Roadtrip i Europa

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Oppfinnarn »

Intressant att läsa om er resa. Hoppas ni fyllt frunken med många flaskor champagne nu ☺. Vidare kan jag bara hålla med om att väg standarden är bättre i Holland än Belgien . Dock skall man inte köra för fort i Holland, finns en hel del fartkameror.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Oppfinnarn skrev:
Intressant att läsa om er resa. Hoppas ni fyllt frunken med många flaskor champagne nu ☺. Vidare kan jag bara hålla med om att väg standarden är bättre i Holland än Belgien . Dock skall man inte köra för fort i Holland, finns en hel del fartkameror.
Jag är dålig på att använda frunken! Men har å andra sidan ett försvarligt antal flaskor där bak! :)

Jag har alltid ångest när jag är ute och kör i Europa. Man kör på i samma hastighet och helt plötsligt har de sänkt hastigheten från 90 till 50 (utan rimlig anledning). För två år sedan, på en annan resa i Champagne, fick vi helt plötsligt en blixt i fejjan... Snacka om ångest! Vi misstänkte i o f s att den hade fotograferat en annan bil, men det blev ändå en spänd väntan när vi kom hem om det skulle komma ett brev med posten!
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

För en stund sedan lämnade vi SuC Lohne (belägen mellan Osnabrück och Bremen). Och för första gången på den här resan hade vi inte sällskap av någon annan Tesla! På alla andra laddstationer har vi stött på minst en annan, men oftast flera, Model S.

Omgivningen bestod av en bensinmack med tillhörande butik, ett BK och en asiatisk restaurang. Och inte minst detta, eventuellt världens längsta, fussballbord:
image.jpeg
Model S 85D
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Ragnarferdinand »

Riktigt kul att läsa om er resa! Vi åker till Loire via Reims nästa vecka. Vi väljer broarna genom Danmark. Hoppas tullen går smidigt för er.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Ragnarferdinand skrev:
Riktigt kul att läsa om er resa! Vi åker till Loire via Reims nästa vecka. Vi väljer broarna genom Danmark. Hoppas tullen går smidigt för er.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Tackar! Trevlig resa!
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Då har vi även besökt Supercharger Rade, strax söder om Hamburg. Här hade vi sällskap igen - två tyskar och en holländare! Stället utmärktes av en hel del tung trafik - och en biljardhall! Det var dessvärre en ganska sunkig miljö. Det har helt klart varit ett sluttande plan på kvalitetsnivån på laddstationerna sedan Urmond. Bara att hoppas att den trenden bryts nu när vi är på väg mot Rødekro!

Det blir ingen bild den här gången - den förra tog säkert en kvart att ladda upp.
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Rødekro nu! Här är så klart allting tokstängt. Trist, jag som var så sugen på en kopp kaffe... Det blir en lång resdag det här!

Det var tomt på andra Teslor när vi kom, men nu dök det precis upp två kompisar. Känns skönt att det finns fler nattugglor där ute!
image.jpeg
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

SuC Slagelse nu. Det blir vår sista laddstation på denna resa. Här är vi ensamma igen, men jag ser det som ett sundhetstecken att inte fler idioter är ute och kör så här dags!

Mest positivt av allt: Circle K har öppet dygnet runt, så jag fick äntligen mitt kaffe!

Café 39 hade dock stängt butiken, så det gick inte att få en sådan här:
image.jpeg
Model S 85D
Användarvisningsbild
Ragnarferdinand
Teslaägare
Inlägg: 239
Blev medlem: 25 apr 2014 21:27
Ort: Ljugarn

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Ragnarferdinand »

MartinE skrev:
SuC Slagelse nu. Det blir vår sista laddstation på denna resa. Här är vi ensamma igen, men jag ser det som ett sundhetstecken att inte fler idioter är ute och kör så här dags!

Mest positivt av allt: Circle K har öppet dygnet runt, så jag fick äntligen mitt kaffe!

Café 39 hade dock stängt butiken, så det gick inte att få en sådan här:
image.jpeg
NICE!! Bild Där måste man planera en lunchladdning.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Användarvisningsbild
Zoidberg
Teslaägare
Inlägg: 977
Blev medlem: 19 jul 2014 14:45
Ort: Frillesås

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Zoidberg »

Dom borde ju spinna vidare på Tesla-temat.
"Tesla-burger, supercharged with flavour" ;)
Model X75D & Model S75D
Kört Tesla sedan feb. 2015
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19572
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Bjelke »

Fan va avis jag blir på alla dessa reseskildringar!!!
Jag har haft Teslan sedan Mars i fjol och inte varit söder om Arboga än typ :(
Antingen jobbar jag (typ jämt) eller sambon...
Hade tänkt åka neröver och cykla i lite berg lixom (spanien runt är iofs kvar denna säsong), helst Alperna och lite Kroatien står högt på önskelistan.
Får se om man hinner med Aurlandsvangen åtminstone (beror på vädret där mest, det är typ 1400 meter högt där, högsta asfalterade "Cykel"-backen i Norden tror jag)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Bjelke skrev:
Fan va avis jag blir på alla dessa reseskildringar!!!
Jag har haft Teslan sedan Mars i fjol och inte varit söder om Arboga än typ :(
Antingen jobbar jag (typ jämt) eller sambon...
Hade tänkt åka neröver och cykla i lite berg lixom (spanien runt är iofs kvar denna säsong), helst Alperna och lite Kroatien står högt på önskelistan.
Får se om man hinner med Aurlandsvangen åtminstone (beror på vädret där mest, det är typ 1400 meter högt där, högsta asfalterade "Cykel"-backen i Norden tror jag)
Just do it! En resa behöver inte vara så lång och det är även trevligt att resa inom Sverige!

Själv har jag hunnit sova ut nu efter gårdagens mastodontfärd (20 timmar tog det från start till mål). Jag återkommer med en sammanfattning av vår roadtrip, med lite statistik och reflektioner, inom kort!
Model S 85D
Användarvisningsbild
Oddball
Teslaägare
Inlägg: 258
Blev medlem: 14 sep 2015 23:19
Ort: Åsa

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Oddball »

JoakimG skrev:
Bild

Varmt tips på Supercharger deluxe. Forte dei Marmi, Italien. Fritt bad, handdukar och 15% på maten. Öppnade för en vecka sedan.
Nu bär det norr ut till Affi.
Rekommenderas!
Lucky you!

Vi var där en vecka senare men då hänvisade hotellet till att dom inte kunde släppa i gästande Tesla-resenärer i poolen pga att deras försäkring inte gällde för gäster som inte bodde på hotellet.

Om nån annan råkar på samma problemställning så kanske ni kan be att " få ta in på annexet" för en rimlig summa. Själv kom jag tyvärr på den lösningen för sent, men ölen o glassen var god :D
70D 2015 Svart Côte d'Azur trotter
Användarvisningsbild
Arild
Teslaägare
Inlägg: 314
Blev medlem: 19 nov 2015 21:50
Ort: Tyresö
Kontakt:

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Arild »

JoakimG skrev:
Bild

Varmt tips på Supercharger deluxe. Forte dei Marmi, Italien. Fritt bad, handdukar och 15% på maten. Öppnade för en vecka sedan.
Nu bär det norr ut till Affi.
Rekommenderas!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Viken tur ni hade!
Vi var två vuxna och två barn som besökte just Forte dei Marmi för ett par veckor sedan och vi frågade snällt i receptionen om det gick att låna eller betala för ett dopp i den fina poolen medan Blue Arrow fick fler elektroner i batteriet. Svaret blev:
"Tyvärr, poolen är enbart till för våra gäster! Ni kan vänta i baren om ni vill."
Det blev en trist upplevelse. En kaffe kostar inte EN euro, som i andra barer, utan FYRA.
Inte mycket att bråka om, men svettigt att se på när hotellgästerna badar.
Model 3 LR, Röd. Saknar min tidigare MS.
Skriv svar