Modell 3 basic utan extrautrustning
Moderator: Redaktion
Modell 3 basic utan extrautrustning
Börjar mer och mer fundera på grundutrustad Modell 3. Svart ingen extrautrustning. Utrustningen är tillräckligt bra (?). Tesla dont do slow cars. Räckvidd fulladdad 30 mil. Frågan är när man får se hur den ser ut interiört? Kommer den kännas för billig? Någon som är inne på samma spår.
_________________________________________________________________
Leaf, 9000mil. Såld
BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Vässla elmoppe
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Kia EV6+ AWD
Kod: Markera allt
Moped Express Radexi 1956, väldigt fossil
Nimbus 21 DC, akrylat bensin
6,2 kWp solenergi
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Tror du tänker rätt.
Misstänker att en välutrustad 3:a med stora batteriet och 4WD kommer kosta som en nyare begagnad S med samma utrustning.
Då skulle jag personligen föredra en nyare, lågmilad begagnad S som familjebil (om vi klarade oss utan dragkrok).
Så en lågutrustad 3:a kanske kan anses som mest prisvärd?
Misstänker att en välutrustad 3:a med stora batteriet och 4WD kommer kosta som en nyare begagnad S med samma utrustning.
Då skulle jag personligen föredra en nyare, lågmilad begagnad S som familjebil (om vi klarade oss utan dragkrok).
Så en lågutrustad 3:a kanske kan anses som mest prisvärd?
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
För mig känns det helt självklart att det blir det prisvärdaste valet...
* Premien på 60.000:- blir en väldigt stor procentuell del av bilens pris.
* Tesla tar extremt hög marginal på det större batteriet. På en "basic" kommer de ha väldigt små marginaler (åtminstone i början).
* Jag tycker det verkar bli en riktigt fin bil med fullt tillräcklig utrustning redan i basic-utförande.
* Räckvidden räcker och blir över för min del (särskilt som bilen kommer agera andrabil).
* Svårt att veta hur de gör med material, men jag är otroligt nöjd med min tygklädsel i min Model S. Tycker däremot inte "veganskinnet" i Model 3 ser så kul ut, åtminstone inte i svart. Så just nu tror jag att jag tom skulle valt textil om båda valen var gratis.
* Premien på 60.000:- blir en väldigt stor procentuell del av bilens pris.
* Tesla tar extremt hög marginal på det större batteriet. På en "basic" kommer de ha väldigt små marginaler (åtminstone i början).
* Jag tycker det verkar bli en riktigt fin bil med fullt tillräcklig utrustning redan i basic-utförande.
* Räckvidden räcker och blir över för min del (särskilt som bilen kommer agera andrabil).
* Svårt att veta hur de gör med material, men jag är otroligt nöjd med min tygklädsel i min Model S. Tycker däremot inte "veganskinnet" i Model 3 ser så kul ut, åtminstone inte i svart. Så just nu tror jag att jag tom skulle valt textil om båda valen var gratis.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Känns prisvärd (utan att veta svenskt pris). För mig beror det dock på vad som händer med vår X när trean kommer. Ska vi ha kvar X blir det en simpel trea, ska vi byta ut X mot tre blir det nog en ganska maxad trea
P85D svart/svart med gratis SuC
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Elon gör inget simpelt
Men den stora frågan är vilka varianter får dragkrok? Jag köper instegs M3 om det går att få drag på den inte bara i den
Men den stora frågan är vilka varianter får dragkrok? Jag köper instegs M3 om det går att få drag på den inte bara i den
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Det är ju det med dragkkroken... Kan man ha en basic och enda tillvalet dragkrok? Det blir den stora frågan. Annars kan det bli en dyr dragkrok, om det kräver 4-hjulsdrift, kanske luftfjädring...
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Skulle faktiskt tro att dragkrok riskerar att inte gå att få till basversionen, eller får väldigt begränsad dragvikt. Eller att det inte går att få till basversionen från början... (Jag duckar för alla som nu J...... får lust att slå mig!)
Varför tror jag det?
