Bilder?....
Gärna
Hela bilen från sidan
Rakt framifrån
Längs med böjningen av räcket, närbild så gått det går.
Och när studie på hur det sitter fäst kring runt själva takräcket...
... Om det är okej? Väldigt nyfiken hur du fick till det
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Första turen till Sälen med tre MTB på takräcket. Snittförbrukning 2.00 kWh/mil i snitthastighet på 85 km/h på största del torr vägbana och 16 grader. Ingen räckviddsångest att köra hemifrån 26 mil. Anlände med 25% SOC.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Hur gör du när du monterar takräcket? Använder du momentnyckel? Om inte, har du något annat trick för att dra åt lagom hårt?
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19 Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Drog inte med momentnyckel, utan handdrog lagomt hårt. Är mer rädd för att dra för hårt och knäcka glaset än att dra för löst. Räcket sitter stabilt ganska snabbt - dock viktigt att dra så att man kan föra få i låsmekaniken, i.e. tillräckligt i gängat.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hyundai Ioniq som andra bil
Ägare av Modell 3 LR AWD
Så körde lite långresa med takräcke och takbox i helgen. Dag 1 gick det ungefär som förväntat drog kanske lite mindre än jag vågat hoppas. Omkring 180 Wh/km blandad körning med en hel del motorväg. Dag 2 blåste det rejält motvind och då drog den drygt 240 på e4 mellan Gävle och Sundsvall.
Boxen fladdrar också en hel del. Funderar på om det är det välvda räcket som spökar. Någon med liknande erfarenheter?
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19 Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Så körde lite långresa med takräcke och takbox i helgen. Dag 1 gick det ungefär som förväntat drog kanske lite mindre än jag vågat hoppas. Omkring 180 Wh/km blandad körning med en hel del motorväg. Dag 2 blåste det rejält motvind och då drog den drygt 240 på e4 mellan Gävle och Sundsvall.
Boxen fladdrar också en hel del. Funderar på om det är det välvda räcket som spökar. Någon med liknande erfarenheter?
Min box börjar fladdra vid 140. I lagliga hastigheter - nemas problemas.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Min box börjar fladdra vid 140. I lagliga hastigheter - nemas problemas.
Med tanke på att många takboxtillverkare skriver in i instruktionerna för boxen att maxhastighet är 130 km/h så kanske din box vill säga nåt till dig?
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
Min box börjar fladdra vid 140. I lagliga hastigheter - nemas problemas.
Med tanke på att många takboxtillverkare skriver in i instruktionerna för boxen att maxhastighet är 130 km/h så kanske din box vill säga nåt till dig?
Exakt. Ville bara prova. Men det var inte mycket den fladdra. Ovanligt stabil. Det bästa jag någonsin kört med box. Då snackar vi ändå Biltema för under 2 papp.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Den som fungerade bäst var Thule Motion XT Alpine. Den stack nämligen inte fram så att man fick den i synfältet som de andra boxarna gjorde. Det är också den box jag hade valt i Thules sortiment. Hyfsat låg och lång så att man får plats med längdskidor i den. Ser bra ut tycker jag:
Så här ser Thule Dynamic L ut. Valde L för att få plats med längdskidor med lite marginal. M kanske ser bättre ut.
Dynamic ligger även närmare taket så höjden över takräcket är något lägre än för Motion XT Alpin.
Boxen rör sig lite men vill inte kalla det fladdra. Har provat bra mycket över manualens max 130 km/h utan att boxen rör sig oroväckande. Det är nog glipan utanför var av de fyra klämanordningarna som skulle kunna stödjas upp. Tänker leta någon tjock självhäftande list att sätta under boxen. Tycker inte trots boxens längd att det stör sikten framåt.
Den här glipan kanske borde få ett stöd med en tjock gummilist.
Tesla modell X Plaid 2023 röd Multi Coat. Den heter OBELIX. Stark med röda flätor.
Tesla modell X 90D, röd Multi Coat.
Stark Varg el enduro
Den som fungerade bäst var Thule Motion XT Alpine. Den stack nämligen inte fram så att man fick den i synfältet som de andra boxarna gjorde. Det är också den box jag hade valt i Thules sortiment. Hyfsat låg och lång så att man får plats med längdskidor i den. Ser bra ut tycker jag:
Så här ser Thule Dynamic L ut. Valde L för att få plats med längdskidor med lite marginal. M kanske ser bättre ut.
Dynamic ligger även närmare taket så höjden över takräcket är något lägre än för Motion XT Alpin.
Boxen rör sig lite men vill inte kalla det fladdra. Har provat bra mycket över manualens max 130 km/h utan att boxen rör sig oroväckande. Det är nog glipan utanför var av de fyra klämanordningarna som skulle kunna stödjas upp. Tänker leta någon tjock självhäftande list att sätta under boxen. Tycker inte trots boxens längd att det stör sikten framåt.
Den här glipan kanske borde få ett stöd med en tjock gummilist.
IMG_20190908_123438.jpg
Lät som en bra lösning med listen. Tänker du att ha en bit list fäst på boxen från klon och ut till kanten? Under hela eller kanske bara längst ut?
Renault Zoe Q210 -14 Renault Zoe R110 - 19 Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07 Tesla Model 3 LR AWD - 19 Skoda Citigoe IV -20
Nissan Leaf 40kWh -21
Tesla Model Y LR AWD -22
Tjänna, försökte hitta någon info här om hur bilen ska må efter att man plockat bort räcket efter sommarsäsongen...
Hittade inget, men i mitt fall är nu gummilisten (man petade lite åt sidan vid montering) inte "tät" längre där fästena suttit - utan glipar.
Efter ett dygn har de inte gått tillbaka till ursprunglig form.
Någon som vet om man bara ska vänta eller göra något åt detta?
Gör det något om det rinner in vatten, eller kanaliseras vattnet ut någonstans längre ner?
Härligt att se att packline boxen funkar så fint som det ser ut på bilden. Inväntar beställd bil men har redan sedan tidigare en likadan box i förrådet.
Tesla Model 3 LR -22, vit med vit Tesla Model 3 LR -19, vit med svart
Hämtar snart beställd M3 LR men skulle behöva veta vilket avstånd det är mellan Model 3:s takräcken. Detta för att i förväg bedöma om min nuvarande takbox kan passa hyfsat bra. Står säkert någonstans i tråden men inget jag snabbt kunde hitta. Så supertacksam om nån kan ange måttet från framkant på främre räcket till bakkant på bakre räcker.