Beror på om du vill följa lagen. Du ska nämligen betala förmån även om du köper till AP efteråt.MaxE skrev:Skall ta 3:an på leasing på min firma. Och har funderat på att köpa till AP för 61000kr senare för att slippa förmånsvärdet på det tillvalet.frippan skrev:Kikade lite i koden till hemsidan.
hittade denna rad i designstudion
"Model 3 Mid Range med bakhjulsdrift"
Priset är fortfarande $46000 på det valet. Så ingen hint om priset.
Borde ju tyda på att den kommer även hit, varför annars lägga tid på att översätta den raden
Hittade även priset på total självkörning. 33200:- vid leverans eller 55000:- efter leverans.
Priser för autopilot
55000:- vid leverans
61000:- under trial
77000:. efter leverans
Jämför man en ren S75D med en med AP, tillval för 55000kr, så har den med AP ca 1000kr högre förmånsvärde. Blir det samma för model 3 så är det ju definitivt fördelaktigt att köpa till AP efteråt, eller tänker jag fel här?
Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
2 st Model 3 LR AWD
Reservation Cybertruck Trimotor
Reservation Cybertruck Trimotor
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Fast då beräknas förmånsvärdet på 61000/77000 kr extrautrustning
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Snarare 77000 kr då rabatter inte får tas med i beräkning av förmånsvärdet.p1457 skrev:Fast då beräknas förmånsvärdet på 61000/77000 kr extrautrustning
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Läste på garantisidan att standard och mid range batteriet har 8 år / 160 000km.
Är det också ett tecken att vi får mid range?
Är det också ett tecken att vi får mid range?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
jag kör 10år, 100% finansiering på alla mina billån. Då får jag ett lågt månadsbelopp. Sen säljer jag ofta bilarna efter 1-4 år ändå.OfarligTesla skrev:Aldrig hört talas om, trodde det var 4-5 år som erbjöds som mest. Vilket även det är galet lång tid.Tars skrev:Vanligt när man köper bil som privatperson.OfarligTesla skrev:7 år?!? Går det ens att finansiera dem på så lång tid? Låter helt galet att någon skulle göra det.Jeppe_E skrev:Sweet!Zalman3 skrev:"Right now, European orders are limited to the two higher versions of the Model 3. Tesla is expected to open up orders for the Mid-Range and rear-wheel-drive versions shortly after the first deliveries in the market."
https://electrek.co/2018/12/08/tesla-mo ... st-drives/
Så 7000 USD billigare än LR AWD = 87000 SEK. Så då bör MR RWD hamna på runt 573.000 SEK. 87k är ju en del för 8 mil extra räckvidd och AWD. Iofs 1.1 sekunder långsammare till hundra, men...
Det är 900kr mindre i månaden hos DNB på 7 år
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ja som sagt fungerar ju det ju bra om man investerar pengarna annorstädes under tiden så man har dem när man vill lösa lånet trots att bilen kan vara värd mindre än lånebeloppet. Rent ekonomiskt är det ju även bättre. Problemet är väl att de flesta som tar längre finansiering gör det inte för att de tjänar på högre avkastning än räntan är.HelectriC skrev:jag kör 10år, 100% finansiering på alla mina billån. Då får jag ett lågt månadsbelopp. Sen säljer jag ofta bilarna efter 1-4 år ändå.
Problemet i Sverige med det är att när vi pratar roligare bilar så blir beloppen så pass höga så det blir mer irriterande att skaffa bostadslån under en stor del av tiden, då enskilda lånehandläggare kan inte godkänna lånen. Tar man på företag slipper man ju det problemet iaf.
