Okynneskörning 2.0

Reseberättelser över långresor du har gjort, alt frågor inför de du tänker göra.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Okynneskörning 2.0

Inlägg av Oppfinnarn »

Skellefteå1.jpg
När man ända skulle vara i hufvudstaden i helgen samt jobb där på måndagen, varför inte ta och och förlänga 2*60-mila trippen med en "liten" tur på 2*90 mil upp till ens "heimat" Luleå, nu när man kan göra den turen :) ? Det kostar ju lixom "inget" .... :mrgreen:

Sagt och gjort, började upp till brodern i Sundsvall Måndag kväll, som dagen till ära hade fixat ett trefasuttag i garaget för att fira min ankomst 8-) (hade förvarnat om min ankomst 3-4 dagar innan). Det kallar jag broderkärlek :D ! Sedan en tur upp till Luleå på Tisdagen och hälsa på gamla vänner. Man klarar Skellefteå-Luleå ToR (26 mil) men då det blev några provrundor fick jag ta två timmar 11 kW, type 2 i P-huset Karpen Luleå för att ha lite marginal) Trodde jag skulle vara ensam på SuC:s där i norr, men icke sa nicke. Hade sällskap av en blå "kompis" Umeå/Skellefteå som skulle vidare till Arvidsjaur (kanske någon här?). Onsdag, där jag bl.a kunde utnyttja laddtiden i Skellefteå för en videokonferens (#DigitalNomad) avslutades på Scandic hotell Väst Gävle (som har vanliga 10A vägguttag i carportarna som man kan utnyttja), och sedan tillbaka ner till de sydligaste delarna av landet på torsdagen.

Totalt 323 mil inklusive ett antal provturer :), 201 Wh/km.
Efter 4000 mil verkar jag ha 62.5 kWh batteri att använda, hur står det sig i förhållande till andra 70-modeller? (Tack Teslaclubkompis blincoln för din ruttplanerare, och tack för att du la till "batteridegradation" :) )

Vidare, autopiloten är ju helt fantastisk, körde nog 85-90% av tiden med det. Blir det mörkt och regn samt 2+1 väg så vinglar den lite ffa när man går från 2 till 1 fil, så då får man vara beredd ta över förarrollen.

Bifogar några bilder från de 3 nordligaste SuC:s, som "bevis". Bilen i Umeå är dock inte min, utan den som var på väg till A-jaur, men fin färg hade den också :-D.

Har insett ett stort problem att äga en Tesla...
Okynneskörningen kan bli ganska rejäl :D .
Umeå.jpg
Övik.jpg
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
blincoln
Teslaägare
Inlägg: 1016
Blev medlem: 25 aug 2016 21:57
Ort: Lund

Re: Okynneskörning 2.0

Inlägg av blincoln »

Det var ett grymt seriöst test av ruttplaneraren får jag säga! När du köper AP2.0 kan du ju jobba hela vägen också och inte bara i laddpauserna
Model S 90D 2016 med regnsensor | https://abetterrouteplanner.com
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Okynneskörning 2.0

Inlägg av Peter Holm »

Oppfinnarn skrev:
Skellefteå1.jpg
När man ända skulle vara i hufvudstaden i helgen samt jobb där på måndagen, varför inte ta och och förlänga 2*60-mila trippen med en "liten" tur på 2*90 mil upp till ens "heimat" Luleå, nu när man kan göra den turen :) ? Det kostar ju lixom "inget" .... :mrgreen:

Sagt och gjort, började upp till brodern i Sundsvall Måndag kväll, som dagen till ära hade fixat ett trefasuttag i garaget för att fira min ankomst 8-) (hade förvarnat om min ankomst 3-4 dagar innan). Det kallar jag broderkärlek :D ! Sedan en tur upp till Luleå på Tisdagen och hälsa på gamla vänner. Man klarar Skellefteå-Luleå ToR (26 mil) men då det blev några provrundor fick jag ta två timmar 11 kW, type 2 i P-huset Karpen Luleå för att ha lite marginal) Trodde jag skulle vara ensam på SuC:s där i norr, men icke sa nicke. Hade sällskap av en blå "kompis" Umeå/Skellefteå som skulle vidare till Arvidsjaur (kanske någon här?). Onsdag, där jag bl.a kunde utnyttja laddtiden i Skellefteå för en videokonferens (#DigitalNomad) avslutades på Scandic hotell Väst Gävle (som har vanliga 10A vägguttag i carportarna som man kan utnyttja), och sedan tillbaka ner till de sydligaste delarna av landet på torsdagen.

Totalt 323 mil inklusive ett antal provturer :), 201 Wh/km.
Efter 4000 mil verkar jag ha 62.5 kWh batteri att använda, hur står det sig i förhållande till andra 70-modeller? (Tack Teslaclubkompis blincoln för din ruttplanerare, och tack för att du la till "batteridegradation" :) )

Vidare, autopiloten är ju helt fantastisk, körde nog 85-90% av tiden med det. Blir det mörkt och regn samt 2+1 väg så vinglar den lite ffa när man går från 2 till 1 fil, så då får man vara beredd ta över förarrollen.

Bifogar några bilder från de 3 nordligaste SuC:s, som "bevis". Bilen i Umeå är dock inte min, utan den som var på väg till A-jaur, men fin färg hade den också :-D.

Har insett ett stort problem att äga en Tesla...
Okynneskörningen kan bli ganska rejäl :D .
Jo då, det gick fint till Arvidsjaur och väl där bjöd jag på fyra provkörningar.
Måste säga att det var kul att få sällskap av en så fin och blå ;)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Okynneskörning 2.0

Inlägg av Peter Holm »

Det slog mig under resan att jag såg färre elbilar på de 190 milen än jag normalt gör till och från jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Okynneskörning 2.0

Inlägg av Oppfinnarn »

Peter Holm skrev:
Det slog mig under resan att jag såg färre elbilar på de 190 milen än jag normalt gör till och från jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, elbil är väl ganska okända begrepp på ställen där man pratar "grannbyn 10 mil bort", och snabbladdare inte byggs ut. Skulle gissa att norrlandskuststräckan Umeå-Luleå fått besök av fler Teslor sedan början av Oktober (och starten av SuCs) än som besökt städerna de första 9 månaderna i år :-).

Såg bara din plus en Tesla i Luleå, sträckan S-vall-Luleå-S-vall btw.
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Okynneskörning 2.0

Inlägg av LarsL »

Oppfinnarn skrev:
Ja, elbil är väl ganska okända begrepp på ställen där man pratar "grannbyn 10 mil bort", och snabbladdare inte byggs ut.
Jo, men brytpunkten då det blir olönsamt med fossilbil måste ju vara väldigt nära? De behöver bara se bortom kapitalet och börja räkna mil eller månadskostnad.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Okynneskörning 2.0

Inlägg av Peter Holm »

Absolut pratade med en vars fru hade 9 mil enkel resa varje dag. Då går det relativt fort att räkna hem skulle jag tro.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8574
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Okynneskörning 2.0

Inlägg av Pontus »

Tror ni att AP2 kommer lära sig av okynneskörningar, dvs kör en liten runda när det inte finns något i almanackan?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
strejf
Teslaägare
Inlägg: 245
Blev medlem: 03 sep 2016 22:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Okynneskörning 2.0

Inlägg av strejf »

Oppfinnarn skrev:
Peter Holm skrev:
Det slog mig under resan att jag såg färre elbilar på de 190 milen än jag normalt gör till och från jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, elbil är väl ganska okända begrepp på ställen där man pratar "grannbyn 10 mil bort", och snabbladdare inte byggs ut. Skulle gissa att norrlandskuststräckan Umeå-Luleå fått besök av fler Teslor sedan början av Oktober (och starten av SuCs) än som besökt städerna de första 9 månaderna i år :-).

Såg bara din plus en Tesla i Luleå, sträckan S-vall-Luleå-S-vall btw.
Det stämmer bra med mina observationer som Örnsköldsviks-bo. Tidigare har jag bara sett en Tesla i Övik någonsin (finn bara en enda ägare i Övik vad jag känner till). Sedan superchargers kom igång har jag sett tre stycken.
Tesla Investerare
Tesla Model 3 2019
Användarvisningsbild
Oppfinnarn
Teslaägare
Inlägg: 484
Blev medlem: 08 aug 2015 11:11
Ort: Bjärred

Re: Okynneskörning 2.0

Inlägg av Oppfinnarn »

strejf skrev:
Oppfinnarn skrev:
Peter Holm skrev:
Det slog mig under resan att jag såg färre elbilar på de 190 milen än jag normalt gör till och från jobbet.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, elbil är väl ganska okända begrepp på ställen där man pratar "grannbyn 10 mil bort", och snabbladdare inte byggs ut. Skulle gissa att norrlandskuststräckan Umeå-Luleå fått besök av fler Teslor sedan början av Oktober (och starten av SuCs) än som besökt städerna de första 9 månaderna i år :-).

Såg bara din plus en Tesla i Luleå, sträckan S-vall-Luleå-S-vall btw.
Det stämmer bra med mina observationer som Örnsköldsviks-bo. Tidigare har jag bara sett en Tesla i Övik någonsin (finn bara en enda ägare i Övik vad jag känner till). Sedan superchargers kom igång har jag sett tre stycken.
SuCs är för Teslor som sötsaker är för getingar ... bygg en SuC och vips så kommer Teslor :mrgreen:
#Oppfinnarn went Electric 2015-10-02.... Blå Model S 70D samt ytterligare en Modell S 75D inköpt 2018-09-28 ... och efter mer än 32000 mil med elbil, varför bara ha två Tesla Model S... när man kan ha tre, så det blev en Model S AWD 2023-12-22 :) ....
Skriv svar