The Boring Company
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: The Boring Company
Ja det där var verkligen ett genombrott i leksaksbranschen. Haha.Jerker skrev:Henrik Torphammar skrev:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: The Boring Company
The Boring Company . Klipp via Twitter
https://electrek.co/2018/06/14/tesla-mo ... qus_thread
Men skall en åk så, då är risken det blir - eh Låååångtrråååkigt!
https://electrek.co/2018/06/14/tesla-mo ... qus_thread
Men skall en åk så, då är risken det blir - eh Låååångtrråååkigt!
Re: The Boring Company
Fast det är ju tänkt att ersätta motorvägar och tunnelbana i city områden. Så det kommer bli ungefär lika tråkigt som att åka tunnelbana eller stå i motorvägskö.
Re: The Boring Company
The Boring company har sen ett tag tillbaka grävt tunnel i Las Vegas och även i Los Angeles, nu söker de personal för ett hemligt tunnelprojekt med jobbområde i en stad mellan Las Vegas och Los Angeles, ska dessa två städer snart kopplas samman till ett större system?
https://www.teslarati.com/boring-compan ... ia-hiring/
https://www.teslarati.com/boring-compan ... ia-hiring/
Re: The Boring Company
Kanske på sikt men det ser ju ut som ett första steg blir tunnel ut ur LA och tunnel in i LV. Vägen däremellan är ju ingen kö på direkt. Eller har jag missuppfattat, tunneln kanske är ämnad tågvagnar?
Re: The Boring Company
Vegas Loop Full Tour - Elon Musk's New Vegas Tesla Tunnels! Full Guide & What You Need to Know!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: The Boring Company
Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.Zalman3 skrev:
Vegas Loop Full Tour - Elon Musk's New Vegas Tesla Tunnels! Full Guide & What You Need to Know!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: The Boring Company
Chaufförerna kommer försvinna framöver. Fördelen mot tåg är att en ensam bil kan köra dig genaste vägen genom tunnelsystemet och vidare ut på allmän väg direkt till din destination.iAkita skrev:Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.
Det här systemet är ett enkelt sätt att utveckla konceptet och även om det är ett mindre slutet system så har även det sina fördelar. Masstillverkade bilar är garanterat billigare än tåg och Boring bygger tunnlar billigt. Får det igång autonomin så kommer det endast krävas tunnelunderhåll och skötsel av bilarna. Det blir nog inga problem att få lönsamhet i ett sådant system.
Boring tillsammans med robotaxis är ett grymt koncept. Målet är ett myller av tunnlar under etablerade städer. Man sätter sig i en robotaxi som kör ett kvarter till närmaste hiss och sedan färdas man snabbt genom tunnelsystem till sin destination. Resor som i storstäder idag tar uppåt timmen kan kortas ner till 5-10 minuter.
Re: The Boring Company
Trafikproblemen blir inte automatiskt mindre för att man drar enfiliga vägar under marken istället för flerfiliga ovan mark. Och de där hissarna du nämner, vilken trafikpropp skulle inte de innebära? Det är ju lite som att bara en bil i taget får köra över en bro. Skulle fungera sådär i en lite större stad under rusningstrafik.Jordad skrev:Chaufförerna kommer försvinna framöver. Fördelen mot tåg är att en ensam bil kan köra dig genaste vägen genom tunnelsystemet och vidare ut på allmän väg direkt till din destination.iAkita skrev:Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.
Det här systemet är ett enkelt sätt att utveckla konceptet och även om det är ett mindre slutet system så har även det sina fördelar. Masstillverkade bilar är garanterat billigare än tåg och Boring bygger tunnlar billigt. Får det igång autonomin så kommer det endast krävas tunnelunderhåll och skötsel av bilarna. Det blir nog inga problem att få lönsamhet i ett sådant system.
Boring tillsammans med robotaxis är ett grymt koncept. Målet är ett myller av tunnlar under etablerade städer. Man sätter sig i en robotaxi som kör ett kvarter till närmaste hiss och sedan färdas man snabbt genom tunnelsystem till sin destination. Resor som i storstäder idag tar uppåt timmen kan kortas ner till 5-10 minuter.
Men nu syftade jag specifikt på loopen i Vegas, som videon handlade om. Även om man får till autonomin i bilarna, vilket borde vara extremt enkelt under de förutsättningarna, så ska bilarna servas, städas och laddas. Jag har svårt att se att det skulle bli mer lönsamt än spårbundna tågset eller kunna nå upp i samma kapacitet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: The Boring Company
[quote="iAkita"]
Trafikproblemen blir inte automatiskt mindre för att man drar enfiliga vägar under marken istället för flerfiliga ovan mark. Och de där hissarna du nämner, vilken trafikpropp skulle inte de innebära? Det är ju lite som att bara en bil i taget får köra över en bro. Skulle fungera sådär i en lite större stad under rusningstrafik.
Men nu syftade jag specifikt på loopen i Vegas, som videon handlade om. Även om man får till autonomin i bilarna, vilket borde vara extremt enkelt under de förutsättningarna, så ska bilarna servas, städas och laddas. Jag har svårt att se att det skulle bli mer lönsamt än spårbundna tågset eller kunna nå upp i samma kapacitet.[/quote]
Hissar är en lösning som är enkelt att integrera i stadskärnor och de kommer självklart kombineras med större infarter vid punkter med hög trafik. Bilar som färdas med 5-10 gånger högre hastighet i ett tredimensionellt nät kommer nå sina destinationer avsevärt mycket snabbare än de bilar som färdas långsamt i ett begränsat tvådimensionellt rutnät. Det är målet med the Boring company. Det är helt tokigt och långt in i framtiden.
Innan dess kommer de göra projekt som det i Las Vegas. Boring har vunnit en upphandling. Fördelen jämfört med traditionella system är intitial kostnad och hur snabbt det kan tas i bruk. Tesla kommer säkert bygga mer dedikerade produkter för Boring framöver när projekten blir större. Skötselkostnad för bilar/bussar blir väl samma som för andra lösningar. Det är samma antal sittplatser som ska städas. Laddning kan skötas automatiskt.
Trafikproblemen blir inte automatiskt mindre för att man drar enfiliga vägar under marken istället för flerfiliga ovan mark. Och de där hissarna du nämner, vilken trafikpropp skulle inte de innebära? Det är ju lite som att bara en bil i taget får köra över en bro. Skulle fungera sådär i en lite större stad under rusningstrafik.
Men nu syftade jag specifikt på loopen i Vegas, som videon handlade om. Även om man får till autonomin i bilarna, vilket borde vara extremt enkelt under de förutsättningarna, så ska bilarna servas, städas och laddas. Jag har svårt att se att det skulle bli mer lönsamt än spårbundna tågset eller kunna nå upp i samma kapacitet.[/quote]
Hissar är en lösning som är enkelt att integrera i stadskärnor och de kommer självklart kombineras med större infarter vid punkter med hög trafik. Bilar som färdas med 5-10 gånger högre hastighet i ett tredimensionellt nät kommer nå sina destinationer avsevärt mycket snabbare än de bilar som färdas långsamt i ett begränsat tvådimensionellt rutnät. Det är målet med the Boring company. Det är helt tokigt och långt in i framtiden.
Innan dess kommer de göra projekt som det i Las Vegas. Boring har vunnit en upphandling. Fördelen jämfört med traditionella system är intitial kostnad och hur snabbt det kan tas i bruk. Tesla kommer säkert bygga mer dedikerade produkter för Boring framöver när projekten blir större. Skötselkostnad för bilar/bussar blir väl samma som för andra lösningar. Det är samma antal sittplatser som ska städas. Laddning kan skötas automatiskt.
Re: The Boring Company
Här är en jämförelse med Las Vegas Monorail och det här är anledningen till att man ger det till Boring istället för att bygga ut Monorail.
Re: The Boring Company
Den jämförelsen hade varit intressant om den ens hade varit nära att stämma överens med verkligheten. Till att börja med är den nuvarande kapaciteten hos Vegas monorail 3200 passagerare i timmen i varje riktning, inte 620. Systemet är designat för att kunna uppskalas till 20 000 passagerare i timmen, återigen i varje riktning. Priset om $650m var för hela kontraktet, vilket inkluderade inte bara själva infrastrukturen utan även alla kostnader associerade med drift och underhåll. Detta jämförs sedan med priset för enbart själva infrastrukturen i Vegas-loopen. Trots den totalt felaktiga jämförelsen blev loopen bara 3 gånger billigare. Lägg till det alla kringkostnader för ett antal år framöver, det vill säga bilar, service och underhåll av dessa, laddinfrastruktur, m.m. Nästa gång ska du kanske vara iallafall lite mer källkritisk än att enbart förlita dig på en tweet en Tesla-fanboy...Jordad skrev:Här är en jämförelse med Las Vegas Monorail och det här är anledningen till att man ger det till Boring istället för att bygga ut Monorail.
Edit: Las Vegas Convention and Visitors Authority har förresten köpt hela monorailsystemet alldeles nyligen. Prislappen var ca $25m, alltså hälften av vad Vegas-loopen kostade. Och det för en fyra gånger så lång sträcka med i nuläget nästan dubbla passagerarkapaciteten.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: The Boring Company
Fact checking brukar verkligen gå att lita till. Sällan att han har fel. Dina siffror stämmer verkligen inte heller. Det kommer inte bli några 20000 i timmen. 650m var för hela kontraktet ja men mycket av det var byggkostnad. Sedan linjen togs i bruk har den gått i förlust konstant och det har skett två konkurser. LVCVA som äger centret där Boring Company har byggt de första mindre tunnelsystemet har köpt hela monorailen för 24m efter senaste konkursen. Anledningen till köpet är att monorailen har haft ensamrätt på vissa sträckningar och LVCVA har nu hävt restriktionerna viljet gör att Boring kommer kunna expandera fritt under Las Vegas. LVCVA kommer under tiden hålla monorailen öppen tills dess att den inte fyller någon funktion.iAkita skrev:Den jämförelsen hade varit intressant om den ens hade varit nära att stämma överens med verkligheten. Till att börja med är den nuvarande kapaciteten hos Vegas monorail 3200 passagerare i timmen i varje riktning, inte 620. Systemet är designat för att kunna uppskalas till 20 000 passagerare i timmen, återigen i varje riktning. Priset om $650m var för hela kontraktet, vilket inkluderade inte bara själva infrastrukturen utan även alla kostnader associerade med drift och underhåll. Detta jämförs sedan med priset för enbart själva infrastrukturen i Vegas-loopen. Trots den totalt felaktiga jämförelsen blev loopen bara 3 gånger billigare. Lägg till det alla kringkostnader för ett antal år framöver, det vill säga bilar, service och underhåll av dessa, laddinfrastruktur, m.m. Nästa gång ska du kanske vara iallafall lite mer källkritisk än att enbart förlita dig på en tweet en Tesla-fanboy...Jordad skrev:Här är en jämförelse med Las Vegas Monorail och det här är anledningen till att man ger det till Boring istället för att bygga ut Monorail.
Edit: Las Vegas Convention and Visitors Authority har förresten köpt hela monorailsystemet alldeles nyligen. Prislappen var ca $25m, alltså hälften av vad Vegas-loopen kostade. Och det för en fyra gånger så lång sträcka med i nuläget nästan dubbla passagerarkapaciteten.
Re: The Boring Company
Systemet är designat för att kunna utökas till 20 000 i timmen. En snabb googling skulle räcka för att du skulle upptäcka det alldeles själv. Att så inte kommer ske i närtid, då inte ens nuvarande kapacitet utnyttjas fullt ut, det är en annan sak.Jordad skrev:Fact checking brukar verkligen gå att lita till. Sällan att han har fel. Dina siffror stämmer verkligen inte heller. Det kommer inte bli några 20000 i timmen. 650m var för hela kontraktet ja men mycket av det var byggkostnad. Sedan linjen togs i bruk har den gått i förlust konstant och det har skett två konkurser. LVCVA som äger centret där Boring Company har byggt de första mindre tunnelsystemet har köpt hela monorailen för 24m efter senaste konkursen. Anledningen till köpet är att monorailen har haft ensamrätt på vissa sträckningar och LVCVA har nu hävt restriktionerna viljet gör att Boring kommer kunna expandera fritt under Las Vegas. LVCVA kommer under tiden hålla monorailen öppen tills dess att den inte fyller någon funktion.iAkita skrev:Den jämförelsen hade varit intressant om den ens hade varit nära att stämma överens med verkligheten. Till att börja med är den nuvarande kapaciteten hos Vegas monorail 3200 passagerare i timmen i varje riktning, inte 620. Systemet är designat för att kunna uppskalas till 20 000 passagerare i timmen, återigen i varje riktning. Priset om $650m var för hela kontraktet, vilket inkluderade inte bara själva infrastrukturen utan även alla kostnader associerade med drift och underhåll. Detta jämförs sedan med priset för enbart själva infrastrukturen i Vegas-loopen. Trots den totalt felaktiga jämförelsen blev loopen bara 3 gånger billigare. Lägg till det alla kringkostnader för ett antal år framöver, det vill säga bilar, service och underhåll av dessa, laddinfrastruktur, m.m. Nästa gång ska du kanske vara iallafall lite mer källkritisk än att enbart förlita dig på en tweet en Tesla-fanboy...Jordad skrev:Här är en jämförelse med Las Vegas Monorail och det här är anledningen till att man ger det till Boring istället för att bygga ut Monorail.
Edit: Las Vegas Convention and Visitors Authority har förresten köpt hela monorailsystemet alldeles nyligen. Prislappen var ca $25m, alltså hälften av vad Vegas-loopen kostade. Och det för en fyra gånger så lång sträcka med i nuläget nästan dubbla passagerarkapaciteten.
Hur vet du att Fact checking verkligen går att lita på i vanliga fall när du inte ifrågasätter det han skriver ens i så uppenbara fall som detta?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: The Boring Company
Fact checking har varit fantastisk under många år nu med att behandla information försiktigt och inte dra förhastade slutsatser. Däremot har även han självklart fel ibland. Ingen är ofelbar.iAkita skrev:Systemet är designat för att kunna utökas till 20 000 i timmen. En snabb googling skulle räcka för att du skulle upptäcka det alldeles själv. Att så inte kommer ske i närtid, då inte ens nuvarande kapacitet utnyttjas fullt ut, det är en annan sak.
Hur vet du att Fact checking verkligen går att lita på i vanliga fall när du inte ifrågasätter det han skriver ens i så uppenbara fall som detta?
Det fanns säkert planer för länge sedan att Las Vegas Monorail skulle kunna nå 20t vid full utbyggnad men den har varit tyngd av förluster och kommer antagligen bli nedlagd framöver. LVCVA har iaf sagt att det är planen. Det är inte heller säkert att Borings system når de 55t som planen är vid full utbyggnad. Det första testet förlöpte iaf bra och det blev bekräftat i morse att man hade nått sin tänkta kapacitet.
Re: The Boring Company
Tyckte det här var intressant o underhållande om Boring company.
feb 2019: Leaf 30 Tekna. Med vit lack.
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...
sep 2020: ID. 3 1'st Plus. Med vit ratt...