Sen är jag nog motsatsen, jag gillar att ha låga utgifter per månad och ha bilarna mer eller mindre avbetalda snabbt oavsett om det är lite sämre ekonomiskt. Jag vill kunna leva billigt utan att förändra något ifall jag eller frun känner för att starta något kul projekt i ett år eller så och då stå utan inkomst, då hjälper det att ha inga eller låga skulder på bilen som skall betalas av.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Blir kanske svårt att kombinera låg månadsutgift med snabb avbetalning
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ja men betalar man av snabbt så är det en begränsad tid man är uppbunden innan utgiften för finansieringen är borta. Dvs en kortare period man begränsas av att man äger bilen. Skulle jag finansierat 100% av Teslan på 10 år så pratar vi i genomsnitt 9k per månad bara i avbetalning under dessa 10 år vilket självklart påverkar möjligheten för mig eller frun att inte ha någon inkomst under en delperiod av dessa 10 år, utan att äta av sparpengar.HelectriC skrev:Blir kanske svårt att kombinera låg månadsutgift med snabb avbetalning
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Man bör betala av bilen (och annat) i samma takt, egentligen snabbare, än värdeminskningen. Det gör att man bör betala av mer i början då värdefallet är högt och man bör också betala mer om man kör fler mil.
Det jag gjorde med Leafen var ganska bra där jag betalade mycket de första två åren, via leasing, och sedan nu betalar av mindre då värdeminskningen planat ut. Jag ligger nu med en skuld som ligger en behaglig bit ifrån värdet och avbetalningen håller bra tempo emot noll värdet.
Det jag gjorde med Leafen var ganska bra där jag betalade mycket de första två åren, via leasing, och sedan nu betalar av mindre då värdeminskningen planat ut. Jag ligger nu med en skuld som ligger en behaglig bit ifrån värdet och avbetalningen håller bra tempo emot noll värdet.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Väldigt konstigt med ett sånt påstående rent generellt... Allt beror på villkor på leasingen, hur man kan placera kapitalet alternativt respektive till vilken ränta man annars kan låna. Det blir alltså helt individuellt vad som är optimalt rent ekonomiskt...LarsL skrev:Man bör betala av bilen (och annat) i samma takt, egentligen snabbare, än värdeminskningen. Det gör att man bör betala av mer i början då värdefallet är högt och man bör också betala mer om man kör fler mil.
Det jag gjorde med Leafen var ganska bra där jag betalade mycket de första två åren, via leasing, och sedan nu betalar av mindre då värdeminskningen planat ut. Jag ligger nu med en skuld som ligger en behaglig bit ifrån värdet och avbetalningen håller bra tempo emot noll värdet.
Sen finns det såklart folk som är extremt riskaverta respektive risktagande, det ska också beaktas och är också individuellt.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
THE FINAL COUNTDOWN
Måste man bli så nervös?
Beställning klar
Processen har börjat, och man stirrar på den här lodräta axeln.
På ett symboliskt sätt är redan nedräkningen för förbränningsmotorns förlust i matchen mot elbilen också påbörjad!
Och som människa i en stor men löjligt liten värld i rymden är det stort!
Måste man bli så nervös?
Beställning klar
Processen har börjat, och man stirrar på den här lodräta axeln.
På ett symboliskt sätt är redan nedräkningen för förbränningsmotorns förlust i matchen mot elbilen också påbörjad!
Och som människa i en stor men löjligt liten värld i rymden är det stort!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Varit mycket snack om ifall värme i framsätet är standard, tror inte jag sett länk till denna texten i manualen innan:
If equipped with the premium package, rear seats are also equipped with seat heaters
Se sidan 100 (97 enl. manualens sidräkning)
https://www.tesla.com/content/dam/tesla ... Manual.pdf
If equipped with the premium package, rear seats are also equipped with seat heaters
Se sidan 100 (97 enl. manualens sidräkning)
https://www.tesla.com/content/dam/tesla ... Manual.pdf
Model 3 Performance -23
Model 3 SR+ -19
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Kalla mig trög, men hjälp mig att förstå
Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
du har fattat det rätt, så så trög verkar du inte vara.dhanjel skrev:Kalla mig trög, men hjälp mig att förstå
Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
15,97 kr/mil (i exemplet så är det ju i princip räknat på att en fossilbil dricker 1 liter/mil) x 10000 mil (2000 mil x 5 år) = 159700 SEK. Sedan minskar de med priset för elen. Så får de fram 124.700 Det kan man ju tro på om man nu kör en bil som verkligen dricker 1 liter/mil. Sedan tillkommer då miljöbonusen. Så om man vill vara överdrivet positiv så 185.000 SEK i besparingar på 5 år. Så ja, 460.000 + 185.000 är ju nästan 660.000 kr.dhanjel skrev:Kalla mig trög, men hjälp mig att förstå
Som jag fattat det så har de inte dragit av för miljöbilsbonusen?
