Har förstått att du Mati fått lite av ett måndagsexemplar. I min funkar ju faktiskt regnsensor, helljusautomatik bra, vilket fn hindrar ett beslut om uppgradering till 100 batteri f.ö. Kupéljudet är lågt även i laglig motorvägsfart och vid nära laglig landsvägskörning tror jag inte jättemånga bilar är tystare, men jag har 19" hjul. Passform å vindbrus borde gå att justera (gratis). Kurvljusen jag hade på min gamla Lexus var visserligen mycket bättre, men inget jag har har stor användning för heller. Sätena (textil) är som nya. Jag hade en del bekymmer i början med läckande taklucka + vindbrus, men efter justering blev det bra. Sedan dess har det varit Toyotaklass på hållbarheten i mitt fall.
Jag tycker att man visst ska ta med egenskaper som väghållning vid jämförelse. En motsvarande motor som i S:en borde motsvara en tyst bensin turbo V6 eller V8 spis med 8 stegad automat typ med effekt runt 350 - 400 Hk. Alternativt en hybrid typ Lexus GS 450 el liknande.
Hade jag köpt en modell S med V8 ?
Näpp. Efter ett år med Lexus LS 460 där varje tankning kostade 1000 + kr och bensinförbrukning svår att få under 1,2 l/min vid normal blandad körning, så skulle jag förstås inte det. Försäkring, skatt o andra avgifter såsom service, förmånsvärden var inte heller något starkt köpargument om man säger så.
Slutsatsen är väl att det inte finns någon motsvarande ICE bil att jämföra med för att återknyta till diskussionen om förmånsvärden mm. Återstår att räkna på merkostnaden för eldriften, dvs kostnad för batteri/drivlina mot kostnaden för motsvarande ICE för att gissa vad "motsvarande bil" skulle kostat. Man måste då även räkna in kostnaderna för SuC nätverket.
M3 för 340.000kr i Sverige?
Moderator: Redaktion
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Jag hade 19" fälgar i somras också och Model S är tillräckligt tyst för mina krav men om du sätter dig i en ny 5-serie, A6 eller liknande så är de ännu mycket tystare faktiskt. Och tydligen ska Audi Q7 vara spöklikt tyst.Gustafsson skrev:Har förstått att du Mati fått lite av ett måndagsexemplar. I min funkar ju faktiskt regnsensor, helljusautomatik bra, vilket fn hindrar ett beslut om uppgradering till 100 batteri f.ö. Kupéljudet är lågt även i laglig motorvägsfart och vid nära laglig landsvägskörning tror jag inte jättemånga bilar är tystare, men jag har 19" hjul. Passform å vindbrus borde gå att justera (gratis). Kurvljusen jag hade på min gamla Lexus var visserligen mycket bättre, men inget jag har har stor användning för heller. Sätena (textil) är som nya. Jag hade en del bekymmer i början med läckande taklucka + vindbrus, men efter justering blev det bra. Sedan dess har det varit Toyotaklass på hållbarheten i mitt fall.
Jag tycker att man visst ska ta med egenskaper som väghållning vid jämförelse. En motsvarande motor som i S:en borde motsvara en tyst bensin turbo V6 eller V8 spis med 8 stegad automat typ med effekt runt 350 - 400 Hk. Alternativt en hybrid typ Lexus GS 450 el liknande.
Hade jag köpt en modell S med V8 ?
Näpp. Efter ett år med Lexus LS 460 där varje tankning kostade 1000 + kr och bensinförbrukning svår att få under 1,2 l/min vid normal blandad körning, så skulle jag förstås inte det. Försäkring, skatt o andra avgifter såsom service, förmånsvärden var inte heller något starkt köpargument om man säger så.
Slutsatsen är väl att det inte finns någon motsvarande ICE bil att jämföra med för att återknyta till diskussionen om förmånsvärden mm. Återstår att räkna på merkostnaden för eldriften, dvs kostnad för batteri/drivlina mot kostnaden för motsvarande ICE för att gissa vad "motsvarande bil" skulle kostat. Man måste då även räkna in kostnaderna för SuC nätverket.
Allt det där ekonomiska kan vi bortse ifrån efter att man gjort en kalkyl för totalkostnaden för ett visst antal mil. Vad hjälper det att man slipper tanka när bilen kostar över en miljon?
Nu låter jag lite gnällig igen. Men jag gillar den nya röda S:en väldigt mycket. Den gör det jag vill och jag saknar egentligen ingenting. Ja, kanske bättre strålkastare och fler förvaringsfack. Men annars är det inget att anmärka på. Fast det är mycket tack vare AP1.
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Jag kör också på 19" och nu med vinterdäcken på är den hyfsat tyst. Men inte lika tyst som många andra bilar. Och då behöver jag inte gå längre än till e-Golfen om jag vill sätta mig i en bil som är tystare än min Model S. Det slog mig med en gång när vi lånade en e-Golf i somras hur mycket tystare den var. Jag har reklamerat ljudnivån i min bil när den var helt ny, eftersom det var så påtagligt, men det konstaterades då att den inte låter ovanligt mycket. De hittade inget fel iaf. Jag måste alltså utgå ifrån att det ska vara så. Men min förra Model S var mycket tystare. Fast den hade plåttak, om det kan nu vara en förklaring.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: M3 för 340.000kr i Sverige?
Låter rimligt min är ju lika gammal som din men plåttak och bakhjulsdrift,och den är mycket tystare än grabbens S75D som nu efter effekt höjningen låter hemskt i jämförelsemati skrev:Jag kör också på 19" och nu med vinterdäcken på är den hyfsat tyst. Men inte lika tyst som många andra bilar. Och då behöver jag inte gå längre än till e-Golfen om jag vill sätta mig i en bil som är tystare än min Model S. Det slog mig med en gång när vi lånade en e-Golf i somras hur mycket tystare den var. Jag har reklamerat ljudnivån i min bil när den var helt ny, eftersom det var så påtagligt, men det konstaterades då att den inte låter ovanligt mycket. De hittade inget fel iaf. Jag måste alltså utgå ifrån att det ska vara så. Men min förra Model S var mycket tystare. Fast den hade plåttak, om det kan nu vara en förklaring.
Min är tyst o fin
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd