The Boring Company
Moderator: Redaktion
Re: The Boring Company
Inget undertryck i biltunnlarna. Hade varit lite farligt om man sitter i den egna bilen.
Re: The Boring Company
Jag tror det kommer vara flera typer av lösningar. Hissar där det är trångt, olika typer av nedfarter där det finns utrymme (spiral, traditionell snedgrävning mf.) och varianter på olika underjordiska parkeringshus teman . Det är tidigt och man experimenterar lite vilt för olika typer av scenarior antar jag.
-
- Inlägg: 469
- Blev medlem: 01 jun 2017 15:25
- Ort: Tanumshede
Re: The Boring Company
Tanken är nog inte att bilarna skall köra själva i tunnlarna. Dels skulle enbart rena elbilar vara tillåtna i tunnlarna och dels så ökar sannolikheten för en krock rejält. Bilarna ska ju transporteras på elektriska poddar vad jag fattar det som. Podden lär man behöva köra på uppe i frisk luft, inte nere i en tunnel.JFAH skrev:Jag tror det kommer vara flera typer av lösningar. Hissar där det är trångt, olika typer av nedfarter där det finns utrymme (spiral, traditionell snedgrävning mf.) och varianter på olika underjordiska parkeringshus teman . Det är tidigt och man experimenterar lite vilt för olika typer av scenarior antar jag.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: The Boring Company
Elon förklarade att det måste vara hissar eftersom nedfarter kräver väldig mycket större utrymme. Dessutom ska tunnlarna vara på olika djup vilket ytterligare komplicerar det med traditionella nerfarter. Därför blir det hissar.
Och man får skilja på två system som nu diskuteras. Dels de tunnlar med elektriska poddar som bilarna transporteras på, dels den underjordiska hyperloop som Elon annonserade för några dagar sedan. Då är det inte fråga om att transportera bilar utan det är ju ren persontransport.
Och man får skilja på två system som nu diskuteras. Dels de tunnlar med elektriska poddar som bilarna transporteras på, dels den underjordiska hyperloop som Elon annonserade för några dagar sedan. Då är det inte fråga om att transportera bilar utan det är ju ren persontransport.
Re: The Boring Company
Korrekt. Och när det gäller bilar gäller släden för att tryggt kunna paketera transporten. Detta sagt; jag tror fortfarande på en mängd olika varianter för nedfarter även så. Hissar är lämpade på trång utrymmen. Men emellanåt är det vesäntligt mycket bättre med hög genomströmning (ut från ett garage ex.) och det finns alltid möjligheter att växla nivåer också utan hiss i mer komplexa och stora tunnelsystem. Så tror knappast det blir allenarådande.Jerker skrev:Elon förklarade att det måste vara hissar eftersom nedfarter kräver väldig mycket större utrymme. Dessutom ska tunnlarna vara på olika djup vilket ytterligare komplicerar det med traditionella nerfarter. Därför blir det hissar.
Och man får skilja på två system som nu diskuteras. Dels de tunnlar med elektriska poddar som bilarna transporteras på, dels den underjordiska hyperloop som Elon annonserade för några dagar sedan. Då är det inte fråga om att transportera bilar utan det är ju ren persontransport.
För hyperloop gäller helt andra spelregler. där måste liner och liknande vara av annat slag och man pratar massivt undertryck (inte för att det gör så stor praktiskt skillnad).
Senast redigerad av JFAH, redigerad totalt 1 gånger.
Re: The Boring Company
Funderar Elon på detta också?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: The Boring Company
Ingen trodde väll att Elon skulle låta detta företaget stå still?
Senare spred sig bilder från Maryland vilket förklarade var borren kanske skulle användas.
Lite senare tillkännagav guvernören i Maryland att de har kommit fram till att de ska borra en tunnel mellan Baltimore och Washington DC.
Om det blir poddar för bilar eller hyperloop återstår att se.
https://electrek.co/2017/10/19/elon-mus ... timore-dc/
Senare spred sig bilder från Maryland vilket förklarade var borren kanske skulle användas.
Lite senare tillkännagav guvernören i Maryland att de har kommit fram till att de ska borra en tunnel mellan Baltimore och Washington DC.
Om det blir poddar för bilar eller hyperloop återstår att se.
https://electrek.co/2017/10/19/elon-mus ... timore-dc/
Senast redigerad av vigge50, redigerad totalt 1 gånger.
Re: The Boring Company
vigge50 skrev:Ingen trodde väll att Elon skulle låta detta företaget stå still?
Tidigare i veckan fick de sin andra borrmaskin levererad som ska heta Line-storm refererat till en sång i filmen Frost.
Senare spred sig bilder från Maryland vilket förklarade var borren kanske skulle användas.
Lite senare tillkännagav guvernören i Maryland att de har kommit fram till att de ska borra en tunnel mellan Baltimore och Washington DC.
Om det blir poddar för bilar eller hyperloop återstår att se.
https://electrek.co/2017/10/19/elon-mus ... timore-dc/
Spontant känns det här helt galet. Hela "the Boring Company" känns som något Elon kommit på när han suttit i bilköer och bestämt sig för att nu kör vi. Jag säger inte att det är en dålig idé men vilken jäkla fart allt går med!
Behövs det inte inte utredningar, tillstånd, ekonomiska kalkyler? Avtal som ska slutas? m.m? Känns som att de bara bestämmer sig för att börja borra? Twittrar till någon borgmästare och så kör vi. Elon har makt
PS.Tror inte det är filmen Frost utan en poet vid namn Frost.
Leaf 24kWh -16 (2016-2018). Ioniq 28kWh - 19 (2019-2020). Kona 64 kWh - 20 (2020-2022).
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
Niro 64 kWh - 19 (2022-...) Leaf 30 kWh-16 (2023-...)
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: The Boring Company
Ja det där var verkligen ett genombrott i leksaksbranschen. Haha.Jerker skrev:Henrik Torphammar skrev:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: The Boring Company
The Boring Company . Klipp via Twitter
https://electrek.co/2018/06/14/tesla-mo ... qus_thread
Men skall en åk så, då är risken det blir - eh Låååångtrråååkigt!
https://electrek.co/2018/06/14/tesla-mo ... qus_thread
Men skall en åk så, då är risken det blir - eh Låååångtrråååkigt!
Re: The Boring Company
Fast det är ju tänkt att ersätta motorvägar och tunnelbana i city områden. Så det kommer bli ungefär lika tråkigt som att åka tunnelbana eller stå i motorvägskö.
Re: The Boring Company
The Boring company har sen ett tag tillbaka grävt tunnel i Las Vegas och även i Los Angeles, nu söker de personal för ett hemligt tunnelprojekt med jobbområde i en stad mellan Las Vegas och Los Angeles, ska dessa två städer snart kopplas samman till ett större system?
https://www.teslarati.com/boring-compan ... ia-hiring/
https://www.teslarati.com/boring-compan ... ia-hiring/
Re: The Boring Company
Kanske på sikt men det ser ju ut som ett första steg blir tunnel ut ur LA och tunnel in i LV. Vägen däremellan är ju ingen kö på direkt. Eller har jag missuppfattat, tunneln kanske är ämnad tågvagnar?
Re: The Boring Company
Vegas Loop Full Tour - Elon Musk's New Vegas Tesla Tunnels! Full Guide & What You Need to Know!
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: The Boring Company
Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.Zalman3 skrev:
Vegas Loop Full Tour - Elon Musk's New Vegas Tesla Tunnels! Full Guide & What You Need to Know!
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: The Boring Company
Chaufförerna kommer försvinna framöver. Fördelen mot tåg är att en ensam bil kan köra dig genaste vägen genom tunnelsystemet och vidare ut på allmän väg direkt till din destination.iAkita skrev:Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.
Det här systemet är ett enkelt sätt att utveckla konceptet och även om det är ett mindre slutet system så har även det sina fördelar. Masstillverkade bilar är garanterat billigare än tåg och Boring bygger tunnlar billigt. Får det igång autonomin så kommer det endast krävas tunnelunderhåll och skötsel av bilarna. Det blir nog inga problem att få lönsamhet i ett sådant system.
Boring tillsammans med robotaxis är ett grymt koncept. Målet är ett myller av tunnlar under etablerade städer. Man sätter sig i en robotaxi som kör ett kvarter till närmaste hiss och sedan färdas man snabbt genom tunnelsystem till sin destination. Resor som i storstäder idag tar uppåt timmen kan kortas ner till 5-10 minuter.
Re: The Boring Company
Trafikproblemen blir inte automatiskt mindre för att man drar enfiliga vägar under marken istället för flerfiliga ovan mark. Och de där hissarna du nämner, vilken trafikpropp skulle inte de innebära? Det är ju lite som att bara en bil i taget får köra över en bro. Skulle fungera sådär i en lite större stad under rusningstrafik.Jordad skrev:Chaufförerna kommer försvinna framöver. Fördelen mot tåg är att en ensam bil kan köra dig genaste vägen genom tunnelsystemet och vidare ut på allmän väg direkt till din destination.iAkita skrev:Hmm, som en tunnelbana fast med bilar med chaufförer. Jag har svårt att se vilka fördelar det har mot ett spårbundet system med förarlösa tåg, både vad det gäller kapacitet och ekonomi.
Det här systemet är ett enkelt sätt att utveckla konceptet och även om det är ett mindre slutet system så har även det sina fördelar. Masstillverkade bilar är garanterat billigare än tåg och Boring bygger tunnlar billigt. Får det igång autonomin så kommer det endast krävas tunnelunderhåll och skötsel av bilarna. Det blir nog inga problem att få lönsamhet i ett sådant system.
Boring tillsammans med robotaxis är ett grymt koncept. Målet är ett myller av tunnlar under etablerade städer. Man sätter sig i en robotaxi som kör ett kvarter till närmaste hiss och sedan färdas man snabbt genom tunnelsystem till sin destination. Resor som i storstäder idag tar uppåt timmen kan kortas ner till 5-10 minuter.
Men nu syftade jag specifikt på loopen i Vegas, som videon handlade om. Även om man får till autonomin i bilarna, vilket borde vara extremt enkelt under de förutsättningarna, så ska bilarna servas, städas och laddas. Jag har svårt att se att det skulle bli mer lönsamt än spårbundna tågset eller kunna nå upp i samma kapacitet.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: The Boring Company
[quote="iAkita"]
Trafikproblemen blir inte automatiskt mindre för att man drar enfiliga vägar under marken istället för flerfiliga ovan mark. Och de där hissarna du nämner, vilken trafikpropp skulle inte de innebära? Det är ju lite som att bara en bil i taget får köra över en bro. Skulle fungera sådär i en lite större stad under rusningstrafik.
Men nu syftade jag specifikt på loopen i Vegas, som videon handlade om. Även om man får till autonomin i bilarna, vilket borde vara extremt enkelt under de förutsättningarna, så ska bilarna servas, städas och laddas. Jag har svårt att se att det skulle bli mer lönsamt än spårbundna tågset eller kunna nå upp i samma kapacitet.[/quote]
Hissar är en lösning som är enkelt att integrera i stadskärnor och de kommer självklart kombineras med större infarter vid punkter med hög trafik. Bilar som färdas med 5-10 gånger högre hastighet i ett tredimensionellt nät kommer nå sina destinationer avsevärt mycket snabbare än de bilar som färdas långsamt i ett begränsat tvådimensionellt rutnät. Det är målet med the Boring company. Det är helt tokigt och långt in i framtiden.
Innan dess kommer de göra projekt som det i Las Vegas. Boring har vunnit en upphandling. Fördelen jämfört med traditionella system är intitial kostnad och hur snabbt det kan tas i bruk. Tesla kommer säkert bygga mer dedikerade produkter för Boring framöver när projekten blir större. Skötselkostnad för bilar/bussar blir väl samma som för andra lösningar. Det är samma antal sittplatser som ska städas. Laddning kan skötas automatiskt.
Trafikproblemen blir inte automatiskt mindre för att man drar enfiliga vägar under marken istället för flerfiliga ovan mark. Och de där hissarna du nämner, vilken trafikpropp skulle inte de innebära? Det är ju lite som att bara en bil i taget får köra över en bro. Skulle fungera sådär i en lite större stad under rusningstrafik.
Men nu syftade jag specifikt på loopen i Vegas, som videon handlade om. Även om man får till autonomin i bilarna, vilket borde vara extremt enkelt under de förutsättningarna, så ska bilarna servas, städas och laddas. Jag har svårt att se att det skulle bli mer lönsamt än spårbundna tågset eller kunna nå upp i samma kapacitet.[/quote]
Hissar är en lösning som är enkelt att integrera i stadskärnor och de kommer självklart kombineras med större infarter vid punkter med hög trafik. Bilar som färdas med 5-10 gånger högre hastighet i ett tredimensionellt nät kommer nå sina destinationer avsevärt mycket snabbare än de bilar som färdas långsamt i ett begränsat tvådimensionellt rutnät. Det är målet med the Boring company. Det är helt tokigt och långt in i framtiden.
Innan dess kommer de göra projekt som det i Las Vegas. Boring har vunnit en upphandling. Fördelen jämfört med traditionella system är intitial kostnad och hur snabbt det kan tas i bruk. Tesla kommer säkert bygga mer dedikerade produkter för Boring framöver när projekten blir större. Skötselkostnad för bilar/bussar blir väl samma som för andra lösningar. Det är samma antal sittplatser som ska städas. Laddning kan skötas automatiskt.
Re: The Boring Company
Här är en jämförelse med Las Vegas Monorail och det här är anledningen till att man ger det till Boring istället för att bygga ut Monorail.
Re: The Boring Company
Den jämförelsen hade varit intressant om den ens hade varit nära att stämma överens med verkligheten. Till att börja med är den nuvarande kapaciteten hos Vegas monorail 3200 passagerare i timmen i varje riktning, inte 620. Systemet är designat för att kunna uppskalas till 20 000 passagerare i timmen, återigen i varje riktning. Priset om $650m var för hela kontraktet, vilket inkluderade inte bara själva infrastrukturen utan även alla kostnader associerade med drift och underhåll. Detta jämförs sedan med priset för enbart själva infrastrukturen i Vegas-loopen. Trots den totalt felaktiga jämförelsen blev loopen bara 3 gånger billigare. Lägg till det alla kringkostnader för ett antal år framöver, det vill säga bilar, service och underhåll av dessa, laddinfrastruktur, m.m. Nästa gång ska du kanske vara iallafall lite mer källkritisk än att enbart förlita dig på en tweet en Tesla-fanboy...Jordad skrev:Här är en jämförelse med Las Vegas Monorail och det här är anledningen till att man ger det till Boring istället för att bygga ut Monorail.
Edit: Las Vegas Convention and Visitors Authority har förresten köpt hela monorailsystemet alldeles nyligen. Prislappen var ca $25m, alltså hälften av vad Vegas-loopen kostade. Och det för en fyra gånger så lång sträcka med i nuläget nästan dubbla passagerarkapaciteten.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: The Boring Company
Fact checking brukar verkligen gå att lita till. Sällan att han har fel. Dina siffror stämmer verkligen inte heller. Det kommer inte bli några 20000 i timmen. 650m var för hela kontraktet ja men mycket av det var byggkostnad. Sedan linjen togs i bruk har den gått i förlust konstant och det har skett två konkurser. LVCVA som äger centret där Boring Company har byggt de första mindre tunnelsystemet har köpt hela monorailen för 24m efter senaste konkursen. Anledningen till köpet är att monorailen har haft ensamrätt på vissa sträckningar och LVCVA har nu hävt restriktionerna viljet gör att Boring kommer kunna expandera fritt under Las Vegas. LVCVA kommer under tiden hålla monorailen öppen tills dess att den inte fyller någon funktion.iAkita skrev:Den jämförelsen hade varit intressant om den ens hade varit nära att stämma överens med verkligheten. Till att börja med är den nuvarande kapaciteten hos Vegas monorail 3200 passagerare i timmen i varje riktning, inte 620. Systemet är designat för att kunna uppskalas till 20 000 passagerare i timmen, återigen i varje riktning. Priset om $650m var för hela kontraktet, vilket inkluderade inte bara själva infrastrukturen utan även alla kostnader associerade med drift och underhåll. Detta jämförs sedan med priset för enbart själva infrastrukturen i Vegas-loopen. Trots den totalt felaktiga jämförelsen blev loopen bara 3 gånger billigare. Lägg till det alla kringkostnader för ett antal år framöver, det vill säga bilar, service och underhåll av dessa, laddinfrastruktur, m.m. Nästa gång ska du kanske vara iallafall lite mer källkritisk än att enbart förlita dig på en tweet en Tesla-fanboy...Jordad skrev:Här är en jämförelse med Las Vegas Monorail och det här är anledningen till att man ger det till Boring istället för att bygga ut Monorail.
Edit: Las Vegas Convention and Visitors Authority har förresten köpt hela monorailsystemet alldeles nyligen. Prislappen var ca $25m, alltså hälften av vad Vegas-loopen kostade. Och det för en fyra gånger så lång sträcka med i nuläget nästan dubbla passagerarkapaciteten.