Ja, när du har en Tesla (vin) så är det ok.rightnow skrev:Kan man köpa mer än 1 ? Skulle vilja ha 2 eller 3.
Flera här på forat som har iaf två st.
Moderator: Redaktion
Ja, när du har en Tesla (vin) så är det ok.rightnow skrev:Kan man köpa mer än 1 ? Skulle vilja ha 2 eller 3.
Nu om man skall vara petig så är Wall connectorn ingen laddare för laddaren sitter ju i bilenSvenssons skrev:Teslans laddare är egentligen en helt vanlig Typ 2 Mode 3-laddbox
Mycket riktigt, det är ingen laddare och det är därför jag skrev att den egentligen är en laddboxAnders77 skrev:Nu om man skall vara petig så är Wall connectorn ingen laddare för laddaren sitter ju i bilenSvenssons skrev:Teslans laddare är egentligen en helt vanlig Typ 2 Mode 3-laddbox
Inte ofta man ser dig Svensson skriva nått fel, så jag blev bara tvungen att hugga lite
Japp, detta är den bästa lösningen. Den Wall Connector som är master begränsar då effekten som kan tas och bägge kan då vara ipluggade och ladda på snabbaste och smidigaste sätt. Tror också att Teslas Wll Connector står sig mycket bra prisjämförelse, särskilt när man lägger in krav på effektbalansering.Verdi skrev:Om jag ska ladda både Teslan och i3:an samtidigt. Är det bäst att köpa två Tesla boxar och låta de fördela effekten mellan båda bilarna?
Jag behöver kvitto med avdragbar moms. Men det är lugnt. Kostar inte så farligt mycket.peken skrev:Eller så köper man en av privatperson. Jag sökte här på forumet och fick tag på en som var ny i obruten förpackning. Så nu har jag installerat wall connector hemma fast vi har ingen elbil Frun har beställt en egolf dock. När jag väl får min model 3 blir det en wall connector till.
Skatteverket anger att det räknas som extrautrustning, MEN att det inte uppstår något förmånsvärde. Så det är "riskfritt".Verdi skrev:Jag behöver kvitto med avdragbar moms. Men det är lugnt. Kostar inte så farligt mycket.peken skrev:Eller så köper man en av privatperson. Jag sökte här på forumet och fick tag på en som var ny i obruten förpackning. Så nu har jag installerat wall connector hemma fast vi har ingen elbil Frun har beställt en egolf dock. När jag väl får min model 3 blir det en wall connector till.
Frågan är om man får/kan/törs göra avdrag för installationsarbetet hemma? Det är ju mitt "kontor".
Laddbox (garageladdare) för elbil som bekostas av arbetsgivaren
och som anskaffats och används uteslutande för förmånsbil utgör i sig
extrautrustning. Utrustningen undantas dock vid beräkning av extrautrustning
för sådan jämförbar bil som inte kan laddas för drift med el,
och medför då ingen beskattning.
Om uttaget/matningen är 16A trefas så är det ingen skillnad mellan laddbox eller UMC med trefas. Däremot klarar UMC endast 16A trefas, medans laddboxen klarar 32A trefas. Oftast har man dock inte 32A hemma, utan det finns på andra, industriella byggnader och liknande.Tobias L skrev:Tack för tips och hjälp. Kan man ladda och i så fall ladda lika snabbt utan en Wall Box om man har dragit 3 fas? Alltså att man bara kopplar in kabeln från bilen direkt i det uttaget?
Men det är ingen risk för bilen. Och wall connectorn får sitta utomhus och tål regn.gellerstam skrev:Ja, UMC ( framförallt äldre) har ej tillräcklig IP klassning för att tåla regn mendan WC har det.
Teslas box är halva priset om du jämför med andra 11kW-laddare. Teslas kostar drygt 5k och Halo-boxen cirka 12k.dhanjel skrev:Finns det någon fördel med.teslas laddare mot tex Halo (http://charge-amps.com/products/?lang=sv) mer än att det står Tesla på den?
Nope. Halon har dessutom inbyggd typ B jordfelsbrytare vilket gör installationen billigare och i slutänden hela paketet billigare än Teslas med laddahemmastöd.dhanjel skrev:Finns det någon fördel med.teslas laddare mot tex Halo (http://charge-amps.com/products/?lang=sv) mer än att det står Tesla på den?