Laddning modell 3
Moderator: Redaktion
Laddning modell 3
Ska bygga om huset - bland annat elsystemet. Skall då förbereda så att jag kan ladda Teslan modell 3 som förhoppningsvis levereras inom ett år. Har försökt få besked vad som gäller då det gäller el-anslutningen: Tvåfas 240 V eller trefas 400 V? Vilken säkring erfordras? Finns redan idag laddbox för "privatbruk"?
Re: Laddning modell 3
Det duger med vilket som, men trefas ger bäst laddeffekt.
Tesla Model Y LR+
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
Tesla Model 3 LR AWD
Tesla Model X P100DL
Tesla Model X 90D
Tesla Model 3 SR+
Tesla Model X Plaid
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Laddning modell 3
400 volt trefas på 16A är det vanligaste att ladda med hemma.
Laddboxar finns det massor av, Teslas egen är riktigt prisvärd till exempel. Men det är inget krav; UMC (medföljande laddkabel) fungerar precis på samma vis.
Laddboxar finns det massor av, Teslas egen är riktigt prisvärd till exempel. Men det är inget krav; UMC (medföljande laddkabel) fungerar precis på samma vis.
Senast redigerad av Teslaspolen, redigerad totalt 1 gånger.
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Laddning modell 3
Hehe, med juste fasvinkel12man skrev:Tvåfas 240V? Det är bara en VW tankevurpa
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Laddning modell 3
Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
- snowtroll
- Teslaägare
- Inlägg: 554
- Blev medlem: 11 aug 2017 15:10
- Ort: Alnö
- Referralkod: ts.la/peter15233
Re: Laddning modell 3
//En braskis: Du får mig att börja tänka Hem-automation med Z-wave och grejor/liknande som mäter och styr olika förbrukare... som ger lite snygga grafer... faen en jungel det där med vad man ska välja för system/komponenter.chaffis75 skrev:Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
2023-06-30 MYLR awd PärlVit
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
2019-06-04 M3LR awd Blå, 1:a i SE med vit int.+drag Såld.
Re: Laddning modell 3
Jag såg någon som gjorde precis så, mätte alla hög förbrukare och inkommande ledning vilket gjorde att han inte behövde säkra upp huvudsäkringen. Typ stängde ner elpatronen i värmepannan när han laddade eller stängde laddning tillfälligt... på detta sättet maxade han typ 16A kontant väldigt länge istället för att toppa på en 20-25 ampere ibland.snowtroll skrev://En braskis: Du får mig att börja tänka Hem-automation med Z-wave och grejor/liknande som mäter och styr olika förbrukare... som ger lite snygga grafer... faen en jungel det där med vad man ska välja för system/komponenter.chaffis75 skrev:Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
Jag blev sugen på de men de är nog ganska mycket jobb att få till de.
Tänk på att du måste inte bryta laddningen till bilen med ett relä, i Teslas WC finns styrelektronik för detta och jag vet att någon har reverse enginerat (då Tesla inte släppt dokumentationen) detta så man kan styra laddeffekten. De är interfacet för att koppla samman flera WC som man utnyttjar.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Laddning modell 3
Mellan laddarn o bilen kör de ett protokol som är kompatibelt med open EVSV, så de är nog lätt att fixa själv mechaffis75 skrev:Jag såg någon som gjorde precis så, mätte alla hög förbrukare och inkommande ledning vilket gjorde att han inte behövde säkra upp huvudsäkringen. Typ stängde ner elpatronen i värmepannan när han laddade eller stängde laddning tillfälligt... på detta sättet maxade han typ 16A kontant väldigt länge istället för att toppa på en 20-25 ampere ibland.snowtroll skrev://En braskis: Du får mig att börja tänka Hem-automation med Z-wave och grejor/liknande som mäter och styr olika förbrukare... som ger lite snygga grafer... faen en jungel det där med vad man ska välja för system/komponenter.chaffis75 skrev:Ja trefas 16 amp kommer jag dra fram och troligen en egen enkel elmätare (OBS ska hålla de hemligt för vår kära stads apparat ) så man har lite egen koll på vad som går till bilen respektive huset i övrigt. Kan även vara bra den dagen man man säljer huset så blir energideklarationen rätt.
Även om jag sätter 3 fas 16 amp så kommer jag troligen bara ladda med runt 3*10 amp för att slippa sätta större huvudsäkring.
Jag blev sugen på de men de är nog ganska mycket jobb att få till de.
Tänk på att du måste inte bryta laddningen till bilen med ett relä, i Teslas WC finns styrelektronik för detta och jag vet att någon har reverse enginerat (då Tesla inte släppt dokumentationen) detta så man kan styra laddeffekten. De är interfacet för att koppla samman flera WC som man utnyttjar.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Laddning modell 3
Glöm inte att ni nu ger tips om en bil som inte finns än, och som vi inte vet vad den kan laddas med. Jag kan också gissa, men vi vet ju inte.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Laddning modell 3
+1 så sannt.Henrik Torphammar skrev:Glöm inte att ni nu ger tips om en bil som inte finns än, och som vi inte vet vad den kan laddas med. Jag kan också gissa, men vi vet ju inte.
Men att sätta dit en vanlig 16 3fas handske är sellan fel om man vill förbereda
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Laddning modell 3
Så är det ju, men det skulle ju kunna bli 1fas 32A också. Bilen har ju bara 1fas i USA. Men har man 16A huvudsäkring så är ju en 3fas handske inte dumt.Kalle skrev:+1 så sannt.Henrik Torphammar skrev:Glöm inte att ni nu ger tips om en bil som inte finns än, och som vi inte vet vad den kan laddas med. Jag kan också gissa, men vi vet ju inte.
Men att sätta dit en vanlig 16 3fas handske är sellan fel om man vill förbereda
Undra vad mer som skiljer? Strålkastare effekt, krockkudde effekt osv...
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Laddning modell 3
3an lev med Nema 14-50 240v hot hot ground neutral dvs split phase
http://www.carstations.com/types/nema1450
http://www.carstations.com/types/nema1450
ms 76132 "Eleamore"
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Laddning modell 3
Tja, kanske tankevurpa som vanligt för mig men du har ju bara en fas in i bilen. Nema tar 120V 2fas och gör 240V in i bilen?!12man skrev:3an lev med Nema 14-50 240v hot hot ground neutral dvs split phase
http://www.carstations.com/types/nema1450
https://blog.widodh.nl/2012/01/3-phase- ... e-model-s/
I'm out. Tibor har blivit för gammal!