Earth-to-Earth
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1734
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Earth-to-Earth
Utsläppen, i samband med kurskorrigeringar och för att påbörja återinträdet, bör väl räknas som minus va? D.v.s man flyttar ju så att säga CO2 från atmosfären och släpper ut utanför. Detta under förutsättning så klart att bränsletillverkningen på något sätt baseras på CO2 från atmosfären.
Driver sajten Car.info
Re: Earth-to-Earth
CO2 i låg omloppsbana försvinner inte nödvändigtvis ut ur jordens påverkan. Den gaserna ligger fortfarande i omlopp runt jorden och kan falla ner på lägre höjd och direkt påverka klimatet. Men precis hur det fungerar behövs nog en "rocket scientist" att göra beräkningar på.Franz skrev:Utsläppen, i samband med kurskorrigeringar och för att påbörja återinträdet, bör väl räknas som minus va? D.v.s man flyttar ju så att säga CO2 från atmosfären och släpper ut utanför. Detta under förutsättning så klart att bränsletillverkningen på något sätt baseras på CO2 från atmosfären.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Earth-to-Earth
För en som är 190 cm lång så är en 12 timmars resa på flyg inge vidare. Jag har inte råd med business class och det är generellt trångt och jävligt. Risk för blodpropp i benen och så sover jag så dåligt med någon som försöker fälla sitt säte emot mina knän.TiborBlomhall skrev:Halvsova 12 timmar, käka och dricka gott, titta på nån film._TonyV skrev:Vem vill åka rymdraket? Big Fucking Rocket
Till thailand på 30 min. Eller som det sägs vart som helst på jorden på under en timme !
Eller sitta med en elefant på bröstkorgen i 10 minuter (3g acceleration), spy som en get i 10 minuter och sedan sätter sig elefanten på dig igen vid återinträdet?
Många människors första reaktion på tyngdlöshet är att spy. Det är därför NASA-s träningsflygplan för 0g heter "vomit comet".
Nä, 10 minuter som är obekvämt och sedan tyngdlöshet i några minuter. Det köper jag.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Earth-to-Earth
Lite gammalmodigt tycker jag. I StarTreck strålade de folk! Visserligen bara en åt gången med det gick på några sekunder!bjelkeman skrev:För en som är 190 cm lång så är en 12 timmars resa på flyg inge vidare. Jag har inte råd med business class och det är generellt trångt och jävligt. Risk för blodpropp i benen och så sover jag så dåligt med någon som försöker fälla sitt säte emot mina knän.TiborBlomhall skrev:Halvsova 12 timmar, käka och dricka gott, titta på nån film._TonyV skrev:Vem vill åka rymdraket? Big Fucking Rocket
Till thailand på 30 min. Eller som det sägs vart som helst på jorden på under en timme !
Eller sitta med en elefant på bröstkorgen i 10 minuter (3g acceleration), spy som en get i 10 minuter och sedan sätter sig elefanten på dig igen vid återinträdet?
Många människors första reaktion på tyngdlöshet är att spy. Det är därför NASA-s träningsflygplan för 0g heter "vomit comet".
Nä, 10 minuter som är obekvämt och sedan tyngdlöshet i några minuter. Det köper jag.
Model S P85D,
Re: Earth-to-Earth
Definitivt hellre en timme i en raket än en halv-/heldag i en sardinburk.
Model S85D -15, "Voltaire"
Re: Earth-to-Earth
Håller med. Gammalmodigt. Men vadå en åt gången? Nej, det finns inga begränsningar för hur många man kan beama samtidigt. I början kunde man bara beama från och till transport-plattorna som folk ställde sig på, senare kunde man beama till och från vilken plats som helst. Det största som mig veterligen har beamats är två knölvalar, inklusive vatten. De beamades från havet direkt in i en stor bassäng ombord på en klingonsk warbird.Foluke skrev:Lite gammalmodigt tycker jag. I StarTreck strålade de folk! Visserligen bara en åt gången med det gick på några sekunder!
