Besviken efter provtitt på M3
Moderator: Redaktion
Re: Besviken efter provtitt på M3
Känns väl ganska rimligt att om man kör ett av deras flaggskepp MS eller MX ska man väl känna att det är ett ner köp
Vi är nog många som väntar på priser ner mot 400-500 tusen för Model 3 och där man känner till samtliga kostnader, förmånsvärde, försäkring, service, driftsäkerhet mm.
Vi är nog många som väntar på priser ner mot 400-500 tusen för Model 3 och där man känner till samtliga kostnader, förmånsvärde, försäkring, service, driftsäkerhet mm.
nöjd med min Ampera tillsvidare
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Besviken efter provtitt på M3
Du har nog rätt angående S/X vs 3, tror jag hade hoppats på att de hade blivit mycket bättre på att designa bilar så de kunde göra samma sak mycket billigare men det kan nog vara ett medvetet val också.Limbster skrev:Känns väl ganska rimligt att om man kör ett av deras flaggskepp MS eller MX ska man väl känna att det är ett ner köp
Vi är nog många som väntar på priser ner mot 400-500 tusen för Model 3 och där man känner till samtliga kostnader, förmånsvärde, försäkring, service, driftsäkerhet mm.
En kompis bokade dock en LR AWD så jag kommer få testa den grundligt iaf.
Re: Besviken efter provtitt på M3
Så är det verkligen, även om några börjar närma sig när det gäller drivlinan. Men så är ju inte de två sakerna de enda som avgör hur gärna man vill ha en bil heller. Det var tvärtom två extremt väntade egenskaper, allt annat hade varit konstigt.Jjonas skrev:Ingen annan bil har den drivlina och dom laddningsmöjligheter som Model 3 har idag. Långt ifrån.
Re: Besviken efter provtitt på M3
P85D skrev:——Jag ser ingen konkurrent till model 3, möjligtvis en begagnad model s
Vi skall köpa en mindre andrabil (har en gammal suv X3, törstig så in i h-e) då det visar sig att MS duger till det mesta och hade tänkt oss m3 ”snik” alt en leaf40. M3 ”extra allt” är för dyr. Skall bli intressant vad SR M3 får för andrahands pris om 2-3 år.....
Leaf24 -14 kostar ca 130’ begagnade numera. Sedan finns hela skalan uppåt till man når m3 ”extra allt”. Alla dessa är konkurrent till M3. Tesla är inte enda leverantören av halvsmå elbilar!
Jag skall provköra m3, jag kanske är positivare då!
Hälsningar
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Lars
MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19570
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Besviken efter provtitt på M3
Min Leaf24 verkar vara värd ca 115 tusen bara och den är dessutom i superskicklem skrev:P85D skrev:——Jag ser ingen konkurrent till model 3, möjligtvis en begagnad model s
Vi skall köpa en mindre andrabil (har en gammal suv X3, törstig så in i h-e) då det visar sig att MS duger till det mesta och hade tänkt oss m3 ”snik” alt en leaf40. M3 ”extra allt” är för dyr. Skall bli intressant vad SR M3 får för andrahands pris om 2-3 år.....
Leaf24 -14 kostar ca 130’ begagnade numera. Sedan finns hela skalan uppåt till man når m3 ”extra allt”. Alla dessa är konkurrent till M3. Tesla är inte enda leverantören av halvsmå elbilar!
Jag skall provköra m3, jag kanske är positivare då!
Fast det förändrar inte bilden av beg-marknaden sådär jättemycket såklart
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Besviken efter provtitt på M3
Det skall du definitivt göra. Om du hittar någon Model 3 du kan få provköra?lem skrev:P85D skrev:——Jag ser ingen konkurrent till model 3, möjligtvis en begagnad model s
Vi skall köpa en mindre andrabil (har en gammal suv X3, törstig så in i h-e) då det visar sig att MS duger till det mesta och hade tänkt oss m3 ”snik” alt en leaf40. M3 ”extra allt” är för dyr. Skall bli intressant vad SR M3 får för andrahands pris om 2-3 år.....
Leaf24 -14 kostar ca 130’ begagnade numera. Sedan finns hela skalan uppåt till man når m3 ”extra allt”. Alla dessa är konkurrent till M3. Tesla är inte enda leverantören av halvsmå elbilar!
Jag skall provköra m3, jag kanske är positivare då!
Blir nog framåt februari?
Vi får väl hålla tummarna att alllt funkar!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Besviken efter provtitt på M3
Först blev det liv för model 3 inte skulle komma maxad först. Nu blir det liv för den kommer maxad. Haha. (Väntar också på basmodellen)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
- Monark1954
- Teslaägare
- Inlägg: 1012
- Blev medlem: 25 mar 2016 10:02
- Ort: Umeå
Re: Besviken efter provtitt på M3
Respekterar att man tycker olika men något måste ha locka alla model 3 köpare i USA.
Långt över 100.000 levererade och den säljer mer än motsvarande märken tillsammans.
Där är det många som fattat ett annat beslut en den som inledde denna tråd. Det med i stort sett de modeller som nu är aktuella att starta med i Europa. Tvåhjulsdrift och mellanräckvidd versioner ligger rimligen billigare i de som nu är aktuella vid starten i Europa.
Laddnätverk plus prestanda ser jag inte så många alternativ till idag till den prislappen.
Ja, dragkrok saknas än och det är ingen kombi eller SUV.
Förstår att man startar med longrange leveranser tills man har nått målet med tillverkningskostnader för den kortare räckvidden.
Honday Kona med lång räckvidd för oss inte ett alternativ till Modell 3.
Utan att skapa en exakt jämförelse, en del väljer BMW 3 serien och en del väljer Dacia eller Seat. Vi kan inte enas om "bästa bilen" men vi kan argumenter för olika modeller i stället för mot några modeller.
Långt över 100.000 levererade och den säljer mer än motsvarande märken tillsammans.
Där är det många som fattat ett annat beslut en den som inledde denna tråd. Det med i stort sett de modeller som nu är aktuella att starta med i Europa. Tvåhjulsdrift och mellanräckvidd versioner ligger rimligen billigare i de som nu är aktuella vid starten i Europa.
Laddnätverk plus prestanda ser jag inte så många alternativ till idag till den prislappen.
Ja, dragkrok saknas än och det är ingen kombi eller SUV.
Förstår att man startar med longrange leveranser tills man har nått målet med tillverkningskostnader för den kortare räckvidden.
Honday Kona med lång räckvidd för oss inte ett alternativ till Modell 3.
Utan att skapa en exakt jämförelse, en del väljer BMW 3 serien och en del väljer Dacia eller Seat. Vi kan inte enas om "bästa bilen" men vi kan argumenter för olika modeller i stället för mot några modeller.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Re: Besviken efter provtitt på M3
Nej, du har rätt, "många" finns det inte men några att välja på är det ju, inte minst modell S som i vart fall ligger i samma härad. Sen har de inte samma laddmöjligheter men det är inte jätteviktigt för mig, jag skulle ändå inte använda en elbil som huvudsaklig bil. Vi har en Volvo hybrid som förmånsbil idag och jag känner absolut att Teslan måste ned i pris för att vara ett alternativ, jag har klurat lite på de andra elbilarna (Kona, Ioniq) eftersom det blir en såpass stor skillnad i månadskostnad men med denna prisnivå och indikerade nivåer på förmånsvärdet känns det som att Tesla inte är ett alternativ förrän det kommit enklare alternativ. Utifrån det jag sett är inte min betaljningsvilja så stor helt enkelt.bjelkeman skrev:Jag blir nyfiken. Vilka ”många” modeller kan jag beställa idag som är ungefär samma produkt? Finns det mer än tre med ungefär samma specifikation? Jaguar iPace, Hyundai Kona och Audi e-tron, vad missar jag.JonasAnd skrev:mest för att det finns så många andra modeller på marknaden som erbjuder ungefär samma produkt för ungefär samma pengar.
Utan Supercharger nätverk. De bygger, men det är långt ifrån där idag.
Men, det är ju jag det det råder ju ingen tvekan om att Teslan kommer bli en bil som säljer bra, det är jag helt övertygad om.
Re: Besviken efter provtitt på M3
Jag blev positivt överraskad av 3an. Hade jag inte redan haft en S (och en X) så hade jag garanterat redan beställt. Känns som sagt modernare än S, kanske beroende på att jag kört en i snart 4 år.
Nu vill jag provköra innan jag beställer. Behöver fundera på takluckan också, den lär jag sakna.
Nu vill jag provköra innan jag beställer. Behöver fundera på takluckan också, den lär jag sakna.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Besviken efter provtitt på M3
Har en XP90D med allt på idag och känner efter att ha sett M3 live två gånger att den för mig är mer prisvärd än min X.
Med tanke på min nuvarande bils utrustningsnivå mm blir förmånsvärdet väldigt högt (drygt 12000 kronor brutto) och en leasingkostnad på ca 14000 kronor/mån för företaget.
Därför gör det inte lika ont att beställa en P3D med allt på, det kan knappast bli dyrare oavsett vad skv hittar på..?
Med tanke på min nuvarande bils utrustningsnivå mm blir förmånsvärdet väldigt högt (drygt 12000 kronor brutto) och en leasingkostnad på ca 14000 kronor/mån för företaget.
Därför gör det inte lika ont att beställa en P3D med allt på, det kan knappast bli dyrare oavsett vad skv hittar på..?
Porsche Taycan 4S+ 2021
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Tidigare ägare av:
M3 LR -19
MX P90D -16
MS 85 -14
Re: Besviken efter provtitt på M3
Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Besviken efter provtitt på M3
Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Yyyy hooo!
- Ursäkta.
Re: Besviken efter provtitt på M3
Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Mja... Jag säger som såhär, när standard range släpps, med en prislapp på 440.000 SEK i basmodell (dvs ren, utan premiuminteriör). Med ett faktiskt pris på 460.000 kr med premium + leverans & dok. avgifter. Då blir det liv i lådan. Då får man en Tesla för 400.000 efter miljöbonus. Det där blir extremt svårt för konkurrenterna att matcha, eftersom de med stor sannolikhet inte har något som ens konkurrerar med den. 400.000 är gripbart för de allra flesta bilköpare. 660.000 är inte gripbart för många.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Besviken efter provtitt på M3
Det är ju lite olika behov här också. Jag letar t.ex. efter en bra andrabil, och då är det mycket m3 har att erbjuda som blir ointresserant, sen kan jag inte köpa en andrabil utan dragkrok. Att byta ut MS mot en M3 som förstabil är inte alls intressant.
M3 i dess nuvarande form är helt enkelt inte gjord för mina nuvarande behov, men det kanske kommer en om 6 månader som passar mig bättre.
M3 i dess nuvarande form är helt enkelt inte gjord för mina nuvarande behov, men det kanske kommer en om 6 månader som passar mig bättre.
Re: Besviken efter provtitt på M3
Tyckte du jag skrev Performance eller LR AWD någonstans?Jeppe_E skrev:Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Mja... Jag säger som såhär, när standard range släpps, med en prislapp på 440.000 SEK i basmodell (dvs ren, utan premiuminteriör). Med ett faktiskt pris på 460.000 kr med premium + leverans & dok. avgifter. Då blir det liv i lådan. Då får man en Tesla för 400.000 efter miljöbonus. Det där blir extremt svårt för konkurrenterna att matcha, eftersom de med stor sannolikhet inte har något som ens konkurrerar med den. 400.000 är gripbart för de allra flesta bilköpare. 660.000 är inte gripbart för många.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Besviken efter provtitt på M3
Jag håller med om produkten som sådan faktiskt, totalkostnaden blir riktigt trevlig jämfört med andra liknande prestandabilar. Om det ens finns några som är lika rymliga på insidan men så trevliga att köra om vi skall tro de som testat. Sen att jag själv föredrar S om jag bara skall ha en bil är ju en annan sak.Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Re: Besviken efter provtitt på M3
Jag är ju i lite tvärtom situation. Barnen är uppväxta, här ska inte flyttas, jag drar väldigt sällan någonting (typ 1 gång per år). Så för mig passar TM3 bra, behöver väl egentligen inte räckvidden (pendlar 7-8 mil/dag). Så räckvidden på long range är lite som med draget. Det är bra de där få gångerna per år som man ska använda detpubbe skrev:Det är ju lite olika behov här också. Jag letar t.ex. efter en bra andrabil, och då är det mycket m3 har att erbjuda som blir ointresserant, sen kan jag inte köpa en andrabil utan dragkrok. Att byta ut MS mot en M3 som förstabil är inte alls intressant.
M3 i dess nuvarande form är helt enkelt inte gjord för mina nuvarande behov, men det kanske kommer en om 6 månader som passar mig bättre.
Men det är ju i princip 200.000 kronor för den extra räckvidden. SR får väl 300 km eller nåt sånt?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Besviken efter provtitt på M3
Nej, förlåt. Tänkte mer att vi diskuterade den bilen som finns på marknadenLegato skrev:Tyckte du jag skrev Performance eller LR AWD någonstans?Jeppe_E skrev:Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Mja... Jag säger som såhär, när standard range släpps, med en prislapp på 440.000 SEK i basmodell (dvs ren, utan premiuminteriör). Med ett faktiskt pris på 460.000 kr med premium + leverans & dok. avgifter. Då blir det liv i lådan. Då får man en Tesla för 400.000 efter miljöbonus. Det där blir extremt svårt för konkurrenterna att matcha, eftersom de med stor sannolikhet inte har något som ens konkurrerar med den. 400.000 är gripbart för de allra flesta bilköpare. 660.000 är inte gripbart för många.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Besviken efter provtitt på M3
Men jag tycker nog ändå att Kia / Hyundai är faktiska konkurrenter, kanske inte idag när Teslan fortfarande är så pass mycket dyrare men kommer den en enklare version med lite mer dämpade prestanda... tja, varför inte? De flesta väljer trots allt en elbil för att den är billig, jag tror att efterfrågan på enklare alternativ är enorm.Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Som M3 är prissatt så kostar den lika mycket att äga som en bensinbil (om man inte har eget företag) eller en mer påkostad hybrid. Jag tycker nog att Modell S var betydligt mer revolutionerande, och det ser man ju nu några år senare när konkurrenterna fortfarande står och stampar i startgroparna och producerar produkter som fortfarande är sämre, oavsett pris.
Re: Besviken efter provtitt på M3
Det är korrekt, En TM3 LR kostar i princip lika mycket som min XC60 att äga. Jag kör ändå 2500 mil per år. Jag hade ju lätt kunnat byta ut den rakt av, bara av miljöskäl och det faktum att istället för att betala en massa diesel, så amorterar jag mer på bilen. Problemet uppstår om två år, när min XC60 är avbetald. Då blir driftskostnaden bara en bråkdel av totalkostnaden för en Model 3. Men man kan ju inte hålla på och köra en fossilbil i två år tillJonasAnd skrev:Men jag tycker nog ändå att Kia / Hyundai är faktiska konkurrenter, kanske inte idag när Teslan fortfarande är så pass mycket dyrare men kommer den en enklare version med lite mer dämpade prestanda... tja, varför inte? De flesta väljer trots allt en elbil för att den är billig, jag tror att efterfrågan på enklare alternativ är enorm.Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Som M3 är prissatt så kostar den lika mycket att äga som en bensinbil (om man inte har eget företag) eller en mer påkostad hybrid. Jag tycker nog att Modell S var betydligt mer revolutionerande, och det ser man ju nu några år senare när konkurrenterna fortfarande står och stampar i startgroparna och producerar produkter som fortfarande är sämre, oavsett pris.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Besviken efter provtitt på M3
Räckvidden är ju ca 100k extra. Resten är ju utrustning.Jeppe_E skrev:Jag är ju i lite tvärtom situation. Barnen är uppväxta, här ska inte flyttas, jag drar väldigt sällan någonting (typ 1 gång per år). Så för mig passar TM3 bra, behöver väl egentligen inte räckvidden (pendlar 7-8 mil/dag). Så räckvidden på long range är lite som med draget. Det är bra de där få gångerna per år som man ska använda detpubbe skrev:Det är ju lite olika behov här också. Jag letar t.ex. efter en bra andrabil, och då är det mycket m3 har att erbjuda som blir ointresserant, sen kan jag inte köpa en andrabil utan dragkrok. Att byta ut MS mot en M3 som förstabil är inte alls intressant.
M3 i dess nuvarande form är helt enkelt inte gjord för mina nuvarande behov, men det kanske kommer en om 6 månader som passar mig bättre.
Men det är ju i princip 200.000 kronor för den extra räckvidden. SR får väl 300 km eller nåt sånt?
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Besviken efter provtitt på M3
Därför att det är helt olika typer av bilar. Den ena är en körglad sedan medan den andra är en liten SUV... Den ena är från ett prestigemärke, den andra från ett budgetmärke (utan att lägga värdering i det). Väldigt få skulle få för sig att jämföra en Mercedes C-klass med en Skoda Karoq, min åsikt är att Model 3 och Niro jämförs enbart pga det otroligt skrala utbudet av elbilar.JonasAnd skrev:Men jag tycker nog ändå att Kia / Hyundai är faktiska konkurrenter, kanske inte idag när Teslan fortfarande är så pass mycket dyrare men kommer den en enklare version med lite mer dämpade prestanda... tja, varför inte? De flesta väljer trots allt en elbil för att den är billig, jag tror att efterfrågan på enklare alternativ är enorm.Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Som M3 är prissatt så kostar den lika mycket att äga som en bensinbil (om man inte har eget företag) eller en mer påkostad hybrid. Jag tycker nog att Modell S var betydligt mer revolutionerande, och det ser man ju nu några år senare när konkurrenterna fortfarande står och stampar i startgroparna och producerar produkter som fortfarande är sämre, oavsett pris.
Nej, Model 3 är väldigt, väldigt mycket billigare att äga även privat än de bilar den faktiskt konkurrerar med förutsatt att man har för avsikt att köra bilarna normal mycket eller mer.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Besviken efter provtitt på M3
Den finns ju på marknaden sedan länge. Vi har all info om den inklusive en ganska exakt prisbild numera. Att den inte börjat exporteras till Sverige ännu har för mig väldigt lite relevans. (När jag pratar viktigaste bilen hittills på 2000-talet så menar jag såklart globalt...). (Edit: Pratar om MR, Standard finns det såklart endel oklarheter ang fortfarande).Jeppe_E skrev:Nej, förlåt. Tänkte mer att vi diskuterade den bilen som finns på marknadenLegato skrev:Tyckte du jag skrev Performance eller LR AWD någonstans?Jeppe_E skrev:Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Mja... Jag säger som såhär, när standard range släpps, med en prislapp på 440.000 SEK i basmodell (dvs ren, utan premiuminteriör). Med ett faktiskt pris på 460.000 kr med premium + leverans & dok. avgifter. Då blir det liv i lådan. Då får man en Tesla för 400.000 efter miljöbonus. Det där blir extremt svårt för konkurrenterna att matcha, eftersom de med stor sannolikhet inte har något som ens konkurrerar med den. 400.000 är gripbart för de allra flesta bilköpare. 660.000 är inte gripbart för många.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Besviken efter provtitt på M3
Att en ordentligt begagnad bil är billigare än en ny är ju en sak, men jämför du en ny XC60 T8 med M3an så är bilden en helt annan. Framförallt om man tar hänsyn till Teslans betydligt bättre andrahandsvärde... Med den körsträckan blir M3an väldigt mycket billigare, men skillnaden blir såklart ännu större som förmånsbil.Jeppe_E skrev:Det är korrekt, En TM3 LR kostar i princip lika mycket som min XC60 att äga. Jag kör ändå 2500 mil per år. Jag hade ju lätt kunnat byta ut den rakt av, bara av miljöskäl och det faktum att istället för att betala en massa diesel, så amorterar jag mer på bilen. Problemet uppstår om två år, när min XC60 är avbetald. Då blir driftskostnaden bara en bråkdel av totalkostnaden för en Model 3. Men man kan ju inte hålla på och köra en fossilbil i två år tillJonasAnd skrev:Men jag tycker nog ändå att Kia / Hyundai är faktiska konkurrenter, kanske inte idag när Teslan fortfarande är så pass mycket dyrare men kommer den en enklare version med lite mer dämpade prestanda... tja, varför inte? De flesta väljer trots allt en elbil för att den är billig, jag tror att efterfrågan på enklare alternativ är enorm.Legato skrev:Jag tycker M3 är helt revolutionerande...
Fantastisk prestanda och bil med en riktigt låg totalkostnad. Helt utan reella konkurrenter kommande år (nej en Hyundai eller Kia är inte en reell konkurrent).
Solklart den viktigaste bilen hittills på 2000-talet. För första gången skakar Tesla om konkurrenterna på riktigt!
Som M3 är prissatt så kostar den lika mycket att äga som en bensinbil (om man inte har eget företag) eller en mer påkostad hybrid. Jag tycker nog att Modell S var betydligt mer revolutionerande, och det ser man ju nu några år senare när konkurrenterna fortfarande står och stampar i startgroparna och producerar produkter som fortfarande är sämre, oavsett pris.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021