Roadtrip i Europa

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Om några timmar åker vi söderut på en liten roadtrip genom Europa. Vi är sambon, jag själv och Monstret (bilen alltså). Vi utgår från Malmö och via bron och Rødby-Puttgarden når vi kontinenten. Planen är sedan att åka via dessa städer:

Fulda (en övernattning)
Bern (en övernattning)
Milano (tre övernattningar)
Genua (en övernattning)
Cannes (en övernattning)
Reims (två övernattningar)

Eftersom vi är galna i ost, både sambon och jag, har vi även planerat att stanna till i Gruyères i Schweiz. För övrigt får vi se vad som händer under resans gång! Vi har bokat samtliga hotell utom Genua och Cannes. Att dessa inte är bokade än skapar så klart både lite flexibilitet och en del spänning! (vi har dock inte planerat att testa camper mode på den här resan...)

Jag tänkte försöka blogga lite under resans gång för att dela med mig av vår tur. Och förmodligen även passa på att be om lite restips och annat matnyttigt då och då!

Ah, va f-n, jag passar redan på att fråga: Vad får vi inte missa längs vägen?

Reglerna för övrigt är enkla:

1. Följ supercharger-nätverket
2. Ha kul
3. Ät en massa god mat
4. Glöm inte punkt 3

Snart kör vi! Måste bara sova några timmar först...
Senast redigerad av MartinE, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85D
Användarvisningsbild
grenhall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 05 nov 2015 20:45
Ort: Lund

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av grenhall »

MartinE skrev:
Om några timmar åker vi söderut på en liten roadtrip genom i Europa. Vi är sambon, jag själv och Monstret (bilen alltså). Vi utgår från Malmö och via bron och Rødby-Puttgarden når vi kontinenten. Planen är sedan att åka via dessa städer:

Fulda (en övernattning)
Bern (en övernattning)
Milano (tre övernattningar)
Genua (en övernattning)
Cannes (en övernattning)
Reims (två övernattningar)

Eftersom vi är galna i ost, både sambon och jag, har vi även planerat att stanna till i Gruyères i Schweiz. För övrigt får vi se vad som händer under resans gång! Vi har bokat samtliga hotell utom Genua och Cannes. Att dessa inte är bokade än skapar så klart både lite flexibilitet och en del spänning! (vi har dock inte planerat att testa camper mode på den här resan...)

Jag tänkte försöka blogga lite under resans gång för att dela med mig av vår tur. Och förmodligen även passa på att be om lite restips och annat matnyttigt då och då!

Ah, va f-n, jag passar redan på att fråga: Vad får vi inte missa längs vägen?

Reglerna för övrigt är enkla:

1. Följ supercharger-nätverket
2. Ha kul
3. Ät en massa god mat
4. Glöm inte punkt 3

Snart kör vi! Måste bara sova några timmar först...
Vill bara önska er en riktigt trevlig resa med många fantastiska kulinariska upplevelser! Det ska bli spännande att följa!
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av e5m1r »

Jag är lite tjatig med kustvägar............ men glöm inte att ta kustvägen från Genova :)
Kör försiktigt och ha det så kul
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Tack för lyckönskningarna! Förstår att ni (med rätta) misstänkte att jag är en morgontrött jäkel...

Nu är vi i alla fall på väg! Och det är redan dags för dagens första laddstopp: Köge SC! Vi hade egentligen inte behövt stanna här, men Monstret samlar på besökta superchargers (han visar stolt upp dem på en lista i displayen) och det här ju dessutom första gången vi är utomlands ihop!

När vi kom var det bara en vit Model S som var här, men nu har vi även fått sällskap av en röd!
image.jpeg
Nu kommer säkert bilden hamna felvänd och halva forumet kommer utropa en unisont "åh, vilken inkompetent jäkel", men det är smällar man får ta!

Solen skiner och vi är på väg!
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Till den här laddstationen anlände vi med ett Braak! Monstret har nu fått lite välförtjänt energi efter den tuffa båtresan (där han fick trängas med arter av betydligt lägre klass) och efterföljande Autobahn-race. Tyvärr var maten ganska tråkig här, så sambon och jag blev inte lika nöjda som bilen.

