M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Re: M3 på Ringen (varv finns nu) och andra banor

Inlägg av NEO »

Har kört många gånger på gelleråsen och varit nere på låga 1.19 med FWD bil. Håller med en hel del STCC föraren påpekar, men långt ifrån allt.

1. Bilen känns svampig, det gör den. Den har enbart 10mm sänkning jämfört med andra standardmodeller. Varför Tesla inte monterat ordentliga sportdämpare som bilstein/öhlins eller liknande är en gåta. Performance och toppmodell bör ha fetare kräningshämmarstag, bussningar och dämpare. Som gamla Performance + paketen, men Tesla lär sig aldrig.

2. Stolarna, de är på tok för vanliga för att sitta i en Performance bil som påstås konkurrera med M3. Det gör den inte. Man sitter klistrad mot rutan eller passageraren när man kör inspirerat med track mode on. Bilen skulle ha ordentligt skålade recaro stolar för att kunna konkurrera med BMWs M serier.

3. Att han inte märker av vridmomentet måste vara en lögn, bilen fullständigt mördar sig ut ur kurvorna och kompenserar för dålig väghållning så det borde han definitivt ha märkt.

4. Att bromsarna fadear köper jag inte. På gelleråsen behövs knappt bromsa när man har track mode på och bilen regenererar 0.3G istället för 0.2G på vanlig körning. Att de fadear är definitivt att han har bromsat extremt hårt utan anledning. Han kanske inte är van att köra elbil och kör bilen som han körde M2an, helt fel. Men jag kan hålla med att det kanske skulle suttit större slitzade eller iaf borrade bromsskivor från brembo.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

MDurante skrev:
3. Att han inte märker av vridmomentet måste vara en lögn, bilen fullständigt mördar sig ut ur kurvorna och kompenserar för dålig väghållning så det borde han definitivt ha märkt.
Hur menar du här? Jag har också lagt många varv på Gelleråsen och ut ur kurvorna låg i alla fall jag på så pass låg växel att motorn svarade omedelbart. Nu hade jag tyvärr ingen diffbroms så det var greppet som begränsade. Jag tror snarare att det är Teslans utmärkta fyrhjulsdrift som är fördel ut ur kurvorna, men det är inte samma sak som vridmoment. Det framstår som märkligt att påstå att Göransson skulle ljuga. Visserligen har jag faktiskt kört ifrån honom på just Gelleråsen*, men han är nog rejält mycket bättre på att både ratta en bil och utvärdera dess bankörningsegenskaper, än någon av oss här.
MDurante skrev:
4. Att bromsarna fadear köper jag inte. På gelleråsen behövs knappt bromsa när man har track mode på och bilen regenererar 0.3G istället för 0.2G på vanlig körning. Att de fadear är definitivt att han har bromsat extremt hårt utan anledning. Han kanske inte är van att köra elbil och kör bilen som han körde M2an, helt fel. Men jag kan hålla med att det kanske skulle suttit större slitzade eller iaf borrade bromsskivor från brembo.
0,3 G i retardation är ju inte mycket på en räserbana. Det är rejäla inbromsningar inför t ex trösen, ejes och hårnålen. Nog sjutton blir bromsarna varma om man håller tempot uppe.

*) Både Göransson och jag körde vid det tillfället BMW 330i -06, men han hade gatdäck och tre eller fyra passagerare i bilen, så jag tror inte att jag är nära hans kapacitet som förare.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Niklas Z skrev:
Hur menar du här? Jag har också lagt många varv på Gelleråsen och ut ur kurvorna låg i alla fall jag på så pass låg växel att motorn svarade omedelbart. Nu hade jag tyvärr ingen diffbroms så det var greppet som begränsade. Jag tror snarare att det är Teslans utmärkta fyrhjulsdrift som är fördel ut ur kurvorna, men det är inte samma sak som vridmoment. Det framstår som märkligt att påstå att Göransson skulle ljuga. Visserligen har jag faktiskt kört ifrån honom på just Gelleråsen*, men han är nog rejält mycket bättre på att både ratta en bil och utvärdera dess bankörningsegenskaper, än någon av oss här.
Ljuga kanske är ett starkt ord, men undanhålla sanningen eller ge sanning med modifikation tror jag absolut en inbiten BMW fantast kan göra ;)

Bilens fyrhjulsdrift tillåter motorernas fulla vridmoment att utnyttjas. Utan vridmomentet så ger inte fyrhjulsdriften en enda Nm. Men i grund och botten är det absolut vridmomentet från elmotorerna som ger rejäl knuff ut ur kurvorna.
Niklas Z skrev:
0,3 G i retardation är ju inte mycket på en räserbana. Det är rejäla inbromsningar inför t ex trösen, ejes och hårnålen. Nog sjutton blir bromsarna varma om man håller tempot uppe.
Har kört bilar med 1500kg vikt och 260-280mm skivor med enkolvsok fram på gelleråsen utan fade. Varför skulle då ordentliga fyrkolvsok brembobromsar med 355mm fram och 335mm bak fadea på 1800-1900kg efter tre varv? Tycker det låter osannolikt men det är självklart möjligt. Det jag menade var att han kanske inte är så van att gasa/bromsa med samma pedal utan kör tvåfots gas/broms som en konventionell ICE bil.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

MDurante skrev:

Har kört bilar med 1500kg vikt och 260-280mm skivor med enkolvsok fram på gelleråsen utan fade. Varför skulle då ordentliga fyrkolvsok brembobromsar med 355mm fram och 335mm bak fadea på 1800-1900kg efter tre varv? Tycker det låter osannolikt men det är självklart möjligt. Det jag menade var att han kanske inte är så van att gasa/bromsa med samma pedal utan kör tvåfots gas/broms som en konventionell ICE bil.
Nu vet jag inte hur bilens TCS och antispinn fungerar, men om bromsarna används för detta så är det ju en vanlig orsak till överhettade bromsar om man kör hårt.
Don't let your outrage for injustice end where your selfishness begins.
Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Inlägg av Tars »

Legato skrev:
Om jag var Musk så hade jag lanserat en upphottad version av P3 som är mer byggd för bana. Går ju att förbättra den avsevärt med väldigt små medel...

Bra reklamvärde och personligen hade jag tyckt det var snyggt med en "aggressivare" version.

Tror man skulle kunna lägga på 150-200k på priset utan problem:

* Fetare däck. Går ju in avsevärt bredare helt utan mod (285 tror jag, men åtminstone 275 bak).
* Keramiska bromsar med förbättrad kylning.
* Eventuellt ännu bättre kylning av batteriet.
* Kolfiberpaket med kjolar, diffusor osv.
* Sänkning och hårdare fjädring.
En TARS-edition nära dig. Bild
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

dd88 skrev:
MDurante skrev:

Nu vet jag inte hur bilens TCS och antispinn fungerar, men om bromsarna används för detta så är det ju en vanlig orsak till överhettade bromsar om man kör hårt.
Efter 3 varv på Gelleråsen?
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Jeppe_E skrev:
dd88 skrev:
MDurante skrev:

Efter 3 varv på Gelleråsen?
Det är en teori. I texten står det att testföraren tycker att bilen påverkar körningen extremt mycket, om bilen använder bromsarna för att hantera detta så är det min bästa gissning, kan inte komma på något annat som skulle kunna påverka bromsarna till den grad. Är det bara ”inbromsningar” så är det extremt dåliga bromsar och det har till och med jag svårt att tro.

Edit: Fick fart i Readly:
88AFAAE1-39C6-4BF9-9138-9F4267C6E646.png
56C9BC3E-84CD-4095-B0D9-DFE5ACA4EFEA.png
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

Det kan ju även vara så att Tesla valt bromsbelägg som inte passar för bankörning och i så fall är det enkelt att åtgärda. Det kan också vara så att det är för dåligt med kylluftkanaler till bromsarna. Det skulle kunna bero på att Tesla prioriterat lågt luftmotstånd (för räckviddens skull). Men jag spekulerar bara här.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare

Inlägg av Elof »

Det var sannerligen inga glädjande nyheter. Nästan så man undrar om det var något fel på bilen. Hade planer på att prova min vanliga AWD på Teknikens Världs nästa track day. Nu tvekar jag. Man vill ju bli rulla bromslös i slutet av långa rakan efter 1,5 varv på Mantorp.
Användarvisningsbild
dd88

Inlägg av dd88 »

Elof skrev:
Det var sannerligen inga glädjande nyheter. Nästan så man undrar om det var något fel på bilen. Hade planer på att prova min vanliga AWD på Teknikens Världs nästa track day. Nu tvekar jag. Man vill ju bli rulla bromslös i slutet av långa rakan efter 1,5 varv på Mantorp.
Som nybörjare och utan försäkring så kommer du inte vilja köra så fort så att bromsarna överhettas, skulle inte tro att det är något att oroa sig över.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

MDurante skrev:
Bilens fyrhjulsdrift tillåter motorernas fulla vridmoment att utnyttjas. Utan vridmomentet så ger inte fyrhjulsdriften en enda Nm. Men i grund och botten är det absolut vridmomentet från elmotorerna som ger rejäl knuff ut ur kurvorna.
Jag räknade lite på detta med vridmoment. Med antagande om att BMW:n körs på tvåans växel och medtaget korrigering för olika rullomkrets (mycket liten skillnad) samt att Teslan är tyngre så har den ett maximalt "vridmoment" som är ungefär 20 % större. Men givet bilens utväxling och momentkurva så börjar den redan efter 80 km/h tappa. Göranson har nog en poäng i det han säger, att det i praktiken inte är någon större skillnad i de farter han håller ut ur kurvorna.
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare

Inlägg av NEO »

Niklas Z skrev:
MDurante skrev:
Jag räknade lite på detta med vridmoment. Med antagande om att BMW:n körs på tvåans växel och medtaget korrigering för olika rullomkrets (mycket liten skillnad) samt att Teslan är tyngre så har den ett maximalt "vridmoment" som är ungefär 20 % större. Men givet bilens utväxling och momentkurva så börjar den redan efter 80 km/h tappa. Göranson har nog en poäng i det han säger, att det i praktiken inte är någon större skillnad i de farter han håller ut ur kurvorna.
Så du menar att Göranson kan hålla 80km/h genom alla kurvor på banan?

Tycker han borde märkt skillnad i vridmoment på ejes men vad vet jag. Allt är väl subjektivt.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare

Inlägg av Niklas Z »

MDurante skrev:
Niklas Z skrev:
MDurante skrev:
Så du menar att Göranson kan hålla 80km/h genom alla kurvor på banan?

Tycker han borde märkt skillnad i vridmoment på ejes men vad vet jag. Allt är väl subjektivt.
Det var ungefär 10 år sedan jag körde på Gelleråsen senast, men som jag minns det var det inte ofta man var under 80 km/h och jag körde en helt original BMW 330i (fast med lite mer camber och R-däck). Nu vet jag inte vad det var för däck på den BMW M2 Göranson körde, men med tanke på att han är en vassare förare än jag någonsin varit så borde han hålla högre kurvhastigheter.
Men notera att det står det "direkta vridmomentet" i texten. Det tolkar jag som att det är svaret på gaspådrag som avses, att elbilen ger max kräm direkt. I vardaglig trafik är det en stor fördel för elbilen, jämfört med en ICE-bil. Men när en skicklig förare kör en ICE-bil på bana så ligger hen på rätt varv och växel hela tiden och då är svaret på gaspådrag i stort sett omedelbart.
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare

Inlägg av lator »

Nu är det visserligen länge sen jag körde på Åsen och då var det på två hjul men efter alla ombyggnader av banan så har det ju blivit flera kurvor som är ganska långsamma. Att hålla över 80 i dessa kurvor funkar inte men minimum 60 blir det ju. Teslan drar ju extremt hårt i utgångar av långsamma kurvor och jag tror nog att det finns minst tre ställen där man märker denna fördel. Dock håller jag med om att Teslan är gungig med för hög vikt och därmed inte klarar att hålla farten genom kurvorna utan lever på accelerationen ut ur kurvorna så totalt sett så vinner nog en M2...

Detta med bromsarna handlar ju mest om värmeöverföring till bromsvätskan och därmed så avgör vätskans kvalitet mycket samtidigt som värmeavledningen från skivor och klossar är viktig för att hålla ner tempen. Att de skulle köra med 19" låter ju väldigt konstigt då det hävdas att det krävs 20" för att få plats med bromsarna på P3. Sen är det ju som påpekats inte säkert att Göransson har klart för sig hur man kör en eldriven bil effektivast. Flera test krävs innan vi vet med säkerhet hur det ligger till.
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Skriv svar