Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Moderator: Redaktion
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Model 3
35 000 USD
Luftmotstånd 0,21
5 sits sedan som 3-serie
?? kWh
Leverans 2018?
Supercharger
Autopilot
Ampera E
37500 USD
Luftmotstånd 0,312 (Zoe har 0,29 så jag tycker 0,312 är rimligt)
4 sits golfklassen
60 kWh
Leverans 2017
35 000 USD
Luftmotstånd 0,21
5 sits sedan som 3-serie
?? kWh
Leverans 2018?
Supercharger
Autopilot
Ampera E
37500 USD
Luftmotstånd 0,312 (Zoe har 0,29 så jag tycker 0,312 är rimligt)
4 sits golfklassen
60 kWh
Leverans 2017
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Elon har twittrat "hopefully 0.21".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
- kanylbullen
- Teslaägare
- Inlägg: 764
- Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
- Ort: Skokloster
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Bolt kommer bli 5-sits enligt den de visade upp senast.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Och den för Ampera kommer från car & driverLaban skrev:Elon har twittrat "hopefully 0.21".
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?AGCF skrev:Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Bolt kan väl bara ladda 50 kW, Tesla 120 kW. Verkar väl segt att åka långresor med Bolt. Den laddar då kanske 1/2 mil per minut (14 mil på 30 min, 80% på en timme) 1½ timme körtid 30 min rast, medan Tesla laddar 1 mil per minut (27 mil på 30 min) 2-2½ timme körtid 30 min rast. Tesla känns som tillräckligt nära friheten man har idag med en bil att åka var man vill när man vill. Fler laddställen minskar iof problemet för bolt något. Detta känns som den största nackdelen med Bolt jmf Tesla.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden? Det behövs väl inte mer för att få en så slimmad bil att gå 35 mil? Känns lite klent men kanske är ok, vad tror ni uppgradering till 80 kWh skulle kosta?
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)Swede1 skrev:Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Vilket påhoppchpaulin skrev:Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?AGCF skrev:Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.


Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Tror också på 50 som standard (om det nu blir 215miles som de håller sig till) och 70-80 för en högre modell (kanske kommer det tom. flera modeller?olza skrev:Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)Swede1 skrev:Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Håller helt med.Swede1 skrev:Bolt kan väl bara ladda 50 kW, Tesla 120 kW. Verkar väl segt att åka långresor med Bolt. Den laddar då kanske 1/2 mil per minut (14 mil på 30 min, 80% på en timme) 1½ timme körtid 30 min rast, medan Tesla laddar 1 mil per minut (27 mil på 30 min) 2-2½ timme körtid 30 min rast. Tesla känns som tillräckligt nära friheten man har idag med en bil att åka var man vill när man vill. Fler laddställen minskar iof problemet för bolt något. Detta känns som den största nackdelen med Bolt jmf Tesla.
Andra nackdelar är att den kommer vara klart dyrare än en vw golf medan model 3 kommer att ligga på par med sina fossilkonkurrenter i pris. Eller som andra säger så har model 3 en tredjedel lägre luftmotstånd och kommer att dra mindre på motorvägen vilket indirekt resulterar i "snabbare laddning".
Jag hoppas verkligen på 100kW ccs för Ampera e. Det skulle göra gott för utvecklingen. Jag hoppas även att model 3 kommer att kunna ladda ccs som standard (det är ju nästan samma kabel)... Åhh ljuva elbilsframtid!
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
34.5mil EPA med samma förbrukning som Nissans elbil Leaf innebär ca 52kWh användbart. Har svårt att se att den kommer under den förbrukningen. Samtidigt är det sagt att det är minst 215miles. Att modellen då får 60kWh som minimum är nog rimligt.olza skrev:Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)Swede1 skrev:Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
OBS då att grundversionen (37500$) av Bolt inte går att ladda med 50 kW:Swede1 skrev:Bolt kan väl bara ladda 50 kW, Tesla 120 kW.
http://electrek.co/2016/01/11/gm-bolt-e ... ull-specs/
Pris för detta verkar inte vara bestämt.The company finally confirmed that the vehicle will be equipped with a 60 kWh battery pack and that DC fast-charging will be available, but as an option.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Hm, 50 kWh känns lite här i Sverige om ska upp till fjällen när det är kallt. Det går åt mkt mer energi på sladdrig vinterväg vad jag förstått. Uppåt 30 % mer verkar det som? Då vill man ha ett rejält batteri. Bilen måste fungera nästan som en bil gör idag annars är värdet lägre på den. Lite längre raster och planerande är ok. Jag tror jag vill ha 70-80 kWh i den på vintern, samt för att slippa ladda fullt och slita ut batterierna. Tror ni verkligen den får ett mindre batteri än Bolt? Känns inte rätt. Iof om de kan optimera värme/förbrukning. Samtidigt så sjunker batteripriserna snabbt. Hoppas på en bil för 490' med fyrhjulsdrift och 80 kWh batteri och räckvidd 45 mil enl USA standard (nästan på riktigt). Då behöver jag ingen annan bil.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Rätt säker på att den har 60 kWh i grundmodellen, och uppnår förmodligen högre räckvidd än Bolt pga lägre luftmotstånd. Möjligen 65 kWh, men inte mindre.
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Tesladrömmare från Linköping, pluggar i Göteborg
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!
Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Referrallänkar:
Få 25kr att åka VOI elscootrar för! De finns i 5 svenska städer!

Köp nya OnePlus 6T, få 200 kr att handla tillbehör för
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Vet man något om bilarnas luftmotstånd? cd värde gånger frontarea är lika med luftmotståndet. Kanske kan man med en bild från eventet och vetskapen om att däcken är 235mm breda räkna ut arean? Samma med Bolt, om det inte framgår någon stans.MaLund13 skrev:Rätt säker på att den har 60 kWh i grundmodellen, och uppnår förmodligen högre räckvidd än Bolt pga lägre luftmotstånd. Möjligen 65 kWh, men inte mindre.
Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
BMW i3 REX i väntan på Model3
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
apkungen skrev:Vilket påhoppchpaulin skrev:Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?AGCF skrev:Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.. Ta inte åt dig AGCF


Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
- AGCF
- Teslaägare
- Inlägg: 2351
- Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
- Ort: Söderköping
- Referralkod: ts.la/alexander7331
- Kontakt:
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Tycker du att den är ful? Rita en snyggare biljävel själv dåchpaulin skrev:apkungen skrev:Vilket påhoppchpaulin skrev:Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?AGCF skrev:Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.. Ta inte åt dig AGCF
Ahhaha kan inte andas, sjuuukt kul. Skulle skriva dem såklart
Nu får jag torka tårarna här!

Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
- lator
- Teslaägare
- Inlägg: 4194
- Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
- Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Ja, och om du skrivit "de" så hade det blivit riktigt bra...chpaulin skrev:apkungen skrev:Vilket påhoppchpaulin skrev:Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?AGCF skrev:Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.. Ta inte åt dig AGCF
Ahhaha kan inte andas, sjuuukt kul. Skulle skriva dem såklart
Nu får jag torka tårarna här!

Jag har alltid antagit rollen av ordpolis och språkbeskyddare. Skjut mig om ni vill men ni får inte min köplats för Model 3!

Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Klart det skall vara "de"lator skrev:Ja, och om du skrivit "de" så hade det blivit riktigt bra...chpaulin skrev:apkungen skrev:Vilket påhoppchpaulin skrev:Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?AGCF skrev:Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.. Ta inte åt dig AGCF
Ahhaha kan inte andas, sjuuukt kul. Skulle skriva dem såklart
Nu får jag torka tårarna här!
![]()
Jag har alltid antagit rollen av ordpolis och språkbeskyddare. Skjut mig om ni vill men ni får inte min köplats för Model 3!


Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
50 kWh är för lite. Det behövs mer när det blir slask eller regn, för att inte tala om när man drar släp, om man ska ha lite marginaler.olza skrev:Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)Swede1 skrev:Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)
Det är ju det minsta batteriet som kommer finnas att tillgå, tror på att nästa steg är 70 som blir mer anpassat för dem som vill dra släp.LarsL skrev:50 kWh är för lite. Det behövs mer när det blir slask eller regn, för att inte tala om när man drar släp, om man ska ha lite marginaler.olza skrev:Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)Swede1 skrev:Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Med ditt resonemang är alltså Model S70D:s batteri för litet för att dra släp om man nu kunnat få S med dragkrok.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma
Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22