Longrange eller Standardrange batteri

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 mar 2018 14:12

HelectriC skrev:om du sparar ca 2 timmar ner till Österrike och lika mycket till Sälen, totalt säg 10 timmar per år för enkelhetens skull. Om du har tänkt behålla bilen i säg 5 år, så kostar dig det stora batteriet ca 100 000 / (10x5) =2000kr/timme. Sen är det bara att fundera på om det är en summa du och din familj kunde gjort något jäkligt kul för under de extra timmarna som ni måste ladda. Eller varför inte se det som att en del av semestern blir betald av detta?
Jag valde iaf 75kWh batteri istället för 100kWh eftersom det inte känns som att några extra timmar per år spelar så stor roll, men 200 000kr extra (det var skillnaden då jag köpte ny MS) gör en hel del skillnad på kontot.


Kostnaden är inte 100 000:- utan snarare hälften. Max. Sen är väl den med longrange även snabbare och har 4wd?
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 2696
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav vigge50 » 12 mar 2018 14:23

Verdi skrev:
HelectriC skrev:om du sparar ca 2 timmar ner till Österrike och lika mycket till Sälen, totalt säg 10 timmar per år för enkelhetens skull. Om du har tänkt behålla bilen i säg 5 år, så kostar dig det stora batteriet ca 100 000 / (10x5) =2000kr/timme. Sen är det bara att fundera på om det är en summa du och din familj kunde gjort något jäkligt kul för under de extra timmarna som ni måste ladda. Eller varför inte se det som att en del av semestern blir betald av detta?
Jag valde iaf 75kWh batteri istället för 100kWh eftersom det inte känns som att några extra timmar per år spelar så stor roll, men 200 000kr extra (det var skillnaden då jag köpte ny MS) gör en hel del skillnad på kontot.


Kostnaden är inte 100 000:- utan snarare hälften. Max. Sen är väl den med longrange även snabbare och har 4wd?

Va? Long range kostar i USA $9000 extra och det är utan 4wd. Snabbare laddning stämmer men det är medräknat i de 1,5-2 timmar som HelectriC skriver.
vigge50
 
Inlägg: 4724
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Höllviken

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Teslaägare HelectriC » 12 mar 2018 14:24

Verdi skrev:
HelectriC skrev:om du sparar ca 2 timmar ner till Österrike och lika mycket till Sälen, totalt säg 10 timmar per år för enkelhetens skull. Om du har tänkt behålla bilen i säg 5 år, så kostar dig det stora batteriet ca 100 000 / (10x5) =2000kr/timme. Sen är det bara att fundera på om det är en summa du och din familj kunde gjort något jäkligt kul för under de extra timmarna som ni måste ladda. Eller varför inte se det som att en del av semestern blir betald av detta?
Jag valde iaf 75kWh batteri istället för 100kWh eftersom det inte känns som att några extra timmar per år spelar så stor roll, men 200 000kr extra (det var skillnaden då jag köpte ny MS) gör en hel del skillnad på kontot.


Kostnaden är inte 100 000:- utan snarare hälften. Max. Sen är väl den med longrange även snabbare och har 4wd?


nej, 4WD har inte kommit ut ännu och det är bara long range som har levererats än så länge. Däremot, så kommer nog 4WD bara kunna kombineras med long range. Jag vet inte helt var 100 000 kom ifrån, det var nog trådskaparen som skrev det och då utgick jag från att detta var rätt :?
Model S P75D -17
Model S 85 -15 (såld)
eGolf 190km -15
Reserverat 2xModel3
eGolf 300km (leverans aug. -18)
Jaguar I-Pace HSE Launch Edition (leverans sept. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Skicka PM om du önskar använda min referallänk!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6280
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Jerker » 12 mar 2018 14:29

$9000*12=108000

12 är väl en rund och bra siffra Teslakursen?
Leasad Renault Zoe Intense från januari 2016. | Reserverat en Tesla 3 i MoS butik den 31/3 med köplats #1
Lutar åt att det aldrig blir nån Tesla för min del. Blir nog för dyr för mig.
Användarvisningsbild
Jerker
 
Inlägg: 4728
Blev medlem: 09 nov 2015 23:29
Ort: Nyköping

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Teslaägare Legato » 12 mar 2018 14:38

Gissar att Verdi syftar på att en del av de 100.000:- är kvar efter 5 år, dvs det är ej korrekt att räkna hela kostnaden.

Han gissar på 50% kvar, jag skulle väl snarare gissa på 30-40% kvar, men att mer än 0% är kvar kan vi nog alla enas om ;)
Röd X75D samt en vit sommarfossil-cab. Snart även en S75D.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
 
Inlägg: 2001
Blev medlem: 10 dec 2016 22:33

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Teslaägare Verdi » 12 mar 2018 14:54

Jag trodde det var 3 år. Men ok. Efter 5 år är det nog inte 50% kvar. Och jag menade snabbare acceleration. :)
Model S 90D Röd multi coat, Soltak, Köldpaket, Premiumpaket, Ultra HiFi, Luftfjädring, AP1, svarta Next Generation-stolar http://ts.la/mrten7828
Användarvisningsbild
Verdi
Teslaägare
 
Inlägg: 2696
Blev medlem: 06 dec 2016 16:30
Ort: Uppsala

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Mickep » 12 mar 2018 15:00

I så fall skall man nog räkna med den extra kostnaden ett lån på att ta 100 000 (som blir extrakostnaden) Det blir då ett privatlån (eftersom vi får anta att personen ifråga helst vill ha standardbatteriet och long range är en lyxkonsumtion)
enligt nordea s mest förmånliga lån är räntan på 4.85% (se nedan över 5 år)

Specifikation Rörlig ränta Effektiv ränta Första avbetalning Total kostnad
Medlemslån 4,85 % 4,96 % 2 071,00 kr 112 327,00 kr

så efter 5 år så är extrakostnaden 12 327 kr då har vi inte räknat med värdeminskningen men säg 30% (den sägs vara rimlig) så runt 42 000 (12'' + 30'') är vad det kostar att välja long range (om man inte behöver det) nu räknar vi inte ifall värdeminskningen på en standard batteri är högre än long range, men generellt faller dyrare bilar snabbare i pris är billigare (men oavsett så bortser vi från det). Nu vet vi den verkliga kostnaden nu kan man börja räkna på vid vilken milantal är det värt att välja den ena eller andra. hur mycket är det värt att komma fram 2 timmar tidigare?
Mickep
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 08 mar 2016 14:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Teslaägare Gustafsson » 12 mar 2018 15:14

En stor fråga just nu tycker jag är batteripriserna. De är höga idag, men jag tycker det kommer mer och mer signaler om billigare batterier och då kommer förstås bilar med stora batterier att falla i värde lite mer. VW skulle väl ha något batteri på 110kWh, Roadstern kommer med 200 kWh och prismatiska batterier verkar ju bli mer å mer intressanta. Kommer att hända mycket här de närmaste åren ...
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
 
Inlägg: 1860
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Mickep » 12 mar 2018 15:30

ok, vi säger 50'' för 5 år (för att göra det enkelt att räkna) det innebär om man gör en linjär avskrivning att det blir 10'' per år.(lite vanskligt)
Vi hr många resor till sälen bör det bli rimligt att välja den ena eller andra om vi antar att det är 2h skillnad.

dvs X ggr 2h > 10''
om vi räknar i nettolönekostnader och vi antar 500 kr/h vilket gör att det blir vid 10 resor (10 resor * 2*500kr/h) per år till sälen så är det försvarbart med en long range.
nu kan nettolönen vara i högsta laget men man får se det som om man betalar någon för att köra. men säg 10-15 resor till sälen så har vi nog ett riktmärke. (behöver inte vara till just sälen)
Någon som håller med/inte?
Mickep
 
Inlägg: 866
Blev medlem: 08 mar 2016 14:07

Re: Longrange eller Standardrange batteri

Inläggav Teslaägare HelectriC » 12 mar 2018 15:33

Gustafsson skrev:En stor fråga just nu tycker jag är batteripriserna. De är höga idag, men jag tycker det kommer mer och mer signaler om billigare batterier och då kommer förstås bilar med stora batterier att falla i värde lite mer. VW skulle väl ha något batteri på 110kWh, Roadstern kommer med 200 kWh och prismatiska batterier verkar ju bli mer å mer intressanta. Kommer att hända mycket här de närmaste åren ...


inte helt säker på det. Man trodde det samma i Norge för några år sedan. Nu ser man att när det kommer ut modeller med större batterier, tex Leaf, i3, eGolf, så är fortfarande de med mindre batterier populära på begagnatmarknaden. Dels pga lång leveranstid på de nya modellerna, men även eftersom nya bilar generellt är dyrare än begagnade och alla inte har råd till en ny bil. Då finns det fortfarande gott om folk som vil betala lite mindre och köper då en begagnad med "gårdagens" batteri. Den går ju lika bra även om det finns en ny modell med större batteri. Den uppfyller ju kraven oavsett om det finns ändå bättre varianter. Det är egentligen ingen skillnad mot fossilbilar där det också kommer ut nya motorer hela tiden. De gamla säljs fortfarande vidare (med vissa undantag för stora diesel-SUVar kanske?)
Model S P75D -17
Model S 85 -15 (såld)
eGolf 190km -15
Reserverat 2xModel3
eGolf 300km (leverans aug. -18)
Jaguar I-Pace HSE Launch Edition (leverans sept. -18)
Hyundai Kona EV (leverans dec. -18)
Skicka PM om du önskar använda min referallänk!
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
 
Inlägg: 6280
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23
Ort: Bergen, Norge

FöregåendeNästa

Återgå till Model 3

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster