Nu har jag ju aldrig ägt en Tesla, men jag förstår inte problemet. Har S och X levererats med hårdvara som saknade funktioner i mjukvaran? Det låter märkligt.
Om de har... Men när det gäller autopiloten så har Tesla gått ifrån att köpa den från ett israeliskt företag som hette Mobileye (det vi brukar kalla Autopilot 1 / AP1), till att utveckla den själv (AP2).
Teslas mjukvara är dock inte lika bra som Mobileyes, än.
Men jag har mina betänkligheter med att man måste pilla på mittskärmen för att sätta igång och reglera vindrutetorkarna. Likaså om man ska ändra farten när man kör med farthållare. Jag tycker inte det är särskilt trafiksäkert att de utformat dessa funktioner på det sättet.
Trycker man in vänstra spaken så får man upp interfacet för att ställa in vindrutetorkarna, de startar väl också (temporärt) då om jag inte minns helt fel. Antar att man så småningom kommer att kunna hantera det via hjulen på ratten. Dvs , tryck på spak, höj/sänk hastighet via ratten. Borde fungera bra i brist/väntan på regnsensor/automatik.
Lösningen med ratten borde också fungera med farthållaren.
Nä man får bara ett svep när man trycker på knappen på vänsterspaken. Sedan måste du ta blicken från trafiken för att hitta ”knappen” på skärmen där du ska trycka för att starta vindrutetorkarna. Trafikfarligt enligt mitt sätt att se det.
Det finns en anledning varför alla andra biltillverkare har prioriterar vindrutetorkarna så högt att de är nåbara utan att ta händerna från ratten och utan att man behöver ta blicken från trafiken.
Nästa steg för Tesla är väl att även lägga helljus och blinkersfunktionerna på mittskärmen. Det blir ju kanon med ännu färre fysiska spakar och knappar för de som gillar att form går före funktion.
Får verkligen hoppas att de flyttar alla funktionerna för vindrutetorkare och AP/farthållare till rattknapparna. Annars är det ingen bil jag tänker köpa.
Om de har... Men när det gäller autopiloten så har Tesla gått ifrån att köpa den från ett israeliskt företag som hette Mobileye (det vi brukar kalla Autopilot 1 / AP1), till att utveckla den själv (AP2).
Teslas mjukvara är dock inte lika bra som Mobileyes, än.
Jo, det där med autopiloten är ju en helt annan sak. Där behövs ju tusentals mil av machine learning. Men nu pratar vi ju om vindrutetorkare..! Det låter otroligt om bilen levereras med en regnsensor som inte är inkopplad!
Model 3 ska ju vara en enklare och billigare bil, så det är liksom ologiskt. Om det ändå finns en spak så borde den väl fungera som den gör på andra bilar..?!
Och argumentet att allt ska styras centralt för att bilen ska bli autonom borde inte vara relevant för torkarna. En autonom bil behöver inga torkare alls.
Nä man får bara ett svep när man trycker på knappen på vänsterspaken. Sedan måste du ta blicken från trafiken för att hitta ”knappen” på skärmen där du ska trycka för att starta vindrutetorkarna. Trafikfarligt enligt mitt sätt att se det.
Det var det jag menade med temporärt, fast jag trodde det var 2-3 svep. Oavsett så borde man enkelt kunna koppla det till hjulen på ratten så man slipper ta blicken från vägen.
Sen får man väl hoppas att de får till automatiken snart, har man nu som ryktet säger en "riktig" regnsensor på 3:an så borde det vara en enkel åtgärd. Fast det kanske ser mindre bra ut om 3:an har automatik och S/X (AP2) inte har det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det är såna detaljer som är oroande. Men samtidigt kan man sitta lugnt i båten och vänta och se. Det lär hinna hända mycket innan den når den svenska marknaden.
Om de har... Men när det gäller autopiloten så har Tesla gått ifrån att köpa den från ett israeliskt företag som hette Mobileye (det vi brukar kalla Autopilot 1 / AP1), till att utveckla den själv (AP2).
Teslas mjukvara är dock inte lika bra som Mobileyes, än.
Jo, det där med autopiloten är ju en helt annan sak. Där behövs ju tusentals mil av machine learning. Men nu pratar vi ju om vindrutetorkare..! Det låter otroligt om bilen levereras med en regnsensor som inte är inkopplad!
Så som jag har förstått det så hade AP1 bilar en egen regnsensor men när Tesla skulle börja att installera AP2 så tänkte de att de inte behövde en separat sensor för det utan kunde använda kameran för att detektera när det regnade, visade sig vara svårare än de trodde...