Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.

Model 3 - Konfiguration/specifikation

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav vigge50 » 29 jul 2018 11:38

Swede1 skrev:Låter bra med ccs i model 3. Laddar hellre på 300 ställen än 30 i Sverige. Mkt tveksamt köp av model 3 annars. Verkar som kia och Hyundai kan leverera bilar i Sverige med 64 KWh batteri till mass marknadspris innan Tesla? Nåväl då har Elon nått målet att snabba på miljö uthållig transport.

Swede1 logik

Två CCS laddare och en supercharger

Bild

Som jag skrev tidigare, det finns många ställen runt om i Sverige där flera CCS laddare står bredvid varandra från olika leverantörer även om de kanske är några hundra meter mellan då att jämföra 30 mot 300 blir ganska missvisande. Skulle vara intressant att veta hur många ställen det finns CCS laddare om man räknade alla laddare som är inom en radie på 2 km(?) som en laddplats.
vigge50
 
Inlägg: 5657
Blev medlem: 11 apr 2014 11:23
Ort: Borlänge

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav elbilist Jerker » 29 jul 2018 12:51

Men än så länge stödjer väl model 3 inte Chademoladdaren? Kanske är det ett tecken på att man ändå tänker sig en annan lösning, dvs. CCS, och inte tänker låta 3:an stödja Chademo.
Renault Zoe Intense 22 kWh -16
Reserverat Tesla 3 i MoS 31/3 -16 med köplats #1
Beställt en Kia e-Niro med dragkrok
Reserverat Sono Sion med dragkrok könr. 2170 (!)
Renault Zoe Intense 41 kWh -18
Tesla M3 SR+ RÖD, dragkrok, hämtas snart...
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
 
Inlägg: 6732
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29
Referralkod: jerker97039

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 29 jul 2018 14:03

Aktier i CCS - industrin ? Ser inte problemet öht.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 2762
Blev medlem: 20 jul 2015 16:01
Ort: Linköping

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Henrik Torphammar » 29 jul 2018 15:47

Jerker skrev:Men än så länge stödjer väl model 3 inte Chademoladdaren? Kanske är det ett tecken på att man ändå tänker sig en annan lösning, dvs. CCS, och inte tänker låta 3:an stödja Chademo.


Det har ju inget med CHAdeMO i USA att göra. Hit har ju inte kommit några bilar än så vi vet ju inte vad den stödjer generiskt eller via adapters.
Superhero
Användarvisningsbild
Henrik Torphammar
 
Inlägg: 1350
Blev medlem: 10 apr 2017 09:35

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare bylund » 29 jul 2018 16:52

I USA finns ju också CCS, men med typ 1, och de har ju inte CCS-port där ändå. Nu hindrar såklart det faktum att den nordamerikanska teslakontakten inte kan ladda typ 1 utan adapter.

Chademoadapter för Model 3 bör de kunna lösa i mjukvara om de vill.

CCS vore definitivt trevligt att ha, men torde, precis som dragkrok, vara en dealbreaker för ganska få (men de få kan vara högljudda). Kör man ofta långt i områden med dålig superladdartäckning, men bra CCS-täckning så kan det såklart vara så att det är bättre att köpa en annan bil med CCS, om nu inte Model 3 får det.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
 
Inlägg: 8139
Blev medlem: 11 jun 2014 21:11
Ort: Stockholm
Referralkod: olga1734

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Swede1 » 30 jul 2018 01:10

Jaja, raljera du vigge. Kan vara skönt att kunna välja var och vad man vill äta när bilen laddar. Frihet = bilen = frihet. Men det blev lite mindre fritt när man inte kan stanna var man vill och måste tänka på ladd nivån hela tiden. Model 3 måste följa standard ccs, jättemiss annars, teslas laddnätverk är för glest. Jag har nog läst hur ni kämpar med adaptrar och lån och omvägar på timmar. Elbil skapar nya problem i livet. Men kan man snabbladda var 5 mil så minskar problemet. Man kan köra som vanligt och inte planera så mycket. Frihet!
Swede1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 01 apr 2016 14:57

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare e5m1r » 30 jul 2018 06:01

Swede1 skrev:Jaja, raljera du vigge. Kan vara skönt att kunna välja var och vad man vill äta när bilen laddar. Frihet = bilen = frihet. Men det blev lite mindre fritt när man inte kan stanna var man vill och måste tänka på ladd nivån hela tiden. Model 3 måste följa standard ccs, jättemiss annars, teslas laddnätverk är för glest. Jag har nog läst hur ni kämpar med adaptrar och lån och omvägar på timmar. Elbil skapar nya problem i livet. Men kan man snabbladda var 5 mil så minskar problemet. Man kan köra som vanligt och inte planera så mycket. Frihet!

Som det är nu är det norra sverige som är problematiskt tills planerade SuC dyker upp där
Omvägar finns lite varstans tills planerade SuC är färdigställda
Kom ihåg att detta är sverige problem i tyskland är det icke problem liksom övriga länder där SuC är tätare än här
Tror du hänger upp dig på gamla trådar och ser SuC som bensinmack där man ska åka och tanka
De flesta laddar hemma och SuC fungerar på långresa oavsett var du ska åka ( med undantag för norr om sundsvall i skrivande stund )
Nuvarande tesla ägare har inte problem att köra rund med S och X som saknar CCS
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på Dashcam eller annat roligt tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
 
Inlägg: 5243
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Referralkod: esmir2564

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Laban » 30 jul 2018 06:18

e5m1r skrev:De flesta laddar hemma och SuC fungerar på långresa oavsett var du ska åka ( med undantag för norr om sundsvall i skrivande stund )
Nuvarande tesla ägare har inte problem att köra rund med S och X som saknar CCS


Jag skulle bli mycket förvånad om de väljer att inte stödja CCS för den europeiska marknaden.

Kortsiktigt är det inget större problem för de allra flesta men långsiktigt har jag svårt att tänka mig att Tesla ska kunna bygga i närheten av så många laddare som stater, bilbolag, elbolag, befintliga fossilkedjor (Circle K mfl), nya snabbladdningskedjor ... gör tillsammans. Dessutom borde Tesla ha intressantare saker att lägga sina pengar på än snabbladdare.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare bat » 30 jul 2018 06:51

Laban skrev:
e5m1r skrev:De flesta laddar hemma och SuC fungerar på långresa oavsett var du ska åka ( med undantag för norr om sundsvall i skrivande stund )
Nuvarande tesla ägare har inte problem att köra rund med S och X som saknar CCS


Jag skulle bli mycket förvånad om de väljer att inte stödja CCS för den europeiska marknaden.

Kortsiktigt är det inget större problem för de allra flesta men långsiktigt har jag svårt att tänka mig att Tesla ska kunna bygga i närheten av så många laddare som stater, bilbolag, elbolag, befintliga fossilkedjor (Circle K mfl), nya snabbladdningskedjor ... gör tillsammans. Dessutom borde Tesla ha intressantare saker att lägga sina pengar på än snabbladdare.


Man ska dock tänka på att Tesla kan se sina SuC's som en intäktskälla. Idag har vi alla gratis laddning men det stämmer ju inte för blivande Model 3 ägare. Vill Tesla låsa in sina bil-kunder i det egna eko-systemet skulle de kunna begränsa möjlgheten att ladda på andra snabbladdare. Tror dock inte att så blir fallet. Skulle bli för arga kunder och klagar på att det inte finns Tesla laddare just längs deras vägar.
Användarvisningsbild
bat
Teslaägare
 
Inlägg: 584
Blev medlem: 05 sep 2015 19:08
Referralkod: gustav6151

Re: Model 3 - Konfiguration/specifikation

Inläggav Teslaägare Laban » 30 jul 2018 07:14

bat skrev:Man ska dock tänka på att Tesla kan se sina SuC's som en intäktskälla. Idag har vi alla gratis laddning men det stämmer ju inte för blivande Model 3 ägare. Vill Tesla låsa in sina bil-kunder i det egna eko-systemet skulle de kunna begränsa möjlgheten att ladda på andra snabbladdare. Tror dock inte att så blir fallet. Skulle bli för arga kunder och klagar på att det inte finns Tesla laddare just längs deras vägar.


Visst kan det vara en intäktskälla men det lär ta väldigt många år innan en snabbladdare är betald. Och som sagt, Tesla har andra utgifter framför sig. Nya Gigafabriker i Kina, Europa. Nya modeller som ska tas fram. Sen har vi de "arga kunderna" som du nämner så det känns som en win-win situation att stödja CCS.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare
 
Inlägg: 2314
Blev medlem: 30 sep 2015 04:28
Ort: Luleå
Referralkod: bjrn85925

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: kenny, R2_m3, termosen och 6 gäster

Har du en Tesla eller annan elbil registrera den här.