När Elon får till det blir jag impad. Men Scotty är bättre än Elon.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- Tars
- Teslaägare
- Inlägg: 6521
- Blev medlem: 22 feb 2015 11:59
- Ort: Sigtuna
- Referralkod: ts.la/michael4548
Re: Earth-to-Earth
mati skrev:Håller med. Gammalmodigt. Men vadå en åt gången? Nej, det finns inga begränsningar för hur många man kan beama samtidigt. I början kunde man bara beama från och till transport-plattorna som folk ställde sig på, senare kunde man beama till och från vilken plats som helst. Det största som mig veterligen har beamats är två knölvalar, inklusive vatten. De beamades från havet direkt in i en stor bassäng ombord på en klingonsk warbird.Foluke skrev:Lite gammalmodigt tycker jag. I StarTreck strålade de folk! Visserligen bara en åt gången med det gick på några sekunder!
När Elon får till det blir jag impad. Men Scotty är bättre än Elon.
Är inne på Tesla nr 22 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Just nu ingen tesla....
https://lazystore.se/products/white-mid ... 913d&_ss=r
Re: Earth-to-Earth
Samma längd och samma problematik. Och viker man ut benen i gången får man passa sig för vagnar och dylikt som passerar förbi. Föredrar nog också 2-3G och lite tyngdlöshet under 30-60 minuter. Kanskebjelkeman skrev:För en som är 190 cm lång så är en 12 timmars resa på flyg inge vidare. Jag har inte råd med business class och det är generellt trångt och jävligt. Risk för blodpropp i benen och så sover jag så dåligt med någon som försöker fälla sitt säte emot mina knän.
Nä, 10 minuter som är obekvämt och sedan tyngdlöshet i några minuter. Det köper jag.
Tror jag på detta då, hmm. När man har skjutit upp 1000+ BFR och landat perfekt så kanske någon nappar på idén. 2030 ?
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5525
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Earth-to-Earth
Så nära teleportering man kan komma... Coolt
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Earth-to-Earth
Att köra Tesla är väl ett bra sätt att förbereda sig på g-krafter
Tar raketen alla gånger. Synd på filmerna bara... på 30 minuter hinner man ju bara checka TCS.
Tar raketen alla gånger. Synd på filmerna bara... på 30 minuter hinner man ju bara checka TCS.
Model Y (Tidigare Model S 100D, Model S 85)
Re: Earth-to-Earth
Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Re: Earth-to-Earth
Känns som att Elon sprider en massa "geniala" idéer runt sig och hoppas på det bästa. Känns lite oseriöst.LarsL skrev:Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Re: Earth-to-Earth
Säkerhetsmässigt är det ingen större skillnad på det konceptet och en airbus380. Båda systemen litar helt på att maskinen innehåller redundans i de viktigare systemen, och båda systemen skulle ha katastrofala haverier för de inblandade om dessa system inte fungerade. Så det finns inget egentligt konceptuellt som skiljer dem åt därvidlag.
Vad gäller g krafterna vidhåller jag nog mer och mer vad jag skrivit tidigare, det finns faktiskt utrymme att göra den här lösningen på ett sådant sätt att den i mångt och mycket har mycket modesta g krafter. Man kan ex. jobba med den aerodynamiska inbromsningen och attityden på skeppet och stolarna för att få en utjämning som minimerar g krafterna.
Så helt omöjligt koncept är det inte.
Vad gäller g krafterna vidhåller jag nog mer och mer vad jag skrivit tidigare, det finns faktiskt utrymme att göra den här lösningen på ett sådant sätt att den i mångt och mycket har mycket modesta g krafter. Man kan ex. jobba med den aerodynamiska inbromsningen och attityden på skeppet och stolarna för att få en utjämning som minimerar g krafterna.
Så helt omöjligt koncept är det inte.
Re: Earth-to-Earth
Nåja. Lite skillnad är det allt. Att lämna atmosfären kräver lite andra krafter och så har du ju återinträdet också som inte heller är riskfritt.
Det kan säkert göras men kostnaderna är ju astronomiska.
Samma med de där tunnlarna som ska bygga bort bilköerna. Går säkert även om det blir galet dyrt och komplext.
Kanske jag som är tråkig och det är ju roligt med stora visioner men jag har svårt att se att detta blir verklighet under min livstid.
Det kan säkert göras men kostnaderna är ju astronomiska.
Samma med de där tunnlarna som ska bygga bort bilköerna. Går säkert även om det blir galet dyrt och komplext.
Kanske jag som är tråkig och det är ju roligt med stora visioner men jag har svårt att se att detta blir verklighet under min livstid.
Re: Earth-to-Earth
Har svårt att se nyttan för massan. (för affärsresenärer däremot ser jag tidsvinsten som rimlig)
Tycker att kunna ta en 7-12 timmars flygning är en del av resupplevelsen. men för att ta sig dit där bfr startar och landar behöver man ände kanske 4-5 timmar + några timmar i säkerhetszonen och in och utcheckning och väntan)
miljövinsten är nog nära noll. jag menar man skall ändå försöka sova på resan (har svårt för att klara det numera) och motverka jetlaggen.
men man skall aldrig säga aldrig, om 10 år kanske erbjudandet fanns och då är frågan skall man betala lika mycket och resan tar 1 h eller 24h. (säg paris-australien) så kommer det vara svårt att säga nej. (fast jag tror en mer realistisk är 2 h timmar att göra resan behaglig). det tills det sker en olycka som med concordplanet pga av en plastbit på startbanan. vad hände med det resesättet efter att folk sett videor hur planet förintas i luften? (trots att flygplan störtar titt som tätt)
Tycker att kunna ta en 7-12 timmars flygning är en del av resupplevelsen. men för att ta sig dit där bfr startar och landar behöver man ände kanske 4-5 timmar + några timmar i säkerhetszonen och in och utcheckning och väntan)
miljövinsten är nog nära noll. jag menar man skall ändå försöka sova på resan (har svårt för att klara det numera) och motverka jetlaggen.
men man skall aldrig säga aldrig, om 10 år kanske erbjudandet fanns och då är frågan skall man betala lika mycket och resan tar 1 h eller 24h. (säg paris-australien) så kommer det vara svårt att säga nej. (fast jag tror en mer realistisk är 2 h timmar att göra resan behaglig). det tills det sker en olycka som med concordplanet pga av en plastbit på startbanan. vad hände med det resesättet efter att folk sett videor hur planet förintas i luften? (trots att flygplan störtar titt som tätt)
Re: Earth-to-Earth
Järnvägarna bedömdes som ohanterliga för att människor inte skulle klara hastigheten på 35 km/t (eller vad det var). Expertutlåtanden!Verdi skrev:Nåja. Lite skillnad är det allt. Att lämna atmosfären kräver lite andra krafter och så har du ju återinträdet också som inte heller är riskfritt.
Det kan säkert göras men kostnaderna är ju astronomiska.
Samma med de där tunnlarna som ska bygga bort bilköerna. Går säkert även om det blir galet dyrt och komplext.
Kanske jag som är tråkig och det är ju roligt med stora visioner men jag har svårt att se att detta blir verklighet under min livstid.
Jag nöjer mig med att kolla på avstånd och inte köpa aktier i raketfabriken. " Den som lever får se!"
Model S P85D,
Re: Earth-to-Earth
Japp,Verdi skrev:Känns som att Elon sprider en massa "geniala" idéer runt sig och hoppas på det bästa. Känns lite oseriöst.LarsL skrev:Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Betalningstjänster på internet utan att gå via bank? Vem skulle kunna tänka sig använda sådana saker?
Elbilar? Dessa hade ju GM redan skrotat.
Rymdraketer som kommer tillbaka? Dessa skickar man ju upp i rymden och hoppas att de aldrig mer kommer ner eftersom det då betyder att de har exploderat.
Borra tunnlar? Måste vara hemskt komplicerat och tänk på hur mycket ventilation som krävs när man kör med avgasbilar i dessa.
Man måste vara oseriös när man skapar ett bolag som man säljer för 1,5 miljarder dollar, grundar ett nytt bolag som i år nästan har 50% av marknadsandel i en miljardindustri och nästa år räknas ha 65%, samtidigt bygger upp ett annat bolag som nu har ett marknadsvärde på 57 miljarder dollar. Rätt oseriöst faktiskt...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Earth-to-Earth
Lite skillnad ändå på det han har gjort och det han säger sig vilja göra. Redan självkörande bilar är en utopi som jag ser det.Svenssons skrev:Japp,Verdi skrev:Känns som att Elon sprider en massa "geniala" idéer runt sig och hoppas på det bästa. Känns lite oseriöst.LarsL skrev:Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Betalningstjänster på internet utan att gå via bank? Vem skulle kunna tänka sig använda sådana saker?
Elbilar? Dessa hade ju GM redan skrotat.
Rymdraketer som kommer tillbaka? Dessa skickar man ju upp i rymden och hoppas att de aldrig mer kommer ner eftersom det då betyder att de har exploderat.
Borra tunnlar? Måste vara hemskt komplicerat och tänk på hur mycket ventilation som krävs när man kör med avgasbilar i dessa.
Man måste vara oseriös när man skapar ett bolag som man säljer för 1,5 miljarder dollar, grundar ett nytt bolag som i år nästan har 50% av marknadsandel i en miljardindustri och nästa år räknas ha 65%, samtidigt bygger upp ett annat bolag som nu har ett marknadsvärde på 57 miljarder dollar. Rätt oseriöst faktiskt...
Vad gäller rymdraketerna så kanske det blir ett alternativ sätt att resa för de snuskigt rika. Ett slags super-concorde. Tror inte det blir nåt för oss som inte kan lägga åtminstone flera hundra tusen på en biljett. I startskedet kommer det säkert handla om flera miljoner för en biljett. Hur många passagerare ska de här raketerna kunna bära förresten?
Har inte läst på så mycket om de där tunnlarna heller men jag har förstått att det ska vara nåt slags "rörpost"? Man knappar in en adress och så tar systemet en dit. För att detta ska fungera så måste ett sånt system klara av tusentals samtidiga användare. Kanske tiotusentals. Hur i hela h-vete ska de få ihop den logistiken på ett sätt som gör det mer effektivt än att köra själv på ytan? Och för att ens nå dit måste hundratals långa tunnlar borras i mark som redan är full av tunnelbana, ledningar, avlopp, skyddsrum... Och vad händer när det blir fel och man sitter fast långt under jord? För fel blir det på saker. Det blir det alltid. Särskilt nåt som är så här otroligt komplext.
Men visst, dagen då en storstad har ett väl fungerande tunnelsystem och/eller den första biljetten med raketen kan köpas för rimliga pengar så får jag väl be om ursäkt.
Men vem vet, jag kanske bara inte tror tillräckligt på herren Elon Musk vår frälsare och gud.
Re: Earth-to-Earth
" Di seger att dä finns atomer å molekyler å sånt! Man --- dä tror'a inte på!"Verdi skrev:Lite skillnad ändå på det han har gjort och det han säger sig vilja göra. Redan självkörande bilar är en utopi som jag ser det.Svenssons skrev:Japp,Verdi skrev:Känns som att Elon sprider en massa "geniala" idéer runt sig och hoppas på det bästa. Känns lite oseriöst.LarsL skrev:Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Betalningstjänster på internet utan att gå via bank? Vem skulle kunna tänka sig använda sådana saker?
Elbilar? Dessa hade ju GM redan skrotat.
Rymdraketer som kommer tillbaka? Dessa skickar man ju upp i rymden och hoppas att de aldrig mer kommer ner eftersom det då betyder att de har exploderat.
Borra tunnlar? Måste vara hemskt komplicerat och tänk på hur mycket ventilation som krävs när man kör med avgasbilar i dessa.
Man måste vara oseriös när man skapar ett bolag som man säljer för 1,5 miljarder dollar, grundar ett nytt bolag som i år nästan har 50% av marknadsandel i en miljardindustri och nästa år räknas ha 65%, samtidigt bygger upp ett annat bolag som nu har ett marknadsvärde på 57 miljarder dollar. Rätt oseriöst faktiskt...
Vad gäller rymdraketerna så kanske det blir ett alternativ sätt att resa för de snuskigt rika. Ett slags super-concorde. Tror inte det blir nåt för oss som inte kan lägga åtminstone flera hundra tusen på en biljett. I startskedet kommer det säkert handla om flera miljoner för en biljett. Hur många passagerare ska de här raketerna kunna bära förresten?
Har inte läst på så mycket om de där tunnlarna heller men jag har förstått att det ska vara nåt slags "rörpost"? Man knappar in en adress och så tar systemet en dit. För att detta ska fungera så måste ett sånt system klara av tusentals samtidiga användare. Kanske tiotusentals. Hur i hela h-vete ska de få ihop den logistiken på ett sätt som gör det mer effektivt än att köra själv på ytan? Och för att ens nå dit måste hundratals långa tunnlar borras i mark som redan är full av tunnelbana, ledningar, avlopp, skyddsrum... Och vad händer när det blir fel och man sitter fast långt under jord? För fel blir det på saker. Det blir det alltid. Särskilt nåt som är så här otroligt komplext.
Men visst, dagen då en storstad har ett väl fungerande tunnelsystem och/eller den första biljetten med raketen kan köpas för rimliga pengar så får jag väl be om ursäkt.
Men vem vet, jag kanske bara inte tror tillräckligt på herren Elon Musk vår frälsare och gud.
Model S P85D,
Re: Earth-to-Earth
Vad menar du med det? Att jag på nåt sätt misstror vetenskapen här?Foluke skrev:" Di seger att dä finns atomer å molekyler å sånt! Man --- dä tror'a inte på!"
Re: Earth-to-Earth
Så är det väll alltid, det som är gjort ses sällan som omöjligt men de som aldrig har gjorts kan ses som väldigt svårt. När Elon först berättade om att han skulle försöka landa första steget på raketen på jorden igen så var de flesta inom rymdindustin rörande överens över att det var omöjligt och bara slöseri med pengar att försöka. Varför ens skicka upp extra bränsle i raketen så att den kunde broms in på vägen ner, då blir raketen ju bara tyngre och drar mer. Nu har han lyckats landa 16 gånger och det är inte särskilt spännande längre att se på det. Vem vet vad Elon har lyckats med om några år om han redan har chockat hela världen med saker som många tidigare trodde var omöjligt? Jag har också svårt att se ekonomin i det men jag är spänd på att se hur det går.Verdi skrev:Lite skillnad ändå på det han har gjort och det han säger sig vilja göra. Redan självkörande bilar är en utopi som jag ser det.Svenssons skrev:Japp,Verdi skrev:Känns som att Elon sprider en massa "geniala" idéer runt sig och hoppas på det bästa. Känns lite oseriöst.LarsL skrev:Kommer förpassa jetflyget till de sällajaktmarkerna tillsammans med oceanångarna.
Betalningstjänster på internet utan att gå via bank? Vem skulle kunna tänka sig använda sådana saker?
Elbilar? Dessa hade ju GM redan skrotat.
Rymdraketer som kommer tillbaka? Dessa skickar man ju upp i rymden och hoppas att de aldrig mer kommer ner eftersom det då betyder att de har exploderat.
Borra tunnlar? Måste vara hemskt komplicerat och tänk på hur mycket ventilation som krävs när man kör med avgasbilar i dessa.
Man måste vara oseriös när man skapar ett bolag som man säljer för 1,5 miljarder dollar, grundar ett nytt bolag som i år nästan har 50% av marknadsandel i en miljardindustri och nästa år räknas ha 65%, samtidigt bygger upp ett annat bolag som nu har ett marknadsvärde på 57 miljarder dollar. Rätt oseriöst faktiskt...
Re: Earth-to-Earth
Det har alltid funnits skeptiker. Ibland har de haft rätt, ibland fel. Du är skeptisk i detta fall.Verdi skrev:Vad menar du med det? Att jag på nåt sätt misstror vetenskapen här?Foluke skrev:" Di seger att dä finns atomer å molekyler å sånt! Man --- dä tror'a inte på!"
Vi får väl se. Blir Elon framgångsrik så får vi åka raket också. Jag åker Tesla sedan snart två år. Det hade jag aldrig trott för tre år sedan! Jag får ändra mig när verkligheten överbevisa mig. Tur är väl det. Följaktligen har jag blivit mindre tvärsäker med åren.
Model S P85D,
Re: Earth-to-Earth
En uppenbar kund i detta är ju miltären om inte annat. Att flytta 300 soldater från a-b inom en timme oavsett plats på jorden är rätt så attraktivt.
Re: Earth-to-Earth
Kunder finns många. Betänk att företag får ligga ute med pengar för folk som är iväg och kan man korta den tiden så sjunker deras kostnader med otroligt mycket så även om det inte skulle bli så billigt som Elon säger så kommer det vara en faktor långt över det priset som betalas idag.JFAH skrev:En uppenbar kund i detta är ju miltären om inte annat. Att flytta 300 soldater från a-b inom en timme oavsett plats på jorden är rätt så attraktivt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.