Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av AGCF »

Model 3
35 000 USD
Luftmotstånd 0,21
5 sits sedan som 3-serie
?? kWh
Leverans 2018?
Supercharger
Autopilot

Ampera E
37500 USD
Luftmotstånd 0,312 (Zoe har 0,29 så jag tycker 0,312 är rimligt)
4 sits golfklassen
60 kWh
Leverans 2017
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av apkungen »

Hur vet du luftmotståndskoefficienterna?
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av Laban »

Elon har twittrat "hopefully 0.21".
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare
Inlägg: 764
Blev medlem: 03 jul 2014 09:41
Ort: Skokloster

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av kanylbullen »

Bolt kommer bli 5-sits enligt den de visade upp senast.
_____________________________
Midnight Silver Model 3 LR AWD
Obsidian Black Model X 75D
Multicoat Red Model S 85D

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av AGCF »

Laban skrev:
Elon har twittrat "hopefully 0.21".
Och den för Ampera kommer från car & driver
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av apkungen »

Båda borde sälja dom smör iaf!
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av AGCF »

Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av chpaulin »

AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av Swede1 »

Bolt kan väl bara ladda 50 kW, Tesla 120 kW. Verkar väl segt att åka långresor med Bolt. Den laddar då kanske 1/2 mil per minut (14 mil på 30 min, 80% på en timme) 1½ timme körtid 30 min rast, medan Tesla laddar 1 mil per minut (27 mil på 30 min) 2-2½ timme körtid 30 min rast. Tesla känns som tillräckligt nära friheten man har idag med en bil att åka var man vill när man vill. Fler laddställen minskar iof problemet för bolt något. Detta känns som den största nackdelen med Bolt jmf Tesla.
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av Swede1 »

Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden? Det behövs väl inte mer för att få en så slimmad bil att gå 35 mil? Känns lite klent men kanske är ok, vad tror ni uppgradering till 80 kWh skulle kosta?
olza
Inlägg: 232
Blev medlem: 05 jul 2014 13:09
Ort: Karlstad

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av olza »

Swede1 skrev:
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av apkungen »

chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
Vilket påhopp :o. Ta inte åt dig AGCF ;)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av apkungen »

olza skrev:
Swede1 skrev:
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)
Tror också på 50 som standard (om det nu blir 215miles som de håller sig till) och 70-80 för en högre modell (kanske kommer det tom. flera modeller?
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2900
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av apkungen »

Swede1 skrev:
Bolt kan väl bara ladda 50 kW, Tesla 120 kW. Verkar väl segt att åka långresor med Bolt. Den laddar då kanske 1/2 mil per minut (14 mil på 30 min, 80% på en timme) 1½ timme körtid 30 min rast, medan Tesla laddar 1 mil per minut (27 mil på 30 min) 2-2½ timme körtid 30 min rast. Tesla känns som tillräckligt nära friheten man har idag med en bil att åka var man vill när man vill. Fler laddställen minskar iof problemet för bolt något. Detta känns som den största nackdelen med Bolt jmf Tesla.
Håller helt med.

Andra nackdelar är att den kommer vara klart dyrare än en vw golf medan model 3 kommer att ligga på par med sina fossilkonkurrenter i pris. Eller som andra säger så har model 3 en tredjedel lägre luftmotstånd och kommer att dra mindre på motorvägen vilket indirekt resulterar i "snabbare laddning".

Jag hoppas verkligen på 100kW ccs för Ampera e. Det skulle göra gott för utvecklingen. Jag hoppas även att model 3 kommer att kunna ladda ccs som standard (det är ju nästan samma kabel)... Åhh ljuva elbilsframtid!
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av 18650 »

olza skrev:
Swede1 skrev:
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)
34.5mil EPA med samma förbrukning som Nissans elbil Leaf innebär ca 52kWh användbart. Har svårt att se att den kommer under den förbrukningen. Samtidigt är det sagt att det är minst 215miles. Att modellen då får 60kWh som minimum är nog rimligt.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
Inlägg: 3082
Blev medlem: 30 sep 2015 05:28
Ort: Luleå

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av Laban »

Swede1 skrev:
Bolt kan väl bara ladda 50 kW, Tesla 120 kW.
OBS då att grundversionen (37500$) av Bolt inte går att ladda med 50 kW:

http://electrek.co/2016/01/11/gm-bolt-e ... ull-specs/
The company finally confirmed that the vehicle will be equipped with a 60 kWh battery pack and that DC fast-charging will be available, but as an option.
Pris för detta verkar inte vara bestämt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Swede1
Inlägg: 1227
Blev medlem: 01 apr 2016 15:57

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av Swede1 »

Hm, 50 kWh känns lite här i Sverige om ska upp till fjällen när det är kallt. Det går åt mkt mer energi på sladdrig vinterväg vad jag förstått. Uppåt 30 % mer verkar det som? Då vill man ha ett rejält batteri. Bilen måste fungera nästan som en bil gör idag annars är värdet lägre på den. Lite längre raster och planerande är ok. Jag tror jag vill ha 70-80 kWh i den på vintern, samt för att slippa ladda fullt och slita ut batterierna. Tror ni verkligen den får ett mindre batteri än Bolt? Känns inte rätt. Iof om de kan optimera värme/förbrukning. Samtidigt så sjunker batteripriserna snabbt. Hoppas på en bil för 490' med fyrhjulsdrift och 80 kWh batteri och räckvidd 45 mil enl USA standard (nästan på riktigt). Då behöver jag ingen annan bil.
MaLund13
Inlägg: 385
Blev medlem: 25 feb 2015 16:15
Ort: Göteborg

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av MaLund13 »

Rätt säker på att den har 60 kWh i grundmodellen, och uppnår förmodligen högre räckvidd än Bolt pga lägre luftmotstånd. Möjligen 65 kWh, men inte mindre.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
18650
Inlägg: 542
Blev medlem: 27 jan 2015 13:33

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av 18650 »

MaLund13 skrev:
Rätt säker på att den har 60 kWh i grundmodellen, och uppnår förmodligen högre räckvidd än Bolt pga lägre luftmotstånd. Möjligen 65 kWh, men inte mindre.

Skickat från min Nexus 6 via Tapatalk
Vet man något om bilarnas luftmotstånd? cd värde gånger frontarea är lika med luftmotståndet. Kanske kan man med en bild från eventet och vetskapen om att däcken är 235mm breda räkna ut arean? Samma med Bolt, om det inte framgår någon stans.
BMW i3 REX i väntan på Model3
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av chpaulin »

apkungen skrev:
chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
Vilket påhopp :o. Ta inte åt dig AGCF ;)
:lol: Ahhaha kan inte andas, sjuuukt kul. Skulle skriva dem såklart :D Nu får jag torka tårarna här!
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
AGCF
Teslaägare
Inlägg: 2351
Blev medlem: 18 apr 2014 20:25
Ort: Söderköping
Referralkod: ts.la/alexander7331
Kontakt:

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av AGCF »

chpaulin skrev:
apkungen skrev:
chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
Vilket påhopp :o. Ta inte åt dig AGCF ;)
:lol: Ahhaha kan inte andas, sjuuukt kul. Skulle skriva dem såklart :D Nu får jag torka tårarna här!
Tycker du att den är ful? Rita en snyggare biljävel själv då :D
Tesla Model 3 LR -24. Före detta Tesla M3 SR+, M3 LR -20, MX 75D -17, MS -14. VD på The New Aero, aerodynamiska fälgar till Tesla. http://www.thenewaero.com
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4194
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av lator »

chpaulin skrev:
apkungen skrev:
chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
Vilket påhopp :o. Ta inte åt dig AGCF ;)
:lol: Ahhaha kan inte andas, sjuuukt kul. Skulle skriva dem såklart :D Nu får jag torka tårarna här!
Ja, och om du skrivit "de" så hade det blivit riktigt bra... :mrgreen:

Jag har alltid antagit rollen av ordpolis och språkbeskyddare. Skjut mig om ni vill men ni får inte min köplats för Model 3! :lol:
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av chpaulin »

lator skrev:
chpaulin skrev:
apkungen skrev:
chpaulin skrev:
AGCF skrev:
Tyvärr är nog Bolt lika dålig som Zoe på att nå sin uttalade förbrukning. Min genomsnittliga förbrukning i Zoe är 170 Wh. I model S 197 Wh. På vintern har Zoe till och med legat högre än model S. Bolt kommer att få en räckvidd enligt körcykeln, som har väldigt låg snitthastighet, men en helt annan i verkligheten. För de har valt en karossmodell som är dålig ur förbrukningssynpunkt. De ser heller inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt för att få släta ytor.
Du har heller inte lagt mycket jobb på att göra den snygg. Vem vill köra omkring i ett kylskåp?
Vilket påhopp :o. Ta inte åt dig AGCF ;)
:lol: Ahhaha kan inte andas, sjuuukt kul. Skulle skriva dem såklart :D Nu får jag torka tårarna här!
Ja, och om du skrivit "de" så hade det blivit riktigt bra... :mrgreen:

Jag har alltid antagit rollen av ordpolis och språkbeskyddare. Skjut mig om ni vill men ni får inte min köplats för Model 3! :lol:
Klart det skall vara "de" :) Garvar fortfarande när jag läser det, haha, dagens douchebag :D
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14721
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av LarsL »

olza skrev:
Swede1 skrev:
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)
50 kWh är för lite. Det behövs mer när det blir slask eller regn, för att inte tala om när man drar släp, om man ska ha lite marginaler.
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare
Inlägg: 1928
Blev medlem: 11 jun 2015 10:25
Ort: Upplands Väsby

Re: Model 3 vs Opel Ampera E (Bolt)

Inlägg av chpaulin »

LarsL skrev:
olza skrev:
Swede1 skrev:
Verkar som att Tesla 3 får 60 kWh batteri i grunden?
Ingen chans! Den får runt 50 kWh. (Räknat på att den drar 25% mindre än modell S.)
50 kWh är för lite. Det behövs mer när det blir slask eller regn, för att inte tala om när man drar släp, om man ska ha lite marginaler.
Det är ju det minsta batteriet som kommer finnas att tillgå, tror på att nästa steg är 70 som blir mer anpassat för dem som vill dra släp.

Med ditt resonemang är alltså Model S70D:s batteri för litet för att dra släp om man nu kunnat få S med dragkrok.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Skriv svar