Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag har läst på olika ställen att CCS-standarden inte tillåter att man modifierar kontakterna eller protokollen. Att det ingår en typ2 i CCS har ingen betydelse i det fallet. Man får inte modifiera den delen av kontakten så länge den ingår i CCS.
Om det är så att Tesla tänker montera en CCS-kontakt på model 3 så måste man också montera CCS-kablar på SuC. Att en tekniker har sagt att de ska montera CCS-kablar på SuC styrker detta.
Detta är den enda logiken jag ser. Nu är det bara att vänta och se tills de presenterar den europeiska versionen av 3:an.
Om det är så att Tesla tänker montera en CCS-kontakt på model 3 så måste man också montera CCS-kablar på SuC. Att en tekniker har sagt att de ska montera CCS-kablar på SuC styrker detta.
Detta är den enda logiken jag ser. Nu är det bara att vänta och se tills de presenterar den europeiska versionen av 3:an.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Finns ju inget som hindrar att det är 100% CCS-kontakt och 100% CCS-kabel och att man följer CCS-protokollet till 100% när man laddar via CCS men sedan även har möjlighet att ladda enligt Teslas standard till Teslas bilar från Teslas laddstolpar fast detta sker genom CCS-standardiserade kablar och kontakter. Jag skulle gärna vilja ha mer information om begränsingarna för CCS, även ifall jag får alla nyhetsbrev från CharIn och har läst en hel del wiki-sidor och länkar på dessa sidor så är det bara på forum jag läst om adapter inte är tillåtet. Att det inte är tillåtet att ha en lite annorlunda kontakt har jag inte sett någon annan stanns än just i denna tråd.Jerker skrev:Jag har läst på olika ställen att CCS-standarden inte tillåter att man modifierar kontakterna eller protokollen. Att det ingår en typ2 i CCS har ingen betydelse i det fallet. Man får inte modifiera den delen av kontakten så länge den ingår i CCS.
Om det är så att Tesla tänker montera en CCS-kontakt på model 3 så måste man också montera CCS-kablar på SuC. Att en tekniker har sagt att de ska montera CCS-kablar på SuC styrker detta.
Detta är den enda logiken jag ser. Nu är det bara att vänta och se tills de presenterar den europeiska versionen av 3:an.
PS. Skulle det inte vara tillåtet att ha något annat än exakta dimensioner enligt spec på kontakten för CCS så kan Model 3 inte komma med CCS och samtidigt kunna ladda på dagens Superchargers... Typ 2-kontakten skiljer ju sig på dagens Supercharger/Model S/X mot standard Mennekes/Typ 2.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Om jag ser den där uppgiften igen ska jag länka till den. Nu vet jag inte var jag läst den. Man surfar runt en massa och läser en hel del, lyssnar på poddar...
Men vi får snart veta. Läste i en annan tråd att det ska komma visningsex till Europa och även Sverige redan om ett par månader...
Men vi får snart veta. Läste i en annan tråd att det ska komma visningsex till Europa och även Sverige redan om ett par månader...
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Fast det kan ju vara samma som för Model X och den som visades i Storbritannien, dvs en amerikansk bil med amerikansk laddport. Tror inte de har påbörjat produktion av europeiska Model 3 ännu och som sagt var, om det inte är tillåtet med något annat än exakta mått enligt Mennekes för CCS så kommer det inte finnas en Model 3 med CCS som samtidigt kan ladda på dagens Superchargers.Jerker skrev:Om jag ser den där uppgiften igen ska jag länka till den. Nu vet jag inte var jag läst den. Man surfar runt en massa och läser en hel del, lyssnar på poddar...
Men vi får snart veta. Läste i en annan tråd att det ska komma visningsex till Europa och även Sverige redan om ett par månader...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ja, det blir säkert så. Inte förrän det är dags för provkörningar kommer det produktionsbilar för Europeiska marknaden.Svenssons skrev:Fast det kan ju vara samma som för Model X och den som visades i Storbritannien, dvs en amerikansk bil med amerikansk laddport.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Nån som har länk eller info ang TM3’s laddning? Var har ni läst att den skulle få nåt annat än möjlighet att ladda på SuC?