Dragkrok med vettig dragkapacitet kräver antagligen förstärkt kylning. Ett mindre batteri som pressas hårt värms dessutom upp snabbare. Så för att få det att funka kommer det att kosta extra pengar att lösa det på basversionen. Dessutom i onödan för alla de i världen som inte vill ha dragkrok. Tror dessutom Tesla har det tufft redan från början att få till bra marginal på basversionen.
Att ändå sätta dit dragkrok med ”begränsad dragvikt” tror jag inte heller man vill. Risk att många drar tunga saker ändå. Ingen tradition i USA av bilar med ”begränsad dragvikt”, lövkärror till återvinning och cykelhållare osv.
På stora batteriet, prestandamodeller, D versioner osv så kanske man ändå behöver ”kosta på” mer kylning av andra orsaker. Ett större batteri värms dessutom upp långsammare. Dessutom har man mer ”marginal” att ta pengar ifrån för att kosta på det. En del kunder kommer då att välja den dyrare version istället för basversionen=större vinst för Tesla.
Därför vore det logiskt att bara erbjuda dragkrok med vettig dragvikt till de mer välutrustade modellerna. Där man dessutom kanske ändå, trots förstärkt kylning, måste mjukvarubegränsa effektuttaget =tow mode för att få det att funka.
Så ungefär som man gjort tidigare när vissa versioner/utrustning bara gått att få till toppmodellen, åtminstone inledningsvis.
Varför tror jag det?
Dragkrok med vettig dragkapacitet kräver antagligen förstärkt kylning. Ett mindre batteri som pressas hårt värms dessutom upp snabbare. Så för att få det att funka kommer det att kosta extra pengar att lösa det på basversionen. Dessutom i onödan för alla de i världen som inte vill ha dragkrok. Tror dessutom Tesla har det tufft redan från början att få till bra marginal på basversionen.
Att ändå sätta dit dragkrok med ”begränsad dragvikt” tror jag inte heller man vill. Risk att många drar tunga saker ändå. Ingen tradition i USA av bilar med ”begränsad dragvikt”, lövkärror till återvinning och cykelhållare osv.
På stora batteriet, prestandamodeller, D versioner osv så kanske man ändå behöver ”kosta på” mer kylning av andra orsaker. Ett större batteri värms dessutom upp långsammare. Dessutom har man mer ”marginal” att ta pengar ifrån för att kosta på det. En del kunder kommer då att välja den dyrare version istället för basversionen=större vinst för Tesla.
Därför vore det logiskt att bara erbjuda dragkrok med vettig dragvikt till de mer välutrustade modellerna. Där man dessutom kanske ändå, trots förstärkt kylning, måste mjukvarubegränsa effektuttaget =tow mode för att få det att funka.
Så ungefär som man gjort tidigare när vissa versioner/utrustning bara gått att få till toppmodellen, åtminstone inledningsvis.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Jag är också lite inne på detta. Med tillvalet infällbara backspeglar och inget annat.
Har sökt lite på Tesla.com och i forumet men hittar ingenstans info om vad det svenska priset kan tänkas landa på eller hur lång väntetiden är om man beställer idag.
35000 USD plus moms och tull minus ev. miljöbonus borde hamna iaf nånstans under 400' hoppas jag.
Problemet är väntetiden - får man ingen bil förrän 2020 så lär ju BMW, Mercedes, VW och alla andra ha börjat få fram sin nya elplattform.
Har sökt lite på Tesla.com och i forumet men hittar ingenstans info om vad det svenska priset kan tänkas landa på eller hur lång väntetiden är om man beställer idag.
35000 USD plus moms och tull minus ev. miljöbonus borde hamna iaf nånstans under 400' hoppas jag.
Problemet är väntetiden - får man ingen bil förrän 2020 så lär ju BMW, Mercedes, VW och alla andra ha börjat få fram sin nya elplattform.
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Vad jag inte förstår är om dom typar M3 för drag kan ju alla eftermontera? Eller är typningen kopplad till batteristorlek och luftfjädring om tillverkaren väljer att ha det så?
