TiborBlomhall skrev:BLDC motor: distinkta separata lindningar
AC motor: överlappande lindningar
Hur var det nu med dessa motortyper....
Den övre bilden påminner om den typ som används i stegmotorer eller generatorer. Då faller det på sin plats att rotorn måste ha magneter eller någon form av lindningar i rotorn som skapar dess magnetiska polariteter som kommer att behövas för att få fridmoment. Denna typ av motor kan ev genererar en del ljud jämfört med asynkronmotorn (som typiskt har en rotor som magnetiseras med induktion från statorn) på den nedre bilden.
Men å andra sidan - ljud - båda motortyperna kan nog generera en del ljud. En avgörande del i designen är hur frekvensstyrningen är byggd. Vi får hoppas de gör en god design på den så att det inte blir oönskade deltoner av någon betydande energimängd så ska det nog bli finfint. Otroligt viktigt att lindningarna lackas ordentligt så att härvorna ligger still och inte nöter sig på ngt. Blir extra viktigt vid höga effektuttag. Med tanke på sistnämnda är statorn på övre bilden lättare att få lindningen att ligga still utan att flexa så mycket vid hög belastning i o med att den linas tight runt sin kärna.
DC motor hm... nä eller "ja" beror på tillämpning... den övre kan regleras med likström som korta pulser typ, men den måste slås av och på för spolparen för att snabbt göra det samma på nästa spolpar(diametralt), för att tvinga kärnan till vridning. lite enkelt beskrivet kanske. Ju fler spolar desto finare steg om man säger, sedan kan man laborera med antalet poler i rotorn också för vridmoment etc. För riktigt stora motorer tor jag man kan till o med få bättre verkningsgrad än i asynkronmotorn. Om jag minns rätt så spelar "oviljan" in, att ett material som ska magnetiseras ogillar förändring där synkronmotorn har en bättre elektromagnetisk kontroll av rotorn med magneter t ex. - induktionströghet på gott och ont - för övrigt en av anledningarna varför spole är ett utmärkt lågpass filter och berikas den med en kärna av material känslig för elektromagnetism blir än effektivare.
I vilket fall lindningen ska lackas ordentligt ... då blir detta aldrig ett problem med rörelser. ... ä bäst jag stoppar innan jag "orerar" så ni blir less