Vore (i min värld) konstigt om EU skulle kunna tvinga Tesla att utrusta sina laddstationer med fler kontaktyper för att alla ska kunna ladda.
Vore (i min värld) konstigt om EU skulle kunna tvinga Tesla att utrusta sina laddstationer med fler kontaktyper för att alla ska kunna ladda.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Förstår inte var du fått det där ifrån, Teslorna laddar ju nästan ”överallt” med chademoadapter, 11-22 kW AC med vanlig trefas eller typ 2. Du måste inte ladda med supercharger. Däremot vill man nog faktiskt göra det eftersom det går väsentligt mycket fortare än på alla andra laddstationer. De är också väldigt välplacerade och funkar i stort sett alltid.Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.Gustafsson skrev:Förstår inte var du fått det där ifrån, Teslorna laddar ju nästan ”överallt” med chademoadapter, 11-22 kW AC med vanlig trefas eller typ 2. Du måste inte ladda med supercharger. Däremot vill man nog faktiskt göra det eftersom det går väsentligt mycket fortare än på alla andra laddstationer. De är också väldigt välplacerade och funkar i stort sett alltid.Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Får den ccs så har man klart fler möjligheter men SuC räcker gott och välSwede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Fattar inte hur folk tror att CCS är dealbreak hade bilen kommit utan SuC så ör det dealbreak CCS är bara bonus om det finns om inte skit samma vi som kör S och X idag åker överallt utan problem
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Swede1 logikSwede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Två CCS laddare och en supercharger
Som jag skrev tidigare, det finns många ställen runt om i Sverige där flera CCS laddare står bredvid varandra från olika leverantörer även om de kanske är några hundra meter mellan då att jämföra 30 mot 300 blir ganska missvisande. Skulle vara intressant att veta hur många ställen det finns CCS laddare om man räknade alla laddare som är inom en radie på 2 km(?) som en laddplats.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Men än så länge stödjer väl model 3 inte Chademoladdaren? Kanske är det ett tecken på att man ändå tänker sig en annan lösning, dvs. CCS, och inte tänker låta 3:an stödja Chademo.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5517
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Aktier i CCS - industrin ? Ser inte problemet öht.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det har ju inget med CHAdeMO i USA att göra. Hit har ju inte kommit några bilar än så vi vet ju inte vad den stödjer generiskt eller via adapters.Jerker skrev:Men än så länge stödjer väl model 3 inte Chademoladdaren? Kanske är det ett tecken på att man ändå tänker sig en annan lösning, dvs. CCS, och inte tänker låta 3:an stödja Chademo.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
I USA finns ju också CCS, men med typ 1, och de har ju inte CCS-port där ändå. Nu hindrar såklart det faktum att den nordamerikanska teslakontakten inte kan ladda typ 1 utan adapter.
Chademoadapter för Model 3 bör de kunna lösa i mjukvara om de vill.
CCS vore definitivt trevligt att ha, men torde, precis som dragkrok, vara en dealbreaker för ganska få (men de få kan vara högljudda). Kör man ofta långt i områden med dålig superladdartäckning, men bra CCS-täckning så kan det såklart vara så att det är bättre att köpa en annan bil med CCS, om nu inte Model 3 får det.
Chademoadapter för Model 3 bör de kunna lösa i mjukvara om de vill.