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Ta fram en miniräknare och räkna fram vad en tesldadollar står i. Dvs, vad kostar en ren Model S i USA vs Sverige? En Model 3 lär väl börja på strax över 420k.Puttaren skrev:Jag är också lite inne på detta. Med tillvalet infällbara backspeglar och inget annat.
Har sökt lite på Tesla.com och i forumet men hittar ingenstans info om vad det svenska priset kan tänkas landa på eller hur lång väntetiden är om man beställer idag.
35000 USD plus moms och tull minus ev. miljöbonus borde hamna iaf nånstans under 400' hoppas jag.
Problemet är väntetiden - får man ingen bil förrän 2020 så lär ju BMW, Mercedes, VW och alla andra ha börjat få fram sin nya elplattform.
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Aha. Smart.dstr skrev:Ta fram en miniräknare och räkna fram vad en tesldadollar står i. Dvs, vad kostar en ren Model S i USA vs Sverige? En Model 3 lär väl börja på strax över 420k.Puttaren skrev:Jag är också lite inne på detta. Med tillvalet infällbara backspeglar och inget annat.
Har sökt lite på Tesla.com och i forumet men hittar ingenstans info om vad det svenska priset kan tänkas landa på eller hur lång väntetiden är om man beställer idag.
35000 USD plus moms och tull minus ev. miljöbonus borde hamna iaf nånstans under 400' hoppas jag.
Problemet är väntetiden - får man ingen bil förrän 2020 så lär ju BMW, Mercedes, VW och alla andra ha börjat få fram sin nya elplattform.
Det är ju rimligt. Frågan är när man kan få den.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19569
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Miniräknaren?Puttaren skrev:... Frågan är när man kan få den.dstr skrev:Ta fram en miniräknare och räkna fram vad en tesldadollar står i. Dvs, vad kostar en ren Model S i USA vs Sverige? En Model 3 lär väl börja på strax över 420k.Puttaren skrev:Jag är också lite inne på detta. Med tillvalet infällbara backspeglar och inget annat.
Har sökt lite på Tesla.com och i forumet men hittar ingenstans info om vad det svenska priset kan tänkas landa på eller hur lång väntetiden är om man beställer idag.
35000 USD plus moms och tull minus ev. miljöbonus borde hamna iaf nånstans under 400' hoppas jag.
Problemet är väntetiden - får man ingen bil förrän 2020 så lär ju BMW, Mercedes, VW och alla andra ha börjat få fram sin nya elplattform.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Beställa nu, utan att vara befintlig ägare? Jul 2019 i bästa fall.Puttaren skrev:Frågan är när man kan få den.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Jag är helt säker på att "kvaliteten" kommer duga fint åt mig. Det jag bävar för att att man väljer att ta bort några elimentära funktioner så att man i princip måste välja till paketet för att få en vettig bil. Typ att man inte får med appen, navigering, automatisk klimatanläggning eller backkamera i standard. Skulle inte förvåna mig det minsta.Basunen skrev:Börjar mer och mer fundera på grundutrustad Modell 3. Svart ingen extrautrustning. Utrustningen är tillräckligt bra (?). Tesla dont do slow cars. Räckvidd fulladdad 30 mil. Frågan är när man får se hur den ser ut interiört? Kommer den kännas för billig? Någon som är inne på samma spår.
Annars håller jag med dig, lilla batteriet och RWD är på långa vägar bra nog för mig. Färg tänker jag välja en jag gillar, kanske blir svart trots det.(alltså att jag gillar den bäst)
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Modell 3 basic utan extrautrustning
Det tar en jäkla tid även för de andra. Kolla lite här för att se hur jag och andra resonerade 2014.Puttaren skrev:Problemet är väntetiden - får man ingen bil förrän 2020 så lär ju BMW, Mercedes, VW och alla andra ha börjat få fram sin nya elplattform.
http://www.elbil.forum24.se/elbil-about5177.html
I'm out. Tibor har blivit för gammal!