Så om man jämför med en fossilbil och tar i beaktande de besparingarna de anser det ger på 125kkr och sen drar av bonusen på 60kkr, så skulle det innebära att det motsvarar att köpa en fossilare runt 460kkr?
Men man kan ju räkna som så att ett lån på 200.000 kr till 3% ränta kostar 6000kr per år och om du kör 2000 mil med en fossilbil som kanske dricker mer rimliga 0,8, så blir bränslekostnaden 25600, medan elkostnaden blir 8000 kr
Så rent ekonomiskt så är det ca 11.600 kr billigare per år med elbilen. Men du vill väl förstås ha en ordentlig farthållare för 55.000 så egentligen kostar teslan svarare 710.000, så 250.000 extra i lån. Vilket istället ger en räntekostnad på 7500 kr per år. Ränteminskningen pga amortering är försumbar Så räkna med 10.000 kr billigare per år.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Nja, ska jag köpa en Tesla så kommer jag inte betala 55k för en farthållare Resten i paketet är inte intressant.
Väntar nog till framåt sommaren och ser om det kommer en MR eller en RWD
Väntar nog till framåt sommaren och ser om det kommer en MR eller en RWD
Har haft: Model 3 LR AWD Multi-coat red, Nissan Leaf 2018 (12 mån privat leasing) | Sen dumpade sambon mig och nu bensin-bil igen :/
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Laddning: Charge Amps Halo | Solcellsanläggnings på 6.4kWh
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Är det bara för mig länkarna längst ner på beställningssidan har försvunnit? Alltså de länkarna där man kunde få sin beställnings- samt handpenningfaktura?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Sant! Den är borta. Innan så kunde man ladda ner fakturan där.helix skrev:Är det bara för mig länkarna längst ner på beställningssidan har försvunnit? Alltså de länkarna där man kunde få sin beställnings- samt handpenningfaktura?
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Kan bekräfta.ippii skrev:Sant! Den är borta. Innan så kunde man ladda ner fakturan där.helix skrev:Är det bara för mig länkarna längst ner på beställningssidan har försvunnit? Alltså de länkarna där man kunde få sin beställnings- samt handpenningfaktura?
Före:
Efter:
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7320
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tur att jag laddade hem de igår
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
frippan skrev:Tur att jag laddade hem de igår
Laddade hem den redan när jag gjort beställningen,
Konstigt!?
Varför tog de bort den??
Det som inte syns nu är en justering jag gjorde angående färg.
Men jag har inte varit inne där ännu så, jag har inte kollat.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Beställde igår
TeslaTissel skrev:frippan skrev:Tur att jag laddade hem de igår
Laddade hem den redan när jag gjort beställningen,
Konstigt!?
Varför tog de bort den??
Det som inte syns nu är en justering jag gjorde angående färg.
Men jag har inte varit inne där ännu så, jag har inte kollat.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Nu är sidan uppdaterad. Vad som är nytt är "Best Rate Guarantee", men den länken är trasig (har undefined i URL:en):
- Model 3 beställd 10/12-18: LR+AWD+AP, Midnight Silver Metallic, vit interiör
- Model 3 bokad 10/8-16
- Model 3 bokad 10/8-16