CCS vore definitivt trevligt att ha, men torde, precis som dragkrok, vara en dealbreaker för ganska få (men de få kan vara högljudda). Kör man ofta långt i områden med dålig superladdartäckning, men bra CCS-täckning så kan det såklart vara så att det är bättre att köpa en annan bil med CCS, om nu inte Model 3 får det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jaja, raljera du vigge. Kan vara skönt att kunna välja var och vad man vill äta när bilen laddar. Frihet = bilen = frihet. Men det blev lite mindre fritt när man inte kan stanna var man vill och måste tänka på ladd nivån hela tiden. Model 3 måste följa standard ccs, jättemiss annars, teslas laddnätverk är för glest. Jag har nog läst hur ni kämpar med adaptrar och lån och omvägar på timmar. Elbil skapar nya problem i livet. Men kan man snabbladda var 5 mil så minskar problemet. Man kan köra som vanligt och inte planera så mycket. Frihet!
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Som det är nu är det norra sverige som är problematiskt tills planerade SuC dyker upp därSwede1 skrev:Jaja, raljera du vigge. Kan vara skönt att kunna välja var och vad man vill äta när bilen laddar. Frihet = bilen = frihet. Men det blev lite mindre fritt när man inte kan stanna var man vill och måste tänka på ladd nivån hela tiden. Model 3 måste följa standard ccs, jättemiss annars, teslas laddnätverk är för glest. Jag har nog läst hur ni kämpar med adaptrar och lån och omvägar på timmar. Elbil skapar nya problem i livet. Men kan man snabbladda var 5 mil så minskar problemet. Man kan köra som vanligt och inte planera så mycket. Frihet!
Omvägar finns lite varstans tills planerade SuC är färdigställda
Kom ihåg att detta är sverige problem i tyskland är det icke problem liksom övriga länder där SuC är tätare än här
Tror du hänger upp dig på gamla trådar och ser SuC som bensinmack där man ska åka och tanka
De flesta laddar hemma och SuC fungerar på långresa oavsett var du ska åka ( med undantag för norr om sundsvall i skrivande stund )
Nuvarande tesla ägare har inte problem att köra rund med S och X som saknar CCS
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag skulle bli mycket förvånad om de väljer att inte stödja CCS för den europeiska marknaden.e5m1r skrev:De flesta laddar hemma och SuC fungerar på långresa oavsett var du ska åka ( med undantag för norr om sundsvall i skrivande stund )
Nuvarande tesla ägare har inte problem att köra rund med S och X som saknar CCS
Kortsiktigt är det inget större problem för de allra flesta men långsiktigt har jag svårt att tänka mig att Tesla ska kunna bygga i närheten av så många laddare som stater, bilbolag, elbolag, befintliga fossilkedjor (Circle K mfl), nya snabbladdningskedjor ... gör tillsammans. Dessutom borde Tesla ha intressantare saker att lägga sina pengar på än snabbladdare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Man ska dock tänka på att Tesla kan se sina SuC's som en intäktskälla. Idag har vi alla gratis laddning men det stämmer ju inte för blivande Model 3 ägare. Vill Tesla låsa in sina bil-kunder i det egna eko-systemet skulle de kunna begränsa möjlgheten att ladda på andra snabbladdare. Tror dock inte att så blir fallet. Skulle bli för arga kunder och klagar på att det inte finns Tesla laddare just längs deras vägar.Laban skrev:Jag skulle bli mycket förvånad om de väljer att inte stödja CCS för den europeiska marknaden.e5m1r skrev:De flesta laddar hemma och SuC fungerar på långresa oavsett var du ska åka ( med undantag för norr om sundsvall i skrivande stund )
Nuvarande tesla ägare har inte problem att köra rund med S och X som saknar CCS
