoujscie och Karlskrona förra året. De var supertrevliga och tillmötesgående - snackade med gubben som organiserade bilarna när vi körde på och han kontaktade lastchefen ombord som lotsade oss till lastbilsdäck där vi fick stå inpluggade. De hade dessvärre bara stora 32A trefasuttag och jag hade vid det tillfället ingen adapter för Teslans 16A->32A, så jag fick ladda med vanlig Schuko.
Har efter det köpt en 32A->16A-adapter som alltid ligger i frunken.

Försökte ladda nu igen på färjan mellan Paldiski och Kapellskär, men då fick jag inte till det - de var inte särskilt tillmötesgående.
Dock fick jag inte avslag med hänvisning till brandrisk, utan de var gamla trötta hamnarbetare som inte hade lust att hjälpa mig eftersom jag inte bokat en lastbilsplats med ström. Det ingick väl inte i de arbetsuppgifter som de förhandlat fram via hamnarbetarfacket.
En flaska, lite cigaretter eller några euro brukar även få "gamla trötta hamnarbetare" att med ens bli väldigt medgörliga. :D
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av leiflodde »

Herr X skrev:
HelectriC skrev:
Har för mig Herr X fick ladda på färjan mellan Trelleborg-Rostock eller nåt sånt förra året?
Fick ladda på färjan mellan Swinoujscie och Karlskrona förra året. De var supertrevliga och tillmötesgående - snackade med gubben som organiserade bilarna när vi körde på och han kontaktade lastchefen ombord som lotsade oss till lastbilsdäck där vi fick stå inpluggade. De hade dessvärre bara stora 32A trefasuttag och jag hade vid det tillfället ingen adapter för Teslans 16A->32A, så jag fick ladda med vanlig Schuko.
Har efter det köpt en 32A->16A-adapter som alltid ligger i frunken.

Försökte ladda nu igen på färjan mellan Paldiski och Kapellskär, men då fick jag inte till det - de var inte särskilt tillmötesgående.
Dock fick jag inte avslag med hänvisning till brandrisk, utan de var gamla trötta hamnarbetare som inte hade lust att hjälpa mig eftersom jag inte bokat en lastbilsplats med ström. Det ingick väl inte i de arbetsuppgifter som de förhandlat fram via hamnarbetarfacket.
Testade när vi åkte Trelleborg-Sassnitz för ca 2 veckor sedan men fick nobben och lite trist när det fanns uttag på lastbilsdäck, så de ligger nog lågt :cry:
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av Herr X »

leiflodde skrev:
Testade när vi åkte Trelleborg-Sassnitz för ca 2 veckor sedan men fick nobben och lite trist när det fanns uttag på lastbilsdäck, så de ligger nog lågt :cry:
Provade du att muta dem med 1000 Euro som kenhag föreslog ovan?
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
leiflodde
Teslaägare
Inlägg: 1769
Blev medlem: 31 aug 2014 19:21
Ort: Löddeköpinge

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av leiflodde »

Herr X skrev:
leiflodde skrev:
Testade när vi åkte Trelleborg-Sassnitz för ca 2 veckor sedan men fick nobben och lite trist när det fanns uttag på lastbilsdäck, så de ligger nog lågt :cry:
Provade du att muta dem med 1000 Euro som kenhag föreslog ovan?
Har bara 5 mil dit så klarade mig ändå ;) men vill ju testa systemet.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 612
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av Anderzzon »

Frågade om jag fick ladda på Destination Gotlands färga i måndags. Fick nej med hänvisning till den nämnda branden. Jag pekade då på en gammal risig VW bredvid som såg ut att kunna självantända vilken sekund som helst och sa att risken förmodligen är betydligt större att den skrothögen skulle börja brinna. Han förklarade då att det är försäkringsbolagen som säger nej.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av apkungen »

Jag är kluven i frågan att ladda från båtdieselolja. Det är smidigt javisst men att ladda nån gång ibland på det sättet skadar väldigt lite. Om man har en SuC precis innan eller efter så kanske det är väl latsamt men om man behöver det så tycker jag att det är ok att göra det. Det är ungefär som att Chademo är dyrt. Det gör inget att det är dyrt för man laddar på det sättet så sällan. Samma tanke gäller kring ladda på båt tänker jag. Men som sagt, om man lätt kan avstå så är det ju bra.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3637
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av jonasl »

Lastbilarna får ju ansluta sina kylaggregat trots att det brann ett sådant på en av Destination Gotlands båtar för ett par veckor sedan. Men nya saker är ju läskiga..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
mos67
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 jul 2016 14:55
Ort: Zürich / Schweiz

Re: Ladda på färjan?

Inlägg av mos67 »

Nu har jag kommit till Sverige och det var inte möjligt att ladda på Stena Scandinavica (så det blev SuC Uddevalla på vägen till Vänern).


Gesendet von meinem Nokia 6110
Skriv svar