Model 3 - Konfiguration/specifikation
Moderator: Redaktion
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Var sägs det att SR skulle få max 60 kW laddning? Det har ju mer än hälften av battericellerna som LR har så den borde ju klara mer än hälften i laddhastughet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
- Inlägg: 1057
- Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
- Ort: Solna
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Om det enbart görs för att marknadpositionera SR och inte är av tekniska anledningar, så blir det nog en dyrköpt historia.
Man vill ju ha bort bilarna från SuC så fort som möjligt - annars behöver man ju bygga ut för att det inte ska bli odrägliga köer och det kostar
Man vill ju ha bort bilarna från SuC så fort som möjligt - annars behöver man ju bygga ut för att det inte ska bli odrägliga köer och det kostar
Model S Standard Range Raven
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Sant rätt skall vara rätt. SR bör ligga på ca 60KW laddhastighet i snitt enl tråden nedanPontus skrev:Var sägs det att SR skulle få max 60 kW laddning? Det har ju mer än hälften av battericellerna som LR har så den borde ju klara mer än hälften i laddhastughet.
http://teslaclubsweden.se/forum/viewtop ... =51&t=9438
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19572
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
"I snitt ligger maxeffekten på 60kW"
(variant på en klassiker)
(Dock kan det i statistik faktiskt bli så lustigt nog, tex
som man kan se i abrp)
(variant på en klassiker)
(Dock kan det i statistik faktiskt bli så lustigt nog, tex
som man kan se i abrp)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Model 3 - Konfiguration/specifikation
En fråga slog mig, precis som med flera andra tillval så kanske det så kallade ”Track-mode” blir tillgängligt gratis för Tesla Model 3 fyrhjulsdrift??
- Framöver?
Som det är nu ingår det bara för Performance-versionen.
En fråga slog mig, precis som med flera andra tillval så kanske det så kallade ”Track-mode” blir tillgängligt gratis för Tesla Model 3 fyrhjulsdrift??
- Framöver?
Som det är nu ingår det bara för Performance-versionen.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Man kan ju hoppas att det tillkommer på alla men jag tror att de vill ha vissa features unika för Performace-modellerna.TeslaTissel skrev:Model 3 - Konfiguration/specifikation
En fråga slog mig, precis som med flera andra tillval så kanske det så kallade ”Track-mode” blir tillgängligt gratis för Tesla Model 3 fyrhjulsdrift??
- Framöver?
Som det är nu ingår det bara för Performance-versionen.
Kanske när de öppnat ytterligare coola prestandafunktioner så kan Track mode rinna nedåt i varianterna.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Man kan förstås gå in i mjukvaran kom jag på. http://vuef.se/tesla-hamtar-inte-gamla- ... ur-frysen/Tom skrev:Man kan ju hoppas att det tillkommer på alla men jag tror att de vill ha vissa features unika för Performace-modellerna.TeslaTissel skrev:Model 3 - Konfiguration/specifikation
En fråga slog mig, precis som med flera andra tillval så kanske det så kallade ”Track-mode” blir tillgängligt gratis för Tesla Model 3 fyrhjulsdrift??
- Framöver?
Som det är nu ingår det bara för Performance-versionen.
Kanske när de öppnat ytterligare coola prestandafunktioner så kan Track mode rinna nedåt i varianterna.
Här kan vi faktiskt se alla gömda data som styr ALLT i Model 3 inklusive BMS = batteri-styrning, autonoma funktioner, styrning av motor etc.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Äntligen!
Intressanta noteringar gör jag här:
(Tesla said that it would open orders for Model 3 reservation holders in Europe by the end of the year.
But Model 3 reservation holders in the UK are still going to be able to see the vehicle ahead of the launch.
Tesla is bringing Model 3 display vehicles to a few UK stores and yesterday, the automaker invited reservation holders to come see the vehicle)
Alltså kan vi vänta oss konfiguration/specifikation före årsskiftet?
https://electrek.co/2018/12/04/tesla-model-3-uk/
Intressanta noteringar gör jag här:
(Tesla said that it would open orders for Model 3 reservation holders in Europe by the end of the year.
But Model 3 reservation holders in the UK are still going to be able to see the vehicle ahead of the launch.
Tesla is bringing Model 3 display vehicles to a few UK stores and yesterday, the automaker invited reservation holders to come see the vehicle)
Alltså kan vi vänta oss konfiguration/specifikation före årsskiftet?
https://electrek.co/2018/12/04/tesla-model-3-uk/
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ifall någon läser denna tråd och oroar sig för att MR maxar på 80-90 kW så kan ni nog bli lugnade här, lite fler laddningar har dokumenterats i samma TMC-tråd:Pontus skrev:Man kan ju hoppas på att det är någon form av inkörningsperiod. Min laddade typ inte mer de 3-5 första SuC besöken. Men sedan bart det fart.vigge50 skrev:Nu ska man inte dra några stora slutsatser från två test men enligt en som precis fått sin MR levererad så toppade SuC på 80 kW vid 20% SOC och sjönk ner till 60 kW vid 50% SOC. Förhoppningsvis får vi snart allt mer data och kanske även Blincoln börjar få in data men kanske en första indikation.
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... st-3189745
"So I have an official update. Drove the car hard for about two hours (speed limit was 80 mph, cold day with light snow). Plugged in at 8%. Charge rate quickly climbed to 118 kw and stayed there until about 50%, then tapered off gently. So, the bottom line, all is well, charge rates are topping out at the max available."
och
"We experimented with our roommate's mid-range Model 3 last night. We plugged in at the Springfield, VA Supercharger at 50% state of charge on a half-warm battery and it did 40 kW. Unplugged and drove 15 miles to the Woodbridge Supercharger. We plugged in briefly at 40% with a warmer battery and it did 100 kW. We then drove the 15 miles back to Springfield and plugged in again at 38% state of charge and got 110 kW. "
Det ska bli intressant när SuC v3 rullas ut. Bästa gissningarna verkar ju vara att LR-M3 toppar på ca 190 kW. Det borde väl kunna innebära en laddhastighet på 20 rimliga sommarmil under de första 10 minutrarna vid låg SOC. Helt acceptabelt, kanske tom för inbitna fossilkramare.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Ja, det är en hel "indiciekedja".TeslaTissel skrev:Äntligen!
Intressanta noteringar gör jag här:
(Tesla said that it would open orders for Model 3 reservation holders in Europe by the end of the year.
But Model 3 reservation holders in the UK are still going to be able to see the vehicle ahead of the launch.
Tesla is bringing Model 3 display vehicles to a few UK stores and yesterday, the automaker invited reservation holders to come see the vehicle)
Alltså kan vi vänta oss konfiguration/specifikation före årsskiftet?
https://electrek.co/2018/12/04/tesla-model-3-uk/
* De som ville ha sin bil i USA och kunna dra nytta av de högsta skatteavdragen fick på sig fram till häromdagen att lägga en beställning, annars kunde inte Tesla garantera en leverans före årsskiftet (då skatteavdraget halveras).
* Elon har lovat att den första leveransen ska nå Europa och Kina under kvartal 1.
* Elon har sagt att man i januari ska tillverka endast bilar för export. Detta är nödvändigt om bilarna ska hinna nå kunder i Europa och Kina under Q1.
* För att de ska veta vad de ska tillverka i januari måste konfiguratorn för oss här öppna, inte bara före årsskiftet, utan tämligen snart. I Kina har den ju redan öppnat.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Mja, nu kommer ju inte TM3 att finnas i sådär supermånga utföranden, i varje fall inte till en början. De kommer naturligtvis att batchtillverka bilarna. Det kommer ju att finnas kunder till oavsett vad de tillverkar.Jerker skrev:* För att de ska veta vad de ska tillverka i januari måste konfiguratorn för oss här öppna, inte bara före årsskiftet, utan tämligen snart. I Kina har den ju redan öppnat.
3 modeller (förhoppningsvis)
5 färger
2 inredningar
30 olika kombinationer. En kombination varje dag = 1000 bilar (lite högt räknat), 30000 bilar i Januari. Tesla har nog ganska bra koll på vilken kombination som är vanligast. Kan ju bli bra mycket enklare om de väljer att inte lansera MR i första vågen.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022
"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2412
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Hoppas, hoppas, hoppas MR kommer i första vågen!!!Jeppe_E skrev:Mja, nu kommer ju inte TM3 att finnas i sådär supermånga utföranden, i varje fall inte till en början. De kommer naturligtvis att batchtillverka bilarna. Det kommer ju att finnas kunder till oavsett vad de tillverkar.Jerker skrev:* För att de ska veta vad de ska tillverka i januari måste konfiguratorn för oss här öppna, inte bara före årsskiftet, utan tämligen snart. I Kina har den ju redan öppnat.
3 modeller (förhoppningsvis)
5 färger
2 inredningar
30 olika kombinationer. En kombination varje dag = 1000 bilar (lite högt räknat), 30000 bilar i Januari. Tesla har nog ganska bra koll på vilken kombination som är vanligast. Kan ju bli bra mycket enklare om de väljer att inte lansera MR i första vågen.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
NiklasTesla skrev:Hoppas, hoppas, hoppas MR kommer i första vågen!!!Jeppe_E skrev:Mja, nu kommer ju inte TM3 att finnas i sådär supermånga utföranden, i varje fall inte till en början. De kommer naturligtvis att batchtillverka bilarna. Det kommer ju att finnas kunder till oavsett vad de tillverkar.Jerker skrev:* För att de ska veta vad de ska tillverka i januari måste konfiguratorn för oss här öppna, inte bara före årsskiftet, utan tämligen snart. I Kina har den ju redan öppnat.
3 modeller (förhoppningsvis)
5 färger
2 inredningar
30 olika kombinationer. En kombination varje dag = 1000 bilar (lite högt räknat), 30000 bilar i Januari. Tesla har nog ganska bra koll på vilken kombination som är vanligast. Kan ju bli bra mycket enklare om de väljer att inte lansera MR i första vågen.
Jagår böjd att instämma: Medium Range vore intressant.
Sammanfattningsvis. Vem ställer upp och kollar konfiguration dygnet runt närmaste tiden?
Tomten!?
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tror inte att MR kommer till Europa. De har ju ingen anledning till det. Den tillkom för att de började känna av en vikande orderingång på den amerikanska kontinenten men var inte redo att börja tillverka SR. Nu möter de en ny marknad med ett uppdämt behov och kommer att kunna sälja många tusen bilar av LR och behöver således inte sälja något med mindre förtjänst. Under våren kanske de har SR-batteripacket klart och har kommit upp i en sån produktionshastighet att det lönar sig att tillverka den och då får vi SR utan att ha fått MR.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tror att Jerker har rätt (tyvärr). Men man kunde ju hoppats på LR RWD ( för oss som bor i skåne och inte behöver 4WD). Den var ju en 50 000 kr billigare när det begav sig.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jerker skrev:Tror inte att MR kommer till Europa. De har ju ingen anledning till det. Den tillkom för att de började känna av en vikande orderingång på den amerikanska kontinenten men var inte redo att börja tillverka SR. Nu möter de en ny marknad med ett uppdämt behov och kommer att kunna sälja många tusen bilar av LR och behöver således inte sälja något med mindre förtjänst. Under våren kanske de har SR-batteripacket klart och har kommit upp i en sån produktionshastighet att det lönar sig att tillverka den och då får vi SR utan att ha fått MR.
Vi kan hoppas i varje fall. Lite svårt att spekulera, men jag lutar också åt det.
Tendensen verkar i varje fall vara så, men jag har fått en uppfattning att väldigt många var intresserade av Medium Range - modellen på ca: 60 kWh.
Vad har vi för källor egentligen, nu när jag ändå sitter här och knattrar med tangenterna?
Electrek - InsideEvee’s - TESLA motors eller Elon Musk själv?? - Twitter
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Tesla har ju som bekant uppdaterat sin svenska hemsida med lite mer information om Model 3 nyligen.
Detta borde ju ge en vink om vilka modeller som kommer att vara först ut:
Detta borde ju ge en vink om vilka modeller som kommer att vara först ut:
2023 Model Y LR Quicksilver
2021 Model 3 LR Midnight
2019 Model 3 LR Svart
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jag tror iofs inte MR uppstod pga minskad efterfrågan. Jag tror tvärtom den uppstod för att kunna skapa större utbud av bilar... Mindre batteripack per bil = fler sålda bilar när batterier varit den trånga sektorn...TeslaTissel skrev:Jerker skrev:Tror inte att MR kommer till Europa. De har ju ingen anledning till det. Den tillkom för att de började känna av en vikande orderingång på den amerikanska kontinenten men var inte redo att börja tillverka SR. Nu möter de en ny marknad med ett uppdämt behov och kommer att kunna sälja många tusen bilar av LR och behöver således inte sälja något med mindre förtjänst. Under våren kanske de har SR-batteripacket klart och har kommit upp i en sån produktionshastighet att det lönar sig att tillverka den och då får vi SR utan att ha fått MR.
Vi kan hoppas i varje fall. Lite svårt att spekulera, men jag lutar också åt det.
Tendensen verkar i varje fall vara så, men jag har fått en uppfattning att väldigt många var intresserade av Medium Range - modellen på ca: 60 kWh.
Vad har vi för källor egentligen, nu när jag ändå sitter här och knattrar med tangenterna?
Electrek - InsideEvee’s - TESLA motors eller Elon Musk själv?? - Twitter
Nu känns det ju i och för sig mer eller mindre bekräftat att MR ej kommer till Sverige.
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Bilar som just nu används:
RS E-Tron GT - 2022
I-Pace SE - 2020
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Standardintreör listas också. I USA går det väl bara att få med premium än så länge. Undrar om det innebär att det blir tillval i Sverige.
Skickat från min Pixel 2 XL via Tapatalk
Skickat från min Pixel 2 XL via Tapatalk
Model 3 LR AWD - Pearl White 2019.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Det finns också på hemsidan att jämföra standard- och premiuminteriör. Då ska det väl gå att välja bort premiuminterören från början här, något som inte gått att göra i USA hittills.
Sorry areskoug, såg inte att du hann före!
Sorry areskoug, såg inte att du hann före!
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5482
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Samma uppställning har de ju haft i USA hela tiden, så varför det skulle innebära något annat här vet jag inte.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Jerker skrev:Det finns också på hemsidan att jämföra standard- och premiuminteriör. Då ska det väl gå att välja bort premiuminterören från början här, något som inte gått att göra i USA hittills.
Sorry areskoug, såg inte att du hann före!
Fast vill du välja bort det då? Eluppvärmda backspeglar vill man ju ha t ex. Uppvärmda säten är inte fel heller.
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Verdi skrev:Jerker skrev:Det finns också på hemsidan att jämföra standard- och premiuminteriör. Då ska det väl gå att välja bort premiuminterören från början här, något som inte gått att göra i USA hittills.
Sorry areskoug, såg inte att du hann före!
Fast vill du välja bort det då? Eluppvärmda backspeglar vill man ju ha t ex. Uppvärmda säten är inte fel heller.
Ja det är ju standard även på förbränningsbilar.
Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation
Hur svårt ska det vara att göra två listor där det tydligt framgår vad som ingår i vilket paket? Inte kritik specifikt mot Tesla nu, alla tillverkare gör lika. Ingår allt i standard i premium? Varför skrivs då vissa saker ut i båda och andra inte?Jerker skrev:Det finns också på hemsidan att jämföra standard- och premiuminteriör. Då ska det väl gå att välja bort premiuminterören från början här, något som inte gått att göra i USA hittills.
Sorry areskoug, såg inte att du hann före!
I Premium ingår inte 15-tums touchskärm? I premium ingår LED-dimljus. Betyder det att i standard ingår dimljus av icke LED-modell eller inga dimljus alls? Två USB-portar i standard och i premium finns det fyra. Ska man läsa listan på samma sätt som med touchskärmen borde det betyda totalt 6 portar i premium.