Kortsiktigt är det inget större problem för de allra flesta men långsiktigt har jag svårt att tänka mig att Tesla ska kunna bygga i närheten av så många laddare som stater, bilbolag, elbolag, befintliga fossilkedjor (Circle K mfl), nya snabbladdningskedjor ... gör tillsammans. Dessutom borde Tesla ha intressantare saker att lägga sina pengar på än snabbladdare.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Visst kan det vara en intäktskälla men det lär ta väldigt många år innan en snabbladdare är betald. Och som sagt, Tesla har andra utgifter framför sig. Nya Gigafabriker i Kina, Europa. Nya modeller som ska tas fram. Sen har vi de "arga kunderna" som du nämner så det känns som en win-win situation att stödja CCS.bat skrev:Man ska dock tänka på att Tesla kan se sina SuC's som en intäktskälla. Idag har vi alla gratis laddning men det stämmer ju inte för blivande Model 3 ägare. Vill Tesla låsa in sina bil-kunder i det egna eko-systemet skulle de kunna begränsa möjlgheten att ladda på andra snabbladdare. Tror dock inte att så blir fallet. Skulle bli för arga kunder och klagar på att det inte finns Tesla laddare just längs deras vägar.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det finns 7 CCS laddare idag i Sverige som kan ge 100 kW eller mer, den sydligaste i Kristinehamn. De kanske är välplacerade för de som ska köra runt i Dalarna men resten av Sverige får idag nöja sig med 50 kW.Swede1 skrev:Ccs finns med 100 kw idag, också välplacerade. Jobbigt strula med adapterklump (som gör vanliga laddare trasiga) eller bara ha fåtal ställen att snabbladda på.Gustafsson skrev:Förstår inte var du fått det där ifrån, Teslorna laddar ju nästan ”överallt” med chademoadapter, 11-22 kW AC med vanlig trefas eller typ 2. Du måste inte ladda med supercharger. Däremot vill man nog faktiskt göra det eftersom det går väsentligt mycket fortare än på alla andra laddstationer. De är också väldigt välplacerade och funkar i stort sett alltid.Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Syns tydligt på denna sidan
https://snabbladda.nu/
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Har inte Tesla sagt att en dedikerad del av priset på Model X och S (och rimligen 3 också) har gått till utbyggnaden av Superchargers? Enligt den modellen ska alla laddare vara betalda redan innan de byggs.Laban skrev:bat skrev:Visst kan det vara en intäktskälla men det lär ta väldigt många år innan en snabbladdare är betald.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tror inte det gäller med Model 3. Men oavsett hur det hanteras internt så är det samma mängd pengar som ska ut, så varför inte låta andra vara med och betala ?Rubiks skrev:Har inte Tesla sagt att en dedikerad del av priset på Model X och S (och rimligen 3 också) har gått till utbyggnaden av Superchargers? Enligt den modellen ska alla laddare vara betalda redan innan de byggs.
Jag säger inte att Tesla ska sluta bygga ut deras egna nätverk, bara att om man stödjer CCS har lite större flexibilitet när det gäller hur många laddstationer man behöver bygga samt var. Svårt att se hur det kan vara dåligt för Tesla samt deras kunder.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
+1Laban skrev:Tror inte det gäller med Model 3. Men oavsett hur det hanteras internt så är det samma mängd pengar som ska ut, så varför inte låta andra vara med och betala ?Rubiks skrev:Har inte Tesla sagt att en dedikerad del av priset på Model X och S (och rimligen 3 också) har gått till utbyggnaden av Superchargers? Enligt den modellen ska alla laddare vara betalda redan innan de byggs.
Jag säger inte att Tesla ska sluta bygga ut deras egna nätverk, bara att om man stödjer CCS har lite större flexibilitet när det gäller hur många laddstationer man behöver bygga samt var. Svårt att se hur det kan vara dåligt för Tesla samt deras kunder.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Driftsäkerhet... tycker det räcker som ursäkt för att jag skulle välja Supercharger före CCS eller Chademo. Superchargern är uppbyggd på ett sätt som gör att den i princip alltid fungerar, ett fel leder inte till att laddningen slutar fungera. Chademo och CCS laddarna står, åtminstone i Sverige, oftast ensamma så om ett fel uppstår är bilisten strandad. Det innebär att jag måste spara reserver i batteriet för att kunna åka till nästa laddare eller åtminstone nästa ladduttag. Med en Supercharger kan jag köra på ner mot noll eftersom jag är säker på att få laddning.Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.
Bäst är naturligtvis att man har bägge eller alla tre alternativen. Då för man kakan samtidigt som man kan äta den.