Så här ser det ut på Braak SC (strax norr om Hamburg):
image.jpeg
Tre Model S och - två Skodor...
Model S 85D
Användarvisningsbild
oset
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 10 apr 2015 23:04
Ort: Täby

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av oset »

Vi tyckte nog att Braak var den smarrigaste SuC av de ca 10 vi besökt i Tyskland. Men då gillar vi ju bakverk mer än "riktig" mat vid SuC paus. En del ICE-problem även då vi var där.
S100D: midnight silver, 2018-09, 3LR AWD: vit, 2019-10
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

oset skrev:
Vi tyckte nog att Braak var den smarrigaste SuC av de ca 10 vi besökt i Tyskland. Men då gillar vi ju bakverk mer än "riktig" mat vid SuC paus. En del ICE-problem även då vi var där.
Jag håller med om att de där bakverken verkligen såg supersmarriga ut, men eftersom vi var inställda på att äta lite "riktig" mat valde vi äggröra med bacon. Bad choice...

Vill i samband med denna text även passa på att be om ursäkt för mina slarviga supercharger-förkortningar! Det är alltså superchargers - och inte servicecenter - som vi besökt idag.

Just nu befinner vi oss för övrigt på SuC Rhüden. Hamburgare med ost och ägg beställd...
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Då har det blivit dags att summera första resdagen. Det blev tre laddstopp i Tyskland: Braak, Rhüden och Malsfeld. Den sistnämnda var en ren säkerhetsåtgärd för att toppa upp lite, så att vi inte riskerar något under morgondagen. Jag räknade nämligen inte med att få någon laddning under natten.

Malsfelds SuC utmärkte sig genom sina små rutor - och Monstret fick göra skäl för sitt smeknamn!
image.jpeg
Som synes har man även tänkt på de stackars fossilbilsåkande husvagnsägarna i Malsfeld. För även om laddrutorna är små rymmer de ledigt ett parkerande husvagnsekipage!
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Inatt bor vi alltså i Fulda. Det är en trevlig och ganska stillsam småstad. Efter att ha fått hålla tillgodo med enkel vägkrogsmat hela dagen såg vi fram emot lite fine dining ikväll. För detta ändamål hade vi bokat bord på ett ställe som heter Goldener Karpfen. De bjöd (nåja...) på väldigt bra mat strax under stjärnnivå och överraskande nog hade de även en riktigt bra vinlista! Kan rekommenderas!

På vägen hem till hotellet, mätta och belåtna, råkade vi dessvärre ut för de här lokala ligisterna:
image.jpeg
Imorgon åker vi vidare mot Bern!
Senast redigerad av MartinE, redigerad totalt 2 gång.
Model S 85D
Användarvisningsbild
Elfort
Teslaägare
Inlägg: 147
Blev medlem: 30 jun 2016 21:56

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Elfort »

Jag måste säga att jag älskar den här typen av reseskildringar! Inte minst när det blandas in mat och dryck. Reims bjuder ju på grymma bistroer. Jag tänkte ta Tessan på en tur till London lite senare i sommar och höst. Inte omöjligt att jag tar en tur genom Reims då. Hursomhelst, trevlig läsning!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Elfort skrev:
Jag måste säga att jag älskar den här typen av reseskildringar! Inte minst när det blandas in mat och dryck. Reims bjuder ju på grymma bistroer. Jag tänkte ta Tessan på en tur till London lite senare i sommar och höst. Inte omöjligt att jag tar en tur genom Reims då. Hursomhelst, trevlig läsning!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tack! Ja, det finns många bra restauranger i Champagne!

London låter också trevligt! Men jag måste passa på att varna dig! Min kompis var där förra året och det verkar som att folk körde hur som helst, många t o m på fel sida vägen! Det värsta av allt var dock att folk i allmänhet var väldigt aggressiva mot min kompis när han var ute på vägarna, trots att han kör väldigt försiktigt.
Senast redigerad av MartinE, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

e5m1r skrev:
Jag är lite tjatig med kustvägar............ men glöm inte att ta kustvägen från Genova :)
Kör försiktigt och ha det så kul
Man får gärna tjata om just kustvägar! Och just den vägen, fram till Cannes, är självklart inplanerad.

För övrigt kan man konstatera att besöka superchargers i Tyskland påminner ganska mycket om där hemma, d v s man träffar på en massa norrmän, svenskar och danskar (i den ordningen). De flesta svenskar är noga med att hälsa, men de få tyskar man stöter på (på laddstationerna) verkar ganska inåtvända. Framförallt de som kör fossilbil... Men även de som faktiskt kör Tesla. Vissa av dem beter sig dessutom lite extra lustigt! Igår stötte jag på en familj bestående av ett par i 30-årsåldern och ett i 60-årsåldern. Eftersom det är väldigt varmt i luften dessa dagar blir det så klart ännu varmare i bilen när den står och laddar och även tyskarna besvärades av detta. Men istället för att sätta på kylan i bilen via appen körde de en riktig sommarklassiker: öppna alla fyra dörrarna och vänta tio minuter innan vi åker vidare! Eftersom de inte ville bli störda när jag försökte hälsa på dem en stund tidigare, hade jag inte hjärta att störa dem mitt i denna vädringsritual.
Model S 85D
Användarvisningsbild
JoakimG
Teslaägare
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 maj 2015 23:54
Ort: Domsten
Kontakt:

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av JoakimG »

Bild

Varmt tips på Supercharger deluxe. Forte dei Marmi, Italien. Fritt bad, handdukar och 15% på maten. Öppnade för en vecka sedan.
Nu bär det norr ut till Affi.
Rekommenderas!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

JoakimG skrev:
Bild

Varmt tips på Supercharger deluxe. Forte dei Marmi, Italien. Fritt bad, handdukar och 15% på maten. Öppnade för en vecka sedan.
Nu bär det norr ut till Affi.
Rekommenderas!

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Underbart! Det är precis sådana tips jag efterfrågar! Keep them coming!

Just nu på SuC Neuberg utanför Frankfurt. Inte många badmöjligheter här. Däremot några spontanparkerare mitt på vägen (i vägen)...
image.jpeg
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

image.jpeg
Spontanparkeringen framför vår bil fortsätter. Kanske bäst att vi lämnar innan vi blivit helt blockerade! :?
Senast redigerad av MartinE, redigerad totalt 1 gånger.
Model S 85D
Användarvisningsbild
Mgyllestad
Teslaägare
Inlägg: 31
Blev medlem: 31 maj 2015 13:45
Ort: Kungälv

Roadtrip i Europa

Inlägg av Mgyllestad »

MartinE skrev:
Då har det blivit dags att summera första resdagen. Det blev tre laddstopp i Tyskland: Braak, Rhüden och Malsfeld. Den sistnämnda var en ren säkerhetsåtgärd för att toppa upp lite, så att vi inte riskerar något under morgondagen. Jag räknade nämligen inte med att få någon laddning under natten.

Malsfelds SuC utmärkte sig genom sina små rutor - och Monstret fick göra skäl för sitt smeknamn!
image.jpeg
Som synes har man även tänkt på de stackars fossilbilsåkande husvagnsägarna i Malsfeld. För även om laddrutorna är små rymmer de ledigt ett parkerande husvagnsekipage!
Då var det du som stod när vi kom in, motsatt väg, tillbaka till Sverige. Bild Avklarat ca 520 mil i Tyskland och Frankrike. Trevlig resa!
Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Mgyllestad skrev:
MartinE skrev:
Då har det blivit dags att summera första resdagen. Det blev tre laddstopp i Tyskland: Braak, Rhüden och Malsfeld. Den sistnämnda var en ren säkerhetsåtgärd för att toppa upp lite, så att vi inte riskerar något under morgondagen. Jag räknade nämligen inte med att få någon laddning under natten.

Malsfelds SuC utmärkte sig genom sina små rutor - och Monstret fick göra skäl för sitt smeknamn!
image.jpeg
Som synes har man även tänkt på de stackars fossilbilsåkande husvagnsägarna i Malsfeld. För även om laddrutorna är små rymmer de ledigt ett parkerande husvagnsekipage!
Då var det du som stod när vi kom in, motsatt väg, tillbaka till Sverige. Bild Avklarat ca 520 mil i Tyskland och Frankrike. Trevlig resa!
Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Kul! Back to back! :D

Hoppas ni också hade en bra resa!
Model S 85D
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av Svenssons »

Tesla har ju lite tips om att ladda i Europa. Kanske lite sent när man väl är ute och reser men kan vara bra att kolla innan man reser:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-abroad
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Svenssons skrev:
Tesla har ju lite tips om att ladda i Europa. Kanske lite sent när man väl är ute och reser men kan vara bra att kolla innan man reser:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-abroad
Den hade jag missat! Verkar väldigt bra.
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

Då är dag två tillända. Idag har vi åkt från Fulda i Tyskland (ca tio mil nordost om Frankfurt) till Bern i Schweiz. Bortsett från lite irriterande Stau på Autobahn löpte turen på bra. Det behövdes bara två laddstopp idag, på SuC Neuberg och SuC Achern (båda i Tyskland). I Achern såg det ut så här, efter att jag skrämt iväg en felparkerad Peugeot med förvirrade tyskar:
image.jpeg
(Från höger: En facelift, en nytvättad blå skönhet, Monstret och en brun rackare)

Sambon, som aldrig sett den faceliftade Model S tidigare, utbrast spontant: "Den är ju inte alls lika snygg som vår!" :)

Kvällen har alltså tillbringats i Bern och det är en mycket fin stad! De som bestämmer här verkar dessutom vara väldigt medvetna om hur dyrt här är för alla stackars turister, för alla hotellgäster får var sitt kort som låter en åka gratis med lokaltrafiken. En trevlig och smart gest som fler städer borde ta efter, tycker jag! Vi utnyttjade möjligheten genom att åka spårvagn från hotellet till kvällens restaurang. Vi åt på Jack's Brasserie, ett traditionellt brasserie av hög klass. Det blev var sin fisk- och skaldjurstallrik, som var väldigt bra. Till efterrätt delade vi på en Käseplatte, som dessvärre blev en besvikelse. Till att börja med visade det sig att endast en av fem ostar var schweizisk! :o Herr Ober, was meinst du? Liksom. Här har vi åkt till ostlandet nr 1 och så bjuds vi på fransk och italiensk ost??? Hallå! Dessutom var urvalet tämligen mediokert. Nåväl, vi får ta igen det imorgon när vi kommer till Gruyères!
Model S 85D
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

På SuC Neuberg träffade vi på den här tyska taxin i klassisk tysk taxi-smutsvit färg:
image.jpeg
Notera placeringen av taxi-skylten!
Model S 85D
Användarvisningsbild
drakbane
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 okt 2015 10:36
Ort: Asmundtorp

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av drakbane »

Svenssons skrev:
Tesla har ju lite tips om att ladda i Europa. Kanske lite sent när man väl är ute och reser men kan vara bra att kolla innan man reser:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-abroad
Den var bra!!

--

O sugen blir man!
Var gör man av med barn o hundar, o frun om jag fortsätter såhär :lol: :lol: :lol: :lol:
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare
Inlägg: 844
Blev medlem: 15 dec 2014 14:02
Ort: Stockholm

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av _TonyV »

Svenssons skrev:
Tesla har ju lite tips om att ladda i Europa. Kanske lite sent när man väl är ute och reser men kan vara bra att kolla innan man reser:

https://www.tesla.com/sv_SE/support/charging-abroad
Ja en bra ide och hjälp, men eftersom det ändå blir komplext med alla varianter så kanske det även är svårt få med de 3 stora spelarna utanför tesla.

- Subscription Requirements
- You can use Fortum Charge & Drive, but require a subscription to access the CHAdeMO and Type 2 stations across major highways.

Att ha med åtminstone Clever ochså, Vattenfall. ja. sen resten är små skuttar.
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11847
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av HelectriC »

MartinE skrev:
På SuC Neuberg träffade vi på den här tyska taxin i klassisk tysk taxi-smutsvit färg:
image.jpeg
Notera placeringen av taxi-skylten!
Inte smutsvit, färgen heter "elfenbensvit" :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
MartinE
Teslaägare
Inlägg: 172
Blev medlem: 15 dec 2015 16:18

Re: Roadtrip i Europa

Inlägg av MartinE »

HelectriC skrev:
MartinE skrev:
På SuC Neuberg träffade vi på den här tyska taxin i klassisk tysk taxi-smutsvit färg:
image.jpeg
Notera placeringen av taxi-skylten!
Inte smutsvit, färgen heter "elfenbensvit" :)
Det var en ytterst välvillig tolkning! Jag kan sträcka mig till "ljusbeige"! :D
Model S 85D
Skriv svar